VAG 1.9TDI
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: VAG 1.9TDI
1700,- is niet veel... Hmm...
Dacht dat het wel 1000,- meer zou kosten.
Tja.. A3 is best leuk. Maar qua ruimte ( ivm toekomstige uitbreiding gezin) is een touring wel ruimer denk ik.
Aan de andere kant rijdt zo'n diesel ook wel weer fijn.
Dacht dat het wel 1000,- meer zou kosten.
Tja.. A3 is best leuk. Maar qua ruimte ( ivm toekomstige uitbreiding gezin) is een touring wel ruimer denk ik.
Aan de andere kant rijdt zo'n diesel ook wel weer fijn.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: VAG 1.9TDI
Iemand ervaring met de 1.6tdi 75pk? (VW Caddy)
Betrouwbaarheid van het 1.6je en verbruik.
Betrouwbaarheid van het 1.6je en verbruik.
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: VAG 1.9TDI
Betrouwbaarheid en verbruik geen idee, weet wel dat ik het traag vond.
Zelf veel met de 105 pk 1.9 TDi's gereden en die waren inderdaad erg vlot.
Spoedritten waren er goed mee te doen, met de 1.6 TDi vielen die al tegen en later met een Polo 1.4 benzine was er geen beginnen meer aan...
Rijd zelf nu een 1,5 jaar een Ibiza FR 1.9 TDi met het 130 pk sterke ASZ blok.
Voor wat ik hoorde en las schijnt dit de beste variant te zijn van de 130 pk reeks, zo niet zelfs de beste volgens sommigen.... Staat nu 209.000 km op de teller, zelf een 45.000 ermee gereden en de onderhoudskosten zijn serieus een lachertje.
Net voor de 200.000 de gloeibougies vervangen, was er eentje niet goed meer en heb ze uit voorzorg alle 4 vervangen en bij 203.000 km de luchtmassameter vervangen. Is een zwak punt en was nog de originele van 8 jaar geleden.
Het mag stilstaand als een tractor klinken, maar ik vind het prima rijden
Zelf veel met de 105 pk 1.9 TDi's gereden en die waren inderdaad erg vlot.
Spoedritten waren er goed mee te doen, met de 1.6 TDi vielen die al tegen en later met een Polo 1.4 benzine was er geen beginnen meer aan...
Rijd zelf nu een 1,5 jaar een Ibiza FR 1.9 TDi met het 130 pk sterke ASZ blok.
Voor wat ik hoorde en las schijnt dit de beste variant te zijn van de 130 pk reeks, zo niet zelfs de beste volgens sommigen.... Staat nu 209.000 km op de teller, zelf een 45.000 ermee gereden en de onderhoudskosten zijn serieus een lachertje.
Net voor de 200.000 de gloeibougies vervangen, was er eentje niet goed meer en heb ze uit voorzorg alle 4 vervangen en bij 203.000 km de luchtmassameter vervangen. Is een zwak punt en was nog de originele van 8 jaar geleden.
Het mag stilstaand als een tractor klinken, maar ik vind het prima rijden

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VAG 1.9TDI
De ASZ is idd erg goed. VVT tuning rijdt met een 300pk ASZ rond zonder interne aanpassingen en zonder dat het spul kapot gaat. Verder vind ik em voor een TDI een van de stillere met lekker veel punch 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28533
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VAG 1.9TDI
ASZ is ook eigenlijk een gedownsizede ARL (alles rood TDI, 150pk) http://wiki.tdiclub.nl/ASZ
Audi Periode
A3 09-2000 t/m 06-2003
A3 Quattro 09-2000 t/m 06-2003
Seat Periode
Alhambra 02-2003 t/m 12-2005
Cordoba 01-2003 t/m heden
Ibiza 05-2002 t/m 03-2006
Ibiza FR 03-2006 t/m heden
Leon 06-2003 t/m 10-2003
Sharan 12-2002 t/m 01-2006
Toledo 05-2003 t/m 11-2004
Skoda Periode
FABIA RS 09-2003 t/m 08-2004
Octavia 02-2003 t/m 09-2004
Octavia combi 02-2003 t/m 09-2004
Volkswagen Periode
Bora Sedan 05-2001 t/m 09-2005
Bora Sedan 4-motion 05-2001 t/m 05-2003
Bora variant 05-2001 t/m 12-2004
Bora variant 4-motion 05-2001 t/m 04-2003
Golf-4 sedan 4-motion 05-2001 t/m 11-2003
Golf-4 sedan 05-2001 t/m 11-2003
Golf-4 variant 05-2001 t/m heden
Golf-4 variant 4-motion 05-2001 t/m 01-2005
Polo-5 12-2003 t/m 05-2005
dus 1 van deze auto's moet je dan hebben:Een veel gestelde vraag: wat is het verschil tussen een ASZ (1.9 TDI 130pk) en een ARL (1.9 TDI 150 pk). Antwoord: de intercooler, de turbo en het programma in de ECU. Meer niet
Audi Periode
A3 09-2000 t/m 06-2003
A3 Quattro 09-2000 t/m 06-2003
Seat Periode
Alhambra 02-2003 t/m 12-2005
Cordoba 01-2003 t/m heden
Ibiza 05-2002 t/m 03-2006
Ibiza FR 03-2006 t/m heden
Leon 06-2003 t/m 10-2003
Sharan 12-2002 t/m 01-2006
Toledo 05-2003 t/m 11-2004
Skoda Periode
FABIA RS 09-2003 t/m 08-2004
Octavia 02-2003 t/m 09-2004
Octavia combi 02-2003 t/m 09-2004
Volkswagen Periode
Bora Sedan 05-2001 t/m 09-2005
Bora Sedan 4-motion 05-2001 t/m 05-2003
Bora variant 05-2001 t/m 12-2004
Bora variant 4-motion 05-2001 t/m 04-2003
Golf-4 sedan 4-motion 05-2001 t/m 11-2003
Golf-4 sedan 05-2001 t/m 11-2003
Golf-4 variant 05-2001 t/m heden
Golf-4 variant 4-motion 05-2001 t/m 01-2005
Polo-5 12-2003 t/m 05-2005
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VAG 1.9TDI
Qua motor wel iig 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28533
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VAG 1.9TDI
voor de rest niet 

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VAG 1.9TDI
De A3 zou ik nog wel zien zitten, met een Ibiza kan ik wel leven (in relatie met kosten) maar de rest hoeft van mij niet nee. Vorig jaar nog in een Octavia RS proef gereden, vond ik t.t.v. de introductie helemaal geweldig maar nu (na 3 jaar E46?) was het gewoon een deceptie imho.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28533
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VAG 1.9TDI
klopt, Octavia RS vond ik in het begin ook super en zag ik echt wel zitten als auto voor mezelf maar dat is nu volledig voorbij 

- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: VAG 1.9TDI
Martijn, ik hoor graag hoe jou de evt. LPG inbouw bevalt, en van wie die gunstige offerte komt. Bouwen ze ook in een 6-in-lijn in?
Overigens is 1700/100 bijna anderhalf jaar hoor
LPG is mij ook altijd heel goed bevallen. Tot 2002 heb ik zo'n 4 autos op LPG naar de 3 ton gereden, zonder grote problemen: Ascona, 440, V40, Primera. Met de 440 nog in de Autoweek gestaan, klokje rond.
In 2002 de eerste diesel gekocht, V70 D5, en daar ben ik nog steeds heel enthousiast over! Nu 333kkm op de teller, en nog steeds niet kapot te krijgen. Volgens mij kan zo'n 1.9TDI echt niet tegen zo'n D5 op...
Overigens is 1700/100 bijna anderhalf jaar hoor

LPG is mij ook altijd heel goed bevallen. Tot 2002 heb ik zo'n 4 autos op LPG naar de 3 ton gereden, zonder grote problemen: Ascona, 440, V40, Primera. Met de 440 nog in de Autoweek gestaan, klokje rond.
In 2002 de eerste diesel gekocht, V70 D5, en daar ben ik nog steeds heel enthousiast over! Nu 333kkm op de teller, en nog steeds niet kapot te krijgen. Volgens mij kan zo'n 1.9TDI echt niet tegen zo'n D5 op...
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28533
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VAG 1.9TDI
Ik heb het niet ingebouwd en denk ook niet dat dat gaat gebeuren...
ik wissel te veel van auto's waardoor ik zeer waarschijnlijk de inbouw er net uit heb en dan de auto alweer weg doe of misschien wel eerder
dus misschien in de toekomst nog wel eens LPG rijden maar dan koop ik een auto waar het al inzit... valt me op dat auto's met LPG gemiddeld nog goedkoper zijn in aanschaf dan vergelijkbare op benzine.
maar de offerte komt van AGIN en rotterdam e/o van der Bilt in a'dam allebei dezelfde prijs en mijn gevoel ging uit naar van der Bilt dus ALS ik laat inbouwen is het daar
ik wissel te veel van auto's waardoor ik zeer waarschijnlijk de inbouw er net uit heb en dan de auto alweer weg doe of misschien wel eerder

dus misschien in de toekomst nog wel eens LPG rijden maar dan koop ik een auto waar het al inzit... valt me op dat auto's met LPG gemiddeld nog goedkoper zijn in aanschaf dan vergelijkbare op benzine.
maar de offerte komt van AGIN en rotterdam e/o van der Bilt in a'dam allebei dezelfde prijs en mijn gevoel ging uit naar van der Bilt dus ALS ik laat inbouwen is het daar

- jos_br
- Berichten: 2511
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: VAG 1.9TDI
Qua km stand moet ik dit nog zien. Ik zie altijd altijd Volvo´s voorbij komen met hoge km standen....en een motoren verder. Heb hier nu verschillende 1,9tdi´s rondrijden die meer dan 400k gelopen hebben zonder problemen. Mijn eigen A3 470k, de hoogste km stand van een klant is een Passat met 880k. Deze wil perse het miljoen halen.Spijkerhard schreef: Volgens mij kan zo'n 1.9TDI echt niet tegen zo'n D5 op...
Jos.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VAG 1.9TDI
Een D5 is wel een mooi goed blok maar vervang wel alle riemen en rollen als de tijd daar is. Het zal de eerste niet zijn die sneuvelt omdat de multiriem de distributie om zeep helpt. Alleen daardoor halen ze soms al geen hoge kilometerstanden. Bij een 1.9 TDI zou ik als voorzorg bij 3 ton de klepstoters vervangen. Dat daar een blok door overlijdt heb ik nu ook al een paar keer gezien. Verder moeten ze beide gewoon gemakkelijk 5 ton of meer aan kunnen volgens mij.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: VAG 1.9TDI
Duurzaamheid kan ik niet echt over oordelen idd., hoewel ik her en der wel hoor dat de eerste -163pk- versie niet kapot te krijgen is. Bij 320kkm idd wel aardig wat vervangen.jos_br schreef:Qua km stand moet ik dit nog zien. Ik zie altijd altijd Volvo´s voorbij komen met hoge km standen....en een motoren verder. ?Spijkerhard schreef: Volgens mij kan zo'n 1.9TDI echt niet tegen zo'n D5 op...
Jos.
Waar ik eigenlijk op doelde is de kracht, soeplesse en geluid van de 5-cilinder D5, daar kan die 1.9 PumpeDiesel niet tegenop, terwijl het verbruik maar een fractie hoger is. Dus een S40/V50/S60/V70/S80 zou zomaar een interessant alternatief hunnen zijn voor Martijn...
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 24 jun 2012, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VAG 1.9TDI
Klopt, ze lopen goed en zijn behoorlijk zuinig. Wij deden 1 op 14, hetzelfde als met een lichtere en minder krachtige 320D automaat. Mooi blok, power is prima en klinkt voor een diesel ook lekker. V50 D5 lijkt mij niet verkeerd 

- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: VAG 1.9TDI
Is zeker geen verkeerde combinatie nee, zelf een V50 met 2.0D gehad.
Geweldige auto, als hij het deed.... qua betrouwbaarheid heeft de Ibiza de V50 al ruimschoots overtroffen
Daarvoor een S60 D5 gehad, de 163 pk versie. Was jammer dat die met 255k op de teller buiten mijn schuld om total loss is gereden.
Geweldig blok, nog nooit met zo'n fijn dieselblok als dat gereden
Geweldige auto, als hij het deed.... qua betrouwbaarheid heeft de Ibiza de V50 al ruimschoots overtroffen

Daarvoor een S60 D5 gehad, de 163 pk versie. Was jammer dat die met 255k op de teller buiten mijn schuld om total loss is gereden.
Geweldig blok, nog nooit met zo'n fijn dieselblok als dat gereden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 1 gast