'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 14 mei 2012, 21:15

Onder het motto preventief onderhoud is ook onderhoud heb ik afgelopen even de end links van de voorstabi vervangen. Het is direct een stuk stiller in het vooronder. Nu is echt alles gewoon weer zo strak als nieuw aan de voorkant. De links die eraf kwamen waren soso...de linkerkant zat wat speling op en had een gescheurd hoesje, de rechterkant was ooit vervangen geweest en had dus geen speling. Maar nu is het weer helemaal spelingsvrij en nieuw.
Ik heb de end links van de achterstabi ook liggen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Deze wil ik aanpakken samen met nieuwe RTABs.

Sinds ik de auto heb, heb ik buiten een goede wax en polish nog helemaal niets uitgegeven aan cosmetische onderdelen. Zolang er technisch zaken nog niet 100% zijn, kan ik dat niet over m'n hart verkrijgen.

In juli/aug komt de apk er weer aan en voor die tijd wil ik nog een keer een flinke beurt doen (i.e. nieuwe riemen, dynamo revisie, microfilter, lichte olie lekkage oplossen, en nog wat kleine dingen). Langzaam maar zeker kan ik hopelijk oooooooooooit gewoon leven met oliewissels en banden...lol.

Ik heb inmiddels ook een OBD reader aangeschaft (B100 Memoscan) en ik krijg geen fouten te zien, dus dat is mooi. Je kunt er ook de olie en inspectie lampjes mee resetten. Dat kun je ook met een paperclip, maar het is wel handig. Uiteraard heb ik m voor het uitlezen gekocht. Dat kan je toch wat kopzorgen besparen in de toekomst.
Ik wilde in de eerste instantie het bokken (of kangarooing) bij koude motor uitzoeken, maar op Engelse fora lees ik dat dit te maken zou hebben met de aux luchtpomp. Het duurt ook echt maar 2 minuutjes of zo, de E46 M3 schijnt hier ook last van te hebben. Raar dat nooit iemand echt heeft uitgevonden waar het aan licht. Ik zal m'n technisch brein er eens over laten schijnen zodra ik tijd heb. Ik heb zo het idee dat het met die elektronisch aangestuurde klep te maken heeft die in het aux lucht circuit zit...

Even het draadje levend houden met foto's...al is het maar voor het nageslacht... :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jim V.
Berichten: 161
Lid geworden op: 18 jan 2012, 08:32

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Jim V. » 14 mei 2012, 21:50

van dat schokken bij koude motor heb ik ook last van gehad,
best wel erg zelfs..
ik kwam uit na wat zoeken dat het wel eens de sensor van de luchtmassameter kon zijn..
dit heb ik gedaan en bij mij hielp het gelukkig, heb tot nu toe nergens last van.
ik heb het zelf met contactspray gedaan.
durf niet te zegge of het bij jou ook helpt, maar misschien proberen waard??

zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=J8Kp8qyDIfU&feature=fvsr

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 14 mei 2012, 21:53

Mja, ik heb m al eens schoongemaakt, maar het zou kunnen zijn dat de sensor z'n bandbreedte aan het verliezen is (0-5V). Ik zou zeker wel een nieuwe willen plaatsen, al is het maar om het weer lekker fris te hebben. Maar die krengen zijn zo godvergeten duur...en alleen maar omdat ze in een BMW doosje zitten...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 mei 2012, 22:06

Kijk eens op www.maf-shop.com
Heb hier vandaag een nieuwe lmm besteld voor mijn auto. Gewoon een VDO/Siemens die ze ook origineel verkopen bij BMW. Scheelde 150,- met de dealer :shock:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 17 mei 2012, 22:03

Nog even een korte update...Ik heb in de tijd dat ik de M3 heb (een 1,5 jaar) nog niet de moeite genomen om hem op de dyno te zetten, ondanks dat we dagelijks met zo'n ding op de zaak werken. Dus gisteren toch maar eens gekeken hoe 'gezond' het blok nu eigenlijk nog is. Het ging me niet eens zo zeer om het piekvermogen, maar meer om de koppelkromme en hoe vloeiend de vermogensgrafiek loopt.
Wel nu, zie beneden de dyno grafiek. Het is een Dyno Dynamics machine en de het zijn dus ook achterwiel PK's. Al met al ben ik goed tevreden, als ik naar de grafiek kijk. Er zit nergens een echte dip. Ik kon helaas totaal geen grafieken op Internet vinden van standaard 3.0L M3's. Wel genoeg grafieken, maar helaas geen standaard auto's. Die van mij heeft alleen een K&N vervangingsfilter in het standaard luchtfilterhuis. Verder is de wagen compleet standaard. 233 rwhp is dus omgerekend 17% verlies in de aandrijflijn, uitgaande van 286 bhp, wat me uiterst acceptabel lijkt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Michel
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mar 2012, 17:50
Locatie: Zeeland

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Michel » 18 mei 2012, 00:46

Die van mij loopt soms ook slecht na koude start en dat duurt dan ook maar een paar minuten. Na uitlezen bleek dat het mengsel te arm was. Nu een nieuwe LMM, helaas nog hetzelfde probleem. Vandaag of morgen weer uitlezen en dan worden ook de oude waardes gewist. Ik laat nog wel weten of dit geholpen heeft.

Gr,
Michel

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 18 mei 2012, 20:13

///Michel schreef:Die van mij loopt soms ook slecht na koude start en dat duurt dan ook maar een paar minuten. Na uitlezen bleek dat het mengsel te arm was. Nu een nieuwe LMM, helaas nog hetzelfde probleem. Vandaag of morgen weer uitlezen en dan worden ook de oude waardes gewist. Ik laat nog wel weten of dit geholpen heeft.

Gr,
Michel
Het rare is dat de wagen bij een koude start in open loop draait, dus de LMM en de lambda sensoren doen helemaal niet mee. Er wordt alleen naar de koelwatertemp, inlaattemp en standaard DME waardes gekeken. Er is dus al een boel uit te sluiten, waar je eigenlijk niet naar hoeft te kijken. Daarom verdenk ik het secundaire luchtcitcuit.
Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 08 jun 2012, 22:13

Vandaag weer een hele dag onder de wagen gelegen en gewerkt aan de achterwielophanging. Ik had nog steeds in de planning staan om de achterste draagarmbussen te vervangen (RTAB's) en vandaag was de dag des oordeels. :tooth:
Omdat alles toch los zou liggen, besloot ik om meteen de end links van de achterstabi mee te nemen, aangezien ik al eerder de stabi rubbers vervangen had en de end links aan de voorkant.

Ik had van tevoren al hier gepolst of mensen een tool hadden om de rubbers eruit te persen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en voor een redelijke prijs in de UK een tool gekocht. Je kunt zoiets wel maken van een draadeind en wat bussen, maar er komt echt serieus kracht te staan op die draad, dus je moet echt wel zware kwaliteit hebben. Met zo'n tool was ik in ieder geval zeker dat het allemaal heel bleef....is wel zo handig als je alles los hebt liggen.

Afijn, in principe ging het allemaal goed. Ik kwam erachter dat de linkerkant al ooit gedaan was, aangezien daar een bus inzat zonder de 'oren' aan de alu behuizing. Goed nieuws! Want dan kon ik mijn tool gebruiken om deze uit te persen, aangezien deze alleen geschikt is voor de nieuw type bussen. Deze zag er nog goed uit, maar vervangen was een no-brainer aangezien ik beide kanten wilde doen.
De rechterkant zat wel nog de originele in, en deze was ver heen, het rubber was compleet misvormd. Hier moest ik eerst de 'oren' wegbeitelen, en dan kon ik de bus redelijk eenvoudig uitpersen. Ik had wel eerst de rubber binnenzijde verwijderd. Bij het boren, ging de boor gewoon rond de binnenkant en de-lamineerde compleet het rubber van de behuizing...zo ver was de bus heen. Maar uiteindelijk had ik daar ook daar een nieuwe bus in geperst. Ik ga hier geen how-to neerzetten, want die staan er al genoeg op het net. :forum:

Voor degenen die deze job willen ondernemen, al met al was ik 4 uur bezig met het vervangen van de bussen. Hierbij had ik alles losgemaakt: achterdempers (77Nm), console waar de RTAB inzit (77Nm), en ook de anti-rolbar. Hierdoor kun je de draagarm volledig naar beneden halen, waardoor je ruimte krijgt om te werken.

Bij de Stabi end links had ik wat minder geluk. Volgens de specs zit de endlink aan de beugel vast met 57 Nm, maar dat is veel te veel...Kortom, ik draaide de moer dol...F%^*hgvgyv*&TY*v*&g!!!!! :devil: Uitboren dus...Gelukkig had ik een M8 bout van de goede lengte liggen, dus dit was redelijk snel gefixt. Volgens BMW dienen de links op de bar geinstalleerd te worden met een goedje wat vloeibaar is en na een tijdje opdroogt. Echter....een druppeltje afwasmiddel doet wonderen, je kunt de links er met je blote handen op duwen, en het ruikt nog lekker ook. :blink:

Al met al was ik toch wel een dagje bezig om alles af te krijgen, maar nu heb ik wel een compleet fris onderstel, wat weer als nieuw is. Ik heb alleen nog even nieuwe banden en een uitlijning nodig, en dan kan ie weer vooruit.

Even wat foto's van de progressie:

Hier zie je de tool geinstalleerd op de bushing aan de linkerzijde:

Afbeelding


Et voila...kind kan de was doen. Bushingdient 2,5mm uit te steken aan de buitenkant. 3 Console bouten in de body zitten vast met 77Nm:

Afbeelding


De rechterkant...ajajaj, deze is ver heen, helaas even bruut geweld gebruiken:

Afbeelding


Joost 1 - Bushing 0:

Afbeelding


Well, looks like we got ourselves a winner:

Afbeelding


Voor (nog een oude end link gebroken met loshalen):

Afbeelding


En ook deze zijn weer vernieuwd:

Afbeelding


Volgende project is het opnieuw sealen van de koplampen, aangezien ze beide wat last hebben van vocht.

:df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 17 jun 2012, 23:11

Ik ben al ongeveer een jaar aan het uitstellen om 2 nieuwe voorbanden te monteren. Er zit nog genoeg profiel op, maar ze waren gewoon veel te oud en vertoonden droogtescheuren. Uiteindelijk heb ik toch de knoop doorgehakt na lang wikken en wegen welk type ik wilde monteren.
Ik had lang in m'n hoofd gehad om te gaan voor Falken FK452/453 of Hankook Ventus Evo 12 vanwege de prijs, maar deze merken hadden beide wel enige tekortkomingen volgens de reviews, hetzij op nat, hetzij op droog. Op het moment heb ik Conti SC3 erop liggen, en ondanks dat dit niet de goedkoopste band is, ben ik toch maar her voor gegaan. Fundamenteel een erg goede band, enig minpuntje is wellicht de snellere slijtage itt de Falken/Hankook. Maar aangezien ik minder dan 10k per jaar rijd is dat geen probleem.

Ik heb direct een uitlijning erbij gedaan, omdat ik de RTAB's een week geleden heb vervangen, en omdat dit sowieso geen kwaad kan. Helaas zaten m'n spoorstangen (net als bij de vorige uitlijning) compleet vast, met de fijne bijkomstigheid dat er een afbrak na (de 2e maal) verhitten. :shithappens:
Aangezien de spoor/stuurstangen het enige (slijtage)onderdeel was, dat nog niet nieuw was aan m'n onderstel, toch maar besloten om beide kanten volledig te vernieuwen.

Nu heb ik 2 dagen gereden en is er toch nog iets niet helemaal lekker. Het stuur staat een tikkie naar links en de wagen trekt heeeeeeel geleidelijk naar rechts. Gisteren de garage opgebeld dat de uitlijning toch niet helemaal goed staat en ik ga morgenavond terug. Er werd voorgesteld om dan meteen de uitlijning te doen met mij erin, dus dat is helemaal top. Het enige dat ik me kan indenken is dat de wagen natuurlijk een tijdje in de lucht heeft gehangen vanwege het vervangen van de spoor- en stuurstangen, waardoor de uitlijning misschien te snel is gedaan voordat de vering gesetteld was.

Maar goed, ik ben weer helemaal blij want ik kan weer lekker veilig 130 rijden... :tooth:

Het vervangingslijstje vanaf begin 2011 en +/- 10.000km verder:

-Oliefilter, BMW #11427833769
-Bougies Bosch Y5DDC 6x, BMW #12129065004
-VANOS filter screw, BMW #11361401973
-Afdichtringetje VANOS, BMW #07119963073
-Koplamppakking, BMW #63121387311 (2)
-Headlight switch bulb, BMW #61138360844
-Registration plate light, BMW #63217160805
-Olievuldop, BMW #11121716993
-VANOS Solenoid O-ring large, BMW #11361318788 (2)
-VANOS Solenoid O-ring small, BMW #11361403191 (2)
-VANOS Cover gasket, BMW #11311318323
-Kleppendekselpakking, BMW #11121404358
-Bougiegatenpakking, BMW #11121317386 (2)
-Rubber ringetje, BMW #11121721879 (20)
-Gordel afdekkapjes, BMW #72118119186 (2)
-Brandstoffilter, BMW #13321720102
-Coolant temp sensor (DME), BMW #13621401945
-Afdichtringetje coolant sensor,BMW #07119963130
-TPS, BMW #13637840383
-Waterslang, BMW #11531401728
-ICV + carterventilatie gereinigd
-Draagarm links, BMW #31122227249
-Draagarm rechts, BMW #31122227250
-Draagarmrubbers set, BMW #31129064875
-Nieuwe voorruit
-Schokdempers Koni V/A, 1/2 slag van SOFT
-Achterdemper top mount E46 M3, BMW #33526779670 (2)
-Z3 reinforcement plates, BMW #51718413359 (2)
-Top mount pakking, BMW #33526772864 (2)
-Moertjes voor RSM, BMW #07119904295 (4)
-Bumpstop voor, BMW #31332225377 (2)
-Bumpstop achter, BMW #33531138109 (2)
-Remblokken rondom (Jurid)
-Stabi bushings voor, BMW #31351090300 (2)
-Stabi bushings achter, BMW #33552227006 (2)
-Stabi end links V/A
-ADS reader (B100)
-Draagarm rubber achter, BMW #33326770786 (2)
-Achterstabi beugel BMW #33551136393 (2)
-Verbandtasje, BMW #71107263439
-Gevarendriehoek, BMW #71601092427
-Gloeilampje sleutel BMW #51211935001
-Kabelklemmetje veerpoot ABS, BMW #33181181310 (2)

Gelukkig kan ik al het werk zelf doen, dus het blijft bij een mini-investering, hoofdzakelijk berust op onderdelenprijzen.

:angel:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Tim N » 18 jun 2012, 10:06

Leuk om te lezen hoe je je M3 vertroetelt ;-P

Heb je 235-45-17 gemonteerd of ben je voor 225-45 gegaan?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 18 jun 2012, 11:15

Tim N schreef:Leuk om te lezen hoe je je M3 vertroetelt ;-P

Heb je 235-45-17 gemonteerd of ben je voor 225-45 gegaan?
235/40-17, de originele maat rondom. OEM all the way baby! :lol:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Erik dB » 18 jun 2012, 11:22

///Joost schreef:
Tim N schreef:Leuk om te lezen hoe je je M3 vertroetelt ;-P

Heb je 235-45-17 gemonteerd of ben je voor 225-45 gegaan?
235/40-17, de originele maat rondom. OEM all the way baby! :lol:
Over OEM gesproken, mijn S50B32 wilde NGK bougies hebben. Is dat bij de 3.0 anders, omdat ik hierboven Bosch lees?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 18 jun 2012, 11:26

^^^

Zou kunnen dat het anders is. Mijn bougies komen bij de dealer vandaan en daar wordt Bosch standaard geleverd. Zie ook:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... park_plug/

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Erik dB » 18 jun 2012, 11:28

///Joost schreef:^^^

Zou kunnen dat het anders is. Mijn bougies komen bij de dealer vandaan en daar wordt Bosch standaard geleverd. Zie ook:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... park_plug/
Grappig, idd anders:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... park_plug/

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 18 jun 2012, 21:37

Erik dB schreef:
///Joost schreef:^^^

Zou kunnen dat het anders is. Mijn bougies komen bij de dealer vandaan en daar wordt Bosch standaard geleverd. Zie ook:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... park_plug/
Grappig, idd anders:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... park_plug/
En dan dat prijsverschil! :shock:

Anyway, vanavond na het werk dus even langs de garage geweest om de uitlijning te double checken en het moest inderdaad versteld worden...Jammer dat het niet de eerste keer meteen goed was, maar tegelijkertijd goed om te weten dat ik niet gek ben. :bag:
De uitlijning is gedaan met mij achter het stuur, dus ik kon mooi het stuur zelf zetten, plus ik zat natuurlijk zelf in de wagen als 'massa'. dit keer wel een printje meegekregen (Tip: ALTIJD vragen dus!)

Nu is alles weer perfect en ik kan weer veilig op pad. :headbang:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door InjectTheVenom » 18 jun 2012, 21:45

...maar zijn dingen als het verbandtasje en de gevarendriehoek periodecorrect of krijg je dan net als in mijn geval gewoon wat er momenteel op voorraad ligt?
Laatst gewijzigd door InjectTheVenom op 18 jun 2012, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 18 jun 2012, 21:48

InjectTheVenom schreef:...maar zijn dingen als het verbandtasje en de gevarendriehoek periodecorrect of krijg je dan net als in mijn geval gewoon wat er momenteel op voorraad light?
Gevarendriehoek was idd periodecorrect. Het verbandtasje was vroeger een verbanddoos, nu dus een soft nylon tasje. Mogelijk kan ik tzt nog een keer een originele verbanddoos op de kop tikken. Die zouden er genoeg in omloop moeten zijn zou je zeggen. Dan kan ik zelf de inhoud wisselen met EHBO artikelen die nog niet verlopen zijn. :blackeye:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door InjectTheVenom » 18 jun 2012, 21:56

Ik ben er bang voor want voor de Calibra zijn ze amper of niet te vinden, hopelijk heb jij meer geluk.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Reind » 18 jun 2012, 23:06

Originele bandenmaat is overigens 225/45/17. Indien breedset achter 245/40/17.

Verder topauto :thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Bert ///M3 » 19 jun 2012, 05:50

Nope, een 3.0 M3 heeft altijd 235/40/17 rondom.

Een 3.2 heeft 225/45/17 voor en 245/40/17 achter.

Die van een 3.2 zijn iets hoger en daarom heeft een 3.2 een 3.23 achter diff en een 3.0 een 3.15 achterdiff, om dat verschil te compenseren :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 19 jun 2012, 08:24

Bert ///M3 schreef: Die van een 3.2 zijn iets hoger en daarom heeft een 3.2 een 3.23 achter diff en een 3.0 een 3.15 achterdiff, om dat verschil te compenseren :)
Ik wist idd over het verschil in bandenmaat. Ik vroeg me echter altijd af waarom de diffs verschillend waren, maar dat is nu dus helemaal duidelijk, en makes perfect sense. Weer wat geleerd, bedankt Bert. :D

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Reind » 19 jun 2012, 13:47

Hmmm

Naar mijn weten zijn de enige standaard niet breedset velgen de styling 22. En daar moeten volgens Felgen Katalog 225/45/17 op. http://felgenkatalog.auto-treff.com/ Ik heb de velgen zelf ook en dan ook in deze maat.

Ben ik nou verkeerd geinformeerd?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 19 jun 2012, 14:05

Reind schreef:Hmmm

Naar mijn weten zijn de enige standaard niet breedset velgen de styling 22. En daar moeten volgens Felgen Katalog 225/45/17 op. http://felgenkatalog.auto-treff.com/ Ik heb de velgen zelf ook en dan ook in deze maat.

Ben ik nou verkeerd geinformeerd?
Dat lijkt er wel op...

Zie http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... mer_tyres/

Tevens heb ik in mn koffer bak de (gloednieuwe) originele reservevelg (Styling 22) inclusief de originele Michelin band liggen (DOT code 1993, weet ik...niet slim... :clown: ) in 235/40-17. Dus veel meer bewijs kan ik niet leveren. :tooth:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door Reind » 19 jun 2012, 15:07

Ik geloof je gelijk hoor :D

Wel apart dat veel bandenleveranciers een 8J velg aanraden voor een 235 breedte en voor een 7,5J een 225. Dat is later ook de door BMW aanbevolen bandmaat voor de voorvelgen (eveneens 7,5J). Of is de styling 22 een 8J velg.

Maar goed doet er ook niet toe. Jij bent weer lekker OEM.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 E2

Bericht door ///Joost » 19 jun 2012, 15:20

Hey Reind,

Nee, de 22 is inderdaad een 7,5J velg. Ik denkt dat het mogelijk komt doordat een 235/40 band niet echt een gangbare maat is (toch?). In 225 is in ieder geval veeeeel meer keus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 17 gasten