
Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
- taaffert
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 22:57
- Locatie: A16, A27, A59, A58
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Dennis, mooie bak hoor! 

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Ik heb even een draadje aangemaakt
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=13105" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat in hoe we het probleem met de slecht lopende motor van de zwarte 900 oplossen.
en nu rap naar de APK met de grijze. Ben d'r maar weer druk mee.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=13105" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat in hoe we het probleem met de slecht lopende motor van de zwarte 900 oplossen.
en nu rap naar de APK met de grijze. Ben d'r maar weer druk mee.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Bijna een jaar zonder noemenswaardige posts in dit draadje. Een goed teken vind ik, want deze Saab bevalt nog steeds uitstekend.
Het is een echt werkpaard. Of het nu 4500 km tijdens een roadtrip door Tsjechie zijn die hij moet afleggen over slechte wegen, of het lostrekken van een kluit met flinke wortels van een lelijke struik in de voortuin, de 900 ligt er niet wakker van. Tijdens de verhuizing heeft de achterbank 6 weken plat gelegen. Grote meubels, zware verhuisdozen, flink wat bouwpuin en allerlei zware en grote materialen, lange ladders etc. er is echt veel vervoerd in die weken. Ik had een dekzeil gebruikt om alles netjes te houden en daardoor is niet te zien dat de auto gebruikt werd als aannemersbusje. De auto oogt nog altijd als een fris en strak exemplaar. Op de bestuurdersstoel na, die heeft nu een plooi. Van slijtage of ingezakte kussens is nog altijd geen sprake. Knap werk van de meubelmakers bij Saab.
Er staat intussen ruim 350.000 km op de teller, ruim 60.000 km in 2 jaar tijd sinds de aanschaf. De APK-keuring is net voor de kerst gepland. Het is daarom tijd voor een grote beurt + winterbeurt en een reparatie (fuseekogel).
Voor de zomervakantie had ik de auto nog een oliebeurtje gegeven. We hebben dit jaar een aanrijding gehad met deze auto, maar verder alleen wat problemen met de AIC klep, die ik intussen ook weer heb verholpen. Dit jaar ga ik wel de fuseekogel RV vervangen, want die is al 2 jaar slecht, maar het wordt gewoon tijd om die te vervangen. Ook zit ik te denken om te investeren in een nieuw onderstel. De schokdempers moeten in 2010 vervangen worden, dus daar wil ik komende weken een keuze in maken. Gewoon de bekende Sachs, of gasgevulde Monroes, of een 'standaard' Bilstein + Eibach setje en nieuwe onderstel/ophangingsrubbers rondom. Dat laatste is net zo goedkoop via bestelling 'abroad' als zo'n Monroe setje bij mijn hofleverancier.
4 nieuwe bandjes, nieuwe remmen en alle vloeistoffen, filters etc.. Aangezien de motor nog altijd geen druppel olie en geen druppel koelvloeistof gebruikt, hoop ik dat 'ie nog lang mee zal gaan. Het enige wat er aan zit te komen dat ik kan voorzien is de stuurbekrachtigingspomp denk ik. Voorlopig doet 'ie het nog, maar een nieuwe V-snaar en vloeistof moeten voorkomen dat 'ie eerdaags stuk gaat hoop ik.
Het eerste jaar stond na een grote beurt met veel nieuwe onderdelen vooral in 't teken van het vervangen van kleine onderdeeltjes die los, kapot of versleten waren. Door 't vervangen van al die (gratis en goedkope) dingen is de auto gewoon nog steeds in 'nieuwstaat', dus dat was de moeite waard denk ik. Na 2 jaar durf ik wel te beweren dat dit de beste auto is die ik ooit heb gehad. Op naar de 4 ton in 2011.
Het is een echt werkpaard. Of het nu 4500 km tijdens een roadtrip door Tsjechie zijn die hij moet afleggen over slechte wegen, of het lostrekken van een kluit met flinke wortels van een lelijke struik in de voortuin, de 900 ligt er niet wakker van. Tijdens de verhuizing heeft de achterbank 6 weken plat gelegen. Grote meubels, zware verhuisdozen, flink wat bouwpuin en allerlei zware en grote materialen, lange ladders etc. er is echt veel vervoerd in die weken. Ik had een dekzeil gebruikt om alles netjes te houden en daardoor is niet te zien dat de auto gebruikt werd als aannemersbusje. De auto oogt nog altijd als een fris en strak exemplaar. Op de bestuurdersstoel na, die heeft nu een plooi. Van slijtage of ingezakte kussens is nog altijd geen sprake. Knap werk van de meubelmakers bij Saab.
Er staat intussen ruim 350.000 km op de teller, ruim 60.000 km in 2 jaar tijd sinds de aanschaf. De APK-keuring is net voor de kerst gepland. Het is daarom tijd voor een grote beurt + winterbeurt en een reparatie (fuseekogel).
Voor de zomervakantie had ik de auto nog een oliebeurtje gegeven. We hebben dit jaar een aanrijding gehad met deze auto, maar verder alleen wat problemen met de AIC klep, die ik intussen ook weer heb verholpen. Dit jaar ga ik wel de fuseekogel RV vervangen, want die is al 2 jaar slecht, maar het wordt gewoon tijd om die te vervangen. Ook zit ik te denken om te investeren in een nieuw onderstel. De schokdempers moeten in 2010 vervangen worden, dus daar wil ik komende weken een keuze in maken. Gewoon de bekende Sachs, of gasgevulde Monroes, of een 'standaard' Bilstein + Eibach setje en nieuwe onderstel/ophangingsrubbers rondom. Dat laatste is net zo goedkoop via bestelling 'abroad' als zo'n Monroe setje bij mijn hofleverancier.
4 nieuwe bandjes, nieuwe remmen en alle vloeistoffen, filters etc.. Aangezien de motor nog altijd geen druppel olie en geen druppel koelvloeistof gebruikt, hoop ik dat 'ie nog lang mee zal gaan. Het enige wat er aan zit te komen dat ik kan voorzien is de stuurbekrachtigingspomp denk ik. Voorlopig doet 'ie het nog, maar een nieuwe V-snaar en vloeistof moeten voorkomen dat 'ie eerdaags stuk gaat hoop ik.
Het eerste jaar stond na een grote beurt met veel nieuwe onderdelen vooral in 't teken van het vervangen van kleine onderdeeltjes die los, kapot of versleten waren. Door 't vervangen van al die (gratis en goedkope) dingen is de auto gewoon nog steeds in 'nieuwstaat', dus dat was de moeite waard denk ik. Na 2 jaar durf ik wel te beweren dat dit de beste auto is die ik ooit heb gehad. Op naar de 4 ton in 2011.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Klinkt goed en komt me bekend voor
Ik had hetzelfde gevoel met mijn Golf 3 TDI 


- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Skup
Gisteren kwam de brief binnen van de RDW dat 't kenteken van deze auto is stopgezet (door mijzelf). Ik heb hem in eigen beheer gesloopt nadat 'ie stuk was gegaan en niemand hem wilde opknappen (ik zelf in ieder geval niet). In onderdelen kreeg ik nog een aardig bedragje terug en heb wat mensen blij gemaakt.
Anyway, ruim 3 jaar in gereden, +- 120.000 km ermee afgelegd tot boven de 4 ton op de teller. Weinig problemen gehad. Met veel plezier in gereden, ook al was 'ie niet snel of sportief.
Destijds heb ik de auto gekocht voor 600 euro. Eén van mijn beste aankopen ooit.
Aandenken:

Gisteren kwam de brief binnen van de RDW dat 't kenteken van deze auto is stopgezet (door mijzelf). Ik heb hem in eigen beheer gesloopt nadat 'ie stuk was gegaan en niemand hem wilde opknappen (ik zelf in ieder geval niet). In onderdelen kreeg ik nog een aardig bedragje terug en heb wat mensen blij gemaakt.
Anyway, ruim 3 jaar in gereden, +- 120.000 km ermee afgelegd tot boven de 4 ton op de teller. Weinig problemen gehad. Met veel plezier in gereden, ook al was 'ie niet snel of sportief.
Destijds heb ik de auto gekocht voor 600 euro. Eén van mijn beste aankopen ooit.

Aandenken:
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Rest in Pieces 

- Arthur
- Berichten: 43162
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Hup Saab!
Ik ga op voor de 2e.
Ik ga op voor de 2e.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Terwijl we deze hadden hebben we er nog 2 gehad (de 4e en 5e dus). 

- Arthur
- Berichten: 43162
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Vind, eventueel, 2 straks wel genoeg. Dat moet dan weer 1 worden (en dan bedoel ik niet in onderdelen) 

- taaffert
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 jun 2006, 22:57
- Locatie: A16, A27, A59, A58
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Hey Dennis, mooie wagen was het hoor. Wat is de opvolger van deze?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Onze 3e Saab alweer, dit keer een 900 Classic.
Dat was de 9000 tijdelijk, maar al snel vond ik de Jeep, dus dat is de definitieve opvolger van deze 900 Classic.
