Ok, eerst maar even het verhaal.
Tijd geleden. Rond 2001. Gummen.net, later gummen.org. Net nieuwe BoxsterS gekocht en daily in MY99 Subura Impreza GT Turbo. Kom in aanraking met wat prettig gestoorde autogekken. Ik ben in de ogen van velen redelijk verknipt maar had in die tijd wel al gewoon relatie, gezin, dochter, etc. Dus stel je voor paar "jonge mannen", begin 20, veel geld, geen vriendin, geen kind en dikke auto's. Tsja dat waren aparte tijden.
Maar goed. Meer meegemaakt. Komen meissie tegen krijgen relatie soms kindje en contacten verwateren. Prioriteiten verschuiven. Maar soms hadden we nog contact en als ik in de buurt was reed ik altijd wel even langs. En dan was het als vanouds gezellig.
En zo na jaren van weinig tot geen contact opeens iemand op Facebook. Hmmm leuke verhaaltje op DF schrijf je nog. Ik lees wel hoor maar reageer bijna nooit meer. Heb 10 jaar keihard gewerkt en nu moet ik weer wat diks hebben. Dus op facebook wat gelult over 911's, M3's, GT3's, etc. Toen weer even niets en toen opeens het topic van Frank_D dat ie een GT3 ging halen. Uiteraard vlogen de Facebook verhalen en statements om de oren. En uiteraard ook even een afspraak gemaakt ver naar de toekomst toe. Druk, druk, druk.
Maar gisterenavond was dus die afspraak. Express meegereden met een collega naar het werk zodat ik bij Frank kon instappen. En natuurlijk was ie te laat (zo'n GT3 is helemaal niet zo snel

maar ik liep rond 17:30 naar buiten toe en daar kwam het zwarte monster aanrijden. Wat een presence heeft zo'n ding zeg. En het 'mannetje' natuurlijk achter het stuur met een grijs van oor tot oor. Geweldig gewoon. En elkaar zeker een paar jaar niet gezien het ging direct alleen maar over auto's, werk, fotograferen en vroeger.
Na een rondje Zoetermeer meegereden te hebben naar het restaurant gereden. Lekker gegeten en het weer klaarde gelukkig wat op. Kortom toch maar besloten foto's te gaan maken. Ondertussen natuurlijk genoten als bijrijder van het geweld. Zoals grote kinderen dat doen. Tunneltje, ramen open, sport knop aan, terugschakelen en de 3.6 boxer met 8000rpm door een tunneltje jagen. Wat een lol.
Ervaring als bijrijder: Prima uitvoering eigenlijk zonder GT3 kuipstoelen. Zou het zelf niet hebben gedaan (GT3 moet (leren)kuipen hebben !) maar eigelijk heeft ie gewoon gelijkt. Mooie leren sportstoelen, alcantera interieur, navi, etc. Wel gewoon de scherpste 911 die er is (GT3) qua rijden maar toch ook gewoon genoeg luxe en comfort. Ik zou me daar best dagelijks in kunnen vervoeren. Ja het is sportwagen hard en direct afgeveerd maar niet keihard. En aan alles aan de auto voel en hoor je beleving. Dit is mechaniek. Niks is weggefilterd. De ratel van het blok bij stationair, het koppel onderin, het aanzuigen van de lucht door de inlaat, het janken boven de 5k rpm, etc. Puur autorijden. En ja natuurlijk is het snel als je even 1-2-3 volle pollen doet maar daar was ik niet zo eens van onder de indruk....
Foto's nemen. Hmmm, veel bewolking, slecht licht. Van alles geprobeerd en post nog wel wat. Bovenstaande foto vind ik echt prachtig maar anderen zijn minder gelukt.
Na het foto's nemen stap ik in want Frank zou me naar huis brengen. Zeg ie "nee je moet links instappen, achter het stuur"

Dus ik instappen, stoeltje stellen, spiegeltjes stellen en starten. Je zit diep en alles is gewoon goed. Stuurtje, de zit, het gevoel, typische Porsche. Rustig wegrijden en de auto wat aanvoelen. Alles is strak. Het schakelen, de direct reactie van het stuur, de reactie op het plezier pedaal. Wat me wel opviel is de bijterigheid van de PCCB remmen. Ik ben van Porsche gewend dat het vrij veel pendaaldruk nodig heeft, nou voor PCCB's geldt dat dus niet. Rustig opgebouw, natuurlijk paar keer vol door de versnellingen heen gegaan (in rechte lijn) en wat klaverbladen gepakt. Auto ligt als een trein.
Het klinkt als een anti-climax maar het is precies wat ik ervan verwachte. Niets meer en niets minder. Echt een puristenauto die stuurt, remt, klinkt, voelt zoals een auto moet sturen, remmen, klinken en voelen. En dat is een groot compliment want er zijn eigenlijk niet zoveel auto's meer die dat doen. Zeker niet met mijn verziekte referentie kader door met name de EVO RS die ik heb.
Thuisgekomen tegen Frank gezegd. Je moet echt even in de EVO rijden. Dus EVO gestart, GT3 geparkeerd. Warmgereden, demo gedaan en toen Frank laten rijden. Was erg leuk. Mij viel vooral op dat de GT3 voor mijn huis het geheel wel complementeerde. Het paste zeg maar wel. Hmmm....
Daarna "kom je nog even binnen of ga je naar huis". Nah is al laat. 15 min op straat nog staan lullen over vanalles en nog wat en toen toch nog maar ff binnen bakkie gedaan. Vrouwlief kwam thuis, Frank ging weg en ik moest natuurlijk naar de foto's kijken. Rond 0:15 had ik het wel gehad, rest komt morgen (nu dus) wel. Ben toch vrij.
Gestoorde auto, gestoorde eigenaar. Helemaal geweldig. Binnenkort maar eens 1 van de vele ideeen die we bespraken tot uitvoering brengen (Schotland, passen rijden, ijsdriften, etc.).
Bedankt man, ik vond het echt super !
Mark.