Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
dvh

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door dvh » 02 jun 2012, 13:48

Hoi Hielke.

Vorige week mijn schijfremmen v/d E46 vervangen en deze hadden hetzelfde.
Nadeel is ook dat de remmen gaan piepen langs de roestige rand.

De pennen gaan idd vaster zitten en glijden niet correct meer. Tijdens het vervangen hebben wij ook rijkelijk gesmeerd met de koperpasta, wat dit probleem zou moeten verhelpen.

Maar roestvorming rond en om de schijfrem versnelt dit proces. Wil je het goed doen zou je 1x in de zoveel tijd de boel moeten reinigen en bwv spreken een remmen onderhoudsbeurtje geven.

Maar vervang je je schijven en remblokken dan duurt het toch een behoorlijke tijd voordat dit proces zich herhaald. en gezien het niet de hoofdprijs kost zou ik me er persoonlijk niet te druk om maken.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jun 2012, 17:12

het verhaal van "oude liefde roest niet" gaat bij jou auto niet op Hielke :mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 02 jun 2012, 17:36

GTRene schreef:het verhaal van "oude liefde roest niet" gaat bij jou auto niet op Hielke :mrgreen:
Komt door het nietsverhullende licht van de flitser René. In het echt valt het ontzettend mee :tooth:

dvh, op termijn schroef ik er ook nieuwe schijven en blokken op. De tube kopervet ligt al klaar :)

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 02 jun 2012, 19:38

Kopervet om je geleidepennen te smeren? Als je iets niet moet doen dan is het dat wel zoals je op mx-5-fora kunt lezen..... Hittebestendig vet zoals molybdeenvet is het spul wat je daarvoor moet gebruiken.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 02 jun 2012, 20:33

Paskal schreef:Kopervet om je geleidepennen te smeren? Als je iets niet moet doen dan is het dat wel zoals je op mx-5-fora kunt lezen..... Hittebestendig vet zoals molybdeenvet is het spul wat je daarvoor moet gebruiken.
Enig idee waar je dat in een makkelijke verpakking kan halen? Bij de Brezan wilde ze me een emmer aansmeren die voldoende was voor de rest van mijn leven + 3 reincarnaties :ken ik jou:

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 02 jun 2012, 22:14

Paskal schreef:Kopervet om je geleidepennen te smeren? Als je iets niet moet doen dan is het dat wel zoals je op mx-5-fora kunt lezen..... Hittebestendig vet zoals molybdeenvet is het spul wat je daarvoor moet gebruiken.
Die eeuwige discussie over wel of geen kopervet :coffee:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jun 2012, 22:29

lijkt wel Engelse meuk :tong: :wink:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 03 jun 2012, 14:26

Anyhow, die achterremmen heb je er in no-time naast liggen als het gangbaar is, en na wat geram in 3x no-time als het vast zit. Onderste bout losdraaien en dan moet je 'm zo kunnen draaien. If not -> zit ie vast, gebeurt vaak. Doordat ik veel rijd (normaliter) kom ik er easely 1x per jaar aan toe om het te doen.

Mijn achterdempers zijn echt he-le-maal shot to pieces, binnenkort 'ns wat onderdelen voor bestellen want het begint mijn point-to-point-pace negatief te beinvloeden. Verder komt er sinds een weekje een klein kraakje uit de achtertrein bij remmen en achteruit rijden. 'ns kijken of ik daar nog een oorzaak van kan vinden (zou me niet verbazen dat de subframerubbers het na verloop van tijd wel een keer zat zijn).

That said, vorige week nog stil komen te staan met de auto terwijl dat niet de bedoeling was. Ding liep de avond ervoor af en toe al beroerd en op de rit na pa en ma (160 km) bokte die ook al af en toe. 15 km voor de bestemming kwam ik na een hobbelweg helemaal tot stilstand. Na het controleren van de bougiekabels zag ik dat de stekker van de nokkenaspositiesensor wel heel erg hoog op de sensor zat dus nadat die weer aangesloten was kon de reis weer afgemaakt worden.

Kilometers vliegen er momenteel op trouwens :cool: , teller staat nu op 158.700 mijl, bijna 254.000 km. Nog 1500 km (uit m'n hoofd) voordat het de hoogste km-stand van een auto die ik heb gehad ooit wordt (hoewel de bmw door de klokkendans al hoger heeft gestaan :zwijntje: ).

daNpy

Bericht door daNpy » 03 jun 2012, 15:31

Oscar29 schreef: Die eeuwige discussie over wel of geen kopervet :coffee:
Net als mensen die WD40 gebruiken om dingen te smeren; als je niet weet wat het doet, gebruik het dan niet zomaar.

Er is van ATS ook speciaal remmenvet, niet om je blokken mee in te smeren maar voor de schroefdraad van je remnippels, geleidepennen etc. Overigens zou ik niet te "rijkelijk" zijn in de buurt van remblokken en schijven, als er vet in je blokken komt kun je ze wel weggooien..

L@urens

Bericht door L@urens » 03 jun 2012, 18:24

Zonder er een onderhoudstopic van te maken: kopervet gebruik je (als je wilt) waar de blokken over de klauw glijden. Lithium (of ander hittebestendig vet) gebruik je bij de glijpennen. Dat eerst doe je op een MaX5 nooit, dat 2e juist elke race als je goed voor je auto zorgt.

Subframe rubbers kent een MX5 niet dus die kunnen niet kraken. Draagarmrubbers des te meer :)

Hielke

Bericht door Hielke » 03 jun 2012, 19:49

Laurens,

ik neem aan dat alle rijders in de Max5 cup Poly-bussen in de draagarmen gebruiken?

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 03 jun 2012, 20:05

Niet iedereen gebruikt ze.

L@urens

Bericht door L@urens » 03 jun 2012, 22:50

Oscar29 schreef:Niet iedereen gebruikt ze.
Ik gok de top 15 wel.
Hielke, voor een straatauto: laat je niet gek maken. Het onderstel hoort op de bumpstops te rijden, die stofhoezen boeien niet tenzij je nog 10jr met de auto wil doen. Draagarmrubbers pas vervangen als er echt teveel speling op komt, etc.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 jun 2012, 23:23

Draagarmrubbers (die 22) mankeren niks aan Laurens, doe ik dus ook niks aan. Fusees, stuurkogels voelen ook prima aan.

Schokbrekers weet ik nog niet genoeg van, heb te weinig vergelijkingsmateriaal gehad. En net wat je zegt, vooral achter is die bumpstop (het stofhoesgedeelte ben ik alweer vergeten) een normaal onderdeel van de vering/demping. Van een sompige/zoekerige wegligging is er op de limiet geen sprake. Val je een bocht aan dan komt de kont door de enorm scherpe neus snel om. Val je snel achter elkaar bochtjes aan dan warmen de voorbanden op en is die overdreven scherpte eruit. De wegligging is dan wat vriendelijker (circuitsituatie).

Binnenkort gaat er een bestellinkje voor het broodnodige uit, remblokken rondom en schijven achter.

Hoe zit dat met de remblokken en het blokkeren? Wat blokkeert er eerst met welke blokken? Voor de Max5 cup mogen EBC yellow en rood, alsook originele Mazda blokken gebruikt worden. Ook alle combinaties daarvan. Doen mensen dat? Worden in de cup ook standaard blokken gebruikt?

Oh ja, nog even een hulde voor het motortje. Wilde gisteren eens zien wanneer de toerenbegrenzer erin kwam. Was nog niet boven de 7000 geweest. Geloof dat ik kortstondig 7800 rpm voorbij zag komen en hij klonk alsof ie nog wel meer luste. Heel lekker. Ok, hard gaat het met 116 pk nooit, maar de keel die het blokje bij trappen opzet doet je heel anders vermoeden. Beleving! :D

L@urens

Bericht door L@urens » 04 jun 2012, 11:00

Hielke schreef:Hoe zit dat met de remblokken en het blokkeren? Wat blokkeert er eerst met welke blokken? Voor de Max5 cup mogen EBC yellow en rood, alsook originele Mazda blokken gebruikt worden. Ook alle combinaties daarvan. Doen mensen dat? Worden in de cup ook standaard blokken gebruikt?
EBC yellow in de cup v+a voor maximaal remmen. Op straat moet het spul eerst warm worden voor goede werking dus is de vraag is of je dat wil.
Oh ja, nog even een hulde voor het motortje. Wilde gisteren eens zien wanneer de toerenbegrenzer erin kwam. Was nog niet boven de 7000 geweest. Geloof dat ik kortstondig 7800 rpm voorbij zag komen en hij klonk alsof ie nog wel meer luste. Heel lekker. Ok, hard gaat het met 116 pk nooit, maar de keel die het blokje bij trappen opzet doet je heel anders vermoeden. Beleving! :D
Let wel de toerenteller loopt voor, ja voor. Dwz 8000rpm op je dash is 7500rpm in het echt.

Hielke

Bericht door Hielke » 04 jun 2012, 11:41

Dan trek ik 'm in het vervolg nog wat verder door :lol:

Ik neem aan dat de toerenteller bij constante snelheden wel de juiste rpm aangeeft?

ThomasK

Bericht door ThomasK » 04 jun 2012, 14:47

Laurens wat raad jij aan voor op straat? Standaard remmen missen naar mijn smaak nogal wat bite. Yellowstuff is dus toch wel voor circuit i.v.m. warmte. Redstuff eventueel? Alhoewel de prijzen op IL weer zo weinig verschillen dat het vreemd lijkt om voor Redstuff te gaan. Of toch gewoon originele/imitatiespul. Ben niet echt uit over de remmen. Door de R1R's die eronder zitten willen ze best aardig remmen als je er maximaal op gaat staan. Krijg ze op droog ook niet tot blokkeren (wat met de standaard wielenmaat 14inch wel lukte).

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 04 jun 2012, 17:13

EBC geel geeft koud ook meer bite dan OEM. Warm wordt het alleen maar iets beter van. Is absoluut niet zo dat ze koud helemaal niets doen.

MX5T

Bericht door MX5T » 04 jun 2012, 23:57

Hielke schreef:Dan trek ik 'm in het vervolg nog wat verder door :lol:

Ik neem aan dat de toerenteller bij constante snelheden wel de juiste rpm aangeeft?
Moet je doen dat doortrekken tot 8000 tpm. NA blokje heeft hydraulische stoters en die vinden het boven 7200 tpm al niet lekker meer. Normalerwijze zit er een begrenzer in de OE ECU die begrenst op ca 7100. Als dat bij jouw motor niet werkt dan zou het kunnen dat er "gechipt" is of dat je toerenteller nog meer afwijkt.

Bij constante snelheden wordt de afwijking niet gereduceerd tot nul is mijn ervaring.

Remblokken; Mijn ervaring is dat de meeste racy remblokken niet erg gevoelig zijn voor opwarmtemperatuur. Ik rijd gewoon met raceblokken naar de Ring en terug zonder dat ik merk dat het spul koud niet wil remmen.
Door de R1R's die eronder zitten willen ze best aardig remmen als je er maximaal op gaat staan. Krijg ze op droog ook niet tot blokkeren (wat met de standaard wielenmaat 14inch wel lukte).
De maximale remvertraging wordt in eerste instantie bepaald door de grip van de band met het wegdek. De reminstallatie (remschijf + remblok) moet bij een gemiddelde pedaalkracht van x kg zoveel moment kunnen opbouwen dat het wiel gaat blokkeren. Lukt dit niet dan is in ofwel de wrijvingscoeffiecient van de blok op de schijf te laag (afhankelijk van remvoering en schijfmateriaal) ofwel is er onvoldoende hyraulische drukopbouw via de overbrenging van het pedaal (via stanghefboom), grootte van de hoofdremcilinder en eventuele rembekrachtiging.
De temperatuurbestendigheid van de remblokken, warmtecapaciteit van de schijf en koeiling ervan bepalen hoelang het remsysteem deze prestatie kan leveren.
Gewoon EBC yellow eronder en klaar. Keerzijde van dit spul is meestal iets meer schijfslijtage.
Hielke, voor een straatauto: laat je niet gek maken. Het onderstel hoort op de bumpstops te rijden, die stofhoezen boeien niet tenzij je nog 10jr met de auto wil doen.
Waar deze wijsheid vandaan komt is mij een raadsel. Bumpstops zijn in primair bedoeld om te voorkomen dat de schokdemperzuiger op de bodem slaat en de demper daardoor naar de klote gaat. Een bumpstop heeft een erg steile veerstijfheid. Als je over een slecht wegdek rijdt voel je dit als stoten, niet comfortabel. In een bocht kan dit aanleiding geven tot onverwacht gripverlies van de banden.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 jun 2012, 00:04

Ik zal eens laten nakijken hoe groot de afwijking van de toerenteller is.

daNpy

Bericht door daNpy » 05 jun 2012, 09:17

Ringmazda schreef:

Remblokken; Mijn ervaring is dat de meeste racy remblokken niet erg gevoelig zijn voor opwarmtemperatuur. Ik rijd gewoon met raceblokken naar de Ring en terug zonder dat ik merk dat het spul koud niet wil remmen.
Same here. Ik heb carbopads op de Golf, die ijskoud op straat meer dan prima remmen.
Maar als ze eenmaal heet zijn merk je het verschil wel degelijk :devil:

L@urens

Bericht door L@urens » 05 jun 2012, 09:48

Ringmazda schreef:

Moet je doen dat doortrekken tot 8000 tpm. NA blokje heeft hydraulische stoters en die vinden het boven 7200 tpm al niet lekker meer. Normalerwijze zit er een begrenzer in de OE ECU die begrenst op ca 7100. Als dat bij jouw motor niet werkt dan zou het kunnen dat er "gechipt" is of dat je toerenteller nog meer afwijkt.
OE rpm limit van de 1.6 ligt hoger dan de 1.8. Dus in de praktijk kun je op de teller tot 8krpm gaan en binnen de OE rpm limit blijven.
Hielke, voor een straatauto: laat je niet gek maken. Het onderstel hoort op de bumpstops te rijden, die stofhoezen boeien niet tenzij je nog 10jr met de auto wil doen.
Waar deze wijsheid vandaan komt is mij een raadsel.
miata.net. Daar zwerven nog een paar verdwaalde Japanners rond die betrokken waren in het ontwikkelproces van de MX-5.

MX5T

Bericht door MX5T » 06 jun 2012, 00:32

[quote="L@urens"miata.net. Daar zwerven nog een paar verdwaalde Japanners rond die betrokken waren in het ontwikkelproces van de MX-5.[/quote]

Met nieuwe bumpstops, nieuwe niet ingezakte veren, nieuwe dempers kan dit inderdaad prima. Met een 180k km onderstel wat minder schat ik.
De NB heeft niet voor niets wat meer vrije slag gekregen.
Maar ik geeff onmiddelijk toe dat ik in de geschiedenis van de MX5 niet erg ingevoerd ben.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jun 2012, 12:20

Staan MX-5-jes erom bekend cuppende banden te hebben?

Zoals ik al beschreef had ik een wat zingend geluid onder de auto. Ik dacht dat het geluiden uit de bak of het dif waren. Het blijken volgens de garage cuppende banden te zijn. Het is natuurlijk onbekend of de Pirelli Drago's altijd onder de auto hebben gezeten. Het geluid begint al bij een snelheid van 40 en bij 100 is ie weer stil. Ach, maken we dat ook eens mee. Enige andere manko is volgens de monteur van mijn vaste garage dat het uitlaatspruitstuk lekt. Het zal wel, ik hoor en ruik er niks van. Heb de 5 boutjes van het hitteschild op het spruitstuk eens bekeken en never nooit niet dat die zonder kleerscheuren los komen :? Wordt vervolgd bij de APK volgend jaar :lol:

Heb tot nu toe 72 euro aan olie, filters en arbeidsloon uitgegeven. Vind het eerst wel goed zo. Als nu de mooie dagen wat willen komen dan toer ik mooi wat door het landschap heen :cool:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jun 2012, 13:47

deze is ook wel grappig, helaas RHD
zit een TVR motor in (rover) helaas slechts van de oude TVR iets van 200pk dus, doch wel leuk, daarbij hebben die motoren vaak een super geluidje zodat je al bij lage toer snelheden kunt genieten van het gekluidje :D

http://www.ebay.co.uk/itm/Mazda-MX5-Eun ... 0926047792

Afbeelding

Plaats reactie