Stuur trilt bij remmen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Stuur trilt bij remmen

Bericht door Roy » 26 mar 2007, 10:22

Heb eventjes een vraagje.

Als ik zegmaar 100 of harder rijd en moet dan remmen van 100+ naar 0, dan voel ik mijn stuur trillen. Dit heb ik niet als ik gewoon 50 oid rijd.

Waar zou dit allemaal aan kunnen liggen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 26 mar 2007, 10:25

remschijven voor waarschijnlijk...klein beetje krom en bij hogere snelheden naar lage snelheid remmen kan dat dat trillen opleveren...
dus denk dat ze iets krom zijn.

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 26 mar 2007, 11:07

of je hebt geperforeerde schijven? als deze te veel gevuld met remstof zitten krijg je ook trillingen.. eens heel goed uitspuiten met hoge druk lucht kan helpen

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 26 mar 2007, 11:09

Zijn de standaard schijfjes. Heb een BMW 316i E36 uit 1998 met 71000 op de teller.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2007, 11:10

- kromme schijven
- schijven keer heet geweest, krijg je van die stroeve plekken
- ophanginsrubbers versleten
- onbalans in wiel, maar dan zou je het ook tijdens rijden moeten merken
- losse wielbouten :) (maar dan duurt het nooit lang)

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Bericht door MarcH » 26 mar 2007, 12:29

Als het je schijven zijn moet je het trillen m.i. ook in je pedaal voelen. Even op letten de volgende keer.

Bij mij (ook E36, en ook bij hogere snelheden trillend stuur bij remmen) was de oorzaak speling in de stuurstangen (aan de kant van het stuurhuis).

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 26 mar 2007, 12:42

Ik ga na het werk even een rondje rijden en zal er dan eventjes op letten. Thanks voor alle tips hier :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 mar 2007, 13:01

Als het bij zachtjes remmen niet is zijn het de schijven, wanneer je hard(er) remt komt er temperatuur in en merk je meer dat ze iets krom zijn.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2007, 13:36

Heeft dat niet meer met onbalans te maken? Middelpunt vliedende kracht enzo?

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 26 mar 2007, 17:49

kromme remschijven

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 26 mar 2007, 20:33

Knot schreef:Als het bij zachtjes remmen niet is zijn het de schijven, wanneer je hard(er) remt komt er temperatuur in en merk je meer dat ze iets krom zijn.
Als je de pedaal licht aantikt kun je ook een trillend stuur krijgen bij kromme schijven hoor.

Ik ga ook voor kromme schijven.

Even een tipje wat killing kan zijn voor de schijven,

na hard remmen met de voet op de rem blijven staan (doen we hier niet).

hete remmen en dan de auto effe snel afspuiten bij de hoge druk plaats (dit is alleen voor de poetsers).

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 26 mar 2007, 22:22

Ik had precies hetzelfde met mijn e30. Op de fusee-kogels van de rechter draagarm vóór zat vrij veel ruimte. Vandaag complete draagarm vervangen en het trillen is compleet weg.

Remmen gaat nu veel zekerder en zonder die enorme trilling in het stuur waar je van 200 naar 100 toch best angstig van wordt.

Laat dus je remschijven, draagarmrubbers en draagarmen (fusees) controleren.

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 26 mar 2007, 22:36

Heb er nu ook last van. Zal het laten verhelpen en hier berichten.
Bij mijn 535i en 540i zijn meerdere keren de schijven krom gegaan en vervangen onder garantie. Het afremmen voor vrachtwagens op de Autobahn waren de bmw schijven te veel....
hete remmen en dan de auto effe snel afspuiten bij de hoge druk plaats (dit is alleen voor de poetsers).
Dat is inderdaad ook killing voor de schijven...de stoom komt er vanaf en krom is de zaak...

Overigens vind ik dit echt een rot kwaal bij bmw !!!...hele remsysteem van de e39 M5 is sowieso inferieur voor het geweld....

Gebruikersavatar
Jochem Vaartjes
Berichten: 420
Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Jochem Vaartjes » 27 mar 2007, 00:50

Is denk ik een BMW kwaal. Ik heb hier ook last van gehad met mijn 3.0l M3, geen idee hoe het zit met de 3.2l gezien die weer de remmen heeft van de E34 M5 meen ik.

Mijne waren redelijk op voor, blokken en schijven vervangen door OEM spullen en geen probleem meer.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 27 mar 2007, 09:06

Je kunt eens proberen om een lege weg op te zoeken en een keer of vijf, achter elkaar, knalhard (zonder in je abs te komen) van 100 naar naar bijna stilstand te remmen. Daarna even rustig doorrijden om de remmen af te koelen. Bij mij werkt het.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 27 mar 2007, 19:38

allen schreef:Je kunt eens proberen om een lege weg op te zoeken en een keer of vijf, achter elkaar, knalhard (zonder in je abs te komen) van 100 naar naar bijna stilstand te remmen. Daarna even rustig doorrijden om de remmen af te koelen. Bij mij werkt het.
En dan is het weg? Krom is krom lijkt me :?:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 27 mar 2007, 21:58

Nee, want krom is (hoeft) niet krom (te zijn), maar oneven afzetting van remblokcompound op je remschijf. Zo als Allen het beschrijft, bestaat de mogelijkheid om die onevenheid op te heffen en het trillen zal dan weg zijn.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 28 mar 2007, 00:23

Ah ok, dat zou dus betekenen dat het mogelijk is dat je remblokken niet overal dezelfde hardheid hebben?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 28 mar 2007, 19:39

Hoeft niet. Meestal komt de ongelijkmatige afzetting op je remschijf door of verkeerd inremmen of door je voet op het rempedaal houden bij zeer hete remmen. Dan brand de compound vast op de schijf. Toen ik de Viper kocht, zaten er op de achterschijven de afdruk van de remblokken (de remklauw is ook de handrem). Deze afzetting is dermate hard, dat deze ook bijna niet slijt en het trillen dan ook toeneemt. heb de schijven af laten draaien om ze schoon te krijgen.

Hier een link(wel in het Engels) met veel informatie over remmen.

1e over "kromme" schijven
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_wa ... disk.shtml

Algemeen
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6790
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 28 mar 2007, 20:27

Waarschijnlijk zijn de schijven krom, maar het kan idd. ook zijn wat Elmar zegt....troep op je schijven en je kan idd. proberen een aantal keren heel hard af te remmen waardoor 't eraf 'slijt'.

Gebruikersavatar
Jochem Vaartjes
Berichten: 420
Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Jochem Vaartjes » 29 mar 2007, 03:23

Mochten je schijven echt krom zijn.. dan zou ik er niet te lang mee blijven doorrijden. Ik heb dit ook gedaan namelijk omdat ik niet de moeite had genomen dit na te laten kijken. Dit gaat ten koste van je fusee kogels en je draagarm rubbers, zeker als deze laatste al een tijdje onder je auto zitten.

Champion1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2016, 13:42

Re: Stuur trilt bij remmen

Bericht door Champion1 » 05 apr 2016, 13:50

Toen ik de Viper kocht, zaten er op de achterschijven de afdruk van de remblokken (de remklauw is ook de handrem). Deze afzetting is dermate hard,????



== http://www.solitairecardgame.info/ ==
Laatst gewijzigd door Champion1 op 12 apr 2016, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

jarno1979
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06

Re: Stuur trilt bij remmen

Bericht door jarno1979 » 05 apr 2016, 14:16

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij 2 e36ers,fuseekogel of stuurkogel ruim.
Na het vervangen superstrak remmen zonder trillen.
Kan makkelijk getest worden op een brug met een bandenafnemer.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Stuur trilt bij remmen

Bericht door witje » 05 apr 2016, 14:45

Onze Ignis Sport heeft rondom nieuwe remmen, geperforeerd voor. Bij remmen op snelheid trilt het stuur ook licht. De schijven kunnen we uitsluiten.

Gisteren is de auto APK gekeurd, geen speling op fusees of stuur kogels.

Dan zullen het toch de banden moeten zijn... ? (voorbanden zaten achter tijdens de winter en nu weer voor)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43154
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stuur trilt bij remmen

Bericht door Arthur » 05 apr 2016, 16:48

Hoe blaas je een 9 jaar(!) oud draadje weer leven in :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 14 gasten