Ik heb (weer) een vaag plan in mijn hoofd en daar heb ik een (defecte) elektrische stuurbekrachtigingspomp voor nodig. Door een ongeluk kan ik helaas geen koppeling bedienen en rijd ik noodgedwongen in een automaat.

Om toch weer eens met een echte schakelbak met hydraulisch bediende koppeling te kunnen rijden heb ik wat verzonnen.

Mijn idee is om een systeem op te bouwen met een elektrische stuurbekrachtigingspomp die ik met een schakelaar op de versnellingspook aan kan zetten. Zodra de pomp dan op volle toeren draait wil ik de olieretourleiding met een hendeltje op de pook (schakelaartje en hendeltje samengebouwd in pook) af kunnen knijpen. Daardoor loopt de oliedruk op. De olieleiding van de pomp is gekoppeld aan het hydraulische druklager van de koppeling die dus door de oplopende druk ontkoppeld wordt.
Althans dat is de theorie die ik in mijn hoofd heb...

Nou ben ik dus op zoek naar zo’n stuurbekrachtigingspomp waarvan bv. de elektronica kaduuk is. Het gaat mij puur om de elektromotor-pomp combinatie. Ik sluit dus motor direct aan op 12V (eventuele elektronica verwijder ik). Aangezien een gebruikte pomp meestal te duur is voor mijn experiment, hoop ik dat iemand zo’n ding heeft liggen of daar aan kan komen. En dan ook nog zo gratis mogelijk...
Mocht je me kunnen helpen hoor ik graag van je!
SlowCo
Foto's zijn voorbeelden van stuurbekrachtigingspompen die ik bedoel.