Gezocht voor vaag plan: elektrische stuurbekrachtigingspomp

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
SlowCo

Gezocht voor vaag plan: elektrische stuurbekrachtigingspomp

Bericht door SlowCo » 28 mei 2012, 23:11

Beste mensen,

Ik heb (weer) een vaag plan in mijn hoofd en daar heb ik een (defecte) elektrische stuurbekrachtigingspomp voor nodig. Door een ongeluk kan ik helaas geen koppeling bedienen en rijd ik noodgedwongen in een automaat. :wheelchair:
Om toch weer eens met een echte schakelbak met hydraulisch bediende koppeling te kunnen rijden heb ik wat verzonnen. :hmmm:

Mijn idee is om een systeem op te bouwen met een elektrische stuurbekrachtigingspomp die ik met een schakelaar op de versnellingspook aan kan zetten. Zodra de pomp dan op volle toeren draait wil ik de olieretourleiding met een hendeltje op de pook (schakelaartje en hendeltje samengebouwd in pook) af kunnen knijpen. Daardoor loopt de oliedruk op. De olieleiding van de pomp is gekoppeld aan het hydraulische druklager van de koppeling die dus door de oplopende druk ontkoppeld wordt.
Althans dat is de theorie die ik in mijn hoofd heb... :ongeveer als:

Nou ben ik dus op zoek naar zo’n stuurbekrachtigingspomp waarvan bv. de elektronica kaduuk is. Het gaat mij puur om de elektromotor-pomp combinatie. Ik sluit dus motor direct aan op 12V (eventuele elektronica verwijder ik). Aangezien een gebruikte pomp meestal te duur is voor mijn experiment, hoop ik dat iemand zo’n ding heeft liggen of daar aan kan komen. En dan ook nog zo gratis mogelijk...
Mocht je me kunnen helpen hoor ik graag van je!

SlowCo

Foto's zijn voorbeelden van stuurbekrachtigingspompen die ik bedoel.
Bijlagen
Power_steering_pump.jpg
Power_steering_pump.jpg (19.87 KiB) 392 keer bekeken
stuurbekrachtigingspomp 2.jpg
stuurbekrachtigingspomp 2.jpg (6 KiB) 392 keer bekeken
stuurbekrachtigingspomp.jpg
stuurbekrachtigingspomp.jpg (176.45 KiB) 392 keer bekeken

Martin van der Zwaard

Re: Gezocht voor vaag plan: elektrische stuurbekrachtigingsp

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 mei 2012, 16:46

Probleem is dat die pompen vaak nog geld waard zijn.
Ze worden gereviseerd en dus "moeten" de oude pompen ingeruild worden.

Maar je kan eens op een sloperij informeren. Ik weet dat op een A-klasse van het eerste type zo'n elektrische pomp zit. En aangezien die nog wel eens kapot gaan heb je daar misschien wel kans voor weinig zo'n pomp te kunnen scoren.

SlowCo

Re: Gezocht voor vaag plan: elektrische stuurbekrachtigingsp

Bericht door SlowCo » 30 mei 2012, 23:08

Martin bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat het moeilijk zou zijn om (zeer) goedkoop aan zo'n pomp te komen. :(

Wellicht zijn er nog andere mensen met goede ideeën en tips, of die zo'n pomp weten te liggen?

SlowCo

Plaats reactie