welk differentieel voor mijn e30
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
welk differentieel voor mijn e30
hallo mensen.
ik heb een e30 met een m50b25 blok en heb een dilemma.
ooit hing er een 2 liter in en heb het standaard diff er nog onder hangen.
nu is het zo dat als ik 100 op de a10 rij het blok 3000 toeren maakt en de top rond de 170 ligt.
voor circuit wel lekker maar voor daily driven niet echt
het is een groothuisdiff maar weet alleen niet welke ratio het is.
enige tips welke ratio het kan zijn en wat ik anders kan nemen?
ik hoor het graag.
groetjes bas
ik heb een e30 met een m50b25 blok en heb een dilemma.
ooit hing er een 2 liter in en heb het standaard diff er nog onder hangen.
nu is het zo dat als ik 100 op de a10 rij het blok 3000 toeren maakt en de top rond de 170 ligt.
voor circuit wel lekker maar voor daily driven niet echt
het is een groothuisdiff maar weet alleen niet welke ratio het is.
enige tips welke ratio het kan zijn en wat ik anders kan nemen?
ik hoor het graag.
groetjes bas
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: welk differentieel voor mijn e30
Rijd je met een E30 of E36 bak ? ( 4 of 5 1:1?)
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: welk differentieel voor mijn e30
sorry mijn fout.
standaard e36 blok en bak
standaard e36 blok en bak
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: welk differentieel voor mijn e30
Als er nog een plaatje op het differentieel zit opschuren en aflezen. Anders de achterkant opkrikken, op bokjes zetten, versnellingsbak in z'n vrij zetten en de achterwielen exact 1x ronddraaien. Ondertussen tel je hoevaak de ingaande as van het differentieel rond gegaan is en je weet wat je overbrenging is. Gezien je topsnelheid verwacht ik 3,91 of 4.11. Laatste zou in combinatie met groot differentieel-huis wel apart zijn, sowieso heeft de 2 liter 6 cilinder een klein differentieelhuis, dus wat er nu onder zit is al niet standaard meer.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: welk differentieel voor mijn e30
Probeer een E30 M3 sperdiff te pakken te krijgen, die zijn 3.15 en doen het goed op de weg icm E36 bak en motor.
Een E36 325i heeft ook 3.15 alleen zijn jouw versnellingen dan nog iets korter omdat je kleinere wielen hebt.
Een E36 325i heeft ook 3.15 alleen zijn jouw versnellingen dan nog iets korter omdat je kleinere wielen hebt.
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: welk differentieel voor mijn e30
@g kolkman. ik zal morgen even kijken of ik iets kan uitvinden. idd het is een klein diff... foutje bedankt
@bert. een m3 sperdiff is volgens mij toch, ehm... heel duur? is er iets van een second opinion voor?

@bert. een m3 sperdiff is volgens mij toch, ehm... heel duur? is er iets van een second opinion voor?
-
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14
Re: welk differentieel voor mijn e30
Inderdaad, een standaard 320i diff is meestal een klein huis/168mm. Met je nieuwe vermogen is het wel aan te raden te upgraden naar een medium huis/188mm. Hier zijn geen aanpassingen voor nodige, behalve dan dat je een groter diff aan moet schaffen 
Als ik jou was zou ik me aanmelden op de e30fansite.nl, daar komen regelmatig differentiëlen voorbij.

Als ik jou was zou ik me aanmelden op de e30fansite.nl, daar komen regelmatig differentiëlen voorbij.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: welk differentieel voor mijn e30
250-500 euro ze komen wel voorbij op ebay enz.decl00ne schreef:@g kolkman. ik zal morgen even kijken of ik iets kan uitvinden. idd het is een klein diff... foutje bedankt![]()
@bert. een m3 sperdiff is volgens mij toch, ehm... heel duur? is er iets van een second opinion voor?
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: welk differentieel voor mijn e30
Semi off topic: 168 en 188 staan niet voor het aantal milimeters dat het huis breed, diep of hoog is, maar dat terzijde...
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: welk differentieel voor mijn e30
@freudamfahren. waar staat dat dan wel voor???
@jurian. ik zal er een kijkje nemen vanaaf.
en ik heb zelf ook nog ff gezocht en nu wordt er gezegd dat je het interne deel van een e36 diff ook in een behuizing van een groothuisdiff van een e30 gedaan kan worden.
en ook schijnt het dat een z3 diff ook past, hoe zit dat dan.
@jurian. ik zal er een kijkje nemen vanaaf.
en ik heb zelf ook nog ff gezocht en nu wordt er gezegd dat je het interne deel van een e36 diff ook in een behuizing van een groothuisdiff van een e30 gedaan kan worden.
en ook schijnt het dat een z3 diff ook past, hoe zit dat dan.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: welk differentieel voor mijn e30
168, 188 en 210 zijn de doorsnedes in mm van de kroonwielen in de desbetreffende diffs. Niks meer, niks minder.
-
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14
Re: welk differentieel voor mijn e30
Een Z3 heeft vrijwel hetzelfde huis als een E30 diff, vandaar dat ze uitwisselbaar zijn. (de z3 en E36 compact delen een aantal achter ophanging delen met de E30)decl00ne schreef:@freudamfahren. waar staat dat dan wel voor???
@jurian. ik zal er een kijkje nemen vanaaf.
en ik heb zelf ook nog ff gezocht en nu wordt er gezegd dat je het interne deel van een e36 diff ook in een behuizing van een groothuisdiff van een e30 gedaan kan worden.
en ook schijnt het dat een z3 diff ook past, hoe zit dat dan.
Speciaal een kroonwiel en pinion overbouwen zou ik niet aan beginnen. Er zijn goed E30 diffs te vinden met de juiste ratio. Vaak hebben modellen met een automaat een lager ratio. (3.64 bijvoorbeeld of 3.46, ik heb zelf nog een gearset liggen van 2.93)
Ik gebruik graag de kroonwiel maat inderdaad. Omdat men in bij een e30 een 188mm groot noemen, terwijl voor een E36 een 210mm een groot diff is. BMW geeft zelf ook de behuizing aan in de maat van het kroonwiel wat er in past.
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: welk differentieel voor mijn e30
Die zit er alleen bij een sper op. Althans, bij de E36.G Kolkman schreef:Als er nog een plaatje op het differentieel zit opschuren en aflezen....
decl00ne: heb je nu een open of lsd?
Bij een Z3 diff moet je wel even oppassen, tenzij dat voor de Europese markt anders is geweest, maar bepaalde Z3 modellen hebben een Torsen diff ipv een voor BMW gebruikelijke platensper.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: welk differentieel voor mijn e30
toevallig kwam ik gisteren nog op het web bv wat setjes kroonwiel/pignon? tegen voor motorsport dacht ik? anyway alleen die 2 dingen vragen ze 800,-euro voor
Z3 diff (non M) wat ik eruit begreep werkt ala quaife sper of waren dat nou bepaalde types die dat hebben
(lastig onthouden grrr)
ff opgezocht, ja dus>>
...zolang je de wielen aan de grond houd no problem en dat 1 wiel van de grond of op ijs komt niet vaak voor.
meer over verschillende bmw diff's >>
http://www.koalamotorsport.com/performa ... drives.asp



Z3 diff (non M) wat ik eruit begreep werkt ala quaife sper of waren dat nou bepaalde types die dat hebben

ff opgezocht, ja dus>>
dus mooie diff's ala quaife maar dan voor 'weinig'Torsen/Gleason style: This is a gear driven unit that has no clutches. It uses centrifugal forces to create the torque biasing required to drive both wheels. BMW used a Torsen brand differential in some Z3 models, but not the M versions. Quaife is a commonly known brand that uses the Torsen/Gleason method.
Advantages: No wear parts
Disadvantages: Reactionary, due to no static lock. Reverts to an open differential if one wheel completely looses traction, such as on ice, or if it lifts from the road surface

meer over verschillende bmw diff's >>
http://www.koalamotorsport.com/performa ... drives.asp
- Joostt
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 24 nov 2010, 22:18
Re: welk differentieel voor mijn e30
z3m diff past er zo onder. heb ik ook onder de mijne:

ziet er ook wel vet uit want er zitten koelribben aan het deksel.
ziet er ook wel vet uit want er zitten koelribben aan het deksel.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: welk differentieel voor mijn e30
Wat is je budget eigenlijk als ik vragen mag? Want een open differentieel in een 188-huis kun je als je een beetje zoekt voor 100 euro wel vinden terwijl een sper-differentieel al snel het 4-voudige kan kosten (en revisie nog weer het dubbele daarvan). That said, op de lokale sloop staat een 323i en daar zit al een veel langere onder, nou ben ik alleen vergeten of het nou 3.4* of 3.2*. Mocht mee voor 100 euro maar ik heb he-le-maal niets aan zulke overbrengingen (4.4 FTW
). En 100 euro uitgeven omdat je het zonde vind dat zo'n differentieel de staalbak in gaat vond ik weer wat ver gaan
.

-
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14
Re: welk differentieel voor mijn e30
Motorsport gear sets zijn duur omdat ze zeldzaam zijn. De aanduiding motorsport heb je als straat gebruiker weinig aan, want de gears zijn gewoon hetzelfde als standaard gearsets. Het enige verschil is dat de motorsport gearsets in veel ratio's te verkrijgen zijn. Zo hebben we op het moment een 5.0 188mm liggen. Die zijn nooit geleverd onder straat auto's en daardoor flink aan de prijs. Ze zijn niet van titanium gemaakt ofzo.GTRene schreef:toevallig kwam ik gisteren nog op het web bv wat setjes kroonwiel/pignon? tegen voor motorsport dacht ik? anyway alleen die 2 dingen vragen ze 800,-euro voor![]()
![]()
Z3 diff (non M) wat ik eruit begreep werkt ala quaife sper of waren dat nou bepaalde types die dat hebben(lastig onthouden grrr)
ff opgezocht, ja dus>>
dus mooie diff's ala quaife maar dan voor 'weinig'Torsen/Gleason style: This is a gear driven unit that has no clutches. It uses centrifugal forces to create the torque biasing required to drive both wheels. BMW used a Torsen brand differential in some Z3 models, but not the M versions. Quaife is a commonly known brand that uses the Torsen/Gleason method.
Advantages: No wear parts
Disadvantages: Reactionary, due to no static lock. Reverts to an open differential if one wheel completely looses traction, such as on ice, or if it lifts from the road surface...zolang je de wielen aan de grond houd no problem en dat 1 wiel van de grond of op ijs komt niet vaak voor.
meer over verschillende bmw diff's >>
http://www.koalamotorsport.com/performa ... drives.asp
Als je een gearset vind waar bij staat dat het een motorsport set is terwijl hij onder een standaard model bmw te vinden is word je opgelicht.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: welk differentieel voor mijn e30
ik denk idd dat ze het gewoon proberen, zo kwam ik bv 2 jaar terug op ebay ook wat van die setjes tegen doch dan waren ze iets van 150,- of 250,- euro dacht ik me te herinneren.
achja ze kunnen het proberen
achja ze kunnen het proberen

- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: welk differentieel voor mijn e30
5.00 ratio? Zo das een hele korte vertanding.
Zal lekker van zijn plek komen.
Zal lekker van zijn plek komen.
-
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14
Re: welk differentieel voor mijn e30
Ja, dat is wel aan de korte kant, plus dat het kroonwiel relatief veel rotaties maakt met als gevolg een diff wat heel heet word. Het komt onder een E30 M3 rallywagen vandaan met sequentiële versnellingsbak dus dan valt al dat schakelen nog te behappen.MParallel schreef:5.00 ratio? Zo das een hele korte vertanding.
Zal lekker van zijn plek komen.
- decl00ne
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 18 mei 2010, 09:39
- Locatie: amsterdam/arnhem
Re: welk differentieel voor mijn e30
mijn budget is 100 tot 150 euro en het mag een open diff zijn, het is alleen voor het dagelijkse gebruik.
nu heb ik van een kennis even een e30 325 diff geleend om te proberen, maar wat voor ratio kan ik verwachten???
nu heb ik van een kennis even een e30 325 diff geleend om te proberen, maar wat voor ratio kan ik verwachten???
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: welk differentieel voor mijn e30
ik zou dan zien dat ik een Torsen difje (ala quaife) van de Z3 bv de 2.8 die is er ook in 3.15 schijnbaar doch niet die van een automaat die is 4.10
of van de 1.9 maar die heeft 3.38 en de 2.0 en 2.2 schijnbaar 3.45...
afijn hier heb je de rij roadsters daar zijn de meeste van verkrijgbaar op sloperijen, kun je kijken waar wat in zit qua overbrenging>>
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Roadster/Europe/
deze heeft er schijnbaar wel een paar, iets van bv de 1.9 oid hoeft niet veel te kosten
http://link.marktplaats.nl/566285893

of van de 1.9 maar die heeft 3.38 en de 2.0 en 2.2 schijnbaar 3.45...
afijn hier heb je de rij roadsters daar zijn de meeste van verkrijgbaar op sloperijen, kun je kijken waar wat in zit qua overbrenging>>
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Roadster/Europe/
deze heeft er schijnbaar wel een paar, iets van bv de 1.9 oid hoeft niet veel te kosten
http://link.marktplaats.nl/566285893
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: welk differentieel voor mijn e30
3,64, 3,73, 3,91decl00ne schreef:mijn budget is 100 tot 150 euro en het mag een open diff zijn, het is alleen voor het dagelijkse gebruik.
nu heb ik van een kennis even een e30 325 diff geleend om te proberen, maar wat voor ratio kan ik verwachten???
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: welk differentieel voor mijn e30
FF dit topic afstoffen. Dit onderwerp kwam naar boven zetten door een google search.FreudeamFahren schreef:168, 188 en 210 zijn de doorsnedes in mm van de kroonwielen in de desbetreffende diffs. Niks meer, niks minder.
Begrijp ik het goed dat ik zonder aanpassing een 168 / 3.38 behuizing kan monteren op mijn e36 323ti? Daar zit nu een 188 / 3.07 behuizing gemonteerd.
Waarom de vraag:
I.s.m. met de 6 bak wil ik eens een (316i) 168 / 3.38 diff proberen. Volgens mijn berekeningen trek ik dan sneller op, maar heb ook het voordeel van +/- 260 RPM minder toeren t.a.v. de originele 3.07 / 5 bak conversie.
323ti OEM spec:
188 / 3.07 / 5-bak >>> 3.090 RPM
328ti Tune spec:
168 / 3.38 / 6-bak >>> 2.823 RPM
Om je eigen gearratio uit te vogelen:
http://www.bokchoys.com/differential/e4 ... ulator.htm
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: welk differentieel voor mijn e30
Hoeft niet zo te zijn. BMW gebruikte kortere diffs bij M52 motoren omdat ze bovenin wat inkakken. Ga je met een kortere diff rijden dan heb je daar in de hoger versnellingen misschien nadeel van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten