Na lang meelezen toch maar eens aangemeld

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
DennisvdB

Na lang meelezen toch maar eens aangemeld

Bericht door DennisvdB » 29 mei 2012, 19:48

Hallo allen,

Na ongeveer 2 jaar meelezen vond ik het welletjes en heb me maar eens aangemeld op dit forum
Ik ben Dennis van den Berg, 23 jaar en kom uit het Brabantse Bladel.

Heb altijd al een voorliefde gehad voor gemotoriseerd spul, heb een tijdje circuit gereden met een Kawasaki ZX6R uit 2005. Maar door een noodlottig ongeval op de Ring van een motorrijder waar ik achter reed, is de zin in motorrijden plots verdwenen, en heb deze verkocht. Heb mezelf voorgenomen om me te focussen op 4 wielen haha.

Mijn eerste project betreft een Volkswagen Kever, uit 1966. Gevonden in een schuur, waar deze al 27 jaar tussen tractoren stond. Heb veel dingen vernieuwd (remmerij, onderstel), en ook het blok is niet meer standaard :blink: Auto staat hier nog op de oprit, leuk voor de zonnige dagen, maar praktisch is anders doordat ie zo ontzettend laag is haha.

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog mijn huidige project, de Volvo 244 uit 1976. Origineel geleverd met een B19 en 90pk, maar na 1500km vond ik het welletjes en wilde meer vermogen. Ben nu een 2,3 liter turbo op aan het bouwen, met nog meer randzaken. Volledig nieuw onderstel (verstevigingsbalken, Koni Geel, nieuwe remmerij en nog wat meer).
Schatting is ongeveer 280 pk voorlopig. Als dit allemaal goed loopt, laat ik de huidige 8v kop porten en grotere kleppen, of stap over op 16v. Met beide is met de nodige aanpassingen makkelijk +400pk te halen, dus dat moet voorlopig genoeg zijn.

Afbeelding

Zo was ie toen ik hem geruild had tegen mijn vorige oldtimer.

En zo staat ie er nu bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wacht nu nog op de verzinkerij tot een heleboel spullen klaar zijn, en dan kan ik verder met opbouwen.

Heb verder nog een Ford Fiesta uit 1985 welke ik van een vriend van me overkocht voor weinig. Rijdt goed, en met de bank plat kan er heel veel in. Motorblokken, motortakel, compleet interieur, het past er gelijk in.

Zoals je ziet zijn het oldtimers wat me interesseren. Maar door familie-omstandigheden heb ik beseft dat ik niet te lang wil wachten met een jongensdroom van me, en dat is een 911. Daarom ben ik nu een beetje op zoek naar een watergekoelde, handgeschakelde 911. Wellicht hierover binnenkort meer!

Roy RS

Re: Na lang meelezen toch maar eens aangemeld

Bericht door Roy RS » 30 mei 2012, 09:24

kijk dat zijn 2 serieus leuke oldtimers! Dat blok op de laatste foto ziet er echt geweldig uit, snaarstrak! Leuke sleutelruimte heb je overigens. Dat volvo project zou ik wel eens van dichtbij willen zien...

Geert.

Bericht door Geert. » 30 mei 2012, 09:31

Welkom en inderdaad wat een leuke wagens ! :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 30 mei 2012, 09:43

Gaaf zo'n oude Volvo !
Blijf vooral updates posten!

GTRene

Bericht door GTRene » 30 mei 2012, 09:50

welkom en euh coole karren :df:

Metchu

Bericht door Metchu » 30 mei 2012, 10:54

pffff nu pas aanmelden met zulke leuke projecten! Een echte df'er! Welkom!

Meer foto's!!

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 30 mei 2012, 21:01

Leuke Rat! Welkom mede-brabander

DennisvdB

Bericht door DennisvdB » 31 mei 2012, 01:00

Bedankt allen voor de leuke reacties!

Ik zal wel eens wat meer vertellen over de 2 projecten met wat fotowerk.
Te beginnen bij de '66er Kever.

Was aan het zoeken voor een mk1 Jetta voor een vriend van me, toen ik deze aangeboden zag op Volksforum. 2 gasten waar daar gaan kijken, en hadden de gegevens van de verkoper. Deze had de Kever gekocht om op te knappen voor zijn dochter, maar na aanschaf wou ze weer perse een Mini. Zodoende heeft de Kever al die tijd tussen de tractoren gestaan. Tot ik kwam..

Afbeelding

Afbeelding

Ding werd thuis gebracht, en meteen aan de slag met veel nieuw spul. Auto was in goede staat, alleen moesten veel slijtageonderdelen vervangen worden. En ook de motor moest nagekeken worden, kapotte klep.
Daarna meteen een versmalde vooras en dropped spindels eronder, en ook de achterkant verlaagd.
Lekker een tijdje met het originele blok gereden, totdat deze compleet de geest gaf. Toch het jarenlange stilstaan wat de lagers geen goed had gedaan.

Dan maar weer op zoek naar iets anders!

Afbeelding

Reed super, enig probleem was dat de versnellingsbak een te korte verhouding had voor op de snelweg. Heb met dat blok ongeveer 1000km kunnen rijden. Tot ik na een meeting een Audi voor aan het blijven was op de snelweg, en de teller uitliep. Maakte veel te veel toeren, en toen kapte het blokje er weer mee. Vond ik opzich niet erg, want nu kon ik eens zelf beginnen aan een motorrevisie. Tegenwoordig heb ik het blok uit de Kever, volledig uit elkaar en de carterhelften gewassen binnen anderhalf uur, dus dat is geen goed teken :tooth:

Maar goed, nu doet ie het weer goed. De uitdrukkingen van sommige mensen als ik voorbij kom (vooral op de snelweg) blijft priceless. In de winter gaat het ding de zolder op, hoog en droog. Weg van de pekel!

Afbeelding

Dan de Volvo, een heel ander verhaal.

Geruild met de pa van een vriend van me, tegen mijn vorige oldtimer. Heb er een tijdje mee rondgereden, koppakking vervangen en kop nagekeken. Ik had altijd al een turbo-Volvo willen bouwen, ben aangestoken door diezelfde vriend die al een aantal jaren met zulke 240's rijdt. Nu had ik een hele goede basis te pakken, dus dan maar aan de slag.

Afbeelding

Heb destijds wat dingen gekocht, zoals de 17" Azev A in 8,5J breed rondom en een turboblok (verdere speclist komt later).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik geen beschikking heb tot een spuitcabine, heb ik het maar heeel provisorisch aangepakt haha.

Afbeelding

En soms sloeg ik wat door met het kaal maken... Alles handwerk

Afbeelding

Alles is gespoten met spuitbussen, de blanke lak is een 2K lak van Spraymax (werkt super)
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag een heleboel spullen terug gekregen van de verzinkerij, dus ik kan onderhand eens op gaan bouwen!

Afbeelding

In de tussentijd ook nog een 16V-turbo blok gekocht. Ben nog aan het dubben of ik deze gebruik, heeft met meerdere factoren te maken (extra fabricatiewerk).

Afbeelding

deel van huidige speclist is:

2,3 liter turbo blok (B230FT) uit '96 met 180.000 km's en zuigerbodemkoeling
Gereviseerde TD-04HL-16T turbo met rechte flens
Custom TTV verlicht vliegwiel voor gebruik van sterke 850R koppeling
zogenaamde "Browntop" injectoren van een Ford Thunderbird turbo
volledig 3" JT uitlaat met lamda en wideband
Iveco truck intercooler
3" MAF met Apexi filter
M90 versnellingsbak (sterke 5bak van Volvo)
Wasted Spark conversie
Injectie en ontstekingschips
"Folkrace" turbo regrind nokkenas
Koni geel rondom met verlagingsveren
Verstevigingsbalken aan vooras
Volledig Superpro poly-urethaan

Zo, dat was het wel weer zo'n beetje!

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2012, 10:58

leuke gif van dat blok :D

en wat een werk dat blank schuren :)