DF leest! - het algemene boeken draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lezen op DF

Bericht door romo » 18 jul 2010, 22:48

Sinds lange tijd bezig met een boek, ik kreeg het van een klant..............

Bert Keizer; Onverklaarbaar Bewoond, het wonderlijke domijn van de hersenen.

Eerlijk is eerlijk.............................het beste boek dat ik in jaren heb gelezen...............enige neurologische kennis is een pre.................

Voor wie geïnteresseerd is, hier wat columns;

http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/ ... eizer.html

Snipe

Bericht door Snipe » 19 jul 2010, 15:51

romo schreef:
Shakes schreef:Hmmm

Lezen is ontspanning! Heerlijk.
Dat was het altijd wel, in het pre middelbare schooltijdperk (werkelijk, ik was onverzadigbaar, ze moesten me de bibliotheek uitgooien omdat de sluitings tijd reeds gepasseerd was).......................maar dat verplichtende, dat dedaine, het er zogenaamd niet bijhoren als je niets van Mulisch, Wolkers of Multatulie hebt gelezen, laat staan dat je het niet thuis, vol in het zicht van alle bezoekers uiteraard, op de boekenplank hebt liggen......................gutte gut, dan ben je toch ook wel een randdebiel, een cultuurbarbaar en een Untermensch der Sonderklasse........................sodemieter toch allemaal een eind op zeg....................(ja dit neem ik het onderwijs zeer kwalijk, sterker, ik raak er nog opgefokt van en we zijn intussen 24 jaar verder.................)
Dat is het lastige. Verplichten motiveert niet echt maar je kan het ook moeilijk overslaan in het onderwijs. Moeilijk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jul 2010, 17:31

Op de middelbare school ging het meer om kwantiteit dan om kwaliteit...................

Gewoon een lijst met 25 boeken voor Nederlands.................en voor Duits, Engels........................en had je Frans er bij, nou dan was je helemaal de lul.........................(gelukkig had ik Frans niet, ik begreep Frans niet, en Frans mij niet.... :mrgreen: )

Grieks en Latijn kon bij onze school niet................

Xave30

DF leest! - het algemene boeken draadje

Bericht door Xave30 » 27 mei 2012, 16:18

Incidenteel zie ik een naam van een auteur of boektitel in een van de vele topics hier voorbijkomen. Sinds het voltooien van het sluitstuk van mijn studie heb ik geen boek aangeraakt. Hier probeer ik wat verandering in te brengen door weer aan de slag te gaan met boeiende topics.

Om te beginnen, heb ik vanmiddag een boek afgestoft welke aanvakelijk voor mijn thesis bedoeld was:

Afbeelding

Appiah, Kwame A. and Amy Gutmann. Color Conscious: The Political Morality of Race. Princeton, N.J. : Princeton University Press, 1998

ISBN: 0-691-02661-0

Enkele reviews: http://www.amazon.com/Color-Conscious-K ... 896&sr=1-1

Wat lees* jij? :lezen:

*Boeken die je nog niet aan toe gekomen bent, maar hoog op je lijst staan en boeken die voor altijd een indruk op je hebben gemaakt mogen uiteraard in deze topic vermeld worden.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: DF leest! - het algemene boeken draadje

Bericht door Bram » 27 mei 2012, 16:43

Eens kijken,

Pechtold: Henk, Ingrid en Alexander, vermakelijk, snel uit
Marijnissen: Tegenstemmen, van m'n studiemaat gehad, een SP'er in hart en nieren :mrgreen: Net in begonnen, pittige kost
Stienen: Dromen van een Arabische lente, moet ik nog lezen, lijkt me ook een pittige, maar erg interessant, geschreven door een Nederlandse diplomate die jarenlang werkzaam was in het M-O
Luyendijk: Het zijn net mensen, deze week binnen gekregen, laatst tijdens college een docu gekeken van hem, boeiende journalist
van Kleef, van Kleef: Rechtspraak is mensenwerk, ook net binnen :mrgreen:

Verder nog Tovenaarsleerling van Fennema, gaat over Geert Wilders, het Marokkanendrama van Jurgens (best deprimerend), Undercover bij de PVV en meer politieke boeken :mrgreen:

Ow en 400 brieven van mijn moeder van Oubelkas, aanrader! Nederlandse Marokkaan die ten onrechte 10 jaar cel aan de broek krijgt in Marokko, best schokkend.

Shakes

Bericht door Shakes » 27 mei 2012, 22:52

Xave30

Bericht door Xave30 » 28 mei 2012, 00:14

^^ Oeps. My bad
.

@ Partyondude- Leuke lijst!

Tom

Bericht door Tom » 28 mei 2012, 00:16

Laatste boek is dit geweest:

Afbeelding

Serieus: lees weinig boeken en meeste is werkgerelateerd. Verder heb ik wat van m'n hobbies (boeken over auto's, fotografie, pas een boek van Rico gehad over horloges).

Jorik

Bericht door Jorik » 28 mei 2012, 05:01

Laatst gelezen boeken die ik kan aanraden:
De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween - Jonas Jonasson (hier te vinden)
I Hope They Serve Beer In Hell - Tucker Max (klik)
Fighter Pilot - Robin Olds (klik)

Alle drie hele verschillende boeken. De eerste is een heel humoristisch geschreven levensverhaal met een knipoog naar allerlei historische figuren en gebeurtenissen. Tweede is een schitterend plat boek over veel drinken en vrouwen regelen en dat dan heel open, eerlijk en vooral met ontzettend veel humor geschreven. Typisch mannenboek dus! :tooth: Derde is voor de aviation-minded lezers; befaamde Amerikaanse vlieger (ace in WW2, nog wat kills in Vietnam) die zijn levensverhaal vertelt en een heel mooi beeld neer weet te zetten van zijn ervaringen in de cockpit en als stafofficier zijn gevecht om de USAF op het niveau te brengen waar ze nu zijn.

Bram

Bericht door Bram » 28 mei 2012, 08:29

Xave30 schreef:^^ Oeps. My bad
.

@ Partyondude- Leuke lijst!
Zeker, heb wel wat te doen in de zomervakantie :mrgreen: Komt er nu niet altijd van

daNpy

Bericht door daNpy » 29 mei 2012, 13:11

Ik heb de hele Nick Stone serie van Andy McNab. In het Engels, want vertaald naar NL leest wat anders en vind ik niet helemaal overkomen wat de schrijver bedoeld.

Erg gave boeken over een SAS agent in ieder geval, waarin in tot in het kleinste detail geschreven wordt.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 mei 2012, 13:18

daNpy schreef:Ik heb de hele Nick Stone serie van Andy McNab. In het Engels, want vertaald naar NL leest wat anders en vind ik niet helemaal overkomen wat de schrijver bedoeld.

Erg gave boeken over een SAS agent in ieder geval, waarin in tot in het kleinste detail geschreven wordt.
Ook wel gelezen maar de boeken van Chris Ryan (ook ex-SAS, zelfs ex-teamgenoot van McNab geloof ik) vind ik lekkerder leesbaar. http://nl.wikipedia.org/wiki/Chris_Ryan

Heb daar zo ongeveer alle boeken van.

De laatste maanden ook weer wat meer aan het lezen. Momenteel zit ik in wat boeken over de oorlog in de Pacific, WO2 dus.

Net ook Matterhorn uit, geweldig boek over de Vietnam oorlog: http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeke ... rhorn.html

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 mei 2012, 13:27

Heb een hele rits aan titels op m'n E-reader staan. Van pulp tot iets intellectueler :tooth: Gaat voornamelijk aan op vakanties...

daNpy

Bericht door daNpy » 29 mei 2012, 15:26

Wouter81 schreef:
daNpy schreef:Ik heb de hele Nick Stone serie van Andy McNab. In het Engels, want vertaald naar NL leest wat anders en vind ik niet helemaal overkomen wat de schrijver bedoeld.

Ook wel gelezen maar de boeken van Chris Ryan (ook ex-SAS, zelfs ex-teamgenoot van McNab geloof ik) vind ik lekkerder leesbaar. http://nl.wikipedia.org/wiki/Chris_Ryan

Heb daar zo ongeveer alle boeken van.

De laatste maanden ook weer wat meer aan het lezen. Momenteel zit ik in wat boeken over de oorlog in de Pacific, WO2 dus.

Net ook Matterhorn uit, geweldig boek over de Vietnam oorlog: http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeke ... rhorn.html
Bedankt voor de tip, zal ook eens een boek van hem gaan proberen. Idd teammaat van McNab bij de bekende missie.
McNab schrijft idd wel wat moeilijk maar dat went wel en het geeft (imo) wat meer diepgang in het verhaal.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de laatste paar boeken iets minder spannend vind dan de eerste, toen kon ik echt bijna niet niet stoppen met lezen terwijl ik nu niet echt meer tijd heb genomen om degene waar ik nog mee bezig ben uit te lezen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 mei 2012, 15:34

Heb ze ff samengevoegd onder de nieuwe titel.

ErikS

Bericht door ErikS » 29 mei 2012, 15:59

Ik lees alleen op df.

CRZ

Bericht door CRZ » 29 mei 2012, 16:33

romo schreef:Sinds lange tijd bezig met een boek, ik kreeg het van een klant..............

Bert Keizer; Onverklaarbaar Bewoond, het wonderlijke domijn van de hersenen.

Eerlijk is eerlijk.............................het beste boek dat ik in jaren heb gelezen...............enige neurologische kennis is een pre.................

Voor wie geïnteresseerd is, hier wat columns;

http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/ ... eizer.html
Zonder lukt net. :hot:

Mijn moeder had hem staan, dus maar gepakt om te lezen. Erg gaaf!

romo

Bericht door romo » 29 mei 2012, 20:35

Lees ook eens;

"Het Refrein Is Hein"

Ook van Bert Keizer....................wat je daar leest is ontroerend, huiveringwekkend, vernederend, lachwekkend..........een danse macabre met de dood.......................maar wel ons voorland...........

You better prepare.................

Bert Keizer is verpleeghuisarts en Filosoof, daar krijg je briljante boeken van...........ik moet eerlijk zeggen dat ik door hem op het spoor van Wittgenstein ben gezet (daar is ie zelf ook een groot fan van en citeert regelmatig uit zijn meesterwerk, de "Tractus Logico-Philosophicus"

Na mijn V.W.O. examen (intussen 26 jaar geleden, oeps waar blijft de tijd) heb ik mezelf beloofd nooit meer onzin boeken c.q. "literiare" werken te lezen (een uitzondering daargelaten, daar zijn er echter heel weinig van), ik lees alleen nog boeken waar ik iets van opsteek, waarvan akte.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 mei 2012, 22:23

partyondude schreef:Ow en 400 brieven van mijn moeder van Oubelkas, aanrader! Nederlandse Marokkaan die ten onrechte 10 jaar cel aan de broek krijgt in Marokko, best schokkend.
Leuk om te zien Bram dat het boek mensen aanspreekt. Joseph is een kennis van mijn schoonzus dus ik heb er wel een beetje van mee gekregen hoe dat destijds ging.

Bram

Bericht door Bram » 29 mei 2012, 22:30

Serieus joh?

Ik bezoek vaak het Wereldpodium in Tilburg (echt iets voor linkse rakkers :tong: , erg interessante avonden met vaak een politiek, juridisch, sociaal economisch of ander karakter) en recentelijk was het thema gevangeniscultuur in Nederland en in het buitenland. Hij was één van de gastsprekers. net als bijvoorbeeld de ex directeur van de EBI in Vught.

Dag erna direct dat boek gekocht wat ik in één ruk (uurtje of 5 à 6) uitgelezen heb :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 30 mei 2012, 16:17

Ik heb hier nu liggen:

Golfslag van de tijd, Gerben Heitink:

Ondertitel is Europa's niet te stillen verlangen naar God. Voor mij dekt een beschrijving op de achterkant meer de lading, een levensbeschouwelijk gesprek. Een stuk geschiedenis over cultuur en zingeving door de jaren heen. Gek genoeg waren we al heel lang geleden bezig met vragen die denk ik veel mensen zichzelf nu nog stellen.

Leuk dan wel belangrijk vind ik het volgende citaat (ergens aan het eind van het boek):
Tegen deze achtergrond klinkt het erg goedkoop om de Islam een achterlijke religie te noemen. Zeker, veel traditionele moslims denken fundamentalistisch en gaan uit van een letterlijke interpretatie van de Koran. Maar er zijn nog heel wat orthodoxe christenen die met de Bijbel niet anders omgaan. Wat naar mijn mening nodig is, is meer begrip voor de ongelijktijdigheid in de cultuur. Niet iedereen heeft op dezelfde wijze deel aan het geestelijke klimaat in onze tijd. We staan er verschillend in en velen hebben nog een lange weg van bewustwording te gaan alvorens ze hun religie in meer Westerse zin kunnen beleven. Dat vraagt scholing en vooral zich niet bedreigd voelen. Integratie laat zich niet dwingen.
De trek naar de stad, Doug Saunders, nog niet verder gekomen dan een aantal pagina's (wil niet in teveel boeken tegelijk bezig zijn), maar ik denk erg interessant. Over migratie naar stedelijke gebieden.

Internationale economie, Ludo Cuyvers, Trudy Dejonghe, Rob Emrechts, Glenn Rayp, tip van DF-er Jussi ;).

Quote van de achterkant:
Het boek is niet alleen bedoeld voor studenten maar ook voor iedereen die wil weten hoe internationale economie functioneert en geïnteresseerd is in de internationale economische relaties.
Het anti-kindboek, Camiel de Vries en Hannah de Heus, check de recensies :blink: .

Een samenvatting van columns van twee kinderloze auteurs (een man én een vrouw).

Een quote:
Mijn ex stond met deze houding niet alleen: onlangs zag ik nog een leeg sigarettenpakje liggen met de tekst: 'Bescherm kinderen: laat hen niet uw rook inademen.' Hoezo, bescherm kinderen? Een bejaarde met longemfyseem heeft meer last van die rook dan een kind. Bescherm bejaarden. Bescherm astmapatiënten. Bescherm mij. Bescherm de hond. Bescherm weet ik veel wie, maar doe niet alsof rook en vervuiling voor kinderen erger zijn dan voor anderen.
Doet mij denken aan de sticker: Baby on board..

Rupie

Bericht door Rupie » 30 mei 2012, 16:27

En heb laatst ook nog gekocht:

Historische atlas van de bijbel, Dr. Ian Barnes.

Lijkt me een leuk stuk geschiedenis en een kennismaking met een aantal verhalen uit de bijbel. Stukje ontwikkeling zullen we maar zeggen :) .

Rupie

Bericht door Rupie » 30 mei 2012, 16:42

romo schreef: Na mijn V.W.O. examen (intussen 26 jaar geleden, oeps waar blijft de tijd) heb ik mezelf beloofd nooit meer onzin boeken c.q. "literiare" werken te lezen (een uitzondering daargelaten, daar zijn er echter heel weinig van), ik lees alleen nog boeken waar ik iets van opsteek, waarvan akte.
Op zich kan ik me daar ook wel in vinden. Heb wel toevallig gisteren een boek van John Grisham (The confession) gekocht. In het kader van mijn gedachte dat we eigenlijk te weinig verhalen vertellen in onze moderne wereld.

Daarnaast is de literatuur van vandaag misschien wel de beschrijving van de geschiedenis in de toekomst. Maar ben er nog niet helemaal uit of dat opgaat.. Cq, ik vind veel Nederlandse "literaire" schrijvers wel erg arrogant dan wel pretentieus :).

Wiki sluit zich daar wel een beetje bij aan:

Met literatuur wordt in het algemeen bedoeld: het geheel van teksten waarvan geoordeeld wordt dat ze universele waarde hebben. Traditioneel gaat het om proza- en dichtwerken die erin slagen zich in vorm, inhoud en intentie te onderscheiden van andere esthetische geschriften. In de ruimste zin is literatuur de verzameling van alle teksten, zowel geschreven als in mondelinge vorm, behorend tot het culturele erfgoed van een volk.
De term "literatuur" wordt in pregnantere zin het vaakst tegenover lectuur gesteld. In die betekenis zou literatuur de "hoge, elitaire" vorm en lectuur de "lage, plebejische" vorm van teksten aanduiden. Daar waar literaire auteurs vaak een boodschap op artistieke wijze willen overbrengen, zijn schrijvers van lectuur gericht op het schrijven van teksten die vooral ter ontspanning gelezen worden. Toch is wat tot de literaire canon gerekend wordt slechts een consensus en kunnen auteurs van wie het werk in een eerdere periode nog tot literatuur werd gerekend uit deze canon verdwijnen, en andersom.

:)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 mei 2012, 16:54

Wiki is echter geen goede bron, daar het door 'iedereen' te wijzigen is...

Zo heb ik jaren geleden eens de proef op de som genomen en een artikel gewijzigd. :) De wijziging werd pas na 283 dagen gecorrigeerd. Mijn waarheid was dus een bepaalde periode DE waarheid :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 mei 2012, 22:07

Wiki is leuk maar natuurlijk niet 100% betrouwbaar. Groot voordeel is dat veel informatie gemakkelijk beschikbaar is en meestal wel aardig in de richting komt. In korte tijd heb je toch een beetje kennis opgedaan zeg maar. Als ik iets moet weten wat voor mij onbekend is dan kijk ik vaak ff op wiki om een beeld te krijgen. Je moet het alleen niet lezen als DE waarheid....

@POD: ik hoor net dat Joseph ook internationaal gaat :)

Plaats reactie