Dat is 'm inderdaad. Thx. Ook opvallend, de cijfers van 16.000 werkenden tegenover 60.000 gepensioneerden en nog 30.000 toekomstig gerechtigden.smiley schreef:Hier je artikel denk ik.
http://www.intermediair.nl/artikel/cont ... n-dat.html
Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
-
Rupie
Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina
- Dennis Cavallino
Vind je dat gek?
Philips had toen heel Eindhoven in 't personeelsbestand staan. Sinds de jaren '80 is er aardig gesneden.
Hoe anders is 't bij de mijnbouwfondsen. De meeste mijnbouwers zijn al de pijp uit, die fondsen bleven over met een grote pot geld en werden dus opgeslokt door andere pensioenfondsen die dat geld (incl. beleggingsportefeuille) goed konden gebruiken.
Philips had toen heel Eindhoven in 't personeelsbestand staan. Sinds de jaren '80 is er aardig gesneden.
Hoe anders is 't bij de mijnbouwfondsen. De meeste mijnbouwers zijn al de pijp uit, die fondsen bleven over met een grote pot geld en werden dus opgeslokt door andere pensioenfondsen die dat geld (incl. beleggingsportefeuille) goed konden gebruiken.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
http://www.z24.nl/speciaal/testsectie/a ... isico.html
Na wat gepeins (initieel dacht ik 'die NHG is vast misbruik van te maken' -> valt mee, je zit bij gebruik er van al echt diep in de shizzle, dus sowieso best to be avoided) vroeg ik me af hoe reeel het hierboven geschetste risico nu echt is. Zolang er niet honderdduizenden woningen gedwongen verkocht hoeven te worden is het bedrag volgens mij nog wel te overzien toch? Een ton (!) afschrijven op 100.000 woningen kost 10 miljard, ik heb het de laatste maanden over grotere bedragen horen gaan.
Conclusie moet op dit moment blijven (denk ik) dat ondanks de veranderende regels voor hypotheken het op dit moment nog steeds geen goed instapmoment is als je niet zeker weet dat je ergens een tijd wilt gaan wonen. Denk ik
Na wat gepeins (initieel dacht ik 'die NHG is vast misbruik van te maken' -> valt mee, je zit bij gebruik er van al echt diep in de shizzle, dus sowieso best to be avoided) vroeg ik me af hoe reeel het hierboven geschetste risico nu echt is. Zolang er niet honderdduizenden woningen gedwongen verkocht hoeven te worden is het bedrag volgens mij nog wel te overzien toch? Een ton (!) afschrijven op 100.000 woningen kost 10 miljard, ik heb het de laatste maanden over grotere bedragen horen gaan.
Conclusie moet op dit moment blijven (denk ik) dat ondanks de veranderende regels voor hypotheken het op dit moment nog steeds geen goed instapmoment is als je niet zeker weet dat je ergens een tijd wilt gaan wonen. Denk ik
- Dennis Cavallino
Het wordt pas echt een probleem als je die afboekingen in pakketjes (ver)stopt en doorverkoopt aan andere banken. LOL
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Nou, ESM is erdoor.
Elke werkende nederlander staat nu voor ongeveer 10.000 euro garant.
http://www.powned.tv/nieuws/politiek/20 ... rdrag.html
Hoe voelt dat
http://www.powned.tv/nieuws/politiek/20 ... rdrag.html
Hoe voelt dat
Laatst gewijzigd door smiley op 24 mei 2012, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
Vorige maand zijn er 7000 man ontslagen in NL, dus die 100.000 huizen haal je vrij rap.
Wat in NL nergens op slaat is 't feit dat de huizenprijzen na de correctie van de afgelopen jaren helemaal niet meer te hoog zijn.
Het probleem zit hem ook niet in de huizenprijzen, maar in 't feit dat inkomens en koopkracht daalt in plaats van stijgt. Bij stijgende lonen kun je als bank wel wat risico's nemen, maar bij dalende lonen niet. Als dan ook nog eens de huizenprijzen gaan dalen tot +-30% (wat niet zoveel is als je je bedenkt dat de huizenprijzen in Amsterdam in 2007 gemiddeld met 17% stegen!) dan heb je de poppen aan 't dansen, totdat we allemaal weer onze huizenprijzen gaan verhogen.
Nu wacht iedereen tot de bodem is bereikt. Als we alle prijzen gewoon weer gaan laten stijgen en lonen omhoog gooien, dan krijgt iedereen weer haast met 't kopen van een woning en hebben banken ook weer vertrouwen.
Ons hele huizenfinancieringssysteem draait om liquiditeit. Want lenen is ondanks HRA erg duur. We hebben nu een liquiditeitsprobleem en die wordt alleen maar erger als de huizenprijzen blijven dalen en lonen amper stijgen.
Nu de Euro volkomen wegzakt, gaat de export vanzelf draaien en daarom kunnen de lonen in NL fiks omhoog. Volgens mij is dan heel 't probleem hier opgelost. Het probleem zit 'm ook niet in onze export, maar in de binnenlandse bestedingen. Dáárom is 't hier crisis (in kinderschoenen).
Wat in NL nergens op slaat is 't feit dat de huizenprijzen na de correctie van de afgelopen jaren helemaal niet meer te hoog zijn.
Het probleem zit hem ook niet in de huizenprijzen, maar in 't feit dat inkomens en koopkracht daalt in plaats van stijgt. Bij stijgende lonen kun je als bank wel wat risico's nemen, maar bij dalende lonen niet. Als dan ook nog eens de huizenprijzen gaan dalen tot +-30% (wat niet zoveel is als je je bedenkt dat de huizenprijzen in Amsterdam in 2007 gemiddeld met 17% stegen!) dan heb je de poppen aan 't dansen, totdat we allemaal weer onze huizenprijzen gaan verhogen.
Nu wacht iedereen tot de bodem is bereikt. Als we alle prijzen gewoon weer gaan laten stijgen en lonen omhoog gooien, dan krijgt iedereen weer haast met 't kopen van een woning en hebben banken ook weer vertrouwen.
Ons hele huizenfinancieringssysteem draait om liquiditeit. Want lenen is ondanks HRA erg duur. We hebben nu een liquiditeitsprobleem en die wordt alleen maar erger als de huizenprijzen blijven dalen en lonen amper stijgen.
Nu de Euro volkomen wegzakt, gaat de export vanzelf draaien en daarom kunnen de lonen in NL fiks omhoog. Volgens mij is dan heel 't probleem hier opgelost. Het probleem zit 'm ook niet in onze export, maar in de binnenlandse bestedingen. Dáárom is 't hier crisis (in kinderschoenen).
- Dennis Cavallino
Ik denk dat pensionado's daar niet wakker van liggen, want die hebben allemaal een hartverzakking gekregen bij dit bericht:smiley schreef:Nou, ESM is erdoor.
Hoe voelt dat
Het grootste pensioenfonds van Nederland, het ABP, staat momenteel zo ver onder water dat bij ongewijzigde marktomstandigheden en regelgeving de pensioenen de komende 2 jaar met in totaal 18% moeten worden verlaagd.
Het wordt voor de gepensioneerden dan ook erg spannend of politiek Den Haag hen tegemoet wil komen om de grootste klappen te voorkomen.
Rekenrente naar 2,05%
De eurocrisis heeft één raar effect: de rente in Nederland is gedaald naar historisch lage niveaus. Het is net deze lage rente die voor grote problemen zorgt bij de pensioenfondsen en bij de berekening van de dekkingsgraad. “Het is een hakbijl, de huidige rentestanden zijn zo laag dat het dramatisch wordt als we daarop aan het eind van dit jaar en volgend jaar worden afgerekend", aldus voorzitter Gerard Riemen van de pensioenlobby VB. De rekenrente stond precies een jaar geleden nog op 3,8%.
Dekkingsgraad
De pensioenfondsen moeten bij de berekening van de dekkingsgraad uitgaan van een rendement voor de komende 30 tot 40 jaar van net boven de 2% gemiddeld per jaar. Gevolg is dat de dekkingsgraden, de verhouding tussen bezit en de nog uit te betalen pensioenen, gedaald zijn tot ver onder het wettelijk minimum van 105%.
Zo heeft bijvoorbeeld het ABP vandaag de dag een dekkingsgraad van 87%, terwijl 105% minimaal vereist is door De Nederlandsche Bank. De dekkingsgraad van het ABP staat op het laagste punt ooit.
Korten
Het ABP moet eind dit jaar op een dekkingsgraad staan van 100%. Halen ze dat niet en is de dekkingsgraad dan bijvoorbeeld nog steeds 87%, dan gaat er 13% van het pensioen af. Herstelt de dekking in 2013 ook niet, dan komt er nog 5% extra korting bij en komt de korting uit op in totaal 18%. Het ABP heeft tot nu toe alleen een kleine korting van 0,5% aangekondigd per 1 april 2013.
Rekenen
Vroeger, tot een jaar of 5 geleden, mochten de pensioenfondsen van De Nederlandsche Bank er voor de berekening van de dekkingsgraad vanuit gaan dat ze ieder jaar 4% winst op hun beleggingen zouden maken. Dat percentage is zo gek nog niet, want bijvoorbeeld het ABP heeft over de afgelopen 10 jaar ieder jaar gemiddeld 5% winst per jaar gemaakt.
Rendementen ABP
2011: 3,3%
Gemiddeld laatste 3 jaar: 12,1 %
Gemiddeld laatste 5 jaars: 3,1 %
Gemiddeld laatste 10 jaars 5,2 %
Gemiddeld laatste 15 jaar: 5,9 %
Gezond bij 4% vaste rekenrente
RTLZ heeft uitgerekend dat als het ABP weer met de vaste rekenrente van 4% zou mogen rekenen ze een nu dekkingsgraad van 110% zouden hebben en dat het fonds dus kerngezond zou zijn. De pensioenen zouden dan niet omlaag hoeven.
Zelfs als het ABP met 3% rendement moet rekenen, dan nog komen we op een dekkingsgraad uit van 98%. 2,5 miljoen mensen worden dan in ieder geval het komende jaar niet gekort op hun pensioen en pensioenopbouw.
Het ABP heeft momenteel een recordvermogen van ruim 260 miljard euro en kan de pensioenen met de behaalde rendementen ook prima betalen.
920 miljard euro
Het totale Nederlandse pensioenvermogen ligt nu op 920 miljard euro, een record. Pensioenfondsen hebben nog nooit zoveel geld in kas gehad.
Korten
Ook de andere grote pensioenfondsen als Zorg en Welzijn, de metaalpensioenfondsen maar ook mediapensioenfonds PNO Media staan op een dekkingsgraad van onder de 90% en moeten de komende 2 jaar keihard korten om eind 2013 op 105% te komen. Dat is bij verder ongewijzigd beleid en gelijke (slechte) marktomstandigheden!
Hoofdlijnen-notitie
Voor de miljoenen gepensioneerden wordt het daarom spannend wat minister Kamp volgende week gaat voorstellen in de Hoofdlijnen-notitie over de toekomst van de pensioenfondsen. Komt hij de pensioenfondsen tegemoet?
Betrokkenen vertellen aan RTLZ dat gepensioneerden niet de illusie moeten hebben dat de rekenrente zomaar wordt verhoogd om de dekkingsgraden op te krikken.
Toch stelt Gerard Riemen voorzitter van de pensioenfederatie dat de rentemarkt momenteel totaal is verstoord, onder andere door interventies van de overheid en door de ECB. "Voor het lange eind van de verplichtingen is geen markt, daar wordt wel wat aan gedaan." Hij stelt dat er iets moet veranderen, omdat, zoals hij zegt, er “iets niet goed zit in het systeem".
De pensioenvoorman stelt tegenover RTLZ dat “als we denken dat de pensioenfondsen de komende 30 tot 40 jaar slechts iets meer dan 2% rendement per jaar gaan maken, we er dan maar beter meteen mee kunnen stoppen.”
Het ABP wacht ondertussen met spanning op de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “De sleutel ligt in Den Haag, zij kunnen hier wat aan doen.”
Mijn collega's hebben allemaal een metaal-pensioen. Ik als nieuwkomer bouw mijn eigen pensioen op, mijn vriendin zit daarentegen verplicht bij ABP. De tijd zal 't leren wat 't minst kutte blijkt te zijn.
- smiley
Ah, het ABP, waar balkende en consorten (pvda en cu) in 97 zo lekker met hun vingers in de honingpot hebben zitten peuren, om andere gaten te vullen. (zie ook de eerdere post van Ruben en het philips verhaal).
Een beetje gezonde berg geld ergens hebben (al dan niet met een toekomstig doel), en de ratten komen erop af.
Zowel in de regering als in het bedrijfsleven.
:piraatje:
Een beetje gezonde berg geld ergens hebben (al dan niet met een toekomstig doel), en de ratten komen erop af.
Zowel in de regering als in het bedrijfsleven.
:piraatje:
Laatst gewijzigd door smiley op 24 mei 2012, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
Al jaren terug opperde ik voor de alles of niets aanpak binnen Europa.
Ik ben 't met hem eens dat als er geen solidariteit is om naar 1 regering te gaan, Europa moet stoppen met de muntunie en Brussel. Toch denk ik, dat mits er een goede marketingcampagne wordt aangezwengeld, dat 1 Europa wel degelijk kans van slagen heeft. Ik voel mij steeds meer Europeaan dan Nederlander de laatste 12 jaar.
Zakelijk is 't ook meer Europa geworden en grenzen zijn vervaagd. 1 Europa is gewoon makkelijk, veilig en zelf wel leuk en Utopisch. Ze hebben Europa alleen te moeilijk gemaakt en te duur. Ik denk dus dat er wel degelijk solidariteit is te vinden voor een Europese Unie met 1 munt, 1 regering, 1 leger, 1 belastingdienst, 1 grondwet en op termijn ook 1 voertaal. Gewoon praktisch en vooruitstrevend blijven denken, dan wordt 't vanzelf goedkoper en stijgt de steun voor 1 Europa.
Doen we dat praktisch denken niet, dan ben ook ik voorstander van terug-naar-af. Dan maar als vrienden uit elkaar en verder met Guldens en Rijksdaalders met een Koning op de voorkant.
Na 12 jaar euro kunnen we constateren dat het niet werkt, aldus Jacob Schoenmaker. Hij komt met een plan B.
''Je kunt geen muntunie hebben zonder dat je ook een politieke unie hebt en dus één regering, één budget, alle belastinginkomsten op één hoop gooien en dat dan samen verdelen, zoals de VS doet. Dat is de enige manier waarop een muntunie werkt. Met zoveel verschillende lidstaten, hele verschillende economieën en verschillende culturen, dat werkt gewoon niet'', aldus Jacob Schoenmaker.
''Het uniforme rentebeleid, met één renteniveau in de hele eurozone, heeft averechts gewerkt'', zo gaat Schoenmaker verder. ''De rente in Zuid-Europa was jarenlang te laag, daardoro was de groei te hoog en werden er te veel schulden gemaakt. dat keert nu als een boemerang terug. We missen ook een eigen wisselkoers, landen als IJsland en Argentinië konden daardoor herstellen.''
''We moeten óf trouwen óf uit elkaar'', denkt Schoenmaker. Hij denkt dat er te weinig solidariteit is om naar één regering te gaan. Hij pleit er dan ook voor om een datum te prikken dat we met zin allen uit de euro gaan, 'als goede vrienden'. Alle 17 lidstaten van de euro zouden dan hun eigen munt weer terug krijgen. ''Zo kunnen we werken aan een ordelijke en permanente oplossing''.
Bekijk de integrale uitleg van Jacob Schoenmaker: geen muntunie zonder politieke unie
Ik ben 't met hem eens dat als er geen solidariteit is om naar 1 regering te gaan, Europa moet stoppen met de muntunie en Brussel. Toch denk ik, dat mits er een goede marketingcampagne wordt aangezwengeld, dat 1 Europa wel degelijk kans van slagen heeft. Ik voel mij steeds meer Europeaan dan Nederlander de laatste 12 jaar.
Zakelijk is 't ook meer Europa geworden en grenzen zijn vervaagd. 1 Europa is gewoon makkelijk, veilig en zelf wel leuk en Utopisch. Ze hebben Europa alleen te moeilijk gemaakt en te duur. Ik denk dus dat er wel degelijk solidariteit is te vinden voor een Europese Unie met 1 munt, 1 regering, 1 leger, 1 belastingdienst, 1 grondwet en op termijn ook 1 voertaal. Gewoon praktisch en vooruitstrevend blijven denken, dan wordt 't vanzelf goedkoper en stijgt de steun voor 1 Europa.
Doen we dat praktisch denken niet, dan ben ook ik voorstander van terug-naar-af. Dan maar als vrienden uit elkaar en verder met Guldens en Rijksdaalders met een Koning op de voorkant.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik denk dat ik in september maar Rutte blijf stemmen, dit vind ik ook wat flauw namelijk, met Wouter Bos nog in gedachten.
http://www.nu.nl/politiek/2818562/oppos ... ssie-.html
- GTRene
en het "gekke" is
achja.Het ABP heeft momenteel een recordvermogen van ruim 260 miljard euro en kan de pensioenen met de behaalde rendementen ook prima betalen.
920 miljard euro
Het totale Nederlandse pensioenvermogen ligt nu op 920 miljard euro, een record. Pensioenfondsen hebben nog nooit zoveel geld in kas gehad.
- GTRene
G Kolkman schreef:http://www.z24.nl/speciaal/testsectie/a ... isico.html
Banken...Verzekeraars...En via de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) ligt een groot deel van dit risico - dat zie je in de cijfers niet direct, maar het is wel degelijk zo - bij onze overheid (via garantiestellingen).
De NHG werd ooit ingevoerd om starters op de huizenmarkt zekerheid te bieden. Maar inmiddels lijkt deze regel door banken gekaapt te zijn om risico's af te wentelen.
Zo stelde Delta Lloyd onlangs onomwonden vrijwel enkel nog hypotheken met NHG te verstrekken - de huizenmarkt was simpelweg te gevaarlijk volgens de bank. Voor de bank komt dat zo'n beetje neer op risicoloos geld verdienen. Geld wordt momenteel immers zo goed als gratis geleend om het vervolgens met een flinke opslag als hypotheek uit te lenen. En gaat het fout dan is de rekening voor de overheid (lees: de belastingbetaler). Andere banken spreken zich wat minder duidelijk uit maar spelen hetzelfde spelletje zelf net zo.
-
Rupie
GezelligRobin schreef:Ik denk dat ik in september maar Rutte blijf stemmen, dit vind ik ook wat flauw namelijk, met Wouter Bos nog in gedachten.
Ik zie een aantal interessante posts waar ik later nog op terug wil komen hierboven.
Overigens ik vind Pechtold eigenlijk wel geniaal. Heerlijk die kop van die man en zijn uitspraken. Misschien moet ik D66 eens in gedachten houden
-
Rupie
De redenering die juist is, is kan ik het betalen. Met de andere gedachte ben je bezig met speculeren imo. Een huis is om te wonen, niet om geld mee te verdienen.G Kolkman schreef:http://www.z24.nl/speciaal/testsectie/a ... isico.html
Verder schandalig dat banken op deze manier er van kunnen profiteren en dat de overheid hier in voorziet. Maar what else is new op dit moment. Ik heb het al eerder gezegd, laat de overheid maar wat bankzaken overnemen. Kost vast wat minder.
Hoe dan ook moeten we met zijn allen naar een meer duurzame maatschappij en daar past speculeren niet bij.
-
Rupie
Ik blijf je betoog voor loonsverhogingen niet begrijpen. Ik kan er wel een paar redeneringen op loslaten, maar het klopt niet imo. Als je in globalisering gelooft, moet je je concurrentiepositie bewaken. Om dan maar op het toeval van inflatie te wachten, hoe groot of klein die kans is, lijkt me niet bepaald een strategie.Dennis Cavallino schreef:Vorige maand zijn er 7000 man ontslagen in NL, dus die 100.000 huizen haal je vrij rap.
We moeten een sterkte zwakte analyse maken van Nederland en ons op basis van onze krachten profileren in een continuproces. Al het andere is piramide spel imo.
Verder zeg ik ook hier weer dat je het spel globaal moet bekijken en vanuit duurzaamheid. Technologie en eerder verkregen rijkdom helpt ons op dit moment om onze positie te behouden, maar de rest van de wereld staat niet stil.
-
Rupie
Minst kut, houd op man. Als de bom valt, kan je toch geen kant opDennis Cavallino schreef:Ik denk dat pensionado's daar niet wakker van liggen, want die hebben allemaal een hartverzakking gekregen bij dit bericht:smiley schreef:Nou, ESM is erdoor.
Hoe voelt dat
Het grootste pensioenfonds van Nederland, het ABP, staat momenteel zo ver onder water dat bij ongewijzigde marktomstandigheden en regelgeving de pensioenen de komende 2 jaar met in totaal 18% moeten worden verlaagd.
Het wordt voor de gepensioneerden dan ook erg spannend of politiek Den Haag hen tegemoet wil komen om de grootste klappen te voorkomen.
Rekenrente naar 2,05%
De eurocrisis heeft één raar effect: de rente in Nederland is gedaald naar historisch lage niveaus. Het is net deze lage rente die voor grote problemen zorgt bij de pensioenfondsen en bij de berekening van de dekkingsgraad. “Het is een hakbijl, de huidige rentestanden zijn zo laag dat het dramatisch wordt als we daarop aan het eind van dit jaar en volgend jaar worden afgerekend", aldus voorzitter Gerard Riemen van de pensioenlobby VB. De rekenrente stond precies een jaar geleden nog op 3,8%.
Dekkingsgraad
De pensioenfondsen moeten bij de berekening van de dekkingsgraad uitgaan van een rendement voor de komende 30 tot 40 jaar van net boven de 2% gemiddeld per jaar. Gevolg is dat de dekkingsgraden, de verhouding tussen bezit en de nog uit te betalen pensioenen, gedaald zijn tot ver onder het wettelijk minimum van 105%.
Zo heeft bijvoorbeeld het ABP vandaag de dag een dekkingsgraad van 87%, terwijl 105% minimaal vereist is door De Nederlandsche Bank. De dekkingsgraad van het ABP staat op het laagste punt ooit.
Korten
Het ABP moet eind dit jaar op een dekkingsgraad staan van 100%. Halen ze dat niet en is de dekkingsgraad dan bijvoorbeeld nog steeds 87%, dan gaat er 13% van het pensioen af. Herstelt de dekking in 2013 ook niet, dan komt er nog 5% extra korting bij en komt de korting uit op in totaal 18%. Het ABP heeft tot nu toe alleen een kleine korting van 0,5% aangekondigd per 1 april 2013.
Rekenen
Vroeger, tot een jaar of 5 geleden, mochten de pensioenfondsen van De Nederlandsche Bank er voor de berekening van de dekkingsgraad vanuit gaan dat ze ieder jaar 4% winst op hun beleggingen zouden maken. Dat percentage is zo gek nog niet, want bijvoorbeeld het ABP heeft over de afgelopen 10 jaar ieder jaar gemiddeld 5% winst per jaar gemaakt.
Rendementen ABP
2011: 3,3%
Gemiddeld laatste 3 jaar: 12,1 %
Gemiddeld laatste 5 jaars: 3,1 %
Gemiddeld laatste 10 jaars 5,2 %
Gemiddeld laatste 15 jaar: 5,9 %
Gezond bij 4% vaste rekenrente
RTLZ heeft uitgerekend dat als het ABP weer met de vaste rekenrente van 4% zou mogen rekenen ze een nu dekkingsgraad van 110% zouden hebben en dat het fonds dus kerngezond zou zijn. De pensioenen zouden dan niet omlaag hoeven.
Zelfs als het ABP met 3% rendement moet rekenen, dan nog komen we op een dekkingsgraad uit van 98%. 2,5 miljoen mensen worden dan in ieder geval het komende jaar niet gekort op hun pensioen en pensioenopbouw.
Het ABP heeft momenteel een recordvermogen van ruim 260 miljard euro en kan de pensioenen met de behaalde rendementen ook prima betalen.
920 miljard euro
Korten
Ook de andere grote pensioenfondsen als Zorg en Welzijn, de metaalpensioenfondsen maar ook mediapensioenfonds PNO Media staan op een dekkingsgraad van onder de 90% en moeten de komende 2 jaar keihard korten om eind 2013 op 105% te komen. Dat is bij verder ongewijzigd beleid en gelijke (slechte) marktomstandigheden!
Hoofdlijnen-notitie
Voor de miljoenen gepensioneerden wordt het daarom spannend wat minister Kamp volgende week gaat voorstellen in de Hoofdlijnen-notitie over de toekomst van de pensioenfondsen. Komt hij de pensioenfondsen tegemoet?
Betrokkenen vertellen aan RTLZ dat gepensioneerden niet de illusie moeten hebben dat de rekenrente zomaar wordt verhoogd om de dekkingsgraden op te krikken.
Toch stelt Gerard Riemen voorzitter van de pensioenfederatie dat de rentemarkt momenteel totaal is verstoord, onder andere door interventies van de overheid en door de ECB. "Voor het lange eind van de verplichtingen is geen markt, daar wordt wel wat aan gedaan." Hij stelt dat er iets moet veranderen, omdat, zoals hij zegt, er “iets niet goed zit in het systeem".
De pensioenvoorman stelt tegenover RTLZ dat “als we denken dat de pensioenfondsen de komende 30 tot 40 jaar slechts iets meer dan 2% rendement per jaar gaan maken, we er dan maar beter meteen mee kunnen stoppen.”
Het ABP wacht ondertussen met spanning op de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “De sleutel ligt in Den Haag, zij kunnen hier wat aan doen.”
Mijn collega's hebben allemaal een metaal-pensioen. Ik als nieuwkomer bouw mijn eigen pensioen op, mijn vriendin zit daarentegen verplicht bij ABP. De tijd zal 't leren wat 't minst kutte blijkt te zijn.
Had eerder al een post klaar staan over de rekenregels maar heb het maar niet gepost. Wat is wijsheid in deze? Blijven geloven in redelijke groei of gewoon maar korten op de pensioen? Wat valt er te halen bij de werkenden en wat kan de overheid bijdragen aan garanties? Maar ook speelt hier weer het solidariteitsbeginsel mee. Wat is goed, wat is voldoende, wanneer begint hebzucht. Gaan we hervormen of korten. Hervormen bij de overheid, maar ook bij de pensioenfondsen en de huizenmarkt bijvoorbeeld. Allemaal dichter bij het werk gaan wonen, mooi. Hebben we ook een mindere dikke auto nodig die we toch niet meer kunnen betalen toch? Of gaan we het toch redden met technologie en verdeel en heerspolitiek voor de middellange termijn.
Ik zeg, 2050 lijkt me wel een belangrijke datum met het hoogtepunt van de vergrijzing. Misschien wel een keerpunt of gewoon een cyclisch moment.
Misschien een beetje vaag verhaal dit laatste, maar ik post het toch maar
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
2050??
2012 lijkt een heel aardig cyclisch moment, alleen wordt het (nog) niet (h)erkend.............
Het is toch duidelijk dat het zo niet langer doorkan, het is buigen en barsten, dat gaat ruim voor 2050 het geval zijn
2012 lijkt een heel aardig cyclisch moment, alleen wordt het (nog) niet (h)erkend.............
Het is toch duidelijk dat het zo niet langer doorkan, het is buigen en barsten, dat gaat ruim voor 2050 het geval zijn
- Martijn_bmw
- smiley
Het nieuwe patsen. Welke DF'er gaat 68% belasting betalen?
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... kkoord.xml
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... kkoord.xml
- Maus335i
Nog hoger?Dennis Cavallino schreef:Nu wacht iedereen tot de bodem is bereikt. Als we alle prijzen gewoon weer gaan laten stijgen en lonen omhoog gooien, dan krijgt iedereen weer haast met 't kopen van een woning en hebben banken ook weer vertrouwen.
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... reld.dhtml
Steeds meer bedrijven die wegtrekken omdat de lonen hier te hoog zijn. Dat gaat net zo goed ten koste van je economie.
Als je als roverheid het in een land met zóveel welvaart nóg niet voor elkaar krijgt om een begrotingstekort weg te poetsen, moet je je achter de oren gaan krabben wat je verkeerd doet.
- Tristan
Enige voordeel van de lage euro tov de USD is dat de inkoop/productiekosten nu lager zijn en dat weer een positieve uitkomst heeft voor de export. Dat is momenteel het enige positieve ontwikkeling momenteel, de rest is in Europa een drama. Gelukkig dat wij niet afhankelijk zijn van de Europese markt.... 
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Ha, de spijker op de kop Maurice.Maus335i schreef: Als je als roverheid het in een land met zóveel welvaart nóg niet voor elkaar krijgt om een begrotingstekort weg te poetsen, moet je je achter de oren gaan krabben wat je verkeerd doet.
Zal wel komen omdat ik denk en redeneer als ondernemer. Een onderneming is ook een mini-samenleving waarbij de balans moet kloppen tussen inkomsten en uitgaven. Stel, ik kom structureel geld tekort terwijl ik genoeg inkomsten/omzet heb. Dan doe ik dus iets verkeerd. Dan gooi ik blijkbaar geld over de balk met verkeerde uitgaven, werk ik niet efficiënt genoeg, heb ik medewerkers (ambtenaren in deze vergelijking) zitten die meer kosten dan ze opleveren enzovoorts. Dan ga ik daar aan werken, om dat te optimaliseren. Maar als ik net zo te werk zou gaan als de overheid, dan keek ik niet naar mezelf. Nee, ik zou dan gewoon mijn tarieven richting klant met 30% verhogen en de voorwaarden van onze diensten steeds verder versoberen. Nog niet genoeg? Jaar erop gewoon weer 20% erbij, wat maakt het uit......
Ik gruw van inefficiëncy. Als ik lees dat de zorgkosten in Nederland in 6 jaar van 55 naar 75 miljard zijn geexplodeerd, dan moet daar toch iets gigantisch mis aan het gaan zijn. Maar wat doet de overheid? We bezuinigen 1,8 miljard (druppel op de gloeiende plaat in vergelijking met de genoemde getallen) en brengen dat gewoon in rekening bij de patiënt: eigen risico naar 350 euro. Hoppa. Weer een probleem 'opgelost'......
- smiley
Vergrijzing. Gewoon pil van drion in het basispakket doen.Wouter81 schreef:Als ik lees dat de zorgkosten in Nederland in 6 jaar van 55 naar 75 miljard zijn geexplodeerd, dan moet daar toch iets gigantisch mis aan het gaan zijn.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Wouter+1 (zoals zo vaak, mij noemen ze ze ook zuur
ZureRo(o)m(o)......
Dat heet andermans geld over de balk gooien.................en is er niet genoeg om te gooien, dan gaan we andermans reservepotje nog eens lekker leegzuigen...................dat noemen we dan "het afromen van dode reserves"................FTOM
Aldus AfRomo
Dat heet andermans geld over de balk gooien.................en is er niet genoeg om te gooien, dan gaan we andermans reservepotje nog eens lekker leegzuigen...................dat noemen we dan "het afromen van dode reserves"................FTOM
Aldus AfRomo
-
Rebel
Maus335i schreef:
Als je als roverheid het in een land met zóveel welvaart nóg niet voor elkaar krijgt om een begrotingstekort weg te poetsen, moet je je achter de oren gaan krabben wat je verkeerd doet.
Misschien zijn we te sociaal? Misschien willen we te veel van het beste voor iedereen?
Ik heb 5 jaar geleden ooit eens een post geplaatst, waarin ik opperde dat "de klagers" hun heil misschien elders moeten zoeken? Waar dat promised land ook mag zijn...
Het slaat niet op jou persoonlijk Maurice. Maar ik vind Nederland een prima land. Ik woon en leef er graag. Tuurlijk lijkt het gras aan de overkant groener, maar als je dan verder kijkt valt dit wel mee. Sommigen hebben niet door hoe goed ze het hebben. We moeten het nu eenmaal met zijn allen doen.
Verder blijft het jammer dat enkele visionairs op dit forum kiezen voor het geld ipv de politiek...
En die crisis, ach, die waait wel weer over
Of in DF-termen...na iedere bocht komt altijd wel weer een recht stuk