Hardcore auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

Hardcore auto

Bericht door markk » 25 mar 2007, 17:54

Toen ik enkele jaren geleden mn BoxsterS specificeerde zonder airco, zonder PSM maar met sportuitlaat en sportonderstel dacht ik toch wel een redelijke "hardcore" auto te specificeren.

Vandaag echter ff heerlijk topless rondgetoerd met mn vrouw (topfull :-)) erbij en daarna mn dochter opgehaald in Benthuizen met de EVO 8 MR RS.

Sinds ik de EVO heb denk ik echt heel anders over "hardcore" auto's. Mn BoxsterS is best een fijne, snelle, sportieve roadster maar echt hardcore is toch anders zeker nu ik de EVO gewend ben.

Zelfde als met de e30 m3 die ik heb gehad. Stond op standaard onderstel met 16" wielen. Fantastische auto daar niet van maar verre van "hardcore". Sterker nog ik vond 'em heerlijk comfortabel.

Kortom wat voor auto's zijn nou echt "hardcore":

997 / 911 -> exit
Boxster(S) -> exit
BMW e30 M3 -> exit
BMW e30 M3 Adwo edition -> komt erg goed in de buurt
BMW e30 M3 Michel Pol edition -> weet ik niet (hint, hint, hint)
BMW e46 M3 -> exit
BMW e46 M3 CS -> weet ik niet (hint, hint, hint) / denk het niet
Mitsubishi EVO RS -> denk het wel
EVO geen RS -> weet niet, denk het wel
Subaru Impreza / WRX -> exit
Subaru Impreza STI -> exit
GT3 -> denk het wel
GT3 RS -> dacht het wel :-)
Audi (any type) -> exit
Mercedes (any type) -> exit
TVR -> weet ik niet, lijkt me zeer goede kanshebber
Moderne Ferrari's (F430) -> weet ik niet, denk het eigenlijk niet
F40, F50, stradale Ferrari's -> denk het wel
TVR -> denk het wel
Donkervoort -> denk het wel

Of denk je over GT3, Stradale, EVO RS'en etc. heel anders als je in een Ariel Atom, een Radical of Donkervoort bent gestapt ?

Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 25 mar 2007, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 25 mar 2007, 18:02

Denk dat je tegenwoordig bijna geen nieuwe hardcore auto kan kopen. Hardcore moet je het zelf maken, custom project. Ook een EVO gaat al snel door de modificatie-molen.

Maik

Bericht door Maik » 25 mar 2007, 18:11

Het wordt eens tijd dat je een rondje met mij meerijdt Mark :wink:

De atoms/radicals/super7's blijven ongeëvenaard natuurlijk, met als overgang de elises en exiges. De rest is allemaal rommelen in de marge, qua hardcore bedoel ik dan, ik zeg niet dat dat persee "beter" is, is ook voor iedereen verschillend natuurlijk...

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 25 mar 2007, 18:18

Nadeel van de hardcores die je noemt is wel dat het voor het grootste gedeelte badkuipen zijn.
Parkeer je Caterham of Elise maar eens ergens en kom er een flinke hoosbui later pas weer bij terug; dan is het huilen (en scheppen) geblazen. ;)

Ik vind het juist zo mooi als een auto redelijk normaal dagelijks bruikbaar is (geen softtop, erg leuk maar ik heb er gewoon minder mee) en toch ook hardcore is.
TVR en Ultima zijn dan toch de auto's die dat het beste combineren denk ik, Lotus (Exige) ook en misschien Noble.

A1-G60

Bericht door A1-G60 » 25 mar 2007, 18:42

Mark je zou nu eens mee moeten....is wat anders dan toen je een filmpje maakte.

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 25 mar 2007, 19:08

Een Elise vind ik nog redelijk comfy.
Een Donkervoort is al redelijk hardcore.

Maar er kan er maar een de hardcore-winnaar zijn:
[img:601:800]http://i66.photobucket.com/albums/h268/ ... 8maart.jpg[/img]
:twisted:

Maik

Bericht door Maik » 25 mar 2007, 20:43

Peter Tunissen schreef:...
Parkeer je Caterham of Elise maar eens ergens en kom er een flinke hoosbui later pas weer bij terug; dan is het huilen (en scheppen) geblazen. ;)
Een caterham misschien, maar een elise niet hoor, tenminste niet als je even een half uurtje aan je raamverstelling gesleuteld hebt :wink: .
Ook bij mijn speedster is het kurkdroog na een hoosbui, ik durf te stellen dat dat kapje waterdichter is als meer dan 50% van alle cabrio's 8)
Ik vind het juist zo mooi als een auto redelijk normaal dagelijks bruikbaar is (geen softtop, erg leuk maar ik heb er gewoon minder mee) en toch ook hardcore is.....
Op een elise heb je zo een hardtop gesleuteld, gewoon een paar euro's voor reserveren :wink:

Maargoed, misschien is een elise dus helemaal niet hardcore als dat allemaal best in orde is?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 25 mar 2007, 21:41

*zoekt zijn foto's van Goodwood erbij waarop een aantal Elises na een hoosbui met ingeregende softtops zielig op een rijtje stonden* :lol:

Maik

Bericht door Maik » 25 mar 2007, 21:59

Die engelsen kunnen ook niet sleutelen he :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 mar 2007, 00:27

E46 M3 CS is ook alles behalve hardcore, gewoon lekker veel power je kunt er lekker mee spelen, maar alles onder het genot van pluche en een espresso :wink:

kris

Bericht door kris » 26 mar 2007, 09:28

effe een off-topic vraagje...

Waarom perse hard-core zoeken? Het draagt imho niet altijd bij tot een "betere" wagen (waarmee ik het totaalpakket prestaties/gevoel/etc bedoel)

Wat hard-core wel doet is bv een extra snelheidsgevoel te geven, een extra gevoel van "racer" te geven zonder dat dit ook noodzakelijk zo is...

in Markk's lijstje:
de E46M3 vs. de Evo 8RS

beide kan een goede rijder quasi evensnel ergens rondjagen...

nu rest de vraag, is dit niet gewoon een design-gimmick? de Evo mikt specifief op het "harde"-gevoel, weinig isolatie, straffe turbo-kick, spartaans interieur...

anderzijds de M3 doet alles evensnel zonder drama en ongemak... met alle luxe die je je kan voorstellen...

So what's the point??
buiten wat extra gevoel creëren??
en wat extra cash generen (zie bv. verschil GT3 vs GT3RS... in de echte wereld is het verschil in prestaties quesi nihil, in de euro-wereld is het verschil 20k euro!!)

Tomaz

Bericht door Tomaz » 26 mar 2007, 10:01

Mooie opmerking Kris. Het gevoel wat je met een auto hebt zit in de beleving die de fabrikant er van (probeert te) maken.

Nu heb ik in tegenstelling tot mijn vorige auto redelijk wat luxe en dat vind ik eigenlijk toch wel prettig. Het is in NL ook niet het juiste land om kilometers achter elkaar hard te rijden omdat er simpelweg geen ruimte voor is.
Moest ik in Noorwegen wonen wilde ik een hardcore auto. Daar kan je immers nog wat uit te voeten met zulke auto´s.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 mar 2007, 10:26

Radical doet niet jm ee want kun je niks mee.

Ultima GTR gevolgd door Exiges en Donkervoorts en GT3/RS naar mijn idee.

Hardcore wil niet zeggen:Hoop geschreeuw en weinig wol. Stuiterend naar de bakker, maar de eerste de beste M5 rijdt je overal zoek. Kris zegt 't goed.:P

Plaats reactie