Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door dvh » 21 mei 2012, 09:39

De 2e kamer wordt zo langzamerhand een grote freakshow.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 09:45

Ik heb hier nog niets gelezen over de G500 (non-MB): http://www.g500.nl/

Is dat nu een ééndagsvlieg, of heeft het initiatief bestaansrecht? Zullen we ons daar met een paar DF-ers aansluiten?

Ergens heb ik wel sympathie met het concept. Hoe het uitpakt kan ik lastig inschatten, maar dat ze gaan infiltreren binnen alle bestaande politieke partijen vind ik wel stoer. Het richt zich nu puur op Nederland en ik zou zo graag willen dat ze zich op Europa/Brussel gaan storten, maar first things first.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 mei 2012, 10:05

die G500 het idee lijkt me op zich wel "beter"
doch had liever gezien dat er een idee kwam om het hele huidige politieke stelsel of hoe noem je dat, te veranderen in een heel ander systeem met bv max 5 partijen ofzo om ze toch nog iets te geven van het huidige prut systeem :D

bv 2 links en 2 rechts ( wat dat ook moge inhouden) en 1 midden...
alle geloofszaken en of splinterpartijen gefocust op[ 1 iets ala dieren of geloof of milieu e.d., moeten er sowieso uit...dat soort zaken vallen onder algemene waarden en normen en kunnen intern meegenomen worden.
Het moet gaan om een goed verantwoordelijk bestuur van NL en het belang van de burgers en niet de partijen, wat dat betreft zag ik nog liever een soort zakelijk kabinet wat alles inhoud.
Als die lui dan goed presteren voor ons mogen ze ook blijven zitten en dus niet elke keer verkiezingen, alleen als iets niet goed gaat dan herzien en of die persoon wippen en een ander juist persoon installeren enz enz.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 10:56

Even iets heel anders.

Dochterlief heeft een aardig gevulde spaarrekening (meer dan papa, lol). Toen ik geboren was had mijn pa ook een deel van mijn kersverse spaargeld in aandelen belegd en mij daar op vrij jonge leeftijd wegwijs mee gemaakt. Het rendement was flink te noemen (ondanks een paar verkeerde beslismomenten mijnerzijds), daar waar ik op de bank maar een paar % had gehaald, hadden we 't nu over tientallen procenten, maar daarnaast was 't ook gewoon leuk om middels een paar aandelen 'mede-eigenaar' te zijn van grote bedrijven. Als kleine jongen vond ik dat vreselijk stoer natuurlijk, ook al stelde 't geen reet voor.

Ik zit eraan te denken om mijn dochter nu naast een maandelijkse spaar-fee ook een beleggingsportefeuille kado te doen. Ze heeft 't geld nu niet nodig. Aandelen en fondsen zijn nu redelijke goedkoop (ook al gaan ze komende tijd nog wel ff flink zakkken). Ik heb zelf wel ideeën over bepaalde fondsen waarin ik wil beleggen. Dus eigenlijk is er niets dat mij ervan weerhoudt.

Aangezien iedereen nu juist uit aandelen is gestapt, vind ik 't wel een mooi moment om in te stappen voor de lange termijn. (10 - 20 jaar). Zijn er meer mensen die nu juist gaan instappen? Of wachten jullie allemaal nog even?

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 21 mei 2012, 11:02

Ik was het ook aan het overwegen, maar ben er helemaal niet in thuis en heb nog geen idee waarin ik het zou willen/moeten beleggen.

dvh

Bericht door dvh » 21 mei 2012, 11:08

Voor de volgende luchtbel bedoel je ? :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 21 mei 2012, 11:26

Laatste peiling (FWIW) van de Hond:

VVD 25
PvdA 23
PVV 23
CDA 15
SP 29
D66 17
GL 4
Gristenunie 6
SGP 3
PvdDieren 3

Oftewel: compleet onregeerbaar wegens volledig verdeeld.

Systeem mag (moet) grondig op de schop.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 21 mei 2012, 11:33

dvh schreef:Voor de volgende luchtbel bedoel je ? :mrgreen:
absoluut, ik moet het toch ergens over de balk gooien? :tooth:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 11:39

3 zetels voor de Partij voor de Dieren? WTF

Prima hoor, aandacht voor 't dierenleed, maar ik heb gisteren 43 muggen geschept op mijn motorkap en voorruit. Die beesten vroegen erom!

Rupie

Bericht door Rupie » 21 mei 2012, 12:20

Ja dat heb ik weleens met mensen, maar doe het toch maar niet :mrgreen:

Ps: SP heeft nieuw hoofdkantoor in Amersfoort geopend. Misschien moet ik me toch maar eens actief gaan inzetten voor die partij :tong:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 12:23

Ik weet nog wel een tomatenboer te vinden

HansD

Bericht door HansD » 21 mei 2012, 12:27

Aangezien iedereen nu juist uit aandelen is gestapt, vind ik 't wel een mooi moment om in te stappen voor de lange termijn. (10 - 20 jaar). Zijn er meer mensen die nu juist gaan instappen? Of wachten jullie allemaal nog even?
Ik had al een tijdje dezelfde gedachte en ben vorige week ingestapt. Daar had ik misschien beter nog even mee kunnen wachten :wink: maar ok, dat is het nadeel van ingegeven limietorders en werk waarbij ik overdag over het algemeen niet achter een computer zit.

Voor een horizon van 10-20 jaar lijkt me de komende periode (nadat er wat meer duidelijkheid over de EU/Griekenland is) een prima moment om in te stappen*. Voor wat snellere (dag/week/maand) handel wordt het een hele interessante periode :D .

* aan deze opmerking kunnen geen rechten ontleend worden en de kans bestaat dat ik hem keihard 'in my face' terug krijg :sealed: .

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 mei 2012, 12:42

Die link van Dennis. 'Wat is G500?'

En na kort lezen weet ik 't nog niet. Een partij/idee TEGEN de vergrijzing?

Wie/wat /hoe. Ben wel redelijk in begrijpend lezen, maar deze even niet. :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 12:54

Ja ik had 't in de krant gelezen, dus dan is de site iets duidelijker.

Vrij vertaald: Ze willen infiltreren in enkele politieke partijen door lid te worden van die partijen en via de partijcongressen die partijen te sturen naar een richting die 't G500 voor ogen heeft.

Daarnaast hopen ze via de contacten met die partijen ook in besturen terecht te komen en machtsposities in organisaties, bedrijfleven en overheid in te pikken van de grijze massa (met name PvdA-ers).

Het is dus geen politieke partij. De richting van dit initiatief is mij nog niet hervormingsgezind genoeg, maar wat niet is kan nog komen. Misschien moeten wij (DF-ers / dertigers) ze daarom een beetje helpen?

Rupie

Bericht door Rupie » 21 mei 2012, 13:55

De koppeling aan partijen vind ik dan weer jammer. De kogel kwam van links en het linkse kwaad. Dat jullie niet moe van jezelf worden :swinging:

Maar de gedachtengang is aardig. Twee jaar geleden dacht ik in gesprek met deze en gene dat ouderen meer voor zichzelf op moesten komen. Nu begin ik ook van de stroming te worden dat de ouderen wel erg goed voor zichzelf hebben gezorgd met een gemiddelde pensioenleeftijd van 55 bij wijze van spreke en alle rijkdom die verworven is door de groei van de bevolking (denk aan huizenmarkt).

Daar hebben we als "jongeren" best wel wat tegen in te brengen denk ik en een neutrale, los van partijpolitieke belangen benadering spreekt mij daar wel in aan. Dat gaat tenslotte niet over polariseren, maar door de verschillende bewegingen heen verbinden.

KoenM

Bericht door KoenM » 21 mei 2012, 14:12

HansD schreef:
Ik had al een tijdje dezelfde gedachte en ben vorige week ingestapt. Daar had ik misschien beter nog even mee kunnen wachten :wink: maar ok, dat is het nadeel van ingegeven limietorders en werk waarbij ik overdag over het algemeen niet achter een computer zit.

Voor een horizon van 10-20 jaar lijkt me de komende periode (nadat er wat meer duidelijkheid over de EU/Griekenland is) een prima moment om in te stappen*. Voor wat snellere (dag/week/maand) handel wordt het een hele interessante periode :D .

* aan deze opmerking kunnen geen rechten ontleend worden en de kans bestaat dat ik hem keihard 'in my face' terug krijg :sealed: .
Ik ben ingestapt toen de Aex op 210 stond..
Had natuurlijk al weer kunnen verkopen nu hij zakt, maar ik laat het lekker staan..
Wil het geld gebruiken voor mijn eerste huis oid, dus kan nog wel een jaar of 10 uitstaan..

Geld is trouwens vrijgekomen uit een portefeuille die mijn ouders zijn gestart toen ik geboren ben..
Dit hebben ze ook gedaan toen mijn zus 4 jaar eerder geboren was, en na het eind van de looptijd had zij 2x zoveel in het potje zitten, dan er in die van mij zat toen hij af was gelopen..

Op tijd uitstappen kan dus ook erg belangrijk zijn :lol:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 21 mei 2012, 14:26

Dennis Cavallino schreef:Even iets heel anders.

Dochterlief heeft een aardig gevulde spaarrekening (meer dan papa, lol). Toen ik geboren was had mijn pa ook een deel van mijn kersverse spaargeld in aandelen belegd en mij daar op vrij jonge leeftijd wegwijs mee gemaakt. Het rendement was flink te noemen (ondanks een paar verkeerde beslismomenten mijnerzijds), daar waar ik op de bank maar een paar % had gehaald, hadden we 't nu over tientallen procenten, maar daarnaast was 't ook gewoon leuk om middels een paar aandelen 'mede-eigenaar' te zijn van grote bedrijven. Als kleine jongen vond ik dat vreselijk stoer natuurlijk, ook al stelde 't geen reet voor.

Ik zit eraan te denken om mijn dochter nu naast een maandelijkse spaar-fee ook een beleggingsportefeuille kado te doen. Ze heeft 't geld nu niet nodig. Aandelen en fondsen zijn nu redelijke goedkoop (ook al gaan ze komende tijd nog wel ff flink zakkken). Ik heb zelf wel ideeën over bepaalde fondsen waarin ik wil beleggen. Dus eigenlijk is er niets dat mij ervan weerhoudt.

Ik ben een eeuwige twijfelaar en zal dus wel nooit instappen :P . Maar het moment kan gekker gekozen worden (een jaar geleden bijvoorbeeld zou een uiterst vervelende tijd zijn geweest).

G500 had ik al eens van gehoord ja, de 'voorman' heeft een keer (of 2 misschien al wel) bij DWDD gezeten. Op zich is zo'n reactie in het huidige politieke klimaat (met elke 2 jaar verkiezingen) ook wel te verwachten want de huidige jeugd is gewoon opgegroeid met de bewustwording dat kabinetten toch nooit hun periode uitzitten :? + Fortuin + Wilders + Europa. Dus het is veel in het nieuws, en dus krijg je dit soort bewegingen. Ergens wel een boeiende ontwikkeling. Met bijna 1000 man (want zoveel zijn het er inmiddels) heb je procentueel gezien best wat te vertellen op congressen e.d. (ik heb zo geen cijfers van de omvang van politieke partijen maar ik verwacht dat het per partij zo'n 100.000 leden zijn ofzo?). Ergens wel een leuk beginpunt van een een wat kleiner partijen-bestel. Lid zijn van een bepaalde partij doet mij altijd nog een beetje denken aan het zuilenstelsel om eerlijk te zijn, dus lid van meerdere zuilen zijn is dan wel weer verfrissend :beer: .

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 14:43

Nee veel minder. Het CDA heeft het grootste ledenaantal en haalt tegenwoordig de 65.000 niet eens meer.

Op een partijcongres komt doorgaans een mannetje of 500 - 1500 volgens mij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Politieke_ ... _Nederland

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 21 mei 2012, 15:42

Dat bedoel ik, gevoelsmatig zou het CDA qua leden idd al het grootste zijn. Bij gemiddeld 50.000 leden dus al 2 procent, die mogelijk nog aanmerkelijk actiever zijn ook :) . Denk dat dit effectiever is dan een partij starten die bij 1 verkiezing 1 zetel haalt en daarna uitsterft om eerlijk te zijn :strong: .

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 15:54

Dat was ook hun idee. Stond een paar weken terug in de krant (en in dit draadje) dat nieuwe partijen +- 3 verkiezingen meegaan. Dus dan kun je je zinnen misschien maar beter op de gevestigde partijen zetten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 16:09

Kijk aan, die van Rompuy gaat zijn leidende rol steeds beter zichtbaar maken aan de buitenwereld:
Van Rompuy wil open debatteren over Europa
EU-president Herman Van Rompuy hoopt dat de regeringsleiders woensdag in Brussel open en recht voor zijn raap met elkaar gaan praten over het stimuleren van groei in Europa, zonder taboes.

Dat schrijft hij maandag in zijn uitnodigingsbrief aan de 27 regeringsleiders en staatshoofden van de Europese Unie, die bij elkaar komen voor een informeel diner.
''Omdat we toch geen definitieve besluiten zullen nemen, roep ik iedereen op om zo open en openhartig als het kan te praten'', aldus de EU-president.
Als het gaat om de toekomst, zou alles bespreekbaar moeten zijn.
Ik breng vast de 1e stelling in: We willen een door 't volk gekozen EU-president.

Rupie

Bericht door Rupie » 21 mei 2012, 16:39

Alles bespreekbaar en geen taboes. Lekker duidelijk. Heeft ie ook nog ideeën?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 21 mei 2012, 17:30

Wouter81 schreef:Dibi is een topgozer en een toffe peer.

Helpt eigenhandig dat hele enge splinterpartijtje naar de verdoemenis. Dat verdient grote lof. :)
Hahahaha :mrgreen: +1

Maus335i

Bericht door Maus335i » 21 mei 2012, 17:34

Dennis Cavallino schreef:Even iets heel anders.

Wanneer het bloed door de beursstraten vloeit, moet je juist aankopen doen is mij altijd gezegd. Of we de bodem hebben gezien? Vast niet. Maar erg veel lager kunnen we niet meer, terwijl de weg naar boven natuurlijk ongelimiteerd is (en daarom wordt die kloof tussen arm en rijk ook alleen maar groter ^^).

Zit er zelf ook over te denken om wat weer wat te investeren voor de lange termijn.

Jussi

Bericht door Jussi » 21 mei 2012, 19:55

In wat voor financiële producten?

Plaats reactie