Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Hielke

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door Hielke » 18 mei 2012, 11:02

romo schreef:Ogh, ik ben kalm, nuchter en geen paniekmaker, maar je moet toch ziende blind zijn als je de tekens der tijd niet (wil) verstaan............

Anyway, een Nobelprijs winnaar heeft ook een mening;

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/18/eco ... ps-nadert/
Niet best inderdaad.

De econoom staat een Keynesiaanse aanpak voor. In plaats daarvan onderwerpen we Zuid Europa en onszelf aan de wurggreep van de rigide bezuinigingen. 3% in 2013 en geen promille meer. Intussen slaat de onzekerheid meer en meer toe en zijn mensen steeds minder bereid om geld uit te geven. Je hoeft geen economoon te zijn om te voorspellen hoe dat op termijn in onze op kapitalisme en op consumptie ingestelde maatschappij uitpakt.

Rutte is z'n cool inmiddels ook behoorlijk verloren. Dat onnozole positivisme van 'm begon me al behoorlijk te irriteren. Net als de rest van de hotemetoten heeft ie geen idee wat ie met z'n bezuinigingen op termijn kan aanrichten.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 mei 2012, 11:09

Maus335i schreef:Het was leuk zolang het duurde, nu moeten we op de blaren zitten.
Dat nuchtere besef is er bij velen al.
Wat bij veel mensen tegenstaat denk ik, is dat 100% van de "besparing"afgescheept wordt op lastenverzwaring, en nul komma nada op besparing.

Zoiets geeft ten minste een fatsoenlijk signaal af naar het gepeupel, in de categorie "we" moeten bezuinigen, ipv "jullie" moeten bezuinigen.
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... s_bew.html

13 september. Ik zou zowaar weer eens kunnen gaan stemmen.

Shakes

Bericht door Shakes » 18 mei 2012, 11:15

Van het lokale tv station:

West speelde vaker Sinterklaas
Nadat de VVD-fractie vorige week al heftige kritiek uitte op reisjes naar Duinrell die bekostigd werden uit de kas van West, blijkt het stadsdeel veel vaker Sinterklaas te hebben gespeeld.

Dit schrijft De Telegraaf vandaag. Vorige week stelde de VVD schriftelijke vragen omtrent een reis naar Duinrell, die maar liefst 6000 euro had gekost en waar voor zeventien kinderen elf volwassen begeleiders meegingen.

Naar nu blijkt was dat slechts het topje van de ijsberg. Weekendjes Parijs, dagjes naar de Efteling en Madurodam, zumbalessen voor de familie: bewoners vroegen erom en kregen het ook. In de periode 2008-2010 zijn er tienduizenden euro's te zijn uitgegeven aan bewonersinitiatieven om de leefbaarheid van de buurt te vergroten.

Zo was er in 2010 het Silent Sky Project (kosten: 1100 euro), waarbij mensen in het gras gingen liggen om een gesprek met de hemel aan te gaan. Voor een cd over het stadsdeel met daarop een rappende portefeuillehouder financiën, had West 17.000 euro over.

Iets met ijsberg....

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 18 mei 2012, 11:19

Shakes schreef: Zo was er in 2010 het Silent Sky Project (kosten: 1100 euro), waarbij mensen in het gras gingen liggen om een gesprek met de hemel aan te gaan.
:lollerdelol: :clap: :hosanna: :roflol:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 mei 2012, 11:34

Jullie kunnen bij mij inschrijven voor het "silent water"project..........
Eerst inschrijven en bij voldoende animo stuur ik dan het programma wel op. :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mei 2012, 11:35

smiley schreef:
Maus335i schreef:Het was leuk zolang het duurde, nu moeten we op de blaren zitten.
Wat bij veel mensen tegenstaat denk ik, is dat 100% van de "besparing"afgescheept wordt op lastenverzwaring, en nul komma nada op besparing.

Zoiets geeft ten minste een fatsoenlijk signaal af naar het gepeupel, in de categorie "we" moeten bezuinigen, ipv "jullie" moeten bezuinigen.

goede post en Hulde :clap: voor die nwe President en die maatregel :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 mei 2012, 11:38

ALs je dan dit leest dan kan je daar ook het meine over denken.............

"Krugman hoef je niet naar te luisteren, hij zei ook nog rond 2007 dat de lage inflatie een grote groei zou veroorzaken in de VS die lang aan zou houden, en zag de crisis totaal niet aankomen. Luister liever naar iemand zoals Ron Paul, die zag de crisis al in 2003 aankomen. Krugman is een verstokte Keynesiaan. Als het aan hem zou liggen zouden de Europese staatsschulden rond de 100% van het BNP liggen, natuurlijk is het de burger die weer voor die schulden en die inflatie opdraait, want de banken en overheden krijgen al het geld."

Wie het weet mag het zeggen.............

Luco

Bericht door Luco » 18 mei 2012, 11:40

smiley schreef:

Symboolpolitiek van de bovenste plank en het gepeupel trapt er gewoon weer in.
30% van 19k per maand, ja dat zal zeer doen :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Shakes

Bericht door Shakes » 18 mei 2012, 11:43

Mijn idee is dat zonder al die onzinnige subsidies het bezuinigen niet nodig is. Volgens mij kan de overheid met gemak miljarden besparen door een boel zaken die voor de inwoners van het land niet interessant zijn te schrappen. Denk ook maar aan de JSF, Chinooks, agenten opleiden in Afghanistan, 30% ambtenaren eruit etc. etc. etc. etc. Nu is 98% van de inwoners de dupe en de overige 2% slaapt er geen minuut minder van.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 mei 2012, 11:59

smiley schreef:

Wat ik me afvraag (maar nog niet echt in gedoken ben), hoeveel lastenverzwaringen komen van links af? Bonussen aanpakken en een nieuw toptarief boven de 150k salaris invoeren is niet VVD. VVD wil wél bezuinigen op ontwikkelingshulp, maar dat kan je in een akkoord met CDA, GL, CU en D66 wel vergeten.

Het kunduzakkoord bestaat uit 77 zetels, met (mijn inziens) een nogal linkse wind.

De komende verkiezingen gaan we linksaf vermoed ik. 2/3 jaar sinterklaas spelen en dan helemaal naar de klote gaan :) Nog een tikje harder dan nu zeg maar.

Ik ben het overigens ook volledig eens met Nandor: hak eens flink in die subsidies! Maar mijn gevoel zegt (onderbuik dus, onderzoek neemt wel even wat tijd in beslag) dat vooral de modale en lagere inkomens hier bij genaaid worden...

Defensie kan je niet zo gek veel meer op bezuinigen denk ik. Hier een lijst met vergelijkingen in de rest vd wereld t.o.v. het bbp:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... penditures

(inmiddels is het budget van Defensie nog 8,7 miljard trouwens, dus pakweg 1,2% van het bbp).

Quote uit de Miljoenennota van 2012:
Op het dieptepunt van de kredietcrisis, toen de economie met 3,5 procent kromp, voelden de Nederlanders daar weinig van. Integendeel, de koopkracht steeg met bijna 2 procent! Dat gebeurde omdat de overheid de klap opving door extra geld te lenen.
En daar zit het probleem. Dit was trouwens 2009 for the record, CDA/PvdA en CU. En dat is hoe ik een links georiënteerd kabinet voor me zie: mooi weer spelen terwijl er strak bezuinigd had moeten worden.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 18 mei 2012, 12:13, 3 keer totaal gewijzigd.

smiley

Bericht door smiley » 18 mei 2012, 12:09

Luco schreef:Symboolpolitiek van de bovenste plank en het gepeupel trapt er gewoon weer in.
30% van 19k per maand, ja dat zal zeer doen :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Uiteraard is dat symboolpolitiek, wat geen zoden aan de dijk zet, maar het staat in schril contrast met hoe het hier gaat (het verdommen in eigen vlees te snijden en het vrolijk met de kont omhoog naar brussel te blijven zitten).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 mei 2012, 12:21

13-09 kan je alleen nog de wonden likken v.w.b. de verkiezings uitslag :D

Mocht je willen stemmen dan zou ik op 12-09 gaan............. :whistle: :wink:

idd Hans, wie het weet mag het zeggen.

Bezuinigen is noodzakelijk, maar momenteel zijn het hooguit lastenverzwaringen, dit heeft niets met bezuinigen te maken.

Als het geld er niet is, kan je het niet uitgeven, is het reeds gereserveerd, prima, maaar dan gelden prioriteiten, men moet een een politieke triage uitvoeren (zoals een medicus dat ook moet doen in geval van nood), wat niet direct strikt noodzakelijk is in aanschaf kan/moet uitgesteld worden, in het ergste geval afbesteld

Kortom; handelen op basis van URGENTIE !!

-Doe de JSF in de ban, scheelt direct €7 miljard

-Ontwikkelingshulp kan echt minder ( onder het motto; als je niet eerst je zelf helpt, kan je ook een ander niet helpen) Ook hier medisch afgeleid; als je iemand moet reanimeren terwijl je eigen leven ook gevaar loopt, dan moet je, hoe hard ook, kiezen voor je eigen veiligheid en voor je zelf !! Scheelt weer een €3 miljard

Dat maakt reeds zo`n € 10 miljard, de rest is dan makelijk in te vullen om het benodigde bedrag vol te maken. Hierbij blijft een groot deel van de koopkracht behouden, krijgt de economie vertrouwen en worden consumenten bestedingen niet uitgesteld c.q afgesteld, terwijl er daadwerkelijk bezuinigd is.

-Ambtenaren op de 0 lijn
-Rijkssubsidies eens kritisch tegen het licht houden

smiley

Bericht door smiley » 18 mei 2012, 12:25

Wat romo zegt.

En zolang die jsf en ontwikkelingshulp in mijn beleving aan de baantjescarousel gekoppeld is, blijf ik de gevestigde partijen en hun "bezuinigingen" met archusogen bekijken.

Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 mei 2012, 12:52

Het is ronduit een gotspe om de lasten te verhogen terwijl de overheid/EU het geld letterlijk over de balk gooit, en wel op een zodanige manier dat geen enkele particulier dat ooit zou durven/kunnen, want reeds in de schuldsanering

Het EU parlement verhuist elke maand van Brussel naar Straatsburg, dit a raison van €10-12 miljoen...........per maand, trekken we de rest van de beerput niet eens open.......

http://www.europa-nu.nl/id/viskia0kgeve ... 9w9l2qtnwn

De EU moet ook in de schuldsanering, en rap ook..............maar niet over de rug van haar burgers. In de begroting voor 2012 vragen ze dan ook nog 7%meer (2011; €142 miljard)

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mei 2012, 13:11

Ben ik met je eens, laten ze die geldslurpers in Brussel eerst maar eens aanpakken. En vervolgens de ambtenaren hier. Die piepen het hardst terwijl ze best verdienen. Onderwijzers bakken er weinig van, op universiteiten moet de jeugd de beheersing van de nederlandse taal nog worden bijgebracht.Oplossingspercentage politie en justitie staat historisch laag.

Ik ben niet zo'n kapitalist, maar een kind kan begrijpen dat de weigering van de consument om geld uit te geven aan de basis van de grote krimp staat. Economie is voor 90% psychologie en voor 10% wetenschap. Zonder vertrouwen van de consument verdiept de crisis.

romo

Bericht door romo » 18 mei 2012, 13:16

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mei 2012, 13:35

best scary...begrijp de achterliggende gedachte van snel kunnen handelen zonder weer vergaderen e.d. maar zoiets is te veel macht....nog meer dan diplomaten lijkt wel en meer geld :shock:

dvh

Bericht door dvh » 18 mei 2012, 14:18

Dennis en zijn vriendin liepen krom v/d tassen vandaag in Den Bosch in de hoop de economie een impuls te geven :mrgreen: :thumbup:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 mei 2012, 22:27

Facebook IPO is ook lekker teleurstellend verlopen? Laatste half uur van de handel bijna strak op 38 dollar gezeten (hij mocht er kosten wat het kost niet onder blijkbaar?). Bij de slotbel nog een stuiptrekking omhoog, maar dit gaat niks worden. Overigens terecht naar mijn mening.

Joy

Bericht door Joy » 18 mei 2012, 22:34

Het aandeel introduceren voor een koers die 100 x de jaaromzet omvat is ook belachelijk veel. Het is een kwestie van tijd alvorens de koers een duik in het diepe doet.
Op dit moment is lekker aan de kant zitten niet zo een slecht idee. Beurssentiment is waardeloos.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 mei 2012, 22:37

Facebook wil natuurlijk niet Groupon achterna :) FB maakt in tegenstelling tot Groupon wel daadwerkelijk winst, maar zoals je idd zegt: het is (tot in het extreme) berekend op toekomstige winsten die nog niet zijn gerealiseerd. FB zou nu dan meer waard zijn dan de Mac of Coca Cola. Yeah right :d

Groupon sinds IPO:

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 18 mei 2012, 22:43

Het blijft ergens gebakken lucht. Facebook leeft van reclame maar er hoeft maar iets te gebeuren en heel de luchtbel spat uit elkaar. Er worden wel wat mensens schathemeltje rijk deze week, dat wel. :D
Ben je nog op de beurs te vinden Maus of zit je aan de kant?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 mei 2012, 22:52

Nee zit aan de kant momenteel. Al een paar maanden trouwens. Het is mij momenteel teveel gokwerk, een duidelijk sentiment is er niet. En als die er al is, dan is het duidelijk naar beneden. Het daghandelen heb ik hardleers afgeleerd :)

Volgens mij kunnen we nog wel naar de 250 of zelfs lager. De "crisis" in Europa is nog laaaaaaaang niet voorbij.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2012, 07:39

dvh schreef:Dennis en zijn vriendin liepen krom v/d tassen vandaag in Den Bosch in de hoop de economie een impuls te geven :mrgreen: :thumbup:
Flink spierpijn vandaag, volgens mij hadden we uiteindelijk 2x zoveel tassen. :hot:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2012, 08:34

Downforce Hans schreef:ALs je dan dit leest dan kan je daar ook het meine over denken.............

"Krugman hoef je niet naar te luisteren, hij zei ook nog rond 2007 dat de lage inflatie een grote groei zou veroorzaken in de VS die lang aan zou houden, en zag de crisis totaal niet aankomen. Luister liever naar iemand zoals Ron Paul, die zag de crisis al in 2003 aankomen. Krugman is een verstokte Keynesiaan. Als het aan hem zou liggen zouden de Europese staatsschulden rond de 100% van het BNP liggen, natuurlijk is het de burger die weer voor die schulden en die inflatie opdraait, want de banken en overheden krijgen al het geld."

Wie het weet mag het zeggen.............

Klopt, die Krugman is een prutser. Als hij een nobelprijs verdient, verdien ik hem ook en heeft heel die prijs dus geen waarde.

Overigens begrijp ik hem hier wel. Maar hij gaat aan een paar issues voorbij: als overheden meer moeten gaan besteden om uit de puinhoop te komen, wie koopt dan de obligaties op ?
Het vraagt nu om een beleid dat kan staven op toekomstige groei, op toekomstig vertrouwen. Lukraak bezuinigen met de kaasschaaf is dat nooit geweest. Dan moet je ieder jaar opnieuw blijven schaven. Nu lukraak meer geld vanuit de overheid in de Economie pompen helpt ook niet, want het gaat voorbij aan de problemen rond de inefficiency van onze overheid. In dit soort tijden zul je niet alleen naar economen moeten luisteren, want die hebben een beperkte kijk op de situatie. Imho

Plaats reactie