Inrijden en de mythe er omheen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sjef

Inrijden en de mythe er omheen

Bericht door Sjef » 24 mar 2007, 22:29

Nieuwe autos hoeven geen oliebeurt na 1000/1500km meer te hebben maar hoeven pas na 15.000km voor de 1e beurt binnen. Ook zeggen verkopers dat inrijden niet meer nodig is. "rij maar lekker pittig in, merk je echt" hoorde ik vandaag.

Tijd geleden stukje over motoren en inrijden gelezen maar hoe zit het volgens jullie nou echt met dat nieuwe spul? 0km, warmrijden en planken maar totdat je em weer inruilt?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 24 mar 2007, 22:34

geen idé , maar als je hem fel in rijdt wordt de wagen ook veel veller.
Maar wat nou goed is???

EricYellow

Bericht door EricYellow » 24 mar 2007, 22:47

Voor de liefhebbers wat "out of the box" leesvoer.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ben het er persoonlijk wel mee eens.
Ga het dus bij mijn nieuwe blokje dus ook zo doen.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 mar 2007, 23:13

@Erik: Ziet er uit als een goed verhaal. Ik moet binnenkort mijn motor ook opnieuw inrijden, dus ik zal het eens overleggen met mijn tuner.

Elmar

Bericht door Elmar » 25 mar 2007, 11:24

Ik krijg binnenkort mijn nieuwe motorfiets, die heeft echter wel zijn 1e beurt bij 1000 KM. Hij wordt ook afgeleverd met minerale olie, daarna moet er een syntheet in. Dus wat is bij mij wijsheid.

Sjef

Bericht door Sjef » 25 mar 2007, 12:16

Ben het er mee eens em "hard" in te rijden: Gas altijd flink open trappen als ie warm is. Maar mijn vraag: hou je dan de 1e 1000km op bij 4000rpm of trap je em toch direct al richting zn begrenzer?

Hielke

Bericht door Hielke » 25 mar 2007, 12:52

Wijsheid is volgens mij de instructies van de fabrikanten van de motoren na te leven ipv op de bevindingen van iemand af te gaan die de behoefte voelt iedere 3e regel in koeienletters op z'n website te zetten.

Nee, zonder gekheid, als het nou zo simpel zou zijn als die gast beschrijft, dan laat je toch gewoon iedere auto 30 km goed fel op het fabrieksterrein inrijden. Dan hadden ze dat toch allang gedaan?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 mar 2007, 16:25

Met name het opwarmen en afkoelen is tegenwoordig belangrijk voor de eerste 1000 kilometers. Stevig rijden mag best maar richting de begrenzer gaan lijkt me onverstandig aangezien de zuigersnelheid dan gewoon te hoog is t.o.v. de ruwe cilinder. De theorie van de US gast spreekt dit tegen en deels geloof ik het verhaal (beter inslijten van zuigerveren door hogere druk) ook maar vanuit mijn opleiding werktuigbouw zou ik het zelf niet doen :D Verder lees ik geen ervaringen van motoren met 3 ton op de klok :wink:

Ook lees ik nog een uitspraak dat kleinere inlaatpoorten zorgen voor een hoger vermogen :? maar niet te lezen valt wat hier de theorie is en het is ook niet waar natuurlijk. Groter en polijsten werkt ook niet zondermeer maar alles valt en staat met het creëren van de ideale flow en het opmengen van lucht en brandstof. Het feit dat deze gozer alleen beweert dat het verkleinen werkt schaadt mijn vertrouwen in hem wel zeer ernstig. :shock:

Inrijden is niets meer dan het in elkaar laten slijten van verschillen in passing die ontstaan door fabrieks toleranties bij fabricage van het geheel :wink: Aangezien met name de cilinders tegenwoordig zo keihard is geloof ik niet dat na een paar dyno runs een blok (ideaal) ingereden is. Dan zouden fabrikanten dit zelf wel doen. Naar mijn mening is een motor goed ingereden als deze gewoon geen olie verbruikt, een snelle of luie motor heeft volgens mij alleen te maken met de inwendige vervuiling. Ik heb nog nooit problemen gezien welke veroorzaakt door "correct" inrijden wel door (te) hoge belasting tijdens de eerste 10K km´s.

Sjef

Bericht door Sjef » 25 mar 2007, 16:59

Mijn plan is ook gewoon een auto warmrijden, 1e 1000km niet boven de 4000rpm maar wel goed belasten, goed belasten bij optrekken, snelweg niet te lui in zijn toeren. Vanaf 900 km, lekker opbouwen met vol open gooien en wat grote lange stukken in wat meer toeren rijden. na +- 1200 km geloof ik het allemaal wel. Warmrijden en trappen maar ;)

Dutch

Bericht door Dutch » 25 mar 2007, 20:38

Och, als de fabrikant een aardig zakcentje verdient met olie die in samenwerking met de chemische industrie is ontwikkeld...

Neem die dunne longlife-olie van VAG, die is er zowat op gemaakt om te verbruiken. Veel dieselaars gooien er elke 5-10k een liter bij, zodat je bij de eerste 'variabele' onderhoudsbeurt van 30k in feite al door je complete olie heen bent. En kijk dan naar de prijs van zo'n litertje. Dan mag je zogenaamd lange onderhoudsintervallen hebben om de leasemaatschappijen tevreden te stellen, intussen mogen klanten tussendoor 100 à 150 euro aan olie aftikken.

Ik merk 't ook in de oliedraadjes op skodaforum.nl. Iedereen die 'm voorzichtig inrijdt, blijft er olie bijgooien.

Want dat is 't ook meer. Het is niet zozeer keihard inrijden dat je moet doen, als je maar niet veel te voorzichtig inrijdt - wat de meeste mensen wel doen.

Ik heb m'n longlife-motor vrij hard ingereden (na warmrijden uiteraard en na afloop netjes turbo-timen). Dus niet planken en tot de toerenbegrenzer, maar veel stevig doortrekken en heel veel in toeren variëren. Voor mij de drie gouden regels van inrijden.

Resultaat: half litertje tijdens de eerste 30k, daarna niets meer. Dat is dus véle liters onder het VAG-gemiddelde.

Bij de ST kon de eerste olie er ook tot 20k in blijven zitten. Ik heb 't niet gedaan en toch gewoon na 1500 km gewisseld. Verbruik nu: 0. Ook na hard inrijden.

Dus het inslijtverhaal gaat wat mij betreft (tot op zekere hoogte) wel op.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 mar 2007, 20:41

Tuurlijk hebben motoren nog steeds last van inslijten, tenzij het racemotoren zijn.

Dutch

Bericht door Dutch » 25 mar 2007, 20:42

Hangt ook sterk van het vermogen af natuurlijk. Beroemd is het verhaal van de BMW-turbomotoren uit de F1 van de jaren tachtig. Gebruikten ze in eerste instantie alleen gebruikte blokken voor uit de F2 van de jaren zeventig. Die waren 'goed ingereden'. Toen die op waren, gingen ze nieuwe blokken maken, die prompt ploften.

Remedie: eerst een halfjaar buiten in de regen laten staan, zodat de nieuwigheid eraf was. Toen konden de blokken pas die kwalificatievermogens van 1500 pk aan.

Joop

Bericht door Joop » 25 mar 2007, 21:52

Dutch schreef:Hangt ook sterk van het vermogen af natuurlijk. Beroemd is het verhaal van de BMW-turbomotoren uit de F1 van de jaren tachtig. Gebruikten ze in eerste instantie alleen gebruikte blokken voor uit de F2 van de jaren zeventig. Die waren 'goed ingereden'. Toen die op waren, gingen ze nieuwe blokken maken, die prompt ploften.

Remedie: eerst een halfjaar buiten in de regen laten staan, zodat de nieuwigheid eraf was. Toen konden de blokken pas die kwalificatievermogens van 1500 pk aan.
Het verhaal gaat zelfs zo ver dat de monteurs destijds naast het buitenleggen van het blok ook over het blok hebben geurineerd om het blok sterker te maken om zo die 1500 PK te kunnen halen uit het 1,5 liter blok.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 25 mar 2007, 21:58

Waar blijft die foto van die man met die s4 die naar een paar km's al op 250+ stond? Stond jaartje of 2 a 3 terug op ******.org ;).

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2007, 23:37

Ik hou vast aan het verhaal van de olietemperatuur. Rij regelmatig dieseltjes in en doe het ongeveer zo:

eerste 250-500km echt rustig om alles (heel de auto) wakker te laten worden.
vervolgens langzaam opbouwen, iets meer toeren maken (max 3000 ofzo) iets meer op het pedaal (niet verder dan halfgas) totdat de auto ruim over de 1000km is gereden.

Bij warme motor kort voluit doortrekken (1,2, of stukje 2,3) en vervolgens weer een paar kilometer af laten koelen. Zo heb je de volledige druk dus perfect inslijten en geen (te) hoge olietemperatuur. Na 5000km nog minder op letten maar geen lange topspeed runs, probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen omdat de olie dan wel echt heet wordt.

Verhaal achter de hoge olie temperatuur bij nog niet volledig ingelopen motorblok is dat er verbrande olie in de oneffenheden gaat zitten, dit zijn de zwarte vlakken. Eenmaal olieresten op die plaatsen dan zal het daar niet meer netjes inslijten en verbruikt het blok meer olie daardoor later in zijn leven.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 mar 2007, 00:46

Ik heb al 10 nieuwe auto's ingereden en heb me altijd redelijk goed aan de voorgeschreven adviezen van de fabrikant gehouden. Ondanks ik wist dat ik betreffende auto's nooit langer zou rijden dan 2 jaar.

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat "foutief" inrijden zich op kortere termijn zal openbaren.
Heb wel geconstateerd dat er wel degelijk verschil ontstaat als je een auto "sportief" rijdt tov dezelfde auto waarin het tegenovergestelde is gereden (of veel stad-kilometers mee is gereden)

Verder ben ik het met Hielke eens, omtrent de website hierboven.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 mar 2007, 02:01

Dutch schreef:Och, als de fabrikant een aardig zakcentje verdient met olie die in samenwerking met de chemische industrie is ontwikkeld....
Tja dat is omzet voor de dealer :? Geen onderhoudsbeurt meer om de 15K km maar wel een litertje of 2 en misschien wel 3. Normaal was het om de 15K km normaal gesproken 4 a 5 liter vervangen inclusief een beurt. Was de dealer EN oliemaatschappij veel gelukkiger mee! Bij een TDI is het heel simpel, plank je hem af dan moet je olie bijvullen rijd je normaal dan is een liter op 8 a 10K km haalbaar 8) Naarmate er kilometers op de teller staan gaat het beter moet ik zeggen :D Bij 1.5ton deed ie 1 liter op 7 a 8K km en nu bij 2.6 ton niets meer tussen de beurtjes door :wink:
Joop schreef: Het verhaal gaat zelfs zo ver dat de monteurs destijds naast het buitenleggen van het blok ook over het blok hebben geurineerd om het blok sterker te maken om zo die 1500 PK te kunnen halen uit het 1,5 liter blok.
Bijzondere manier :? Maar of dat allemaal helpt.......geloof er helemaal niets van maar leuk misterieus verhaal :wink:
Rebel schreef: Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat "foutief" inrijden zich op kortere termijn zal openbaren.
Precies :wink:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 27 mar 2007, 20:20

Is het niet zo dat sommige merken motorblokken alvorens ze op op de trein (of boot) gaan vaak al (zeer) lang hebben laten lopen? Of is dit alleen in de test fase? Had het idee dat als je je auto bij de dealer gaat ophalen, het motorblok al behoorlijk wat had gelopen.

off topic:

Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat nieuwe auto's die van de boot worden gereden, koud gestart worden en direct vol gas de boot worden afgeknald.
Heb eens met een jongen gesproken die dit werk af en toe voor het uitzendbureau deed. Hij vertelde me dat het normaal was dat de auto's vol gas de haven werden binnen gereden. Dit moet van de opzichters omdat de boot zsm gelost moet worden! Ziek toch :shock: Je moet er toch niet aan denken dat je spikslinternieuwe auto al is afgetrapt door een uitzendkracht!

Dutch

Bericht door Dutch » 27 mar 2007, 20:47

TopFuel schreef:Is het niet zo dat sommige merken motorblokken alvorens ze op op de trein (of boot) gaan vaak al (zeer) lang hebben laten lopen? Of is dit alleen in de test fase? Had het idee dat als je je auto bij de dealer gaat ophalen, het motorblok al behoorlijk wat had gelopen.
In ieder geval veel meer dan de 20 km die de schrijver uit die link essentieel vindt... :wink: Die geldt meer voor racemotoren. Zelf krijg je dus de kans niet eens als je je motor op die manier zou willen inrijden.
TopFuel schreef: off topic:

Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat nieuwe auto's die van de boot worden gereden, koud gestart worden en direct vol gas de boot worden afgeknald.
Heb eens met een jongen gesproken die dit werk af en toe voor het uitzendbureau deed. Hij vertelde me dat het normaal was dat de auto's vol gas de haven werden binnen gereden. Dit moet van de opzichters omdat de boot zsm gelost moet worden! Ziek toch :shock: Je moet er toch niet aan denken dat je spikslinternieuwe auto al is afgetrapt door een uitzendkracht!
Inderdaad, dat doen ze. Dus in feite wordt elk blok al als een racemotor ingereden. :lol:

Moeten het wel auto's zijn die per boot worden getransporteerd - Japanners dus. Zouden die daarom zo betrouwbaar zijn? :P :lol: :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 27 mar 2007, 20:48

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Die Motoman lijkt trouwens ook verdomd veel op Roger Daltrey van The Who.

Geweldige vent, geweldige band, maar die laat je toch geen adviezen over het inlopen van motoren geven! :lol:

Knot

Bericht door Knot » 28 mar 2007, 09:52

Dat volgas van de boot afrijden is niet zo erg, als je daarna maar netjes die schade weer in laat lopen bij niet te hoog oplopende olietemperaturen!

Mijn GTC dieseltje plank ik toch echt zodra alles warm is en ik de kans krijg vlot te accelereren. Hij zou de beurten precies halen, dus 1 liter op 30.000km maar ik laat m niet graag tot minimum zakken dus gooi er om de 10.000 iets van 250ml bij.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 28 mar 2007, 10:04

Bij de WRX zit er "Rijhemmaarvolgasvandebootafdusweknijpendemotoreenbeetje" modus op die de garage er af haalt bij aflevering oftewel de 0 beurt.

Ze zijn niet gek bij Subaru 8)

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 28 mar 2007, 11:12

Ik heb ook sterk de indruk dat het "volgas van de boot" verhaal ook sterk overdreven is. Zoveel ruimte heb je niet, veel stijle hellingen waarop je spoilers etc stuk kunt rijden. Lijkt mij een gevalletje van mensen die hun verhalen een beetje opleuken ivm te suffe werkelijkheid.
Heb ooit gezien hoe zo'n boot gelost werd en dat gaat best rap maar absoluut niet van het kaliber 8000rpm, volgas, piepende banden etc etc.

A1-G60

Bericht door A1-G60 » 29 mar 2007, 21:03

Inrijden is met de motoren produktie van vandaag eigenlijk niet echt meer nodig.
Dit geldt bij een gewone produktie 13 in dozijn auto.
Gewoon doen wat de fabrikant voorschrijft om zo bij elende op garantie terug te kunnen vallen.
(na 25km op de teller met een Leon ook dik over de 200km aantikken is geen probleem)

Bij een zelf gebouwde motor gelden er andere regels.
Maar mensen die zelf bouwen, weten meestal wel hoe het in zijn werk gaat.
:wink:

En er was iemand ie iets riep over Long Life van VW.
Over bijvullen omdat het nodig is.
We hebben een T4 102pkTDI-250nm , (121pk/260nm zonder tuning op de rollenbank) deze bus is een Long Life bus.
Er hoeft nooit een drup bij met een interval van 30.000km !
Dus de ene motor is de andere niet, maar het ligt niet aan de olie.

Corvette

Bericht door Corvette » 29 mar 2007, 21:27

Ik heb al diverse nieuwe auto's ingereden en volgens mij is er maar 1 regel waar je je aan moet houden en dat is "inrijden doe je op GEVOEL. :!:
Ook al wordt er vandaag de dag gezegd dat inrijden overbodig zou zijn moet je toch niet de keet uitrijden en gelijk alles uit de kast halen, maar gewoon op gevoel opbouwen. Als je je daaraan houdt dan krijg je er ook wat voor terug.
Goedlopende motor, geen extreem oliegebruik enz.enz. en last but not least:geen PK verlies :!: :lol: Je kan bij het inrijden zoveel verkloten dat je hem later moet laten tunen om de fabrieksopgave nog te halen. :lol:

Corvette

Plaats reactie