Trolleytrucks

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Trolleytrucks

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2012, 08:18

Afbeelding

http://www.lowtechmagazine.be/2012/05/s ... truck.html

Het Duitse ingenieursbedrijf Siemens voert proefprojecten uit met trolleytrucks - een technologie die meer dan honderd jaar oud is. De onderneming kondigde dat aan op het Electrical Vehicle Symposium in Los Angeles. Het eHighway concept bestaat uit een combinatie van elektrisch aangedreven vrachtwagens met pantograaf en een infrastructuur van bovenleidingen. Siemens testte het systeem al in Duitsland, en plant twee andere pilootprojecten in de havens van Los Angeles en Long Beach.

Tom

Re: Trolleytrucks

Bericht door Tom » 16 mei 2012, 08:38

Tja, ik krijg toch het idee dat ze het hele "milieuprobleem" zo aan het verplaatsen zijn. Stel dat alle auto's en vrachtwagens op stroom rijden, is het dan beter voor het milieu omdat er niks uit de uitlaat komt en we die centrale toch niet zien?

allen

Bericht door allen » 16 mei 2012, 10:35

Stel je voor dat je zo'n netwerk door heel Europa zou leggen. Dat zou me toch een lelijk landschap opleveren!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2012, 10:37

Best wel ja!

Peric

Bericht door Peric » 16 mei 2012, 10:43

Alles voor het milieu jongens, kom op hèh..
:?

Roy RS

Bericht door Roy RS » 16 mei 2012, 11:39

wat een klets verhaal weer dit, wordt echt nooit iets en levert ook gewoon te weinig op. Zonde van de "energie"

WJ

Bericht door WJ » 16 mei 2012, 11:55

Dit is (lijkt mij) natuurlijk wel een stap naar "brandstof" via het wegdek. Nu hangt er nog zo'n ding boven maar in de toekomst komt dat misschien via het wegdek.
In de toekomst rij je straks gewoon "vrij" door het dorp/stad. Dan duik je de grote weg op en dan is het alsof je in het stopcontact gepropt word. Gewoon vol electrisch naar je bestemming en tegelijk word je opgeladen, mooi als je de weg af komt en de stad weer in duikt.

En is rijden "via de centrale" slechter voor het milieu dan elke auto zijn eigen brandstof motortje?

Tom Verhaaf

Bericht door Tom Verhaaf » 16 mei 2012, 12:02

WJ schreef:Dit is (lijkt mij) natuurlijk wel een stap naar "brandstof" via het wegdek. Nu hangt er nog zo'n ding boven maar in de toekomst komt dat misschien via het wegdek.
In de toekomst rij je straks gewoon "vrij" door het dorp/stad. Dan duik je de grote weg op en dan is het alsof je in het stopcontact gepropt word. Gewoon vol electrisch naar je bestemming en tegelijk word je opgeladen, mooi als je de weg af komt en de stad weer in duikt.

En is rijden "via de centrale" slechter voor het milieu dan elke auto zijn eigen brandstof motortje?
Afbeelding

Dit idee dus? :mrgreen:

WJ

Bericht door WJ » 16 mei 2012, 12:08

Jah :mrgreen: Alleen dan met batterijeeeeuh zodat je naast de baan ook nog verder kan banjeren. :df:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 16 mei 2012, 19:54

Dit wordt natuurlijk niet wat, de infrastuur hiervoor aanleggen gaat miljarden kosten en over een jaar of 5, voor dit alles is aangelegd en werkt, zijn er snellaadsystemen en batterijen verkrijgbaar die ook volledig elektrische operatie in stadsdistributie mogelijk maken. Snelwegdistributie is dan nog een kwestie van tijd..

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 17 mei 2012, 00:36

Moet je nagaan, dit idee was al achterhaald voordat het bedacht werd. Toch is er dus een of andere manager geweest die heeft gezegd tegen een afdeling: hier heb je geld, werk het maar uit :lol:

Ben het er wel mee eens dat schone auto's/vrachtwagens het probleem niet oplossen als ze rijden op elektriciteit. Die elektriciteit word veelal nog opgewekt met kolen of olie.
Zon en wind energie is dan ideaal, maar levert nu nog te weinig op. In mijn ogen moeten er gewoon een aantal kerncentrales gebouwd worden.

Kennis genoeg om het goed te laten werken, levert veel energie. Vrijwel schoon, zolang het afvalmateriaal niet afgevoerd hoeft te worden. Voor dat laatste valt ook wel een oplossing te bedenken :)

KW

Bericht door KW » 17 mei 2012, 02:16

Wat een idioot project zeg. Moet er niet aan denken dat overal van die lelijke 'bovenleiding' komt te staan. Liever beetje luchtvervuiling dan enorme landschapsvervuiling.

En zoals gezegt verplaatst het probleem alleen maar naar de centrales, die binnenkort niet meer genoeg stroom kunnen leveren. Veiligheid lijkt me ook al een enorme kwestie. Evenals onderhoud.

Denk dat dit weggegooid geld is en van mij mogen ze dat geld per direct aan nuttigere dingen besteden.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 17 mei 2012, 12:36

Het rendement van een verbrandingsmotor met aandrijflijn van een personenauto ligt rond de 10 procent, gemiddeld. In een vrachtwagen zal het hoger liggen, maar boven de 20% kom je niet.
Het rendement van de laatste generaties energiecentrale zit op 55/60%. Daar komt transportverlies bij, en batterijladen, zodat het totaal op van bron naar batterij op 40 tot 50% zal liggen.
Energieopwekking in een generator kan (in een voertuig,als range-extender) met een rendement van 30%
Rendement van een elektromotor zit tussen 80 en 90%..

Er is dus wel degelijk een forse winst te realiseren..En technieken gaan snel vooruit.

Rebel

Bericht door Rebel » 17 mei 2012, 12:54

Dit lijkt me zo gek nog niet, voor bepaalde trajecten. Bij Siemens zijn ze echt niet dom en zullen ze dit niet zomaar proberen. Daarbij zijn er zoveel steden met grote bussen die op een electrisch netwerk rijden. Ik kan me voorstellen dat er speciale trajecten zijn waar dit systeem ideaal zou zijn. Of vrachtwagens die afwisselend met dit en conventionele systemen kunnen rijden.
De moeite om te onderzoeken naar mijn mening.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 mei 2012, 13:23

Als ze dan ook nog eens al die vrachtwagens aan elkaar koppelen, hoeft er alleen in de voorste een chauffeur te zitten. En als ze dan de banden en het asfalt vervangen door staal, is het nog beter voor het milieu! OMFG, wat een wereldidee!

Plaats reactie