Dat kan en mag natuurlijk. De 116i heeft 136 pk. Wat had jij dan een redelijk vermogen voor een instapversie onder die 116i gevonden?Rebel schreef:De basis (instapmodel) A3 1.6 had in 1997, 100 pk. Dit is 15 jaar geleden. Ik had gewoon iets meer vermogen verwacht, that's all.
BMW 1 Serie F20 (1e foto's op p. 2)
- Snipe
Re: BMW 1 Serie F20 (1e foto's op p. 2)
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Niets, want die 114i is overbodig. 136 PK in zo'n relatief zware auto is al niet veel. Is toch wel het minimum qua PK. Wat volgt hierna, een 110i met 78 PK? En dan een 108i met 64 PK en als klap op de vuurpijl een 104i met 48 PK en 2 gaten in de bodem, zodat je zelf kunt zorgen voor extra aandrijving.Snipe schreef:Dat kan en mag natuurlijk. De 116i heeft 136 pk. Wat had jij dan een redelijk vermogen voor een instapversie onder die 116i gevonden?Rebel schreef:De basis (instapmodel) A3 1.6 had in 1997, 100 pk. Dit is 15 jaar geleden. Ik had gewoon iets meer vermogen verwacht, that's all.
Freude am Fahren... met 102 PK.

- Snipe
Tja, niet iedereen heeft veel vermogen nodig. We zitten hier op Driving Fun en zelfs hier wemelt het van de Aygo's en Priussen. Niet dat ik zelf op zo'n 114i zit te wachten, maar ik zie gewoon niet helemaal wat hier nou zoveel slechter aan is dan aan zo'n instap-Golf met 80 pk.
Maar dit is wel zo'n beetje het laatste dat ik erover zeg - ik wil we niet opwerpen als beschermheer van de wieldopwaggies of zo.
Maar dit is wel zo'n beetje het laatste dat ik erover zeg - ik wil we niet opwerpen als beschermheer van de wieldopwaggies of zo.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Als je 100pk zat vind in een auto die 1250kg weegt koop je geen BMW.
- Sperdy
Ik heb ooit (1999) Audi A6 1.9 tdi gereden. Da's rond de 100 pk en iets van 280nm? Weegt zo'n A6, 1650kg+? Leasebak, woon - werk, ging prima. Bovendien: 900-1000 km op 1 tank.
Dus zo'n 1 serie Konijn, rond de 1.400kg, met 102pk/280nm (?), waarom niet? Ik bedoel, als ik 'in' was voor het Konijn, zou ik de 136pk én 102 pk proberen. En dan zou zo maar de keuze op de 102 pk kunnen vallen, als dat blokkie goed genoeg is (dus ff proefritje). Ook 136pk is niks, dus dan maar die 102 (voordeel voor de portomonnaie). Die verhalen over inhalen, gaan wat mij betreft nooit ergens op Neerlands wegen. Ik zou een automaat nemen ook altijd.
Overigens, voor mij nooit een 1 serie Konijn. Met Romo eensch vwb. de huidige modelreeks van BMW. Alleen de 5 serie ziet er echt goed uit.
Dus zo'n 1 serie Konijn, rond de 1.400kg, met 102pk/280nm (?), waarom niet? Ik bedoel, als ik 'in' was voor het Konijn, zou ik de 136pk én 102 pk proberen. En dan zou zo maar de keuze op de 102 pk kunnen vallen, als dat blokkie goed genoeg is (dus ff proefritje). Ook 136pk is niks, dus dan maar die 102 (voordeel voor de portomonnaie). Die verhalen over inhalen, gaan wat mij betreft nooit ergens op Neerlands wegen. Ik zou een automaat nemen ook altijd.
Overigens, voor mij nooit een 1 serie Konijn. Met Romo eensch vwb. de huidige modelreeks van BMW. Alleen de 5 serie ziet er echt goed uit.
- Sperdy
Precies. Da's de nieuwe doelgroep van BMW. Want als je aan de massa vraagt, wil je een Golf of een BMW. Dan reken maar 9 vd 10 x BMW. Dus BMW boort nieuwe kopersgroep aan. Slim gedaan.Snipe schreef:... Niet dat ik zelf op zo'n 114i zit te wachten, maar ik zie gewoon niet helemaal wat hier nou zoveel slechter aan is dan aan zo'n instap-Golf met 80 pk.
...
Blijft over het afzichtelijke oudbolldige uiterlijk van dat ding, ander verhaal.
-
Denk dat de meeste automerken heel goed zelf kunnen bepalen hoeveel vermogen er uit een 1.6 gewenst is.
Lekker belangrijk dus dat een 10 jaar oude Golf er evt meer uit kon persen dan een nagelnieuwe 114i.
Bij BMW hebben ze in de jaren '70 al bewezen dat ze meer dan 1000 pk uit een kleine geblazen 4 cilinder kunnen halen, dus wat zouden ze op dit gebied willen bewijzen? Type-aanduidingen en vermogens zijn al jaar en dag marketing, vermogens worden regelmatig kunstmatig laag gehouden, niet alleen bij BMW.
Lekker belangrijk dus dat een 10 jaar oude Golf er evt meer uit kon persen dan een nagelnieuwe 114i.
Bij BMW hebben ze in de jaren '70 al bewezen dat ze meer dan 1000 pk uit een kleine geblazen 4 cilinder kunnen halen, dus wat zouden ze op dit gebied willen bewijzen? Type-aanduidingen en vermogens zijn al jaar en dag marketing, vermogens worden regelmatig kunstmatig laag gehouden, niet alleen bij BMW.
- Macboy
Wat een geneuzel zeg. Alsof je niet van BMW zou mogen genieten met maar 102pk ? Hoe meer keus hoe meer mensen blij.
Feit is dat de voorkant ingrijpend gewijzigd is. Nog steeds lelijk of niet maar dat blijft echt het meest bijzondere vind ik (al ben ik kennelijk de enige die hier het bijzondere van inziet merk ik).
Feit is dat de voorkant ingrijpend gewijzigd is. Nog steeds lelijk of niet maar dat blijft echt het meest bijzondere vind ik (al ben ik kennelijk de enige die hier het bijzondere van inziet merk ik).
-
SpyderFerdi schreef:Precies. Da's de nieuwe doelgroep van BMW. Want als je aan de massa vraagt, wil je een Golf of een BMW. Dan reken maar 9 vd 10 x BMW. Dus BMW boort nieuwe kopersgroep aan. Slim gedaan.Snipe schreef:... Niet dat ik zelf op zo'n 114i zit te wachten, maar ik zie gewoon niet helemaal wat hier nou zoveel slechter aan is dan aan zo'n instap-Golf met 80 pk.
...
Blijft over het afzichtelijke oudbolldige uiterlijk van dat ding, ander verhaal.
Dit zie ik niet terug in de verkoopcijfers? De 1-serie is al geruime tijd op de markt maar ik denk niet dat de Golfrijders massaal overstappen. Er zit toch nog een behoorlijk prijsverschil tussen twee gelijkwaardige (!) auto's.
Ik denk wel dat de A3 in dezelfde categorie zit. Alleen die verkocht beter dan de 1-serie.
Het is zoals Joël D zegt, je gaat geen BMW kopen van 1250 kilo met 102 pk, omdat hij achterwielaandrijving heeft en omdat ze zeggen dat dat zo geweldig is.
Het uiterlijk heeft de BMW (wederom) al niet mee op zijn concurrenten, dus met de techniek hadden ze juist kunnen scoren.
Terwijl de nieuwe A3 1.4 TSI zometeen uitkomt met cylinderuitschakeling en 140 pk, komt BMW met een 1.6 liter blok en 102 pk. Een Alfa Guiletta 1.4 heeft ook 120 pk als basis.
Maar goed, we zullen het in de gaten houden hoe hard deze 114i of de 116i gaat verkopen ten op zichte van zijn concurrenten.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Exact. Allemaal leuk en aardig dat ze komen met een goedkopere 1-serie, maar die is nog steeds duurder dan een gelijkwaardige auto. Het enige verschil is dat deze gelijkwaardige auto's minder vermogen hebben (dus bv. een Golf 1.2 vs 114i ipv Golf 1.4 vs 116).Rebel schreef: Dit zie ik niet terug in de verkoopcijfers? De 1-serie is al geruime tijd op de markt maar ik denk niet dat de Golfrijders massaal overstappen. Er zit toch nog een behoorlijk prijsverschil tussen twee gelijkwaardige (!) auto's.
-
90% van de BMW kopers is toch een status koper? 
Typeaanduiding eraf, en niemand die ziet dat het een 114 is..
Heb je wel mooi een 'dikke' BMW voor de deur..

Typeaanduiding eraf, en niemand die ziet dat het een 114 is..
Heb je wel mooi een 'dikke' BMW voor de deur..
- Sperdy
Je bedoelt die M-spoiler Ilja? Ja, dat is zeker anders. Maar dat is alleen die M-spoiler. Die rare lampen zijn er nog steeds. De aandacht op die rare koplampen wordt inderdaad een beetje weggetrokken door die M-spoiler, inderdaad. En dat is beter. Maar goed, Erica Terpstra met face-lift blijft Erica. Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft ... etcMacboy schreef:Feit is dat de voorkant ingrijpend gewijzigd is. Nog steeds lelijk of niet maar dat blijft echt het meest bijzondere vind ik (al ben ik kennelijk de enige die hier het bijzondere van inziet merk ik).
- Hielke
Inderdaad, neus is nog steeds wat ie al was, spuuglelijk.SpyderFerdi schreef:Je bedoelt die M-spoiler Ilja? Ja, dat is zeker anders. Maar dat is alleen die M-spoiler. Die rare lampen zijn er nog steeds. De aandacht op die rare koplampen wordt inderdaad een beetje weggetrokken door die M-spoiler, inderdaad. En dat is beter. Maar goed, Erica Terpstra met face-lift blijft Erica. Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft ... etcMacboy schreef:Feit is dat de voorkant ingrijpend gewijzigd is. Nog steeds lelijk of niet maar dat blijft echt het meest bijzondere vind ik (al ben ik kennelijk de enige die hier het bijzondere van inziet merk ik).
Des te jammer, want de belijning van de driedeurs is bijzonder fraai.
- RVV
Even los van het feit of 102pk genoeg kan zijn, de aanduiding 114i kan toch echt niet wat een triestheid in deze typeaanduiding. Ik kan me het me van 1 keer eerder herinneren. Namelijk de e21 315. Had het dan gewoon 116i eco genoemd ofzo.
- Macboy
Nee niet alleen M-spoiler nogmaals. Andere grille, ander design onder de koplampen. De gehele voorkant is anders muv de koplampen.
-
315, 518, 114i, het is van alle tijden en nu gaan we topjaren beleven.
Maar goed, het werkt als een rode lap op een stier bij niet BMW rijders.
S250 cdi
A8 hybrid 2.0 tfsi
Had overigens wel verwacht dat BMW voor de kleinste motoren met die eerder genoemde 3 cilinder op de proppen zou komen.

Maar goed, het werkt als een rode lap op een stier bij niet BMW rijders.
S250 cdi
A8 hybrid 2.0 tfsi
Had overigens wel verwacht dat BMW voor de kleinste motoren met die eerder genoemde 3 cilinder op de proppen zou komen.
-
OnlineKasteel
Afgelopen week met een 118i handbak gereden (klant) en vond 'm dikke prima rijden, dat terwijl ik toch redelijk positief over het rijden van de Golf ben. Prijs van ding viel me mee en tegen, fiscale waarde was 37k van het exemplaar, auto had sportpakket/xenon/zwart hemel/hk/shadowline, prima samengesteld. Onze Golf was destijds €31/32k, imho was die 1serie de 5k extra wel waard.
- Sperdy
Ik zie het niet Ilja. De grille anders? Da's toch dezelfde alleen zwart en misschien ander materiaaltje, maar de vormgeving is hetzelfde. De koplampen dezelfde. Alleen het spoilerwerk - inderdaad het plastic van de voorkant - is anders, eensch. De totale voorkant noem ik de M-spoiler. Die M-spoiler is iets beter maar voor de rest, gewoon het Konijn.Macboy schreef:Nee niet alleen M-spoiler nogmaals. Andere grille, ander design onder de koplampen. De gehele voorkant is anders muv de koplampen.
nog ff edit: ik begrijp er niets van waarom ze deze 1 serie zo verknald hebben. Er was zo veel beters en leukers van te maken, enkele ideeën-renderings van amateurs waren al zo veel leuker. en dan komen ze met dit uitgezakte model. Het is leuk dat iets raar is, maar niet alles dat raar is, is leuk..
Laatst gewijzigd door Sperdy op 15 mei 2012, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
Die M variant heeft geen hazensmoelwerk.
-
Hier kan je het beter zien.

-
OnlineTristan
Wat een verschil een bumper kan maken.
Vind de 3-seurs en-profil met die mooie welving over de achterwielen erg fraai.
Vind de 3-seurs en-profil met die mooie welving over de achterwielen erg fraai.
-
- RVV
Tom die laatste make over heeft je goed gedaan!
Maargoed on topic, Ik vind de M variant nog steeds geen topper, maar de persfoto's zijn wel mooi "opgeschoond". Deze variant zou wel een reden zijn om een dikke 1 serie te nemen. Met dien verstande dat de MK1 ook nooit een echte schoonheid was.
Maargoed on topic, Ik vind de M variant nog steeds geen topper, maar de persfoto's zijn wel mooi "opgeschoond". Deze variant zou wel een reden zijn om een dikke 1 serie te nemen. Met dien verstande dat de MK1 ook nooit een echte schoonheid was.
-
OnlineTristan
@Tom: Maar een lekker wijf wil nog niet zeggen dat ze goed in bed is. 

-
HahaTristan schreef:@Tom: Maar een lekker wijf wil nog niet zeggen dat ze goed in bed is.
Maar dan andersom:)