Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door Robin » 07 mei 2012, 16:17

romo schreef:Als ze daar in Geneve nu eens een lokaal zwart gat kunnen produceren die de gehele politiek opslurpt...............kunnen we met een schone lei beginen :wave:
Afbeelding

Vlnr The End, Dry Sump en Tutanchamon.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 mei 2012, 21:24

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 07 mei 2012, 22:21

Ik ben niet zo van de complottheorieen maar uitsluiten kun je het ook niet. Gebeuren gekkere dingen op deze aarde. In ruil voor macht gaan sommigen ver.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 07 mei 2012, 23:14

Mijn gok is op zijn afkeer van de jsf. :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 07:55

Die Tomas (Leest u mee Thelegraaf?) Ross en volgens mij ook een vrouw, hebben er alle belang bij dat hun boeken steeds in de publiciteit komen. Al jaren hoor ik ze 't zelfde verhaal vertellen en alles wijst erop dat ze hun boek willen promoten.

Ik denk dat het Ad Melkert was die op 't elektriciteitshuisje lag uit te huilen alvorens 'ie naar de VS werd gedeporteerd. :)

jarno1979

Bericht door jarno1979 » 08 mei 2012, 12:07

Ik vind dat de mensen bij het stemmen wel eens wat beter zouden kunnen kijken wat belangrijk voor hun is.
De meeste stemmen het de ene keer dit en de volgende keer weer precies tegengesteld.Iedereen heeft toch wel een paar vaste punten die voor hem of haar belangrijk zijn,op basis daarvan kun je altijd een goede keuze maken vind ik.
Voor mij persoonlijk geld dat ik tegen elke vorm van kilometerbeprijzing ben en erg graag mijn hypotheekrenteaftrek behoud.Met deze twee dingen in de hand valt al een groot deel af.
Ik vind wel dat als je niet gaat stemmen je verder ook je klep moet houden en niet moet zeuren.

Luco

Bericht door Luco » 08 mei 2012, 12:11

jarno1979 schreef:Ik vind dat de mensen bij het stemmen wel eens wat beter zouden kunnen kijken wat belangrijk voor hun is.
De meeste stemmen het de ene keer dit en de volgende keer weer precies tegengesteld.Iedereen heeft toch wel een paar vaste punten die voor hem of haar belangrijk zijn,op basis daarvan kun je altijd een goede keuze maken vind ik.
Voor mij persoonlijk geld dat ik tegen elke vorm van kilometerbeprijzing ben en erg graag mijn hypotheekrenteaftrek behoud.Met deze twee dingen in de hand valt al een groot deel af.
Ik vind wel dat als je niet gaat stemmen je verder ook je klep moet houden en niet moet zeuren.
Nee, wel stemmen en dan bedondert worden door diegene op wie je gestemt hebt, mede door jouw stem krijgt die misschien wel de kans, dus dan ben jij medeverantwoordelijk :lol:
Dan kan je beter niet stemmen, bedondert wordt je toch.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 13:33

Ik ben 't er helemaal mee eens dat je voor lange tijd op dezelfde persoon of partij zou moeten stemmen. Dus niet op degene die de OV jaarkaart gratis maakt als je student bent en daarna op de VVD als je begint met je carrière, Op de SP als je net ontslagen bent en op 55+ als je met pensioen gaat. Maarrrrr dan moeten degenen op wie jij stemt dat lange-termijn-stemmen wel faciliteren en belonen!

Je hebt als 't goed is een beeld van de wereld waarin jij wilt leven, dáár ga je voor. Ook in je stem. Ik snap niet goed als mensen van de hak op de tak stemmen. Overigens zie je naast een snelle wisseling bij de stemmers ook politieke partijen snel van programma en standpunten wisselen. Partijpolitiek is in feite funest voor de democratie, omdat 't vastklampen aan standpunten soms belangrijker lijkt te zijn dan het algemeen belang. En dat algemeen belang zou meer bovenaan de agenda moeten staan bij politici, omwille van tijd, geld en de toekomstgerichtheid van de maatschappij. Iedere politicus weet dondersgoed dat de punten en argumenten van politici uit andere partijen soms gewoon beter zijn dan hun eigen standpunt.

Waarom dan stug vol blijven houden van je eigen gelijk en de ander continu vol energie aanvallen ipv steunen? Ik snap dat de politici dat zo geleerd hebben (ook omwille van de show), maar het werkt vertragend en is niet constructief.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 08 mei 2012, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 08 mei 2012, 13:40

^Zoiets Dennis.

Ik heb m'n 'hele leven' VVD gestemd en in 't stemhok of de uren/dagen daarvoor heb ik nooit overwogen om wat anders te stemmen(het zij CDA/D66, de enige partijen die wat in mijn richting zouden kunnen komen), ook geen Pim Fortuijn op dat moment of Wilders. Nooit overwogen als ik in 't stemhok stond.

Ik denk dat ik 't daar maar bij laat, gewoon forever VVD, BMW en IWC bij mij. :D

jarno1979

Bericht door jarno1979 » 08 mei 2012, 13:56

Je hebt het mooi verwoord Dennis,zo bedoel ik het ook.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2012, 14:19

idd Dennis, zo gaat het de laatste jaren ongeveer :D

en zo zal het ook blijven met de huidige politieke partijen e.d.

RVV

Bericht door RVV » 08 mei 2012, 14:22

Grootste probleem is, er zijn teveel partijen. Te veel keuze, teveel geleur met het "stemvee"..

Eigenlijk zou je in Nederland maximaal 5 partijen moeten hebben, waarvan altijd 3 in de regering zitten en 2 partijen oppositie. Partij moet een minimaal aantal zetels hebben. Bijvoorbeeld 15 zetels alles daaronder moet zich maar aansluiten bij een grote partij of zichzelf opdoeken. Zou veel meer rust geven in het politieke strijdtoneel.

Robin

Bericht door Robin » 08 mei 2012, 14:29

Inderdaad Rico, daar hadden Dennis en ik 't vorige week nog over. Teveel partijen met hun niemendalletjes en teveel keuzes geeft stress bij de kiezer.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2012, 14:33

in elk geval al beter...
doch zichzelf opdoeken zoals sommige nu een bestaan hebben doen ze niet snel, dus zal er eerst veel op gang gezet moeten worden om het die hoek in te krijgen zodat ze er niet onderuit kunnen omdat de kiezers dat wensen.
en moet er dus een stemming komen van "ons" voor "ons" en niet de pluche in Den Haag zoals het nu gaat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 14:40

@René: Dat hadden we al opgelost door minder zetels beschikbaar te stellen in zowel 1e als 2e kamer.

Kleine partijen mogen zich lekker uitleven in de lokale politiek.

jarno1979

Bericht door jarno1979 » 08 mei 2012, 14:53

Maar hoe?Partijen met minder dan 10 zetels in de voorverkiezing niet meedoen in de hoofdverkiezing?Zie je het al gebeuren hier.
Duurt niet lang meer en we krijgen nog een partij die opkomt voor de rechten van de grasspriet.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 08 mei 2012, 15:09

jarno1979 schreef:Zie je het al gebeuren hier.
Op een gegeven moment wel ja, want wat we nu hebben kraakt in zijn voegen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 15:25

jarno1979 schreef:een partij die opkomt voor de rechten van de grasspriet.
De natuurlijke grasspriet of de gazongrasspriet? Die laatste eist teveel water op en daar zijn de 'groenen' dus op tegen. Dus zelfs binnen die partij is er grote strijd om de te kiezen koers!!

:lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 16:41

Wellink is niet mijn beste vriend en ook nu ben ik 't niet helemaal met hem eens. Of het komt vanuit verschillende perspectieven (bankmannetje vs burgermannetje) dat laat ik even in 't midden :D , maarrrrr, heel veel dingen die hij hier zegt ben ik roerend met hem eens. Niet alles, maar de essentie van zijn verhaal wel. We moeten de neuzen 1 kant op laten wijzen. En wel nu. Niet morgen. Als we wachten en als iedereen intussen meer macht wil en minder afhankelijkheid van Brussel, dan kunnen we beter meteen stoppen met Europa en ons richten op onszelf. 12 september is eigenlijk al te ver weg in tijden van crisis.

Met tig landen om tafel om te discussiëren zonder beslissingen te nemen, zoals in Brussel gebeurt, dat werkt niet en is duur. Dat zijn we allemaal met Wilders eens, denk ik. Toch klinkt dit verhaal hieronder van Wellink, genuanceerder dan Wilders en ik heb het idee dat die Wellink hier wel meer verstand van heeft dan Geert.

Hopelijk wordt het komende maanden een interessante discussie over Europa, die maar beter niet lang kan duren. Want die tijd hebben we niet.

Wellink wil verregaande Europese integratie
DEN HAAG - "De wereld van morgen zal instabieler zijn". Daarom pleit Nout Wellink voor een verregaande Europese integratie.

Dit heeft de oud-president van de Nederlandse Bank dinsdag betoogd in Den Haag tijdens een lezing van Clingendael.

"We moeten Europa naar een supranationaal niveau tillen. Want je hebt weinig tijd als je in een crisis zit", aldus Wellink.

"En we zullen in de wereld van morgen veel vaker crisismanagement moeten plegen, zoals nu bij de schuldencrisis. Maar dat lukt niet met zoveel landen om één tafel: het kost te veel tijd."

Noodfonds
Als concreet voorbeeld noemt Wellink het noodfonds, dat volgens hem gebruikt zou moeten worden voor de herkapitalisatie van banken. "Het duurt veel te lang als dat via overheden moet gebeuren."
Het Europese noodfonds heeft volgens hem een ander gezicht gekregen dan oorspronkelijk bedoeld was. "Het noodfonds uit 2010, was voornamelijk bedoeld om te laten zien dat de lidstaten bereid waren om de Europese Unie te verdedigen."

"Maar het Noodfonds was niet bedoeld om daadwerkelijk te gebruiken." Volgens Wellink moet het karakter van het noodfonds dan ook veranderen. "Snelle herkapitalisatie daar waar nodig, voor de banken."
"Nu wordt uitgerekend hoeveel nodig is om het noodfonds te gebruiken. Er worden 1000 kogels gebruikt om 1000 soldaten af te schieten. Maar men vergeet: veel kogels schiet je naast. En ineens staan er 10.000 soldaten. Dit is niet de aanpak!"

Akkoord
Ook doet de oudbankdirecteur een oproep aan de Nederlandse politici om de belofte zich te houden aan de 3 procentsregel, waar te maken.
De fracties van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie hebben eind april een akkoord afgesloten over een noodpakket van miljardenbezuinigingen, zodat Nederland kan voldoen aan de eis van Brussel om in 2013 uit te komen op een begrotingstekort van ten hoogste 3 procent.
Wellink: "Als je niet weet wat er precies gaat gebeuren en waar het vandaan komt, zorg dan dat je voldoende buffers hebt. Dat betekent dat je de staatsschuld laag moet houden."

Regels
Het onvoldoende coördinatievermogen van Europa betekent volgens Wellink dat "we niets anders kunnen doen dan vasthouden aan regels".

"Ik zou het prettig vinden als de politieke partijen zich zouden realiseren hoe ongelofelijk belangrijk het is in zo’n onzekere wereld waarin van alles kan gebeuren, dat je alle maatregelen neemt om je zo veilig mogelijk te stellen. Wees maar wat roomser dan de paus. Je zult hier van profiteren. Als er een tijd is om je aan de 3 procent te houden is, dan is het nu."

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 16:50

Van jullie moet ik ook in kansen blijven denken he?

Komt de kans van vandaag: http://www.rtl.nl/components/financien/ ... de-kop.xml
Klinkt als zuur nieuws, maar check die foto. Dat is een uberkans! Die gasten moeten niet alleen dakkapellen leveren, maar complete zolders gaan renoveren als totaaloplossing.

Rommelzolder wordt:
- Lounge
- Thuiswerkplek
- Tienerkamer
- Badkamer / Wellness ruimte
- TV-room
- Game-room
- Zen/Meditatieruimte
- Whatever... Gewoon strak opleveren in ieder geval. Bij veel mensen is de zolder het sluitstuk op de verbouwingsbegroting, maar wij hebben de zolder als eerste aangepakt toen we ons huis gingen verbouwen na aanschaf. Toen de zolder klaar was hebben we de rest van 't huis gedaan. Het voordeel is dat je het anders nooit meer doet vanwege alle meuk die je er geneigd bent om op te slaan. Weg met de meuk!

Doe er je voordeel mee!

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2012, 18:53

Wellink :kotsen:

wel jammer, zo'n mannetje met zoveel kennis en kunde die dat niet voor het volk gebruikt maar meer voor zijn mensen als bankiers e.d.

zie ook die reactie "de banken" :kotsen:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 08 mei 2012, 19:05

Ondernemen wordt weer een stukje aantrekkelijker gemaakt in Nederland. Kuch.
WW-uitkeringen straks deels voor uw rekening?

3 mei 2012 - Eén van de bezuinigingsmaatregelen waar de zogenoemde Kunduz-coalitie het onlangs over eens werd, is het gedeeltelijk verschuiven van de financiering van WW-uitkeringen van UWV naar de werkgever. Vanaf 2014 draait uw onderneming op voor de eerste zes maanden van de WW-uitkering van werknemers die door u worden ontslagen.
In het bericht ‘Bezuinigingsmaatregelen van de Kunduzcoalitie’ kon u al lezen dat er heel wat wijzigingen op stapel staan die uw onderneming en de werknemers hard treffen. De bezuinigingen zijn nodig om ervoor te zorgen dat het Nederlandse begrotingstekort weer binnen het door Europa gestelde maximum van 3% past.

WW-premie in 2013 omhoog

Volgens een ingrijpende maatregel moet uw onderneming de eerste zes maanden van de WW-uitkering gaan betalen van werknemers die u ontslaat. Dit bedrag mag u wel in mindering brengen op de ontslagvergoeding die u aan de werknemer betaalt. Voor excessieve ontslagvergoedingen gaat bovendien een hoger percentage werkgeversheffing gelden. Nu betaalt u hierover 30% eindheffing, straks 75%.
Omdat werkgevers pas per 2014 de eerste zes maanden van de WW-uitkering moeten gaan betalen, wordt de WW-premie voor werkgevers volgend jaar tijdelijk verhoogd.

Geen WW-uitkering bij ontslag op staande voet

Uw onderneming zal overigens niet voor de WW-uitkering opdraaien als u een werknemer wegens een dringende reden op staande voet ontslaat. Omdat het ontslag dan volledig aan de werknemer te wijten is, heeft hij helemaal geen recht op een WW-uitkering.
Over de verdere uitwerking van deze bezuinigingsmaatregelen is nog niets bekend. De afspraken gelden tot het aantreden van een nieuw kabinet. Als er na de verkiezingen op 12 september een kabinet van een heel andere politieke samenstelling tot stand komt, kan dat gevolgen hebben voor de invulling en uitvoering van het bezuinigingspakket.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2012, 19:31

lijkt me ook wel een gedoe elke keer voor werkgevers als de regels elke keer veranderd worden maar ook zo weer anders kunnen met weer verkiezingen.
het is toch streven naar duidelijkheid waar iedereen vele jaren op vooruit kan en waar je je beleid op kan aanpassen naar werknemers en klanten enz enz.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 08 mei 2012, 20:02

Ik zal wel een cultuurbarbaar zijn (ben ik ook, zelfkennis :)) maar 127 miljoen plus 20 miljoen voor een vukking museum. WTF.
Het Stedelijk Museum moet mogelijk miljoenen euro's bezuinigen. In een brief aan de gemeente adviseert de Amsterdamse Kunstraad om het komende jaar 11,6 miljoen subsidiegeld beschikbaar te stellen in plaats van de 15,5 miljoen die het museum vraagt.

De gemeente neemt adviezen van de Kunstraad doorgaans over.

Knelpunt
De brief, waar NRC Handelsblad uit citeert, schetst de hoofdlijnen van het advies van de Kunstraad dat 15 juni verschijnt. Het Stedelijk Museum vormt "een groot knelpunt", stelt de raad.

De Kunstraad spreekt van een onoverbrugbaar verschil en vindt dat het museum geen rekening heeft gehouden met de huidige economische en politieke situatie.

Amsterdam bezuinigt de komende periode 6,5 miljoen euro op kunstinstellingen. Andere instellingen hebben daar volgens de Kunstraad wel rekening mee gehouden.

Verbouwing
Tijdens de verbouwing kampte het museum met tegenslagen. De verbouwing liep vier jaar uit, de aannemer ging failliet, de kosten, van in totaal 127 miljoen euro, vielen ten minste 20 miljoen euro hoger uit dan gepland en er was onenigheid tussen de gemeente en het museum over de bijdrage in de onderhoudskosten van het gebouw.

De Kunstraad schrijft dat het museum onvoldoende op de problemen heeft geanticipeerd. Het Stedelijk Museum gaat 23 september open voor het publiek

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 20:51

Wouter, 127 miljoen voor een compleet museum met inhoud is een koopje :bag:
onderstaand schilderij "De Schreeuw" is vorige week voor 120 miljoen verkocht .... :D

Afbeelding

Plaats reactie