TSI motor

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Mark N

Re: TSI motor problemen stapelen zich op

Bericht door Mark N » 07 mei 2012, 09:45

@ Wouter: Absoluut, beetje zelfde verhaal als Marc die zich vooraf heeft ingedekt door bepaalde eisen te stellen aan de hand van bekende problemen. Ga er van uit dat VW toch wel zegt dat er niks aan de hand is, dan heb je dat in ieder geval zwart op wit.

wjn

Bericht door wjn » 07 mei 2012, 09:59

Half waar, als je eenmaal betaald hebt, heb je een probleem. De dealer mag repareren om het defect op te lossen.

Voor de kettingen van de 1.2 TSI voor heel VAG zijn trouwens dezelfde "reparatuursatz" beschikbaar (VW, Audi, etc.)

Voor de 1.4 zijn wel losse kettingen te krijgen, ook voor alle 1.4 TSI dezelfde.

Voor de 2.0 zijn ook losse kettingen te krijgen, andere dan voor de 1.4.

Rebel

Bericht door Rebel » 07 mei 2012, 10:02

Goede reactie met link WJN! Wat vreemd dat ze dit bij Autoweek niet eens weten.

Wouter waarom neem je niet 2 jaar verlengde garantie voor +/- 400 euro. Nu gaat het nog. Dan ben je altijd verzekerd. Ook tegen andere zaken zoals storingen of andere electrische problemen. Dat soort reparaties loopt ook vaak in de papieren.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 mei 2012, 10:50

Rebel schreef:Goede reactie met link WJN! Wat vreemd dat ze dit bij Autoweek niet eens weten.

Wouter waarom neem je niet 2 jaar verlengde garantie voor +/- 400 euro. Nu gaat het nog. Dan ben je altijd verzekerd. Ook tegen andere zaken zoals storingen of andere electrische problemen. Dat soort reparaties loopt ook vaak in de papieren.
Wist niet van dat bestaan Rebel. Kan dat ook nog, nu mijn fabrieksgarantie net voorbij is?

wjn

Bericht door wjn » 07 mei 2012, 10:51

Ik wordt steeds minder vrolijk:

Polo GTI 1.4 TSI Twincharged Factory Recall

1.4 TSI Engine Software Recall Zou dan de oplossing voor het olieverbruik moeten zijn, gasklep langzamer openen etc.

Dealer Service Campaign on 118TSI and 114Twin Charge

Jammer dat een programma wat ik gebruikte voor de US recalls niet meer werkt, anders had ik daar nog wat kunnen zoeken.

WJ

Bericht door WJ » 07 mei 2012, 11:22

Bij mijn auto zijn de zuigerveren ook al vervangen, en de bougies naar een ander type. (Januari dit jaar)
De auto is nu 1,5jaar oud. En rijd gewoon perfect maar maak toch wel een beetje zorgen. Wil daarom ook graag 2 jaar extra garantie bijkopen wanneer die 2 jaar is. Wat ik een beetje zuur vind is dat de Seat Ibiza nu met 4 jaar garantie komt...

Rebel

Bericht door Rebel » 07 mei 2012, 12:01

Dat zou je aan de dealer moeten vragen Wouter. Iedere vw/audi bezitter krijgt op het einde van de garantietermijn een brief met het voorstel om deze termijn te verlengen.

Rebel

Bericht door Rebel » 07 mei 2012, 21:34

Problemen met VW TSI-motoren
07 mei 2012, 11:35
Importeur Pon in Leusden bevestigt dat er met bepaalde types van de TSI-motoren zich problemen met de distributieketting kunnen voordoen. In het ergste geval kan de schade aan de motor in de duizenden euro's lopen.

ONDERZOEK

In Duitsland wordt Volkswagen al enige tijd overstelpt met klachten over onder meer de 1,4 liter TSI-motoren, die onder meer in de Golf, Touran en Tiguan liggen. Bij het Duitse autoblad Autobild hebben zich al tientallen gedupeerden gemeld met problemen die door een te slappe distributieketting zouden zijn veroorzaakt. Het ging daarbij vooral om de 1,4 liter TSI motoren (140 pk) die in 2006 en 2007 zijn gebouwd. De problemen blijken tussen de 40.000 en 70.000 kilometer aan het licht te komen. Bij het starten van de koude motor klinkt er een ratelend geluid en kan er tevens een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel gaan branden. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat er sprake is van een opgerekte distributieketting. De oorzaak hiervan is nog onbekend. Volgens VW moet een distributieketting een motorleven lang meegaan. Ook in ons land hebben zich al de nodige gedupeerden gemeld.

BESLOTEN

Volgens een woordvoerder van Pon gaat het niet alleen om de 1.4-versie maar ook om de 1.2 TSI-motor. Van deze laatste motor gaat het om zo'n 900 exemplaren waarvan inmiddels 85% van een nieuwe distributieketting is voorzien. Bij de 1.4 gaat het om een klein deel van de ruim 50.000 motoren, die er in ons land rondrijden. De importeur heeft inmiddels besloten dat er een coulanceregeling geldt voor auto's vanaf 2006.

Merken

Ook voor de merken Audi, Seat en Skoda geldt een vervangingsactie indien er sprake is van de 1.2 TSI-motor. Als de auto voor een servicebeurt wordt aangeboden, zal de distributieketting worden vervangen. Bij Skoda gaat het om 242 auto's, voor Seat 14 exemplaren terwijl het er bij Audi 70 zijn.

Bron: Telegraaf

wjn

Bericht door wjn » 07 mei 2012, 23:41

Wil niet te pessimistisch lijken, maar distributieketting defect, slijpsel in de olie, oliefilter is tegenwoordig bypassfilter. Het is wachten op andere zaken die defect gaan in zo'n motortje.

Veel verhalen op internet wijzen downsizing als oorzaak aan, maar daar geloof ik helemaal niets van. Er zijn zat motoren met een hoger specifiek vermogen dan zo'n 1.2 en 1.4 TSI. Het is puur een kosten (drukken) verhaal, leveranciers onder druk (wij leveren bepaalde middelen aan de toeleveranciers) en die kijken waar ze wat kunnen besparen.

@rebel dank voor de info. Wel raar dat VW Duitsland aangeeft dat ze het probleem niet exact kunnen localiseren, dwz. welke batches het betreft, en PON het wel kan......

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 mei 2012, 08:46

Mark N schreef:@ Wouter: Absoluut, beetje zelfde verhaal als Marc die zich vooraf heeft ingedekt door bepaalde eisen te stellen aan de hand van bekende problemen. Ga er van uit dat VW toch wel zegt dat er niks aan de hand is, dan heb je dat in ieder geval zwart op wit.
Mail van de dealer:
Geachte heer ,

Naar aanleiding van uw e-mail van 07.05.2012 kan ik u mededelen dat het alleen de 1.4 en de 1.2 tsi motoren het specifiek probleem volgens de fabriek hebben . over de 2 liter tsi wordt tot zover bekend bij de fabriek niet over gesproken . Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

met vriendelijke groeten ,M.J. van der Veen
Nou, we karren gewoon door dus. :) Gaat ie stuk, dan gaat ie stuk. :zwijntje:

JP

Bericht door JP » 08 mei 2012, 10:12

Rebel schreef:Dat zou je aan de dealer moeten vragen Wouter. Iedere vw/audi bezitter krijgt op het einde van de garantietermijn een brief met het voorstel om deze termijn te verlengen.
Volgens mij zijn ze daar een paar (1-2) jaar geleden mee gestopt met de mogelijkheid om je garantietermijn te verlengen.... :bag:

Hielke

Bericht door Hielke » 08 mei 2012, 10:35

Storm in een glas water!

Probleem is een kwalitatief slechte ketting op een aantal 1.2 en 1.4 TSI motoren. Gros van die motoren heeft tijdens een beurt al een nieuwe ketting gekregen. Voor de rest geldt een maximale coulance mocht er toch iets misgaan. Probleem voor de consument? Niet aanwezig qua motorschades. Wel lullig als je ergens stil komt te staan.

D. Peters
Auto: Etron GT

Bericht door D. Peters » 08 mei 2012, 11:29

Mijn schoonzusje heeft ook problemen met haar VW Golf 1.4 TSI. Auto is van 2009 en in 2011 gekocht met 70.000km op de teller. Bij 80.000km ging de motor moeilijk lopen en is de auto teruggebracht naar de garage waar de auto gekocht is. Uit onderzoek blijkt dat de waterpomp, turbo en zuigerveren kapot zijn gegaan. Al met al een schadepost van circa EUR 5.000 (nieuw blok). Jammer dat dit 3 weken na de BOVAG garantie van 6 maanden is gebeurd, de garage wil hooguit 33% voor eigen rekening nemen. PON geeft niet thuis, het betreft namelijk een import auto uit Duitsland.

Ze wil nu proberen om via een geschillencommissie of een procedure de gehele reparatiekosten vergoed te krijgen van de garage. Ze had toch wel verwacht iets langer dan 10.000km plezier te hebben van een auto met een aanschafprijs van EUR 19.000.

RVV

Bericht door RVV » 08 mei 2012, 12:35

Probleem voor de consument? Niet aanwezig qua motorschades
Nouja als je nieuw hebt gekocht bij de dealer of gebruikt bij de VW dealer met VAG garanties, dan zal het inderdaad wel loslopen.

Maar wat als je derde eigenaar bent via een handelaar/particulier/import een auto koopt met zo'n motor. Denk dat je weinig aanspraak kan maken op vormen van garantie/coulances ed. (zie verhaal hierboven).

Zou voor mij wel een reden zijn om in de toekomst auto's (met dergelijke "problemen") links te laten liggen. Denk inderdaad ook dat het hele downsizing verhaal een keerzijde heeft op kwaliteitsgebied. Het moet ergens vandaan komen. Ik heb zelf veel meer vertrouwen in zwaardere/grotere motoren en laat de turbo's maar zitten. Allemaal extra techniek wat extra kapot kan gaan. Ik denk maar zo, wat er niet aan/op zit aan je blok, kan ook niet stuk.

allen

Bericht door allen » 08 mei 2012, 12:50

JP: http://www.volkswagen.nl/volkswagen-rij ... polis.html
Die paar honderd euro zal het voor mij tzt wel waard zijn voor de financiële gemoedsrust.

Downsizing hoeft het probleem niet te zijn. Ik zoek het eerder in de kwaliteitscontrole van de gebruikte materialen.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 12:54

Hielke schreef:Storm in een glas water!

Probleem is een kwalitatief slechte ketting op een aantal 1.2 en 1.4 TSI motoren. Gros van die motoren heeft tijdens een beurt al een nieuwe ketting gekregen. Voor de rest geldt een maximale coulance mocht er toch iets misgaan. Probleem voor de consument? Niet aanwezig qua motorschades. Wel lullig als je ergens stil komt te staan.
Hoe ga je om met excessief olieverbruik?

Verders vind ik gewoon dat VW met deze motor een wanprestatie geleverd heeft,daarbij wil ik gewoon geen auto die eerst gerepareerd moet worden om hem bedrijfszeker (ook dat zal de tijd nog leren) op de weg te krijgen...als nieuw afgeleverd auto dan.

Ik ga ervoor om die auto terug te geven...hiervoor heb ik geen krappe 30k uitgegeven.

allen

Bericht door allen » 08 mei 2012, 13:00

Tja, als de auto afgezien het olieprobleem niet is wat je ervan had verwacht, dan is teruggeven geen slecht idee als het lukt. Voldoet de auto op alle andere punten wel aan de verwachtingen zou het omwisselen van het blok voor mij persoonlijk gewoon voldoen.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 13:13

Het wagentje rijdt lekker maar ik heb door al deze shit gewoon geen vertrouwen meer in het product....wat gebeurd er over 2 jaar met de bedrijfszekerheid(als de garantie eraf is) en door al deze ophef zal de reputatie van dit model ook niet al te best worden waardoor ie zo goed als onverkoopbaar zal worden...

Dat "probleem" mogen ze van mij ff zelf oplossen...

wjn

Bericht door wjn » 08 mei 2012, 13:31

Dus pech als het jouw glas water is??

Leaserijders lijken mij geen probleem te hebben, neem tenminste aan dat die binnen 2 jaar wel het aantal kms hebben dat de motor het begeeft.

Maar denk eens na, de meeste mensen rijden privé 15 - 20.000km, als dat al gehaald wordt, dus na of ruim na de maximale 4 jaar garantie komt de auto pas in de probleemzone.

Dan krijg je maximale coulance??, betekent misschien 50% of zo, want je hebt er immers 4 jaar probleemloos mee gereden. Kun je alsnog € 4 - 5k aftikken.

Terwijl het probleem een productiefout betreft en VW (Duitsland dan) zelf aangeeft dat ze het probleem (de batches) niet kunnen localiseren....

wjn

Bericht door wjn » 08 mei 2012, 13:33

RVV schreef:
Probleem voor de consument? Niet aanwezig qua motorschades
Nouja als je nieuw hebt gekocht bij de dealer of gebruikt bij de VW dealer met VAG garanties, dan zal het inderdaad wel loslopen.

Maar wat als je derde eigenaar bent via een handelaar/particulier/import een auto koopt met zo'n motor. Denk dat je weinig aanspraak kan maken op vormen van garantie/coulances ed. (zie verhaal hierboven).

Zou voor mij wel een reden zijn om in de toekomst auto's (met dergelijke "problemen") links te laten liggen. Denk inderdaad ook dat het hele downsizing verhaal een keerzijde heeft op kwaliteitsgebied. Het moet ergens vandaan komen. Ik heb zelf veel meer vertrouwen in zwaardere/grotere motoren en laat de turbo's maar zitten. Allemaal extra techniek wat extra kapot kan gaan. Ik denk maar zo, wat er niet aan/op zit aan je blok, kan ook niet stuk.
Heeft toch niets te maken met downsizing.

Bv. 911 Turbo's rijden al decennia lang met hogere specifiek vermogens dan de huidige downsized motoren en daar gebeurd zoiets niet.

Het is puur een kosten / bezuinigings probleem. Ben benieuwd wat het volgende onderdeel is wat problemen veroorzaakt.

Marc R

Bericht door Marc R » 08 mei 2012, 13:37

Precies WJN,

Hadden ze nou een kwalitatief goede motor ontwikkeld had er niets gebeurd,maar zoals ik eerder al zei: t moet goedkoper en dan nog veel goedkoper...

Bij downsizing moet t blok(je) iig een stuk reserve hebben,zoals de N54/N55 van BMW of de 2.7TT van Audi...dat zijn nog eens blokken.

RVV

Bericht door RVV » 08 mei 2012, 14:17

Onder downsizing versta ik ook een vorm van kostenreductie. Ipv 3 grote motoren kunnen ze nu voor hetzelfde geld 5 kleine motoren maken. Een grote motor moet uitgerust worden met zwaardere (kwaliteit) onderdelen dan een kleine motor. De consument werd er toch niks minder van want die kreeg dankzij de turbo techniek zelfs meer vermogen voor terug.

Bij Porsche speelt zoiets helemaal niet. Maar wat zou er gebeuren als die 2 liter turbo motoren met 450 pk in een Porsche GT3 gaan hangen? Technisch allemaal niet zo'n probleem.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 08 mei 2012, 14:41

Ik denk dat dit het juiste topic is..
Te koop: Audi 1.4TFSI S-edition 2011 met 18inch, navi etc.. 45000km
PM voor prijs

:wink:

jarno1979

Bericht door jarno1979 » 08 mei 2012, 14:57

wjn schreef:

Dus pech als het jouw glas water is??

Leaserijders lijken mij geen probleem te hebben, neem tenminste aan dat die binnen 2 jaar wel het aantal kms hebben dat de motor het begeeft.

Maar denk eens na, de meeste mensen rijden privé 15 - 20.000km, als dat al gehaald wordt, dus na of ruim na de maximale 4 jaar garantie komt de auto pas in de probleemzone.

Dan krijg je maximale coulance??, betekent misschien 50% of zo, want je hebt er immers 4 jaar probleemloos mee gereden. Kun je alsnog € 4 - 5k aftikken.

Is dus duidelijk wat de komende jaren de mensen die een wat oudere wagen kopen te wachten staat.Die hebben geen garantie of coulance meer.

Terwijl het probleem een productiefout betreft en VW (Duitsland dan) zelf aangeeft dat ze het probleem (de batches) niet kunnen localiseren....

Hielke

Bericht door Hielke » 08 mei 2012, 15:17

RVV schreef:Onder downsizing versta ik ook een vorm van kostenreductie. Ipv 3 grote motoren kunnen ze nu voor hetzelfde geld 5 kleine motoren maken. Een grote motor moet uitgerust worden met zwaardere (kwaliteit) onderdelen dan een kleine motor. De consument werd er toch niks minder van want die kreeg dankzij de turbo techniek zelfs meer vermogen voor terug.

Bij Porsche speelt zoiets helemaal niet. Maar wat zou er gebeuren als die 2 liter turbo motoren met 450 pk in een Porsche GT3 gaan hangen? Technisch allemaal niet zo'n probleem.
Grote motor moet met zwaardere kwaliteit onderdelen uitgerust worden? Nou ja, ok, alles hangt nu even van de definitie "grote motor" af. Maar ik neem aan dat je er slagvolume mee bedoelt. In dat geval niet waar. Gebruikte materialen hangen van specifiek vermogen van de auto af. Pk per liter dus. 3 liter motor met 200 pk (heel normaal een jaar of 10 geleden) heeft minder krachten te verduren dan een 1.4 liter TSI met 122, 140 of 160 pk. De kleine motor moet dus van betere onderdelen (zuigers, drijfstangen, drijfstanglagers, krukaslagers, koppakking, koeling) zijn voorzien.

Probleem zit 'm bij de VAG 1.2 en 1.4 TSI's in de kwaliteit van de distributieketting. Die is ondermaats. Heel onnozel. Moet een kwestie van tijd zijn voordat al deze motoren van een deugdelijke ketting zijn voorzien.

Plaats reactie