Passat eruit, ID.4 erin.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 10:06
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Ik denk in de eerste plaats dat het zeer hoge toerental waarmee deze 3.2 motoren draaien de oorzaak is.
Groet Jarno
Groet Jarno
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Tis maar wat je er onder verstaat. Gewoon net op tijd zou ik zeggen.Deze waren nog in goede doen.
Het hoge specifieke vermogen (bijna 100pk/ltr) i.c.m. boring/slag verhouding zorgt voor grote krachten op deze glijlagers, heb ik ervan begrepen. Vandaar dat alleen de beste olie goed genoeg is...
Kenners noemen t daarom ook "slijtdelen", BMW zelf nog niet....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
idd denk ook hoge rpm vooral en daarnaast hogere temps olie als je ze echt gebruikt.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Gewoon normale slijtage als je het mij vraagt. Mijn vorige 318is heb ik bij 2 ton laten voorzien van nieuwe lagers. Deze zagen er ook zo uit en dat is een relatief normale motor. Ik zou me zorgen gemaakt hebben als de koperkleur zichtbaar was. Het is goed dat ze eruit zijn maar ik denk niet dat ze op korte termijn kapot waren gelopen.
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Zo erg zien die er toch niet uit? Op de laatste foto de 2e van onderen na dan. Die is toch al aardig ingesleten. Maar vanwaar de keuze om deze prebentief te doen?
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Omdat het wel een punt van aandacht is van deze motoren. Relatief hoge zuigersnelheden door de slag dus de lagers krijgen wat meer voor hun kiezen dan in bijvoorbeeld een hoogtoerige Honda-motor die met een korte slag werkt. Het is beter er te vroeg bij te zijn dan te laat.
-
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Netjes Joy dat ze vervangen zijn. Heb je originele terug geplaatst of iets hardere lagers ?
En naast heel DF aan de bus, ook heel DF terug aan de stillere uitlaat
En naast heel DF aan de bus, ook heel DF terug aan de stillere uitlaat

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Vandaar, dan is het maar beter dat het al gebeurd is ja!Joy schreef:Omdat het wel een punt van aandacht is van deze motoren. Relatief hoge zuigersnelheden door de slag dus de lagers krijgen wat meer voor hun kiezen dan in bijvoorbeeld een hoogtoerige Honda-motor die met een korte slag werkt. Het is beter er te vroeg bij te zijn dan te laat.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Goed, dat preventief onderhoud maar wel een beetje zonde van de einddemper misschien?
Verbruik van de sprinter valt me tegen zeg, blijft een diesel....
Verbruik van de sprinter valt me tegen zeg, blijft een diesel....
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Een kleine update. De Sprinter bevalt goed. Heerlijke bus. Het verbruik blijft zo rond de 13L/100 km schommelen. Helaas heeft de dealer bij een modificatie in mei een storing in het computersysteem geholpen en is de bus daar inmiddels al 6 keer voor terug geweest.
Bij het resetten van de computer na vervanging van een onderdeel is bij het loskoppelen van de stekker een ESP/EBD/BFD storing ontstaan die met geen mogelijkheid te resetten valt. Een nieuwe ESP-module heeft geen soelaas geboden helaas. Het zit naar mijn mening in de ECU die waarschijnlijk een piekspanning heeft opgelopen oid. Maar ja dat is een kostenpost die ze liever niet zo maar uitvoeren. We zitten nu richting december en het is nog niet opgelost. Daar krijg je wel een beetje het heen en weer van. Telkens bus leeghalen, neerzetten, andere bus inrichten en zonder resultaat weer oppikken begint te irriteren. Een pluspunt is dat de bus op vochtige wegen wel heerlijk kwispelt zonder ESP.
De M3 heeft preventief nieuwe VANOS-seals gekregen. Ik merk geen verschil met de oude ondanks dat ze redelijk hard waren geworden. Dus die zorgden nog niet voor oliedruk verlies.
Verder is er een modificatie aan het koppelingspedaal gemaakt. Standaard hebben die dingen kunststof bussen op het scharnierpunt waardoor ze zijdelings veel speling hebben. Bij mij was het zo erg dat de koppelingscilinder er schade van opliep. Dus Bas Roos heeft daar zelf een paar bronzen bussen voor gedraaid en het resultaat is geweldig. Een heerlijk stevig pedaal wat nu ook niet meer te hoog staat tov het rempedaal. De koppelingscilinder is ook vernieuwd.
Draagarmkogels achterzijde kwamen als aandachtspuntje op het APK-rapport naar voren (speling < 1 mm). Dus die ook maar gelijk vervangen.
Verder absoluut probleemloos. Ding start altijd, loopt als een tierelier en bezorgt me nog steeds veel plezier.
Zaterdagavond kwamen we terug gelopen in de parkeergarage van Kinepolis alwaar een Audi TT 3.2 sprintjes liep te trekken in de parkeergarage. Tikkeltje kansloos natuurlijk met zoveel mensen en auto's om 'm heen. Het was een kerel van een jaar of 40 met zijn vrouw. Een tijdje later kwamen we 'm toevallig tegen bij een stoplicht een eindje bij de bios vandaan. Hij stond op de een na meest linkse baan vooraan in zijn eentje opgesteld. Na wat overleg werd besloten om de embleemloze M3 eens op te stellen naast de Audi. Dus van de meest rechterbaan voorgesorteerd naar de uiterst linkerbaan. De Audi-bestuurder keek slinks naar links maar bleef gefocust op het stoplicht. Ok the deal is on.
Ik hoorde geen DSG-achtig launch toerental dus de eerste meters moesten haalbaar zijn voor de M3.
Stoplicht op groen, M3 net in het goede toerengebied (3000) en met licht malende wielen ging het richting de begrenzer. 2e versnelling nog een lichte mate van wielspin maar dat ging al snel over in tractie. Audi had een autolengte of 2 verloren en in de 3e versnelling was het over en uit. Vervolgens liet de TT-bestuurder zich compleet afzakken. 1-0 voor de oude M3.
Een tijdje later kwam ie weer dicht achter me rijden op de snelweg maar daar ben ik verder niet op ingegaan.
Verder nog een beetje binnendoor gereden om wat te spelen in bochten. Na afloop de tank weer afgevuld en tevreden op de oprit gezet.
Bij het resetten van de computer na vervanging van een onderdeel is bij het loskoppelen van de stekker een ESP/EBD/BFD storing ontstaan die met geen mogelijkheid te resetten valt. Een nieuwe ESP-module heeft geen soelaas geboden helaas. Het zit naar mijn mening in de ECU die waarschijnlijk een piekspanning heeft opgelopen oid. Maar ja dat is een kostenpost die ze liever niet zo maar uitvoeren. We zitten nu richting december en het is nog niet opgelost. Daar krijg je wel een beetje het heen en weer van. Telkens bus leeghalen, neerzetten, andere bus inrichten en zonder resultaat weer oppikken begint te irriteren. Een pluspunt is dat de bus op vochtige wegen wel heerlijk kwispelt zonder ESP.

De M3 heeft preventief nieuwe VANOS-seals gekregen. Ik merk geen verschil met de oude ondanks dat ze redelijk hard waren geworden. Dus die zorgden nog niet voor oliedruk verlies.
Verder is er een modificatie aan het koppelingspedaal gemaakt. Standaard hebben die dingen kunststof bussen op het scharnierpunt waardoor ze zijdelings veel speling hebben. Bij mij was het zo erg dat de koppelingscilinder er schade van opliep. Dus Bas Roos heeft daar zelf een paar bronzen bussen voor gedraaid en het resultaat is geweldig. Een heerlijk stevig pedaal wat nu ook niet meer te hoog staat tov het rempedaal. De koppelingscilinder is ook vernieuwd.
Draagarmkogels achterzijde kwamen als aandachtspuntje op het APK-rapport naar voren (speling < 1 mm). Dus die ook maar gelijk vervangen.
Verder absoluut probleemloos. Ding start altijd, loopt als een tierelier en bezorgt me nog steeds veel plezier.
Zaterdagavond kwamen we terug gelopen in de parkeergarage van Kinepolis alwaar een Audi TT 3.2 sprintjes liep te trekken in de parkeergarage. Tikkeltje kansloos natuurlijk met zoveel mensen en auto's om 'm heen. Het was een kerel van een jaar of 40 met zijn vrouw. Een tijdje later kwamen we 'm toevallig tegen bij een stoplicht een eindje bij de bios vandaan. Hij stond op de een na meest linkse baan vooraan in zijn eentje opgesteld. Na wat overleg werd besloten om de embleemloze M3 eens op te stellen naast de Audi. Dus van de meest rechterbaan voorgesorteerd naar de uiterst linkerbaan. De Audi-bestuurder keek slinks naar links maar bleef gefocust op het stoplicht. Ok the deal is on.

Stoplicht op groen, M3 net in het goede toerengebied (3000) en met licht malende wielen ging het richting de begrenzer. 2e versnelling nog een lichte mate van wielspin maar dat ging al snel over in tractie. Audi had een autolengte of 2 verloren en in de 3e versnelling was het over en uit. Vervolgens liet de TT-bestuurder zich compleet afzakken. 1-0 voor de oude M3.

Verder nog een beetje binnendoor gereden om wat te spelen in bochten. Na afloop de tank weer afgevuld en tevreden op de oprit gezet.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
klopt, das bij de M coupe's ook zo...Joy schreef: Verder is er een modificatie aan het koppelingspedaal gemaakt. Standaard hebben die dingen kunststof bussen op het scharnierpunt waardoor ze zijdelings veel speling hebben. Bij mij was het zo erg dat de koppelingscilinder er schade van opliep. Dus Bas Roos heeft daar zelf een paar bronzen bussen voor gedraaid en het resultaat is geweldig. Een heerlijk stevig pedaal wat nu ook niet meer te hoog staat tov het rempedaal. De koppelingscilinder is ook vernieuwd.
dacht destijds, wil hem mooi recht en dus nwe busjes besteld e.d. die doch de oude waren niet eens versleten, afijn, nwe erin en hielp dus niet veel

verder zag ik waardoor het mede komt, dat koppelingspedaal heeft een veer, doch die zit niet in het midden maar links van het pedaal waardoor die aan die kant trekt en wat naar die kant...
daar heeft BMW toch wat zitten slapen vind ik, magoed.
dat klinkt als een wat steviger oplossing met die gedraaide busjes, eigenlijk moet de veer dan ook in het midden, of 1 iets minder sterke aan weerskanten zodat de krachten juist verdeeld worden maja.
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Mooi is dat he, als je iemand al de les gelezen hebt dat ze daarna toch nog even komen laten zien dat ze in druk verkeer toch wel van je kunnen winnen door een paar idiote snijacties etc te doen dan, dat soort figuren.
Prachtig dat je m te pakken had... audi... pffff.
Prachtig dat je m te pakken had... audi... pffff.

-
OnlineErik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Hey, die oplossing voor de koppeling klinkt als een interessante!
- SvB
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Zit nog even de foto's van de M3 te bekijken, schitterend ding man.
Weet nog goed dat ik met BartM3 zijn auto ging kopen/halen in Duitsland.
Geweldige bak was dat ook, deze blauwe kleur icm de wielen is helemaal de Hammer.
Weet nog goed dat ik met BartM3 zijn auto ging kopen/halen in Duitsland.
Geweldige bak was dat ook, deze blauwe kleur icm de wielen is helemaal de Hammer.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
je kan ook zoiets, das nog fijner, een stalen pedaal doch duur>>
http://www.harrisonmotorsports.com/maso ... 92-99.html

en zag net (ff op gezocht) dat ze ook kant en klare messing busjes leveren als bekende oplossing
14$ per setje...groep buy?
http://www.iemotorsport.com/bmw/Z3-clut ... chbsh.html

http://www.harrisonmotorsports.com/maso ... 92-99.html
en zag net (ff op gezocht) dat ze ook kant en klare messing busjes leveren als bekende oplossing
14$ per setje...groep buy?

http://www.iemotorsport.com/bmw/Z3-clut ... chbsh.html
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Classic ownage, doet denken aan een 320i en een starlet in Den Haag, ergens lang lang geleden 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
edit...ook in NL te koop die busjes...das weer makkelijk
http://www.motorsportparts.nl/BMW_koppe ... _bus_brons
http://www.motorsportparts.nl/BMW_koppe ... _bus_brons
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Ik kan nogsteeds niet begrijpen dat je zoveel jaar hebt gewacht om wat aan je koppelingspedaal te laten doen!
Dat van de bus is naadje. Dacht dat de storing inmiddels verholpen was.

Dat van de bus is naadje. Dacht dat de storing inmiddels verholpen was.
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
De 1e modellen E36 hadden gek genoeg een pedaal van ijzer. Later is dit kunststof geworden. Geen idee waarom. Die bussen vervangen voor nieuwe originele (kunststof) heeft inderdaad geen zin want die hebben net zoveel speling. Ik weet ook niet of je er bent met eenzelfde formaat bus uit ander materiaal. Wellicht dat de pasvorm net iets strakker gemaakt moet worden. Zou ik nog even moeten vragen aan Bas. Het is wel een issue inderdaad met vrijwel alle E36's. Ik weet dat de M3 van Peter-Paul exact hetzelfde pedaalgevoel had. En die kwam ook erg hoog terug.
@SvB, ja die auto is ook de basis geweest waarom ik een M3 sedan wilde. Ik kan me de rit met Bart, Tommy en John nog goed herinneren.
@Tommy, ja mooie tijden waren dat. 320i Gangnam style
@SvB, ja die auto is ook de basis geweest waarom ik een M3 sedan wilde. Ik kan me de rit met Bart, Tommy en John nog goed herinneren.

@Tommy, ja mooie tijden waren dat. 320i Gangnam style

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
ik las al bij die originele bronzen busjes zit er een soort olie in verwerkt zodat ze onderhoudsvrij zijn zolang ze meegaan that is I guess.
bij gewoon brons moet je het blijven onderhouden....het zal wel een iets directer gevoel geven al is het maar heel iets denk
als ik het van te voren had geweten had ik er zeker die bijna 15,-euro voor over om die bronzen busjes er in te zetten ipv die plastieken weinig verandering gevende
achja...je kan niet alles weten van te voren.
en denk kunststof is wat lichter en ze wilden besparen waar mogelijk zolang het de veiligheid niet in beding brengt...
bij gewoon brons moet je het blijven onderhouden....het zal wel een iets directer gevoel geven al is het maar heel iets denk

als ik het van te voren had geweten had ik er zeker die bijna 15,-euro voor over om die bronzen busjes er in te zetten ipv die plastieken weinig verandering gevende

achja...je kan niet alles weten van te voren.
en denk kunststof is wat lichter en ze wilden besparen waar mogelijk zolang het de veiligheid niet in beding brengt...
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Wat had je voor probleem dan met je koppelingspedaal, heb het verhaal gelezen, maar snap er niks van.
Mijn M3 heeft al tijden troubles met de koppeling, die grijpt heel vroeg aan, soms zo erg dat die niet helemaal ontkoppeld als je hem volledig intrap.
Weet niet wat ik daar aan moet doen, de koppeling is zelfstellend toch?
Mijn M3 heeft al tijden troubles met de koppeling, die grijpt heel vroeg aan, soms zo erg dat die niet helemaal ontkoppeld als je hem volledig intrap.
Weet niet wat ik daar aan moet doen, de koppeling is zelfstellend toch?
-
OnlineFabian
- Berichten: 7236
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
In mijn geval de zelfde klacht gehad. Koppeling vervangen, toen onderste koppelingscilinder. Pas na bervangen van de bovenste koppelingscilinder (klote karwei) was het probleem opgelost.markm schreef:Wat had je voor probleem dan met je koppelingspedaal, heb het verhaal gelezen, maar snap er niks van.
Mijn M3 heeft al tijden troubles met de koppeling, die grijpt heel vroeg aan, soms zo erg dat die niet helemaal ontkoppeld als je hem volledig intrap.
Weet niet wat ik daar aan moet doen, de koppeling is zelfstellend toch?
Betrof een '96er 3.2 sedan
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Dat moet je idd in die cilinders gaan zoeken. Bij mij was het niet echt een probleem meer een irritatie dat het pedaal zo gammel voelde. Doordat ie zoveel speling van links naar rechts had heeft het pedaal ook een keer klem gezeten waarschijnlijk ergens bij de koppelingscilinder. Nu het zo stevig vast zit is dat verholpen.
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Heb ik dus ook Fabian met de M3 is hier ook een diy link van.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: BMW M3 sedan: Inspectie II + drijfstanglagers
Fabian schreef:In mijn geval de zelfde klacht gehad. Koppeling vervangen, toen onderste koppelingscilinder. Pas na bervangen van de bovenste koppelingscilinder (klote karwei) was het probleem opgelost.markm schreef:Wat had je voor probleem dan met je koppelingspedaal, heb het verhaal gelezen, maar snap er niks van.
Mijn M3 heeft al tijden troubles met de koppeling, die grijpt heel vroeg aan, soms zo erg dat die niet helemaal ontkoppeld als je hem volledig intrap.
Weet niet wat ik daar aan moet doen, de koppeling is zelfstellend toch?
Betrof een '96er 3.2 sedan
De gehele koppeling is al vervangen denk een 25.000 km terug en de hoofdkoppelingcylinder is ook al vervangen.
het gekke is dat het alleen is bij warme temperaturen en niet constant maar pas wanneer ik paar keer goed doorgetrokken heb, dan gaat die ineens moeilijk doen.
Het systeem is al 2 x ontlucht.
BMW dealer weet niet wat het is en denkt nog steeds aan lucht in het systeem.