Toch naar een Diesel of naar een zuinige benzine?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
michaelvg

Toch naar een Diesel of naar een zuinige benzine?

Bericht door michaelvg » 25 okt 2011, 10:39

Hallo driving-fun,

Was graag benieuwd naar jullie mening?

Ik zit al een tijdje met het idee in mijn maag om de 206 gti er uit te doen, de kosten i.v.m. leeftijd benzine en aantal kilometers die ik maar heb ik toch het idee dat ik beter iets anders kan gaan zoeken.
Nou heb ik op zich niets te klagen over de 206 ik vind het gewoon een fijne auto om mee te rijden het is alleen dat er van echt sparen weinig terecht komt omdat het grootste deel wel op gaat aan de auto.
Ook komt het steeds vaker voor dat ik m'n vriendin in het weekend op zoek als zij in Duitsland moet zijn voor trainingen of ergens anders wedstrijden heeft waar ik niet gelijk op het begin mee kan i.v.m. werk.
Ook is het nou ook eenmaal zo dat ik meestal zelf wil rijden als zij gaat trainen en ik mee kan. :tong: gewoon een tik van mij. (vind het nou eenmaal leuk)

Ik heb de auto nou ongeveer 8 maanden en is er al rond de 18000 km bij geschreven.
Daarom zit ik al een tijdje rond te neuzen om misschien toch op zoek te gaan naar een diesel omdat ik toch graag zuiniger ga maar het liefste nog wel wat vermogen wil houden.

Ook heb ik zitten kijken voor een benzine en dan kom ik toch uit bij minimaal een 1.4 16v en als het dan ook nog eens in een VAG product zit voor 2002 haak ik al af zonder de foto te hebben gezien puur uit mijn 1e auto ervaring.

Nou was eigenlijk mijn vraag of dat jullie nog ervaring hebben met auto's die er toch heel leuk uit zien en toch lekker rijden zonder dat je in een ontzettend traag hok te zitten.

Budget rond de 6000€ (mag uit Duitsland komen)
Jaar: minimaal 2000
Opties: elek ramen, airco, centr. deurvergrendeling :tooth:
km stand: Liefste onder de 2 ton omdat ik altijd het gevoel heb dat je daar boven meer kosten krijgt.
Het liefste minimaal 100 pk

Misschien heb ik te veel eisen of zie ik dingen verkeerd ik hoor het graag.

Bedankt alvast!

Martijn_bmw

Re: Toch naar een Diesel of naar een zuinige benzine?

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2011, 10:43

ik zou toch voor een benzine gaan bij 25K km per jaar... wat je zo te zien ongeveer rijdt.

dvh

Bericht door dvh » 25 okt 2011, 12:31

http://www.driving-fun.com/occasions/14 ... 000km.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

:angel:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 25 okt 2011, 12:46

Het verschil tussen de kosten van het rijden op diesel of benzine kun je zelf natuurlijk eenvoudig uitrekenen. Met name de belastingkosten voor een grotere diesel hakken er aardig in dus zo lang je in het midden / kleine segment blijft zitten is een diesel al snel voordeliger.

Los daarvan kost de overstap naar een andere auto je waarschijnlijk ook weer geld. Ik zie regelmatig dat mensen overstappen van bezine naar diesel uit kostenoogpunt en er vervolgens voor een vergelijkbare auto een paar duizende Euro bij moeten leggen. Voordat je dat verschil weer weg hebt gereden met je diesel ben je weer vele kilometers verder.

Luco

Bericht door Luco » 25 okt 2011, 12:46

Clio 1.4 16v rij je gemiddeld toch 1 op 14 mee als je normaal doet.
scheelt maar 10 pk met de 1.6 en is lichter.

michaelvg

Bericht door michaelvg » 25 okt 2011, 16:48

Bedankt voor de snelle reacties!

@ Martijn, dat is inderdaad het grote struikel punt ik denk dat benzine het slimste blijft.

@dvh, Bedankt voor het aanbod en met alle respect en eerlijkheid ik ben niet echt weg van dat model clio sorry!

@paskal, Dat is waar dat moet ik ook maar eens snel doen al ben ik bang dat ik het antwoord al wel weet. Een grote diesel hoef ik gelukkig niet omdat ik niet echt de ruimte nodig heb dat scheelt natuurlijk een hoop, het zou dan gaan om een polo'tje of iets in die zin.
Van het geld bij leggen is natuurlijk helemaal iets, daarom probeer ik dat zo min mogelijk te houden.

@Luco, zoals ik al zei tegen dvh helaas ben ik niet echt weg van het model maar toch bedankt!!

Zou het ook veel uitmaken om de auto uit Duitsland te halen? Ik zie steeds vaker mooie en het belangrijkste volle auto's (bedoel ik de opties) in Duitsland te staan.
Had al meerdere Topic's in de gaten hoe het werkt, kan dit natuurlijk ook door een bedrijf laten doen ik denk alleen dat je dan wel de ''winst'' die je maakt om hem daar te kopen weg is?

steve smith

Bericht door steve smith » 25 okt 2011, 18:51

Ik zou lekker een diesel pakken. Als ik zo lees vlam je regelmatig lange afstanden met haast, en dan loopt zo'n 1400 ineens 1 op 8 omdat je de longen uit z'n lijf trapt. Een dieseltje loopt altijd wel 1 op 15, no matter how hard you try. En 1 op 20 als je normaal doet. Wegenbelasting kost wel wat geld maar bij zo'n strontvlieg is het nog wel te doen, terwijl je het nadeel van een kleine tank gelijk opheft. En real-world zijn ze een vracht zuinger op lange afstanden, dat is precies waar de kleine benzinemotoren door de mand vallen.

Er zijn een paar leuke kleine opties, 206 zou ik nooit doen omdat die HDi's niet als heel degelijk bekend staan, en ik Peug bouwkwaliteit pet vind.

Er zijn Clio DCi 105's die gelijk de sterkere 5-bak van de Megane hebben. Kosten weinig, 105's moet je wel een beetje naar zoeken.

Er zijn ook in Dld Polo's uitgeleverd met 1,9 TDI 96KW/130ps en een 6-bak.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je goed zoekt vind je er vast wel eentje met minder km's, ze zijn een beetje kopzwaar maar lopen als vergif.

Als je je budget een beetje oprekt is er ook een Corsa met 125pk 1,7CDTI en een 6-bak. Die zijn ook vervelend vlot voor iets wat 1 op 20 loopt.

Succes.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 okt 2011, 00:05

Ibiza nemen vanaf 2002. 130pk is echt leuk, 100pk eigenlijk al prima. Goede motoren en zuinig te rijden. Bouwkwaliteit niet briljant (Golf 4 niveau) maar dat ben je al wel gewend denk ik :mrgreen:

Paskal heeft wel een punt. Als je veel bij moet leggen heeft het weinig zin om over te stappen want zo vreselijk veel rij je nu ook weer niet op jaarbasis. Maar het kan wel goedkoper :wink:

Knot

Bericht door Knot » 26 okt 2011, 07:58

Die ibiza 130/6 zat ik ook aan te denken ja, niet groot maar wel zuinig bommetje op wielen.

WireWess

Bericht door WireWess » 26 okt 2011, 09:32

Die 130pk Ibiza 6L kan ik je ook van harte aanbevelen, heerlijk autotje (staat ook hier voor de deur) :)
Het voordeel van de 130pk versie is dat deze een 6bak heeft, max koppel op 1850rpm en 120km/h in de 6e versnelling is ongeveer 1900rpm, heerlijke snelweg cruizer.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 26 okt 2011, 09:45

Hier nog een Ibiza 6L rijder :bag:

Heb ook een 1.9 TDi 130 pk, alleen een FR uitvoering met iets kortere bak waardoor ik op +/- 2200 toeren zit bij 120.
Inclusief wat korte stukjes die het verbruik nog gigantisch naar beneden trekken kom ik eigenlijk nooit onder de 1 op 16 uit. Zuinigste voor mij tot nu toe is 1 op 18 richting de Nürburgring inclusief rondje daar, anders had het zeker wel 1 op 19/20 geweest.

Bouwkwaliteit, ach het lazert niet uit elkaar en vind het nog goed te doen.

Een FR zal er voor dat budget (net) niet in zitten denk ik, maar bijvoorbeeld een leuke 130 pk Sport moet zeker lukken :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 26 okt 2011, 09:56

Wat schrijf je toch geweldig :wave:

steve smith schreef:Ik zou lekker een diesel pakken. Als ik zo lees vlam je regelmatig lange afstanden met haast, en dan loopt zo'n 1400 ineens 1 op 8 omdat je de longen uit z'n lijf trapt. Een dieseltje loopt altijd wel 1 op 15, no matter how hard you try. En 1 op 20 als je normaal doet. Wegenbelasting kost wel wat geld maar bij zo'n strontvlieg is het nog wel te doen, terwijl je het nadeel van een kleine tank gelijk opheft. En real-world zijn ze een vracht zuinger op lange afstanden, dat is precies waar de kleine benzinemotoren door de mand vallen.

Er zijn een paar leuke kleine opties, 206 zou ik nooit doen omdat die HDi's niet als heel degelijk bekend staan, en ik Peug bouwkwaliteit pet vind.

Er zijn Clio DCi 105's die gelijk de sterkere 5-bak van de Megane hebben. Kosten weinig, 105's moet je wel een beetje naar zoeken.

Er zijn ook in Dld Polo's uitgeleverd met 1,9 TDI 96KW/130ps en een 6-bak.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je goed zoekt vind je er vast wel eentje met minder km's, ze zijn een beetje kopzwaar maar lopen als vergif.

Als je je budget een beetje oprekt is er ook een Corsa met 125pk 1,7CDTI en een 6-bak. Die zijn ook vervelend vlot voor iets wat 1 op 20 loopt.

Succes.

2000USA

Bericht door 2000USA » 26 okt 2011, 10:15

Fiat Grande Punto 1.9MJ met 120pk?

michaelvg

Bericht door michaelvg » 26 okt 2011, 10:29

@ Steve Smith Haha je hebt nog gelijk ook alleen is het nu lange afstanden vaak wel met 90 als ik alleen zit of met 130 en geen tank meer over houden.
Je hebt precies de polo's waar ik naar keek alleen ben ik toch altijd huiverig door de vag kwaliteit haha.

@Iedereen over de ibiza 6L die zit ik dus ook al een hele tijd in de gaten te houden.
Het lijkt me een mooie combi van 130pk en toch zuinig meer dan voldoende (met 100pk al tevreden) en het model vind ik mooi.
Maar mijn vraag is dan eigenlijk hoe de auto's zijn die vanaf de 180k kmstand te koop zijn? kunnen daar veel kosten aan komen al is dat natuurlijk altijd gokken hoe het uitvalt?

Heb er al een aantal op het oog, sommige in DL maar als ik iets in NL kan vinden is het natuurlijk altijd handiger.

Iedereen natuurlijk weer bedankt voor de leuke reacties !! :thnx:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 26 okt 2011, 11:27

De 1.9 TDi-tjes zijn aardig fool-proof, op mijn vorige werk werden ze altijd nogal mishandeld en die motoren hebben nooit een slag verkeerd gedaan.

Mijn eigen Ibiza heb ik gekocht met een kleine 164.000 op de teller en nu staat diezelfde teller momenteel op 190.000 en op een losgeschoten intercoolerslang na heb ik behalve gewoon onderhoud totaal geen geld uit hoeven geven aan de auto :)
Altijd starten en lopen. Dat het 1.9 blok een beetje als een tractor klinkt nemen we voor lief :sealed:

michaelvg

Bericht door michaelvg » 26 okt 2011, 11:31

@2000USA Bedankt ik heb alleen een vader die een grote hekel heeft aan alles wat fiat/alfa enz is en aangezien ik samen met hem altijd me auto's heb gemaakt als er iets kapot was zoek ik die merken liever niet op... dan weet ik zeker dat ik naar de garage kan haha!

@Ferdi Bedankt! dat maakt me zoektocht een stuk makkelijker haha!

Snipe

Bericht door Snipe » 26 okt 2011, 11:32

steve smith schreef:206 zou ik nooit doen omdat die HDi's niet als heel degelijk bekend staan, en ik Peug bouwkwaliteit pet vind.
En bedankt. Als je dat nou een jaar of 9 eerder had gezegd had ik die vergissing niet gemaakt.

Niall

Bericht door Niall » 26 okt 2011, 18:45

Heb zelf 6 jaar een 180pk ibiza TDI sport gehad. Was zuinig en snel voor een kleine diesel.
Alleen de typische VW kuren :? Die van mij heb ik met 180k km verkocht, motorisch was ie perfect.

Waar je op moet letten is 2-massa vliegwiel die gaan vaak kapot zeker met het vermogen en licht gewicht nodigt het uit tot trappen waardoor de levensduur gekort wordt

michaelvg

Bericht door michaelvg » 28 okt 2011, 08:49

Ah dat is wel slim dan haha, de VW kuren heb ik zelf mee gemaakt dus die weet ik nog wel,

Bedankt allemaal nu alleen thuis zo ver krijgen dat ik na minder dan een jaar weer een andere auto mag gaan kopen :tooth: (krijg je als je nog thuis woont) en natuurlijk eerst mijn eigen auto voor een redelijke prijs weg doen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 28 okt 2011, 10:24

steve smith schreef:Ik zou lekker een diesel pakken. Als ik zo lees vlam je regelmatig lange afstanden met haast, en dan loopt zo'n 1400 ineens 1 op 8 omdat je de longen uit z'n lijf trapt. Een dieseltje loopt altijd wel 1 op 15, no matter how hard you try. En 1 op 20 als je normaal doet. Wegenbelasting kost wel wat geld maar bij zo'n strontvlieg is het nog wel te doen, terwijl je het nadeel van een kleine tank gelijk opheft. En real-world zijn ze een vracht zuinger op lange afstanden, dat is precies waar de kleine benzinemotoren door de mand vallen.
+veul

Op papier ontloopt het elkaar niet zo veel, maar zodra er een beetje gevraagd wordt of de snelweg opgedraaid wordt is het al snel drama met de 'zuinige' benzinemotoren. Ik weet niet wat de Polo 130pk's op het moment doen, maar moet zeggen dat de 100pk destijds ook al niet zo heel gek liep. Ik vind de Clio een leuk alternatief, speelt wat meer, maar vind de zit bij de Polo dan wel iets aangenamer.

Note: mijn voorkeur gaat wel uit naar de 'oldschool' diesels, de huidige 1.6/1.4 diesels die schraler dan schraal lopen heb ik vrij weinig mee.

michaelvg

Bericht door michaelvg » 02 mei 2012, 16:41

Na een lange tijd niet meer gezocht te hebben kwam ik net deze auto tegen.
Iemand bekend met het autobedrijf uit Almelo Lenfrink??

http://link.marktplaats.nl/555940207 Hij is aantrekkelijk geprijsd al vind ik het risico vol omdat het zo een afgetrapte sjonnie bak kan zijn.(maar dat zullen ze van de mijne ook wel denken)
Het plaatje is wel wat ik zoek, zwart ,leuke velgen en de benodigde opties.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 02 mei 2012, 21:15

michaelvg schreef:Na een lange tijd niet meer gezocht te hebben kwam ik net deze auto tegen.
Iemand bekend met het autobedrijf uit Almelo Lenfrink??
Google is je beste vriend waarna je je conclusie kunt trekken.........

michaelvg

Bericht door michaelvg » 02 mei 2012, 21:55

Laat maar hangen inderdaad!
Bedankt ik had nog niet op google gekeken.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 03 mei 2012, 09:28

Panda 100HP niet iets?

PD power

Bericht door PD power » 04 mei 2012, 22:35

http://link.marktplaats.nl/551935501

Meeste zwakke punten zijn dus vervangen, km stand maakt voor de motor niks uit, die dingen zijn haast onverwoestbaar.

Echt een fun car, die ook nog eens zuinig is.

Plaats reactie