Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie + (bestuurs)crisis NL vanaf pagina

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mei 2012, 14:16

De Nederlandse overheidsschuld zal de komende jaren flink blijven stijgen. Zonder bezuinigingen van 400 miljard euro vandaag tot 508 miljard euro in 2015. Met bezuinigingen stijgt de schuld ook nog flink: tot rond de 480 miljard, eind 2015.

Tekort maximaal 3%
De Nederlandse regering onder leiding van kapitein Mark Rutte en schipper Jan Kees de Jager “is volledig gecommitteerd te voldoen aan de aanbevelingen van de buitensporigtekortprocedure” van Europa.

“Nederland zal daarom aanvullende maatregelen nemen waardoor het tekort in 2013 maximaal 3% is”, aldus Rutte en De Jager bij de presentatie van het ‘Wandelgangenakkoord’ van de regering met de oppositiepartijen D66, GroenLinks en de ChristenUnie.

28 miljard euro minder schuld
Volgens het CPB gaat het in ieder geval om erg grote bedragen. Als de Nederlandse overheid niet extra zou bezuinigen dan gepland bij het regeerakkoord in oktober 2010 dan komt de Nederlandse staatsschuld eind 2015 uit op 508,6 miljard euro. Dat is dan 76% van het bbp. Een percentage veel hoger dan het maximum van 60% wat de EU voorschrijft volgens het Verdrag van Maastricht.

2012
In 2012 loopt de Nederlandse staatsschuld sowieso op met ruim 30 miljard euro tot 427,4 miljard euro, dat is bijna 86 miljoen euro per dag. Oftewel 5 euro per Nederlander per dag.

Bezuinigen
Als het kabinet uiteindelijk de bezuinigen weet door te voeren die waren bedacht in het Catshuisakkoord met Wilders dan loopt de staatsschuld uiteindelijk op tot ‘slechts’ 480,6 miljard euro in 2015, blijkt uit doorberekeningen van het CPB. Het zogenaamde ‘Wandelgangenakkoord’ van Jan Kees de Jager is nog niet doorgerekend door het CPB, maar ook hier gaan Rutte cs. uit van harde bezuinigingen en van de EU-eis van een maximum tekort van 3% in 2013. Zonder verdere saneringen in de overheidsfinanciën zou het tekort volgend jaar uitkomen op 4,4%.

Recessie
Nederland moet flink meer bezuinigen doordat de economische groeivooruitzichten voor Nederland aanzienlijk zijn verslechterd. Door de onzekerheid over de schuldencrisis en de vertraging van de wereldhandel raakte de Nederlandse economie in de tweede helft van 2011 opnieuw in recessie, de zogenaamde 'Dubbeldip'. Voor het hele jaar 2012 voorspelt het CPB daarom een krimp van onze economie van 0,75%.

De overheidsfinanciën in Nederland zijn zeer gevoelig voor conjuncturele ontwikkelingen, aldus de Haagse rekenmeesters. Ondermeer de tegenvallende consumentenbestedingen door de zwakke huizenmarkt en de lagere winsten van de bedrijven hebben geleid tot veel lagere belastingopbrengsten dan beoogd. Daarnaast hebben de stortingen in de Europese Noodfondsen geleid tot een schuldentoename voor Nederland.

Lage rente
De zeer lage rente die Nederland momenteel hoeft te betalen op haar staatsschuld zorgt ervoor dat ondanks dat de schuld momenteel hard oploopt de rentebetalingen naar verhouding laag blijven. In 2011 werd van ons totale bbp precies 2,0 procent uitgegeven aan rentelasten van de overheid. In 2014 – 2015 loopt dit marginaal op tot 2,2%.

Doorrekenen
Begin juni komt het CPB met een een nieuwe voorspelling, en ook met een doorrekening van het 'Wandelgangenakkoord'. Wat het akkoord precies doet met de staatsschuld is nu nog niet bekend.

Ondanks dat 't nog niet uitgerekend is, toch een grafiekje (humor!):
Afbeelding

Rupie

Bericht door Rupie » 02 mei 2012, 16:32

Nou, mooi, we kunnen ook besluiten om het natuurlijk in een keer af te lossen. Gewoon iedereen zijn salaris inleveren volgend jaar. Next!

:ga weg:

Al bespaar je 20 mld per jaar, dan nog heb je er minimaal 20 jaar voor nodig. Waarom zo'n haast en de focus op cijfers...

O. wacht even, credit rating agencies en toezeggingen aan andere landen.

We're all gonna die! :crazy:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 mei 2012, 17:15

terwijl ze er in de US zelfs geld aan verdienen, je weet wel door traders oid...
het schijnt zo hoorde ik dat als het minder gaat ze weer geld bijdrukken en zo maken bepaalde lieden dikke winsten.
ik vind dat niet goed dat er zo'n systeem is, immers die winst op dat soort zaken gaat ergens anders vanaf, immers het geld komt ergens weg en moet dus betaald worden door...vroeg of laat.

magoed, zo is er wel meer mis met vele systemen of bedragen/lonen/bonussen e.d. die helemaal uit balans zijn met de grote groep en die bedragen ook ergens vandaan moet komen uiteindelijk, doch hier drukt men niet snel geld bij (ergens wel goed ook) en dus komt er een tekort en loopt het systeem vast kort door de bocht genomen.

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2012, 19:38

Jaja, hier in Maastricht is alle "ellende" begonnen in 1992 ;-)
Hebben wij weer..

Het opschuiven van het EK tot volgend jaar, omdat de Polen "stout" zijn....Heeft dat nog ernstige gevolgen voor onze economie, Cav? :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mei 2012, 21:32

De Polen? Oekraieners!

Dit EK wordt nog lachen met het extreem rechts en nationalisme daar. Die hooligans daar zijn militair getraind en ze dulden geen kleurlingen op 'hun' veld. Ik zou me daar meer zorgen over maken dan over dat politiek-correcte boycot.

WJ

Bericht door WJ » 02 mei 2012, 21:35

Zie jij ook nog dingen positief Dennis? of is alles overal hell en verdoemenis? :P

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2012, 22:39

WJ schreef:Zie jij ook nog dingen positief Dennis? of is alles overal hell en verdoemenis? :P
:lol:

Dennis probeert driekwart van DF te hersenspoelen...lukt hem ook nog aardig. Dat vind ik dan wel weer uiterst knap van Cav :D
Kostelijke topic! :thumbup:

MX5T

Bericht door MX5T » 02 mei 2012, 22:42

WJ schreef:Zie jij ook nog dingen positief Dennis? of is alles overal hell en verdoemenis? :P
Och er zit overal wel een potentieel risiko. Risiko wordt pas een probleem voor de meesten als de bepaalde kwestie zich naar de verkeerde kant ontwikkelt.
Dat is met het kopen van huizen met leningen en dat is met het bedrijven van bepaalde sporten ed.
Technologie en natuurkrachten verdragen zich ook niet altijd even goed en leveren daarmee ook risiko zoals uit bijgaande blijkt

http://www.welingelichtekringen.nl/2062 ... vaagd.html

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2012, 07:42

Ik ben van nature een rasoptimist, maar ik voorzie nu helaas teveel ellende dat alleen maar erger wordt. Leuk is anders. Verder geniet ik van 't leven zoals 't is, dus no worries. In dit draadje mag ik lekker negatief doen, toch? Ik zal 't in andere draadjes meer gaan beperken. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 03 mei 2012, 08:33

Dennis heeft wel een punt, steeds meer mensen krijgen te maken met deze crisis, werkloos, geen hypo krijgen, enz,enz.

dvh

Bericht door dvh » 03 mei 2012, 08:55

Ja dus ?

Dat riep Rutte al tijdens de vorige verkiezingen. Iedereen gaat het voelen.

En wat riepen henk en ingrid in 2009 ? Ha, crisis.. Ik merk er niks van
Nou... Nu wel.

Deal with it :tooth:

Rupie

Bericht door Rupie » 03 mei 2012, 09:00

Iedereen of vooral Henk en Ingrid? :ziek:

Volgens mij maak jij onderdeel uit van de samenzwering David. Zoveel apathie tov dit onderwerp, daar zit een adder onder het gras. :bro:

dvh

Bericht door dvh » 03 mei 2012, 09:14

Ja ik beheers de wereldeconomie vanaf mijn laptop :forum:

Het is vooral gelul in de ruimte.
Iedereen weet wat er gaande is, iedereen heeft er voorgaande jaren bewust of onbewust van mee mogen genieten.

Nu wordt er bezuinigd. ( punt )
Deal with it.
Aanpassen en doorgaan.
Meer kun je niet doen.

En al helemaal niet in dit topic :hot:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2012, 09:19

meer kun je niet doen
Wel als je dus tegen bezuinigingen bent, omdat de bezuinigingen nu teveel schade aanrichten. Dit draadje is vrijwel mijn enige uitlaatklep want jullie hebben toch allemaal niets beters te doen dan mij wat tegenwind bieden. :D

Luco

Bericht door Luco » 03 mei 2012, 09:21

dvh schreef:Ja dus ?

Nou... Nu wel.

Ben benieuwd of je nog zo dom lult als ze alle vergoedingen voor brillen en lenzen uit het pakket halen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 mei 2012, 09:24

@Dennis: Tegenwind?

Tegengas. Het is hier DF. :kikker:

Daarover gesproken. Moeten we Timosjenko bijstaan en het EK voetbal in Oekraine(en Polen) boycotten. Ik zeg neen. Timosjenko heeft boter op dr'mooie(nouja vroeger toch wel ) hoofd en is 'n boefje eerste klas.

Allemaal boefjes daar.

wjn

Bericht door wjn » 03 mei 2012, 09:26

Luco schreef:
dvh schreef:Ja dus ?

Nou... Nu wel.

Ben benieuwd of je nog zo dom lult als ze alle vergoedingen voor brillen en lenzen uit het pakket halen.
Euh, dat is al jaren zo, van het rijk krijg je niets meer voor dit soort dingen.

En voorheen ook al niet als je een normaal loon had (minder dan ze "modaal" noemen).

Rupie

Bericht door Rupie » 03 mei 2012, 09:27

Kijk, ik roep wel wat, maar uiteindelijk heb ik gelijk.

http://www.mejudice.nl/artikel/791/nede ... -oude-vrek

Pensioenen belasten en staatschuld aflossen. Hopsakee, geen gezeik meer over 3% en lekker leven ipv het financiële stelsel te blijven spekken. Eureka!

Nederland is puissant rijk!

dvh

Bericht door dvh » 03 mei 2012, 09:28

Weet je wat mij persoonlijk nog het meeste stoort aan heel de situatie.

Niemand wil een stap terug doen.
En de grootste reden is vaak het ego van de mens zelf.

Iedereen voelt het. Niet alleen H&I maar ook die dure account manager die nu ook bijtelling mag gaan betalen over zijn dure leasebak. De 2 verdieners in hun 2kapper moeten wellicht een vakantie over slaan of zo wat onderhoud te kunnen betalen. Een ander zal zijn telefoontje maar houden en een goedkoop sim-only abbo moeten nemen ipv de nieuwe iphone met internet en 1500 smsjes.

Maar zodra mensen zelf in de gaten krijgen dat hun huidige leventje zo niet echt verder gaat, financieel. Dan is het zeuren. Want een stap terug doen is uit den boze.

En ja, er zijn arme mensen die geen stap terug kunnen doen omdat ze al aan de onderste trede staan. En er zijn overdreven rijken die het allemaal geen bal kan schelen.

Maar 95% van Nederland merk het gewoon, en kan er simpelweg wat aan doen. Door hun leefwijze aan te passen. En dat betekend vaak ook een , of twee stappen terug doen.

Back to reality.. Dan maar geen grote dure leaseauto. Dan maar een keer geen vakantie en dan maar geen nieuwe Iphone.
Het leven gaat gewoon door.. Geluk zit hem niet in matrialisme. Waarom maken wij ons dan hier toch zo druk om ?

@ Luco

Dat gaat ook zeker gebeuren. Sterker nog, bij hoortoestellen staat deze regeling al voor de deur.
Zal niks veranderen. Het patroon veranderd maar de dienst blijft nodig.

Laat mij maar lekker dom lullen. Ik zit niet werkeloos thuis met een te duur huis en heel de dag praatjes verkopen op een autoforum...

Luco

Bericht door Luco » 03 mei 2012, 09:31

Ik misgun een ander iig niks, jij wel blijkbaar, getuige je laatste zin.

wjn

Bericht door wjn » 03 mei 2012, 09:35

Dennis Cavallino schreef:
meer kun je niet doen
Wel als je dus tegen bezuinigingen bent, omdat de bezuinigingen nu teveel schade aanrichten. Dit draadje is vrijwel mijn enige uitlaatklep want jullie hebben toch allemaal niets beters te doen dan mij wat tegenwind bieden. :D
Vrije dag vandaag, dus is geen probleem.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2012, 09:41

@dvh: helemaal eens hoor, dat als de mens zich aanpast, het meestal wel goedkomt. Dat hebben we altijd gedaan. Het probleem is nu alleen structureel groter dan we sinds tig jaar hebben meegemaakt. Sterker nog, niemand heeft ooit deze situatie meegemaakt. Zoals Ruben's linkje al schetst: de oplossingen zouden erg eenvoudig kunnen zijn. Er zijn wel meer oplossingen, maar door allerlei belangen en onwetendheid gaat er niets veranderen aan de neerwaartse spiraal en ben je er met kleine aanpassingen niet.

Dit vergt veel van ons mensen en ik denk dat de meesten dat niet aankunnen, laat staan accepteren. En juist daarom ben ik zo fel op een betere aanpak van deze crisis. Ik wil niet dat we weer met z'n alleen dezelfde fouten maken als tijdens de vorige soortgelijke crisis. Helaas constateer ik dat we die fouten juist wel maken.

Was 't maar gewoon een economisch dipje... dat is 't dus niet.

Rupie

Bericht door Rupie » 03 mei 2012, 09:43

dvh schreef:Weet je wat mij persoonlijk nog het meeste stoort aan heel de situatie.

Niemand wil een stap terug doen.
En de grootste reden is vaak het ego van de mens zelf.

Iedereen voelt het. Niet alleen H&I maar ook die dure account manager die nu ook bijtelling mag gaan betalen over zijn dure leasebak. De 2 verdieners in hun 2kapper moeten wellicht een vakantie over slaan of zo wat onderhoud te kunnen betalen. Een ander zal zijn telefoontje maar houden en een goedkoop sim-only abbo moeten nemen ipv de nieuwe iphone met internet en 1500 smsjes.

Maar zodra mensen zelf in de gaten krijgen dat hun huidige leventje zo niet echt verder gaat, financieel. Dan is het zeuren. Want een stap terug doen is uit den boze.

En ja, er zijn arme mensen die geen stap terug kunnen doen omdat ze al aan de onderste trede staan. En er zijn overdreven rijken die het allemaal geen bal kan schelen.

Maar 95% van Nederland merk het gewoon, en kan er simpelweg wat aan doen. Door hun leefwijze aan te passen. En dat betekend vaak ook een , of twee stappen terug doen.

Back to reality.. Dan maar geen grote dure leaseauto. Dan maar een keer geen vakantie en dan maar geen nieuwe Iphone.
Het leven gaat gewoon door.. Geluk zit hem niet in matrialisme. Waarom maken wij ons dan hier toch zo druk om ?
Prima David, maar we zitten met een overheid. We kunnen als mensen wel een stapje terug doen, maar dat verandert niks aan de lasten die we afdragen aan het systeem. Daar gaat dit topic over en ik ben met je eens dat er af en toe een zielig verhaaltje tussendoor lijkt te komen, maar volgens mij lijkt er over het algemeen wel een consensus te zijn dat er bij de centrale organen drastische veranderingen moeten plaatsvinden. Af en toe worden we alleen zo moedeloos, zie Dennis, dat we maar weer gaan navelstaren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mei 2012, 09:49

Een positief verhaaltje dan maar. Vorige maand waarschuwde ik dat BMW en Audi rond de 30% korting moesten geven in China om hun auto's aan de man te brengen. Dus ik dacht: dat gaat niets worden met de mooie cijfers, zoals we in 2011 wel hadden gezien. I was wrong:
BMW boekt 18% hogere nettowinst KW1 dankzij stijging verkopen

BMW AG (BMW.XE) boekte in de eerste drie maanden van 2012 meer nettowinst dan verwacht dankzij een stijging in de verkopen, blijkt donderdag uit de eerste kwartaalresultaten die de Duitse automaker voorbeurs presenteerde.

De nettowinst van BMW steeg in het eerste kwartaal op jaarbasis met 18% naar EUR1,35 miljard, terwijl de winst voor aftrek van rente en belasting (EBIT), met 19% steeg naar EUR2,13 miljard.

De winst voor belastingen steeg in de vorige verslagperiode met 22% ten opzichte van dezelfde periode in 2011 naar EUR2,08 miljard.

Analisten voorzagen vooraf lagere winsten, vanwege de lanceringskosten voor nieuwe voertuigen.

De omzet steeg in het eerste kwartaal met 14% naar EUR18,3 miljard, mede dankzij een groei van 11% in het aantal verkopen van personenauto's, waarvan BMW er in de eerste drie maanden 425.528 verkocht.

Voor heel 2012 houdt BMW vast aan een conservatieve winstverwachting vanwege stijgende investeringskosten om de productiecapaciteit wereldwijd uit te breiden en nieuwe technologieen verder te ontwikkelen.

"We streven nog steeds naar het behalen van recordcijfers voor onze verkoopvolumes en de winst voor belastingen", licht chief executive Norbert Reithofer de outlook voor heel 2012 donderdag toe.

De EBIT komt voor heel 2012 naar verwachting uit aan de bovenkant van een gemiddelde inschatting van tussen de 8% en 10%, van 11,8% in 2011, "er van uitgaande dat het mondiale economische klimaat niet verslechtert", aldus de automaker.

Het aandeel BMW sloot woensdag in Frankfurt 1% in de min.

Door Christoph Rauwald; vertaald en bewerkt door Marleen Groen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@dowjones.com
En dan zijn ze ook nog eens in de race voor de fabriek in Born.

Dus ja, ik zie ook lichtpuntjes en corrigeer mijzelf als ik fout zit/zat en tot andere inzichten ben gekomen!

Cav, de raspositivo :drieling:

Jussi

Bericht door Jussi » 03 mei 2012, 10:18

Hoorde ik nu Geert Wilders op CNN roepen dat hij Nederland uit de Euro wil en de grenzen wil afschermen? Ik ben een Belg, dus hier zie je niet dagelijks de partijprogrammapunten van de Nederlandse partijen voorbij komen.
In elk geval is hij goed gek als hij dat wil. Het zou desastreuze gevolgen hebben voor de inwoners van Nederland.

@Dvh: ik kan begrijpen dat je denkt dat bezuinigen het antwoord is in deze tijden. Helaas tonen economische modellen aan dat het verhogen van de belastingen en het schrappen van overheidsuitgaven, leidt tot een koopkrachtlek bij de burgers. Niet erg, denk je dan. We moeten gewoon onze levensstijl aanpassen. Wel, als dat zich voordoet gaan de mensen meer sparen en minder uitgeven. Dat zorgt ervoor dat de economie ook niet terug kan aanzwengelen en zo alleen maar zorgt voor meer besparingen en belastingsverhogingen en zo zal de staatsschuld maar verhogen.

Plaats reactie