Wiel gewicht
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Wiel gewicht
http://www.ozracing.com/2006/pages/down ... di_en.html
Iedere keer op de pagina klikken dan kom je verder:)
Iedere keer op de pagina klikken dan kom je verder:)
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Helaas Cav, die velgen van jou zijn zwaarder dan bootankers, ondanks dat het OZ velgen zijn. Moet redelijk makkelijk zijn om een kilo of 10 van je auto af te schaven met velgen alleen.
Het grote verschil in rondetijden is niet alleen het gevolg van verminderde rotatietraagheid, maar ook door sterk verbeterde tractie. Over korte oneffenheden beweegt in feite het wiel zich tov de auto ipv andersom. Lichtgewicht velgen laten de ophanging sneller reageren op dit soort oneffenheden, wat zich direct vertaalt naar verbeterde tractie. Overigens: hoe lichter de auto, hoe merkbaarder dit effect is.
Het grote verschil in rondetijden is niet alleen het gevolg van verminderde rotatietraagheid, maar ook door sterk verbeterde tractie. Over korte oneffenheden beweegt in feite het wiel zich tov de auto ipv andersom. Lichtgewicht velgen laten de ophanging sneller reageren op dit soort oneffenheden, wat zich direct vertaalt naar verbeterde tractie. Overigens: hoe lichter de auto, hoe merkbaarder dit effect is.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Dat laatste is natuurlijk omdat de wielen dan (procentueel gezien) meer bijdragen aan het totaalgewicht van je voiture.Damir Vukovic schreef: Het grote verschil in rondetijden is niet alleen het gevolg van verminderde rotatietraagheid, maar ook door sterk verbeterde tractie. Over korte oneffenheden beweegt in feite het wiel zich tov de auto ipv andersom. Lichtgewicht velgen laten de ophanging sneller reageren op dit soort oneffenheden, wat zich direct vertaalt naar verbeterde tractie. Overigens: hoe lichter de auto, hoe merkbaarder dit effect is.
*zoekt weer verder naar alu-draagarmen*
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Invloed van onafgeveerd gewicht is veel groter dan dat van afgeveerd gewicht Rebel..
Los van de grote invloed die er is op de effectiviteit van de ophanging, is er het effect van rotationele weerstand (kwadratisch met de wielradius). Zal je niet vervelen, maar aan het einde van de rit roepen veel mensen dat 1 kg bespaard op de onafgeveerde massa, ongeveer gelijk staat aan 5-10kg besparing op afgeveerde massa.
Los van de grote invloed die er is op de effectiviteit van de ophanging, is er het effect van rotationele weerstand (kwadratisch met de wielradius). Zal je niet vervelen, maar aan het einde van de rit roepen veel mensen dat 1 kg bespaard op de onafgeveerde massa, ongeveer gelijk staat aan 5-10kg besparing op afgeveerde massa.
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Tja dat de 5 serie E39 pas in 1995 een chassis van aluminium kreeg en delen v/d ophanging van de E90/92 ook van aluminium zijn is ook weer iets.Rebel schreef:Ik snap niet , dat ze niet net als Audi dan ook aluminium gebruiken voor het chassis, daar liggen heel wat meer kilo's voor het oprapen dan die 12 kilo...

Nu denk ik dat een CSL iets meer hardcore is dan welke Audi...
'Net als Audi' LOL.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
BMW 7 serie- 4.0 1870 kg
A8 - 4.2 1800kg
Trusten Robin
[img:372:500]http://www.dalequetepego.com/wp-content ... action.jpg[/img]
A8 - 4.2 1800kg
Trusten Robin

[img:372:500]http://www.dalequetepego.com/wp-content ... action.jpg[/img]
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Schijnt dat dit een een van de lichtste BBS velgen zijn (magnesium) heb ik eens gelezen....
[img:640:480]http://www.ringrebel.nl/scuderia/foto008.JPG[/img]
[img:640:480]http://www.ringrebel.nl/scuderia/foto008.JPG[/img]
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik snap trouwens dan niet dat audi maar een deel van het chassis van aluminium maakt, en niet het gehele chassis, net als opel... 8)Rebel schreef:Ik snap niet , dat ze niet net als Audi dan ook aluminium gebruiken voor het chassis, daar liggen heel wat meer kilo's voor het oprapen dan die 12 kilo...
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Kosten / Baten.Maik schreef:Ik snap trouwens dan niet dat audi maar een deel van het chassis van aluminium maakt, en niet het gehele chassis, net als opel... 8)Rebel schreef:Ik snap niet , dat ze niet net als Audi dan ook aluminium gebruiken voor het chassis, daar liggen heel wat meer kilo's voor het oprapen dan die 12 kilo...
- Corvette
- Berichten: 984
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19
Na alle voorgaande berichten te hebben gelezen ben ik van mening dat jullie een paar zaken uit het oog verliezen.
Bij het ontwerpen van een nieuwe auto ( en laten we ons hier beperken tot sportieve auto's ) worden alle aspecten meegenomen en niet alleen de massa van een wieltje. Om je alleen te concentreren op een ander wieltje is te simpel. Het is eigenlijk een formule die je niet moet verstoren en als je dat dan wel doet moet je op de 1 of andere manier concessies doen. Zelfs het management kan zeer nadelig functioneren na aanpassingen zoals een andere velg monteren. Bij de Corvette Z06 kan het al helemaal verkeerd uitpakken als je de velgdiameter veranderd. Dan kan de werking van de ESP, tractie e.d. volledig anders gaan werken, zelfs zodanig dat je er bijna niet mee weg komt.
Ook de werking van de remmen kan ongunstig worden beinvloed.
M.a.w. het is niet zo eenvoudig om een bepaalde modificatie in getallen uit te drukken en/ of hoeveel rendement iets heeft omdat je bijna altijd op een ander punt iets moet laten. Neem bijvoorbeeld de montage van een compressor.... hij levert veel, maar hij gebruikt ook een bak vermogen. Bij een Turbo ligt het dan weer anders.
Dat de massa van de velgen niet altijd bepalend is blijkt uit een heleboel ontwerpen zoals met name de Veyron, Bentley GT, Mercedes Benz ( diverse modellen ) en nog een aantal loeizware wagens.
Deze wagens als voorbeeld gaan als een raket van hun plaats, maar t.b.v. de stabiliteit en dynamiek moet je er niet te veel aan kloten. Bij deze wagens is alles in verhouding en die massa heb je zelfs nodig.
Bij de basis levert het immers veel meer op hierbij te denken aan ander chassie ( aluminium, carbon of nog duurder materiaal ) maar ook op het plaatwerk is veel winst te behalen. Al die massa heb je niets aan. Behalve in het dagelijkse verkeer dan. Massa te veel heb je al wel gauw te veel bij een zonnedak en dat soort flauwekul.
Kortom....... geil niet te veel op een paar kilo ( velgen ) en het dan ook nog denken te kunnen vertalen in procenten op de prestatie. Is de massa van het ontwerp aan de hoge kant.............gewoon een bak pk's extra en opgelost.
Wat wel klopt is het Sonja Bakker verhaal.........piloot 100 kg of 70 kg....dat zijn tenminste verschillen die wel degelijk uit maken.
Ik hoef alleen maar naar mijzelf te kijken .... toen ik slank was had de SL een acceleratie van 4.3 sec/100km.....nu volslank ( + 40kg )...... 22.3 sec/100km

Groeten
Corvette of zoals je wilt vetteCor
Bij het ontwerpen van een nieuwe auto ( en laten we ons hier beperken tot sportieve auto's ) worden alle aspecten meegenomen en niet alleen de massa van een wieltje. Om je alleen te concentreren op een ander wieltje is te simpel. Het is eigenlijk een formule die je niet moet verstoren en als je dat dan wel doet moet je op de 1 of andere manier concessies doen. Zelfs het management kan zeer nadelig functioneren na aanpassingen zoals een andere velg monteren. Bij de Corvette Z06 kan het al helemaal verkeerd uitpakken als je de velgdiameter veranderd. Dan kan de werking van de ESP, tractie e.d. volledig anders gaan werken, zelfs zodanig dat je er bijna niet mee weg komt.
Ook de werking van de remmen kan ongunstig worden beinvloed.
M.a.w. het is niet zo eenvoudig om een bepaalde modificatie in getallen uit te drukken en/ of hoeveel rendement iets heeft omdat je bijna altijd op een ander punt iets moet laten. Neem bijvoorbeeld de montage van een compressor.... hij levert veel, maar hij gebruikt ook een bak vermogen. Bij een Turbo ligt het dan weer anders.
Dat de massa van de velgen niet altijd bepalend is blijkt uit een heleboel ontwerpen zoals met name de Veyron, Bentley GT, Mercedes Benz ( diverse modellen ) en nog een aantal loeizware wagens.
Deze wagens als voorbeeld gaan als een raket van hun plaats, maar t.b.v. de stabiliteit en dynamiek moet je er niet te veel aan kloten. Bij deze wagens is alles in verhouding en die massa heb je zelfs nodig.
Bij de basis levert het immers veel meer op hierbij te denken aan ander chassie ( aluminium, carbon of nog duurder materiaal ) maar ook op het plaatwerk is veel winst te behalen. Al die massa heb je niets aan. Behalve in het dagelijkse verkeer dan. Massa te veel heb je al wel gauw te veel bij een zonnedak en dat soort flauwekul.
Kortom....... geil niet te veel op een paar kilo ( velgen ) en het dan ook nog denken te kunnen vertalen in procenten op de prestatie. Is de massa van het ontwerp aan de hoge kant.............gewoon een bak pk's extra en opgelost.



Wat wel klopt is het Sonja Bakker verhaal.........piloot 100 kg of 70 kg....dat zijn tenminste verschillen die wel degelijk uit maken.
Ik hoef alleen maar naar mijzelf te kijken .... toen ik slank was had de SL een acceleratie van 4.3 sec/100km.....nu volslank ( + 40kg )...... 22.3 sec/100km



Groeten
Corvette of zoals je wilt vetteCor
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], nickdoesburg, Semrush [Bot], Thomas H, Will F. en 11 gasten