Wiel gewicht

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Wiel gewicht

Bericht door Andre » 22 mar 2007, 14:19

http://www.ozracing.com/2006/pages/down ... di_en.html

Iedere keer op de pagina klikken dan kom je verder:)

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 22 mar 2007, 14:26

Voor puur wielgewicht is het nog wel een relatief groot verschil, maar voor minder dan 1% sneller op het circuit en net 2% sneller in de 0-200 km/uur test investeren in lichtere wielen? Ik denk dat je met 20 kilo minder gewicht in je auto (reservewiel ofzo) dezelfde winst haalt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 mar 2007, 15:06

Ja maar als je dat al hebt gedaan en de reglementen je beperken in verdere verlaging, maar de wielen vrij zijn te kiezen....

Wij rijden ook met OZ.

Enige wat nu nog gaat schelen is Sonja Bakker. :lol:

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 22 mar 2007, 17:09

Helaas Cav, die velgen van jou zijn zwaarder dan bootankers, ondanks dat het OZ velgen zijn. Moet redelijk makkelijk zijn om een kilo of 10 van je auto af te schaven met velgen alleen.

Het grote verschil in rondetijden is niet alleen het gevolg van verminderde rotatietraagheid, maar ook door sterk verbeterde tractie. Over korte oneffenheden beweegt in feite het wiel zich tov de auto ipv andersom. Lichtgewicht velgen laten de ophanging sneller reageren op dit soort oneffenheden, wat zich direct vertaalt naar verbeterde tractie. Overigens: hoe lichter de auto, hoe merkbaarder dit effect is.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 22 mar 2007, 17:33

Damir Vukovic schreef: Het grote verschil in rondetijden is niet alleen het gevolg van verminderde rotatietraagheid, maar ook door sterk verbeterde tractie. Over korte oneffenheden beweegt in feite het wiel zich tov de auto ipv andersom. Lichtgewicht velgen laten de ophanging sneller reageren op dit soort oneffenheden, wat zich direct vertaalt naar verbeterde tractie. Overigens: hoe lichter de auto, hoe merkbaarder dit effect is.
Dat laatste is natuurlijk omdat de wielen dan (procentueel gezien) meer bijdragen aan het totaalgewicht van je voiture.

*zoekt weer verder naar alu-draagarmen*

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 mar 2007, 21:11

Volgens de BMW folder zijn de CSL wielen bij elkaar 12 kilo lichter als standaard M3 wielen. Aardig wat toch ?

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 22 mar 2007, 22:24

Ik snap niet , dat ze niet net als Audi dan ook aluminium gebruiken voor het chassis, daar liggen heel wat meer kilo's voor het oprapen dan die 12 kilo...

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 22 mar 2007, 23:45

Invloed van onafgeveerd gewicht is veel groter dan dat van afgeveerd gewicht Rebel..
Los van de grote invloed die er is op de effectiviteit van de ophanging, is er het effect van rotationele weerstand (kwadratisch met de wielradius). Zal je niet vervelen, maar aan het einde van de rit roepen veel mensen dat 1 kg bespaard op de onafgeveerde massa, ongeveer gelijk staat aan 5-10kg besparing op afgeveerde massa.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 22 mar 2007, 23:56

Rebel schreef:Ik snap niet , dat ze niet net als Audi dan ook aluminium gebruiken voor het chassis, daar liggen heel wat meer kilo's voor het oprapen dan die 12 kilo...
Tja dat de 5 serie E39 pas in 1995 een chassis van aluminium kreeg en delen v/d ophanging van de E90/92 ook van aluminium zijn is ook weer iets.

:roll:

Nu denk ik dat een CSL iets meer hardcore is dan welke Audi...


'Net als Audi' LOL.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 23 mar 2007, 00:22

Denk 't niet... R8? :roll:

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 23 mar 2007, 00:29

Rene / Hazze schreef:Denk 't niet... R8? :roll:
Oh ja die. Nee de CSL is meer hardcore. Ik heb 't niet over wat de betere auto in iemands ogen is. :D

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 23 mar 2007, 00:41

Waarom zijn ze dan nog zo zwaar

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 23 mar 2007, 00:44

Inderdaad Rob, 1650kg van een RS4 is een vlieggewicht. :P

A4 Quattro 3.2 weegt 1580kg. 335i van mij 1510kg.

Hee jongens welterusten.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 23 mar 2007, 00:57

BMW 7 serie- 4.0 1870 kg
A8 - 4.2 1800kg

Trusten Robin :wink:






[img:372:500]http://www.dalequetepego.com/wp-content ... action.jpg[/img]

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 23 mar 2007, 01:01

Schijnt dat dit een een van de lichtste BBS velgen zijn (magnesium) heb ik eens gelezen....

[img:640:480]http://www.ringrebel.nl/scuderia/foto008.JPG[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 mar 2007, 08:27

AUDI S6 2020 kilo BMW M5 1855 kilo.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 23 mar 2007, 09:18

Oi fappers, dit ging toch over wielgewicht?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 23 mar 2007, 09:33

Rebel schreef:Ik snap niet , dat ze niet net als Audi dan ook aluminium gebruiken voor het chassis, daar liggen heel wat meer kilo's voor het oprapen dan die 12 kilo...
Ik snap trouwens dan niet dat audi maar een deel van het chassis van aluminium maakt, en niet het gehele chassis, net als opel... 8)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 23 mar 2007, 09:46

Maik schreef:
Rebel schreef:Ik snap niet , dat ze niet net als Audi dan ook aluminium gebruiken voor het chassis, daar liggen heel wat meer kilo's voor het oprapen dan die 12 kilo...
Ik snap trouwens dan niet dat audi maar een deel van het chassis van aluminium maakt, en niet het gehele chassis, net als opel... 8)
Kosten / Baten.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 23 mar 2007, 10:27

De M6-velgen die ik op mijn auto krijg zijn ongeveer 2 kilo per stuk lichter dan de standaardwielen, ik zal wel eens kijken of het een merkbaar verschil oplevert.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 23 mar 2007, 10:39

Daniel ik denk dat je het wel zult merken het stuur zal iets lichter draaien bij het inparkeren.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 23 mar 2007, 16:05

ROFL.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 23 mar 2007, 18:16

Andre schreef:Daniel ik denk dat je het wel zult merken het stuur zal iets lichter draaien bij het inparkeren.
:lol:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 23 mar 2007, 20:04

Andre schreef:Daniel ik denk dat je het wel zult merken het stuur zal iets lichter draaien bij het inparkeren.
Zo spijtig dit... :lol:

Gebruikersavatar
Corvette
Berichten: 984
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19

Bericht door Corvette » 24 mar 2007, 17:47

Na alle voorgaande berichten te hebben gelezen ben ik van mening dat jullie een paar zaken uit het oog verliezen.
Bij het ontwerpen van een nieuwe auto ( en laten we ons hier beperken tot sportieve auto's ) worden alle aspecten meegenomen en niet alleen de massa van een wieltje. Om je alleen te concentreren op een ander wieltje is te simpel. Het is eigenlijk een formule die je niet moet verstoren en als je dat dan wel doet moet je op de 1 of andere manier concessies doen. Zelfs het management kan zeer nadelig functioneren na aanpassingen zoals een andere velg monteren. Bij de Corvette Z06 kan het al helemaal verkeerd uitpakken als je de velgdiameter veranderd. Dan kan de werking van de ESP, tractie e.d. volledig anders gaan werken, zelfs zodanig dat je er bijna niet mee weg komt.
Ook de werking van de remmen kan ongunstig worden beinvloed.
M.a.w. het is niet zo eenvoudig om een bepaalde modificatie in getallen uit te drukken en/ of hoeveel rendement iets heeft omdat je bijna altijd op een ander punt iets moet laten. Neem bijvoorbeeld de montage van een compressor.... hij levert veel, maar hij gebruikt ook een bak vermogen. Bij een Turbo ligt het dan weer anders.
Dat de massa van de velgen niet altijd bepalend is blijkt uit een heleboel ontwerpen zoals met name de Veyron, Bentley GT, Mercedes Benz ( diverse modellen ) en nog een aantal loeizware wagens.
Deze wagens als voorbeeld gaan als een raket van hun plaats, maar t.b.v. de stabiliteit en dynamiek moet je er niet te veel aan kloten. Bij deze wagens is alles in verhouding en die massa heb je zelfs nodig.
Bij de basis levert het immers veel meer op hierbij te denken aan ander chassie ( aluminium, carbon of nog duurder materiaal ) maar ook op het plaatwerk is veel winst te behalen. Al die massa heb je niets aan. Behalve in het dagelijkse verkeer dan. Massa te veel heb je al wel gauw te veel bij een zonnedak en dat soort flauwekul.
Kortom....... geil niet te veel op een paar kilo ( velgen ) en het dan ook nog denken te kunnen vertalen in procenten op de prestatie. Is de massa van het ontwerp aan de hoge kant.............gewoon een bak pk's extra en opgelost. :lol: :lol: :lol:
Wat wel klopt is het Sonja Bakker verhaal.........piloot 100 kg of 70 kg....dat zijn tenminste verschillen die wel degelijk uit maken.
Ik hoef alleen maar naar mijzelf te kijken .... toen ik slank was had de SL een acceleratie van 4.3 sec/100km.....nu volslank ( + 40kg )...... 22.3 sec/100km :lol: :lol: :lol:

Groeten
Corvette of zoals je wilt vetteCor

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], nickdoesburg, Semrush [Bot], Thomas H, Will F. en 11 gasten