Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Wereldwijde recessie + (bestuurs)crisis NL vanaf pagina

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2012, 18:32

:lollerdelol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 apr 2012, 18:35

Zoals vanochtend gemeld hier, als de stofwolken van de euforie weer nedergedaald zijn en alles in de grijze hersenmassa van iedereen is verwerkt zal de hel losbarsten, we krijgen een hete zomer denk ik zo.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 apr 2012, 19:07

Heel het land wordt naar de klote geholpen. Kunnen die lui niet rekenen in Den Haag?

Van linkse partijen wist ik dat al, maar dit is helemaal verschrikkelijk. De gevolgen zijn zo groot dat ik al een paar dagen ziek op mijn nest lig.

Ik maak mij zeer grote zorgen en denk dat ik maar eens wat op papier ga zetten richting Rutte voor het te laat is. Hij is duidelijk de weg kwijt.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 apr 2012, 19:09

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 apr 2012, 19:24

Begrijp mij niet verkeerd, Samson Wilders en Roemer zijn wel de laatste 3 die ik steun in Den Haag, maar dit akkoord mist de volledige essentie waarom wij in een wereldwijde crisis zitten en waarom Nederland er de komende 25 jaar nog wel in blijft hangen.

Ik voorzie aan de hand van dit akkoord een enorme acceleratie van de economische neergang.

De heren Wilders, Samson en Roemer mogen alvast in hun handjes gaan klappen, want als men zich realiseert wat er gaat gebeuren dan gaat iedereen uit protest naar die 3 partijen. The horror!!! En wat gaat er gebeuren? Dat hard werkende mensen er met gemak 1000 euro op achteruit gaan per maand. Dat de huizenmarkt nog eens 30% keldert. Dat banken omvallen. Dat faillissementen toenemen. Dat corporaties woningen moeten gaan opkopen. Dat er weer staatsbedrijven komen. Dat bureaucratie toeneemt. Dat NL 60 terug gaat in de tijd.

Dat het geen enkel nut heeft om nog 2 auto's te hebben. Laat staan om te werken in een andere stad. Voor ons scheelt dat in 2013 al 500 euro netto aan km-vergoeding. Ik weet nu al dat we niet 500 euro meer gaan verdienen. Fietsen gaat niet lukken... Dus wij gaan onze banen opzeggen en de auto's verkopen. Ik meen dat serieus. Al mijn hoop is vervlogen. This is the biggest fuck-up ever en aan het roer staat de man waarop ik heb gestemd, jaar in jaar uit, sinds Fortuyn de pijp uit is. Mark Rutte had mijn zegen. Ik geloofde in hem. Ik had het mis. Erg mis.

In Nieuw Zeeland zag ik een paar leuke huizen te koop. Daar is het ook crisis, maar het leven is er wel leuker en makkelijker.

Luco

Bericht door Luco » 28 apr 2012, 19:29

Nu zit je helemaal mis dennis, wat betreft corporaties.
Leg mij eens uit waarvan ze huizen moeten opkopen, ze zijn de laatste jaren door die fantastische regering op kosten gejaagd doordat ze moesten bijdragen aan die prachtige vogelaarwijken, miljarden door de plee gespoeld.
Daarnaast moesten ze ineen belasting gaan betalen omdat men in Den Haag geld tekort kwam.
Nu vinden ze het gek dat vele corporaties de geldkraan dicht hebben gedraaid.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 apr 2012, 19:34

@Dennis, DF Drama Forum?

:mrgreen:

wjn

Bericht door wjn » 28 apr 2012, 19:54

romo schreef:De nood moet toch wel erg hoog(duin) zijn;

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/28/waa ... n-niet-op/

Die man praat alleen nog maar poep sinds hij gepasseerd is als opvolger van Wellink..................

Over de ECB gesproken en haar dubieuze rol;

http://fd.nl/economie-politiek/810601-1 ... -bewust-op
Vooral die 2e is leuk en vast niet ver naast de waarheid.

Ik snap overigens niet dat iedereen denkt dat de begroting voor elkaar is. Er zit nu alleen maar een kleiner gat in de begroting, aan het eind van het jaar moet er nog steeds op de één of ander manier geld bijkomen.

En lenen kost geld, maakt de overheid de brave burger wijs. Maar ondertussen leent ze zelf ook alleen maar...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 apr 2012, 20:00

Luco, mensen kunnen hun hypotheek dadelijk niet meer betalen, dus iemand moet die huizen straks opkopen van ze. Corporaties zijn daarvoor een prima partij....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2012, 20:06

Ja vooral die woon werk vergoeding hakt er bij mij ook goed in...

160 x 12 = 1900 netto wat straks dus nog 58% is....

Daarnaast nog de vergoeding voor zakelijke ritten a 19ct per kilometer...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2012, 20:21

Dus dat is zo'n 100 euri in ze achteruit + meer kosten voor btw, hogere ER Ziektekosten, nog overige jaarlijkse verhogingen maakt een achteruitgang van zo'n 150 netto

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 apr 2012, 20:35

Wederom voel ik mij genaaid als brave burger met een hbo opleiding, koophuis met afkossing, hbo-partner met laag salaris in onderwijs, met een kind, zonder hoge bijdrage voor kinderopvang (zoals voorheen iedereen wel had), zonder recht op zorgtoeslag. Huurtoeslag hadden wij ook al nooit. Wij betaalden nog 6% overdrachtsbelasting terwijl het een half jaar later naar 2 ging. Wij hebben geen tophypotheek. Wij deden alles keurig volgens het boekje. We staken ons geld graag in de economie zonder te hoeven lenen.

En nu zijn we keihard genaaid. Bedankt! Ik was gewaarschuwd. Ik had gewoon nooit moeten studeren. Ik had moeten gaan werken op mijn 16e. Ik had het leger ingemoeten ook al had ik geen meldingsplicht meer. Ik had voor 7 keer mijn salaris een huis moeten kopen en ieder jaar met winst moeten doorverkopen. Ik had moeten trouwen met een rijke dochter. Ik had gewoon nooit moeten stemmen, maar wel altijd moet zeiken in de kroeg op vrijdagmiddag. Ik had nooit schadevrij moeten rijden. Ik had gewoon all risk verzekeringen moeten afsluiten en ze helemaal leeg moeten trekken. Ik had zwart bij moeten beunen. Ik had aandelen met geleend geld moeten kopen. Ik had het gewoon allemaal anders moeten doen.

Ik krijg nu 350 euro per maand voor woon-werk verkeer, mijn vriendin 78. Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee hoe we dat bedrag moeten opvangen als de rest van ons leventje duurder wordt en vooral onzekerder.

Waar heb ik dat allemaal aan verdiend? Moet ik nu iedere uitkeringstrekker neerknuppelen? Moet ik nu een racist worden en op een man met een klein snorretje gaan stemmen? Moet ik nu gaan zeggen "zie je wel, ik was die klojo die deze crisis voorspelde en niemand geloofde mij"?

Of moet ik gewoon doen alsof er HELEMAAL niets aan de hand is. Gewoon Koninginnedag vieren. Dinsdag vrolijk naar de zaak. Lekker tanken onderweg. Tussen de middag een broodje scoren. Ff wat opdrachten bij de overheid wegtrekken, ook al werkt dat tegenwoordig met fucking aanbestedingen waardoor je geen gezonde marges meer mag malen... En trouwens, ze hebben daar net de geldkraan dichtgedraaid, ook zo'n slimme zet. En als ik dan 's avonds thuis kom, dan neuk ik ff in het rond en ga daarna 2 vandaag kijken met een biertje in de hand en prakkie op schoot. Dan ga ik lekker genieten van alle mooie beloften die ons vanaf het Binnenhof worden gedaan... Want mijn scepsis heeft mij tot nu toe nog nergens gebracht.

Ja zo ga ik het doen.

:crazy:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 apr 2012, 20:38

Martijn_bmw schreef:Dus dat is zo'n 100 euri in ze achteruit + meer kosten voor btw, hogere ER Ziektekosten, nog overige jaarlijkse verhogingen maakt een achteruitgang van zo'n 150 netto

Je vergeet de BTW verhoging denk ik goed door te rekenen.

Gaat al snel om honderden/duizenden euro's per jaar dat veel mensen erop achteruitgaan.

romo

Bericht door romo » 28 apr 2012, 20:40

En als ik dan 's avonds thuis kom, dan neuk ik ff in het rond en ga daarna 2 vandaag kijken met een biertje in de hand en prakkie op schoot. Dan ga ik lekker genieten van alle mooie beloften die ons vanaf het Binnenhof worden gedaan... Want mijn scepsis heeft mij tot nu toe nog nergens gebracht.

De publieke omroepen moeten ook inleveren, 2Vandaag is daarom al een tijd 1Vandaag, ik bedoel maar, de helft eraf...... :kikker:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2012, 20:44

Je verhaal is heel herkenbaar en uk zit in hetzelfde schuitje...

Ook nog net 6% betaald geen over dr top hypotheek val net overal buiten qua toeslag of bijdrage....

Zelf hbo gedaan en me vrouw werkt in de zorg ;-)

Luco

Bericht door Luco » 28 apr 2012, 21:06

Dennis Cavallino schreef:Luco, mensen kunnen hun hypotheek dadelijk niet meer betalen, dus iemand moet die huizen straks opkopen van ze. Corporaties zijn daarvoor een prima partij....
Dennis, ze hebben geen rooie rotcent, hoe kunnen ze dan woningen opkopen??????????

wjn

Bericht door wjn » 28 apr 2012, 21:26

Luco schreef:
Dennis Cavallino schreef:Luco, mensen kunnen hun hypotheek dadelijk niet meer betalen, dus iemand moet die huizen straks opkopen van ze. Corporaties zijn daarvoor een prima partij....
Dennis, ze hebben geen rooie rotcent, hoe kunnen ze dan woningen opkopen??????????
Gewoon, weer geld lenen :lol:

dvh

Bericht door dvh » 28 apr 2012, 21:30

Dennis Cavallino schreef:Wederom voel ik mij genaaid als brave burger met een hbo opleiding, koophuis met afkossing, hbo-partner met laag salaris in onderwijs, met een kind, zonder hoge bijdrage voor kinderopvang (zoals voorheen iedereen wel had), zonder recht op zorgtoeslag. Huurtoeslag hadden wij ook al nooit. Wij betaalden nog 6% overdrachtsbelasting terwijl het een half jaar later naar 2 ging. Wij hebben geen tophypotheek. Wij deden alles keurig volgens het boekje. We staken ons geld graag in de economie zonder te hoeven lenen.

En nu zijn we keihard genaaid. Bedankt! Ik was gewaarschuwd. Ik had gewoon nooit moeten studeren. Ik had moeten gaan werken op mijn 16e. Ik had het leger ingemoeten ook al had ik geen meldingsplicht meer. Ik had voor 7 keer mijn salaris een huis moeten kopen en ieder jaar met winst moeten doorverkopen. Ik had moeten trouwen met een rijke dochter. Ik had gewoon nooit moeten stemmen, maar wel altijd moet zeiken in de kroeg op vrijdagmiddag. Ik had nooit schadevrij moeten rijden. Ik had gewoon all risk verzekeringen moeten afsluiten en ze helemaal leeg moeten trekken. Ik had zwart bij moeten beunen. Ik had aandelen met geleend geld moeten kopen. Ik had het gewoon allemaal anders moeten doen.

Ik krijg nu 350 euro per maand voor woon-werk verkeer, mijn vriendin 78. Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee hoe we dat bedrag moeten opvangen als de rest van ons leventje duurder wordt en vooral onzekerder.

Waar heb ik dat allemaal aan verdiend? Moet ik nu iedere uitkeringstrekker neerknuppelen? Moet ik nu een racist worden en op een man met een klein snorretje gaan stemmen? Moet ik nu gaan zeggen "zie je wel, ik was die klojo die deze crisis voorspelde en niemand geloofde mij"?

Of moet ik gewoon doen alsof er HELEMAAL niets aan de hand is. Gewoon Koninginnedag vieren. Dinsdag vrolijk naar de zaak. Lekker tanken onderweg. Tussen de middag een broodje scoren. Ff wat opdrachten bij de overheid wegtrekken, ook al werkt dat tegenwoordig met fucking aanbestedingen waardoor je geen gezonde marges meer mag malen... En trouwens, ze hebben daar net de geldkraan dichtgedraaid, ook zo'n slimme zet. En als ik dan 's avonds thuis kom, dan neuk ik ff in het rond en ga daarna 2 vandaag kijken met een biertje in de hand en prakkie op schoot. Dan ga ik lekker genieten van alle mooie beloften die ons vanaf het Binnenhof worden gedaan... Want mijn scepsis heeft mij tot nu toe nog nergens gebracht.

Ja zo ga ik het doen.

:crazy:
Klinkt top Dennis !

Maar 350,- ( !) reiskosten in de maand ? Die krijgen ze bij mij niet.
Voor woon-werk krijgen ze een treinkaartje, en als ze met de auto willen, dan krijgen ze het bedrag van waar ze wonen tot werk, aan treinkaartjes waarden.

Maar we zullen het allemaal wel zien.
Het leven gaat gewoon door.
Let maar op, zodra de zon straks weer een paar weken schijnt, worden de mensen weer wat vrolijker, neemt de koopkracht weer wat toe, komen er weer ideeën die uitgevoerd moeten worden, en noem het allemaal maar op.

Al had die btw nu van 19 > 14% gegaan, had het ook geen drol uitgemaakt.

En betreft die 350,- reiskostenvergoeding. Als je daar straks niet meer van rond kan komen, dan zou ik die gekke Jeep er snel uit flikkeren en een Aygo ervoor terugkopen. Dan moet het weer ruimschoots lukken !

Luco

Bericht door Luco » 28 apr 2012, 21:44

wjn schreef:
Luco schreef:
Bijna alle corporaties zijn aan het verkopen omdat ze geen geld meer kunnen lenen, dus dat gaat echt niet werken.

Ik heb begrepen dat de huren marktconform gaat betekenen dat deze flink zullen stijgen, nou dan wordt de groep met huurschuld nog groter.
Ben benieuwd hoelang dit goed gaat, de groep met grote schulden groeit steeds harder.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 apr 2012, 22:04

Je bent bijna net zo naïef als je grote roerganger Rutte Dennis :tooth:

De VVD heeft slechts 20% van de stemmen he. Daar breek je (gelukkig maar) geen potten mee.

Al je berekeningen ten spijt word je precies daar teruggepakt waar het gros van de Nederlanders teruggepakt wordt. In de waarde van hun huis. En bleef het daar maar bij. De psychologische effecten van die waardevermindering zijn voor de vele eigenaren met een hypotheek nog veel erger. Huis gekocht voor 300.000, hypotheek voor 200.000, werkelijke waarde van het huis anno 2015 ongeveer 150.000. Resultaat, restschuld bij verkoop. Je zult ze de kost maar geven die daadwerkelijk of bijna in dat schuitje zitten. Juist deze consumenten die bij het afsluiten van de hypotheek zo onverantwoordelijk hebben gehandeld geven de economie nu een extra klap door de vinger op de knip te houden.

Ergste van dit al. Overheid en consument zagen het drama met de hypotheekrenteaftrek al jaren aankomen, en niemand deed iets. Tot een ruim half jaar geleden verkondigde je roerganger nog dat aan de aftrek niet getornd mocht worden.

wjn

Bericht door wjn » 28 apr 2012, 22:35

Luco schreef:
wjn schreef:
Luco schreef:Dennis, ze hebben geen rooie rotcent, hoe kunnen ze dan woningen opkopen??????????
Bijna alle corporaties zijn aan het verkopen omdat ze geen geld meer kunnen lenen, dus dat gaat echt niet werken.

Ik heb begrepen dat de huren marktconform gaat betekenen dat deze flink zullen stijgen, nou dan wordt de groep met huurschuld nog groter.
Ben benieuwd hoelang dit goed gaat, de groep met grote schulden groeit steeds harder.
De huren zullen niet te veel stijgen, want dat is nog steeds door de overheid beperkt. Alleen vrije sector kan onbeperkt, voor mensen met een inkomen tot iets van € 45000 blijft de stijging ook beperkt.

De vrije sector kan niet grof omhoog, omdat de huizenprijzen onder druk staan cq. zullen zakken. Die worden eindelijk in NL "marktconform". Ik heb tig jaar geleden al besloten te kopen, omdat de huurprijzen niet in verhouding stonden met de koopprijzen.

Hypotheekrenteaftrek is sowieso al iets zot's, net zoals het huurwaardeforfait. Maar over dat laatste hoor je niemand (bij de overheid), want dat kost geld als het ook afgeschaft wordt. M.i. kopen op basis van een netto maandbedrag is jezelf voor de gek houden, maar eens dat iedereen daaraan heeft meegewerkt.

Ook de overheid, want 6% van 450.000 levert nu eenmaal meer op dan 6% van 300.000 (wat men eigenlijk zou kunnen kopen). Idem dito voor banken, notarissen etc.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 apr 2012, 22:36

het spel van het groter geheel...

opzich naar dat de huizen minder waard worden, doch voor starters of als jezelf een ander huis wil kopen bv, is dat huis ook goedkoper geworden.

voor sommigen is het dus aantrekkelijker geworden, starters eigenlijk...eerst hebben ze bv jaren gehuurd en aardig wat huursubsidie verbruikt? dan gaat die groep bv een huis kopen wat enorm in waarde is gezakt en dus weer een koopje als ze voldoende hypo kunnen krijgen...en ook daar kan je als koper subsidie krijgen dacht ik als je eerst 4 jaar ofzo? had gehuurd(destijds wel)

ik heb helaas nog nooit van dat soort voordelen kunnen genieten...al vanaf het eerste moment dat ik uit huis ging heb ik een koophuis gekocht, ja een oud gebakje :lol:
dus veel opknappen met weinig e.d. maja nog in goede tijd en dus 11 jaar later met dikke winst (voor mijn doen) verkocht op naar iets groters ook oud en weer veel opknappen pfff :lol: enz enz.

als je je echter een top hypo hebt aangemeten wat hoger ligt dan de prijs van het huis dan ist idd ff slikken, doch heb je ook tot die tijd daarvoor gekozen en naar geleefd ff heel kort binnendoor de bocht gezegd.

Rebel

Bericht door Rebel » 28 apr 2012, 22:40

Deze topic gaat waarachtig nog leuk worden.
ROFL@ drama-queen Cav :D

Ik vind de voorstellen best meevallen, het had allemaal veel erger kunnen wezen :bag:
Mensen klagen altijd, is het niet over het weer, dan is het over de coniferen van de buren.
Nu gaat het even over de bezuinigingen en straks gaat het weer over de gemiste strafschop van Snijder tijdens het EK in Polen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2012, 23:00

Ach cav overdrijft misschien wel wat maar ik snap hem wel...

Ben zelf 29 en meer mensen rond deze leeftijd zijn wel goed de kul....

Oudere mensen hebben voordeel genoten van stijgende huizenmarkt en jongere mensen kunnen straks goedkoop instappen en wij zitten er precies tussenin te duur gekocht en een hypotheek hoger dan de waarde van je huis...

Luco

Bericht door Luco » 28 apr 2012, 23:03

wjn schreef: De huren zullen niet te veel stijgen, want dat is nog steeds door de overheid beperkt. Alleen vrije sector kan onbeperkt, voor mensen met een inkomen tot iets van € 45000 blijft de stijging ook beperkt.

De vrije sector kan niet grof omhoog, omdat de huizenprijzen onder druk staan cq. zullen zakken. Die worden eindelijk in NL "marktconform". Ik heb tig jaar geleden al besloten te kopen, omdat de huurprijzen niet in verhouding stonden met de koopprijzen.

Hypotheekrenteaftrek is sowieso al iets zot's, net zoals het huurwaardeforfait. Maar over dat laatste hoor je niemand (bij de overheid), want dat kost geld als het ook afgeschaft wordt. M.i. kopen op basis van een netto maandbedrag is jezelf voor de gek houden, maar eens dat iedereen daaraan heeft meegewerkt.

Ook de overheid, want 6% van 450.000 levert nu eenmaal meer op dan 6% van 300.000 (wat men eigenlijk zou kunnen kopen). Idem dito voor banken, notarissen etc.
Volgens mij heb je iets niet goed gelezen wjn
Huurprijzen worden marktconform volgens het akkoord, dat betekent dus een forse stijging.
Want nu rekenen corporaties een percentage van de maximaal redelijke huurprijs,(die dus marktconform is)
En schrik niet, de meeste corporaties zitten nu op een percentage van 70 tot 80% van de maximaal redelijke huurprijs.
Dat zou in de praktijk betekenen dat ze tussen de 20 en 30% huurstijging moeten gaan rekenen, want dat betekent dat dan de huren pas marktconform zijn.

Als dit zo is gaan er veel mensen boven de huursubsidie grens komen met hun huur en zullen moeten verhuizen of raken hun huursubsidie kwijt.
Want nu houden corporaties bewust bepaalde woningen net onder de huursubsidie grens omdat mensen anders bijna nergens meer kunnen wonen.

Dus zover zie ik geen oplossing in de woningmarkt met deze regels, het wordt alleen nog maar gekker.

Plaats reactie