highperformance schreef:Puntje van techniek.
Tussengas geven/rev matchen/side flippen ed. Ik weet dat ik gewoon moet oefenen, maar is er een makkelijke(re) manier om me dit eigen te maken? Als ik nu oefen dan geef ik soms te weinig gas (zinloos) of ik laat de koppeling te laat opkomen (lekker handig) of toeren en opkomen koppeling matchen niet lekker (gevolg onbalans in de auto).... kortom, oefening baart kunst, maar waar moet ik op letten en wat is belangrijk...?
Leer het op de openbare weg. Ga gewoon een hele middag rijden door een lege polder en oefen tot je een ons weegt. Vooral op rechte wegen hoef je je niet op al te veel andere zaken te concentreren. Misschien nog beter: oefen in 't donker. Dan moet je echt alles op gevoel doen en heeft kijken naar je voeten of versnellingspook geen zin.
In principe rijd je op een circuit vrijwel alleen maar in 3e 4e en soms 5e versnelling. Dus je hoeft hooguit 2x terug te schakelen voor een bocht. Leer dus in welke je versnelling je welke bocht moet ronden.
Doe de volgende oefeningen:
- Accelereer door in 5e versnelling en maak dan een 'noodstop' terug naar 80 km/u. Schakel al schakelend terug naar 3.
Herhaal deze oefening tot je tegelijkertijd kunt bellen, facebooken, neuspeuteren, zingen en naar langsfietsende vrouwen met korte rokjes kunt kijken terwijl jij als een ware Tinus Tussengas je auto terugschakelt en dwars een bocht in slingert om er zwaaiend weer uit te komen.
Oefen op een circuit ook alleen het rev-matchen op de makkelijke stukken als er geen verkeer in de buurt is en laat al die technieken voor lief in de secties die jij lastig vindt. Rij daar gewoon zoals je altijd al een auto bestuurde.
Overigens is dat ook de truc om een circuit snel eigen te maken. Leer eerst de bochten die makkelijk voor je zijn en ga daarna de bochten die je lastig vindt oefenen. Bouw pas daarna snelheid op. Overigens doe ik 't zelf anders: ik ga 't liefst meteen zo snel mogelijk en leer een circuit dan kennen door op de limiet te merken of ik een bocht te vroeg instuur, of te langzaam neem. De basics van circuitrijden zijn net als fietsen: je gaat volgas op de rechte stukken. Bochten naar links begin je doorgaans rechts en bochten naar rechts begin je links. Pas als er 2 of meer bochten achter elkaar zitten ga je kijken of je bochten moet opofferen. Je hebt geen tegenliggers en verkeer van rechts, dus 't is in feite heel makkelijk (bijna saai zelfs).
Achter iemand aanrijden en video's bekijken zijn de solo-manier, met iemand meerijden of iemand naast je laten plaatsnemen kan ook. Vraag desnoods iemand of 'ie even wil voor-rijden. Dat deden wij op de 'Ring ook altijd. Kleine moeite.
Volgens mij heb je de juiste mentaliteit voor iemand die gewoon lekker wil leren racen zonder meteen kampioen te worden. Dus dat moet helemaal goedkomen.