Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Wereldwijde recessie + (bestuurs)crisis NL vanaf pagina

Bericht door GTRene » 27 apr 2012, 09:12

idd achteraf ist makkelijk besluiten, immers je weet al heel veel, doch het ligt in dit geval niet vast, immers straks in September verkiezingen en kan het gedraai weer beginnen...

dus nu alleen een woord tot...

doch als de CDA en VVD en PVV samen ja hadden gezegd was het meteen meer vast zeg maar.

dus ja zitten best verschillen in lijkt me zo ik dat net hoorde.

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2012, 09:41

Roemer verwoorde precies wat het is.

Goed voor een briefje naar Brussel en de houdbaarheidsdatum is tot 12-9, meer is het niet.
Dit gedraai van terugdraaien en toevoegen van diverse bezuinigingen gaat weer een paar miljard kosten.

Goed gedaan daar :dood:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 apr 2012, 09:46

Paar dagen terug kreeg ik online 'n stemwijzer voor m'n neus adhv het gevallen kabinet.

Ik er binnen paar minuten doorheen jassen. Vraag lezen. Antwoorden:Ja/nee geen mening.(die laatste heb ik nooit angeklikt) Niet te diepgaand. Misschien te snel gedaan LOL.

Resultaat aldus dat ding:SP , PVV, PvdA, VVD in die volgorde.... :bag: :D

BTW van 19% naar 21% in oktober. Ja daar valt 't te halen. Over koopkracht gesproken. Idioten.

350 Z

Bericht door 350 Z » 27 apr 2012, 10:23

En niemand die miljarden weghaalt door de roverheid veel kleiner te maken.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 apr 2012, 10:28

met de btw verhoging is het wel zo dat dan iedereen betaald, doch wel heel makkelijk geld scoren...

terwijl ze juist moeten bezuinigen in hun uitgaven :devil:

wat dat betreft dus niet echt goed doch heel makkelijk geld binnen harken...

wat bv wel zou kunnen, doch wat op tegenstand zou stuiten en dus zij niet de vingers aan durven branden is
bv, heel veel subsidies en regelingen korten/opheffen die toen nog konden toen de piramides niet hoog genoeg konden en er geld als water leek te zijn.
met andere woorden, weer ff realistisch de boel bekijken en de balans weer her-vinden.

Rupie

Bericht door Rupie » 27 apr 2012, 10:41

Robin schreef:Paar dagen terug kreeg ik online 'n stemwijzer voor m'n neus adhv het gevallen kabinet.

Ik er binnen paar minuten doorheen jassen. Vraag lezen. Antwoorden:Ja/nee geen mening.(die laatste heb ik nooit angeklikt) Niet te diepgaand. Misschien te snel gedaan LOL.

Resultaat aldus dat ding:SP , PVV, PvdA, VVD in die volgorde.... :bag: :D

BTW van 19% naar 21% in oktober. Ja daar valt 't te halen. Over koopkracht gesproken. Idioten.
De laatste keren kwam ik op SP VVD uit. Nu ik er zo over nadenk, zou dat niet een mooie combi zijn.. Yes we can!

Peric

Bericht door Peric » 27 apr 2012, 11:10

HansD schreef:
Vind 't toch knap dat jullie weten wat er in het Catshuis besproken is.
De doorrekening van het "eindresultaat" staat anders gewoon online http://static1.ad.nl/static/asset/2012/ ... pb_162.pdf. Trek je conclusies zou ik zeggen.
Hans, bedankt dat je me zo hoog inschat, maar daar snap ik dus geen hol van.. :?

HansD

Bericht door HansD » 27 apr 2012, 11:19

Zo dan?
Mark Rutte, Maxime Verhagen en Geert Wilders waren het in het Catshuis in principe eens over een bezuinigingspakket van 14,2 miljard euro. Onder meer zou de AOW-leeftijd al in 2015 worden verhoogd naar 66 jaar.

Andere bezuinigingen en hervormingen waarover de VVD, PVV en het CDA het eens waren geworden zijn volgens meerdere bronnen, waaronder RTL Nieuws:

Zorg: Eigen bijdrage van 9 euro recept-regel, AWBZ-maatregel die 600 miljoen zou opleveren.
Btw: Het lage btw-tarief zou stijgen van 6 naar 7 procent, het hoge tarief van 19 naar 21 procent. Dat zou maar liefst 4,7 miljard opbrengen.
Extra omroepbezuinigingen: eerste jaar met 25 miljoen, tweede jaar 50 miljoen.
WW-duur niet korten. Er zou niets veranderen aan het ontslagrecht.
Bevriezen salarissen voor iedereen in Nederland, behalve voor de AOW’ers. Dat zou door besparingen op ambtenarensalarissen zeker 4 miljard opbrengen
Om de koopkracht te repareren (ter compensatie van de verhoging van de btw)zou in 2014 en 2015 een verlaging van inkomenstenbelasting plaatsvinden.
Er zou een volledig akkoord over de woningmarkt overeen zijn gekomen: zo zou de hypotheekrenteaftrek ieder jaar met drie procent worden afgebouwd.
Studiefinanciering: zou helemaal een leenstelsel worden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/21/vvd ... 2-miljard/

Peric

Bericht door Peric » 27 apr 2012, 12:12

Hans, dank je wel.. :)
Maar er is inmiddels wel meer bekend geworden:
- De ambtenarensalarissen worden 2 jaar bevroren, behalve die in de zorg

- De btw in het hoge tarief gaat van 19 naar 21 procent

- De AOW gaat sneller omhoog; in 2013 al met 1 maand. Daarna een stijging in stappen, waardoor in 2019 66 jaar wordt bereikt en in 2024 67 jaar. Daarna koppeling aan levensverwachting

- De werkgevers gaan de eerste zes maanden van de WW-uitkeringen betalen. Hoogte en duur van de WW blijven overeind

- De bankenbelasting wordt verdubbeld. De opbrengst neemt daardoor toe van 300 tot 600 miljoen

- De onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

- De overdrachtsbelasting blijft op 2 procent

- De maximumduur van de wachtgeldregeling voor politici wordt gelijkgesteld aan de maximum WW-duur

- Bezuinigingsplannen in het passend onderwijs, op het persoonsgebonden budget en op natuur worden teruggedraaid. Er komt 200 miljoen euro extra voor natuur. Ook de eigen bijdrage ggz wordt ongedaan gemaakt

- De in het Catshuis geplande bezuiniging op Ontwikkelingssamenwerking (750 miljoen euro) is van tafel

- Er komt een eenmalige werkgeversheffing voor hogere inkomens die 500 miljoen euro moet opbrengen

- Er wordt 1,6 miljard euro bezuinigd in de zorg door een nieuw systeem van eigen bijdragen en eigen risico's waarbij de lage inkomens worden ontzien

- Nieuwe aflossingsvrije hypotheken (dat zijn ook de spaarhypotheken) komen niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek

- Huren worden marktconform

- Er komt een vergroening van het belastingstelsel, onder meer door een extra belasting voor kolencentrales

- Het eurovignet wordt duurder, waarmee het vrachtvervoer de over weg zwaarder wordt belast

- De accijns op alcohol, tabak en frisdrank gaat omhoog. Dat lever 625 miljoen op

- De btw op podiumkunsten gaat weer terug van 19 naar 6 procent

- De verhoging van de griffierechten wordt teruggedraaid
Dus er gaat gelukkig toch iets met de wachtgeldregeling gebeuren.
Nu nog even dat zodra iemand besluit er de brui aan te geven dat hij of zijn niets ontvangt, zelfde als burgers..

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2012, 12:24

Nogmaals

Huren worden marktconform?????????
Wat is marktconform???

Dit kan nogal een impact hebben op de huursector, en dus ook de koopsector.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 apr 2012, 12:25

Dus als werkgever ga je dus 6 maanden ww betalen voor een personeels lid die er uit moet........................................logisch zou de verlosser zeggen................................

Rupie

Bericht door Rupie » 27 apr 2012, 12:29

Je lijkt Romo wel met die puntjes :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2012, 12:30

Downforce Hans schreef:Dus als werkgever ga je dus 6 maanden ww betalen voor een personeels lid die er uit moet........................................logisch zou de verlosser zeggen................................
Als daarmee de verplichting om een ontslagvergoeding mee te geven voor de gewerkte jaren vervalt, kan het in sommige gevallen gunstiger zijn.
Maar dat zal dan wel weer niet.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2012, 12:40

Er zitten goede punten bij, er zitten vreemde punten bij.

Maar ik zie niet in waarom dit pakket het vertrouwen in de consument moet teruggeven zodat ie weer geld gaat uitgeven. Integendeel. Meer BTW, meer onzekerheid over baanbehoud, huizenprijzen die blijven dalen. Het is allemaal lood om oud ijzer. Dat de PvdA niet meedoet heeft met de blaaskakerige en arrogante opstelling van die partij te maken. Niemand gunt het de P vd Allochtonen nog.

Nederlanderse politici willen op de winkel passen. Kabinet en kamer bestaan uit technocraten. Vrijwel alle punten zijn onderling uitwisselbaar. De 3% is voor de Europese Bühne gedaan. Er valt weinig meer te kiezen. Vreemd.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 apr 2012, 12:41

- De maximumduur van de wachtgeldregeling voor politici wordt gelijkgesteld aan de maximum WW-duur
de duur kan nog vrij lang zijn, zie onderstaande link, het zou ook om de hoogte moeten gaan van de riante? wachtgeld regeling gelijk aan WW of is dat dan ook zo?

http://www.rechtopww.nl/inhoud?pid=1218

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2012, 13:38

GTRene schreef:
de duur kan nog vrij lang zijn, zie onderstaande link, het zou ook om de hoogte moeten gaan van de riante? wachtgeld regeling gelijk aan WW of is dat dan ook zo?

http://www.rechtopww.nl/inhoud?pid=1218
Rene, als je dus 10 jaar hebt gewerkt krijg je 10 maanden ww, zo lang is dat niet, dus is al een behoorlijke korting tov de wachtgeldregeling.
Als je 38 jaar hebt gewerkt, mag je dan alsjeblieft ook 38 maanden ww hebben, daar heb je namelijk ook voor betaald.

Rebel

Bericht door Rebel » 27 apr 2012, 13:39

Hielke schreef:Er zitten goede punten bij, er zitten vreemde punten bij.

Maar ik zie niet in waarom dit pakket het vertrouwen in de consument moet teruggeven zodat ie weer geld gaat uitgeven. Integendeel. Meer BTW, meer onzekerheid over baanbehoud, huizenprijzen die blijven dalen. Het is allemaal lood om oud ijzer. Dat de PvdA niet meedoet heeft met de blaaskakerige en arrogante opstelling van die partij te maken. Niemand gunt het de P vd Allochtonen nog.

Nederlanderse politici willen op de winkel passen. Kabinet en kamer bestaan uit technocraten. Vrijwel alle punten zijn onderling uitwisselbaar. De 3% is voor de Europese Bühne gedaan. Er valt weinig meer te kiezen. Vreemd.

Dat is niet eens zo zeker Hielke. Pvda zal nu campagne voeren dat zij een groot aantal van deze hervormingen juist niet willen. Aangezien 3/4 van de Nederlanders het niet eens is met deze nieuwe afspraken, zullen er vast een aantal Pvda gaan stemmen, in de hoop dat er nog een aantal punten van tafel gaan.

Opmerkingen van Roemer, dat deze hervormingen maar beperkt houdbaar zijn, namelijk tot 12 september, is ook niet helemaal waar. Als de partijen van dit accoord een meerderheid halen tijdens de verkiezingen, kunnen ze deze bezuinigingen zo meenemen in hun nieuw accoord.

Niks is nog zeker, hoe de verkiezingen nu gaan lopen. De kiezer is nu aan zet.
Laatst gewijzigd door Rebel op 27 apr 2012, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 27 apr 2012, 13:42

Rebel schreef:De kiezer is nu aan zet.
Begin me steeds meer af te vragen of dat echt zo is..
Of dénken we dat alleen..

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 apr 2012, 13:51

Peric schreef:
Inderdaad. Misschien leven we in 'n Matrix(puntjes heel veel)

GTRene

Bericht door GTRene » 27 apr 2012, 13:53

Robin schreef:
Peric schreef:
:mrgreen: toevallig gister weer de Matrix gezien, waar gaat het nu eigenlijk over .- :wink:

@Luco, ja, doch zie/lees het verhaal waar ik op doelde, de hoogte van die riante regeling, daar staat niks over, die was destijds hoog/vol? of vergis ik me nu :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 apr 2012, 14:20

Robin schreef:
Peric schreef:
Kap eens met die puntjes, je lijkt Romo wel :lol:

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2012, 14:36

GTRene schreef:
@Luco, ja, doch zie/lees het verhaal waar ik op doelde, de hoogte van die riante regeling, daar staat niks over, die was destijds hoog/vol? of vergis ik me nu :)
Vergelijkbaar met de ww
Hoogte van het wachtgeld
In het eerste jaar bedraagt het wachtgeld 80% van het gedurende de ambtsperiode verdiende salaris. Vanaf het tweede jaar wordt dit teruggebracht naar 70%. Andere inkomsten die verdiend worden na de uitdiensttreding zoals het salaris van een nieuwe baan maar ook neveninkomsten worden hierop gekort. Wie wachtgeld ontvangt zal in die periode wel minder pensioen opbouwen omdat de inkomsten ook lager zijn. Dit wordt niet gecompenseerd. De hoogte van de salarissen van Kamerleden worden jaarlijks opnieuw vastgesteld en zijn terug te vinden op de website van de Tweede Kamer.

dvh

Bericht door dvh » 27 apr 2012, 14:45

De nieuwe campagnefoto van Roemer.

Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 apr 2012, 15:37

Debat gisteren gevolgd, maar zelden heb ik gezien dat partijen zo van hun geloof vallen, mn Sap..........sapperdeflap nog aan toe, wat een stuntel.

Swamsom die dus totaal geen politiek gevoel heeft, slecht tegen kritiek kan, betweterig overkomt en gemaakt erudiet en gevat wil overkomen en vervolgens zich mateloos verslikt in zijn eigen woordenbrij. Kortom hij heef wel eens betere dagen meegemaakt ( naar eigen zeggen) waarvan akte. Als ie zo doorgaat is zijn politieke carrière van korte duur.

Nu ben ik ik verre van een Pechthold fan, maar hoe ie daar die SGP er te grazen had vond ik toch wel van hoog politiek niveau, ook al werd hem "gezam" verweten, wat ook waar is natuurlijk, maar ja, ook Pechthold weet wie Machiavelli is. Kortom; politiek volgens het boekje en zoals het moet; smeriger dan je het ooit kan bedenken.

Het akkoord op de keeper beschouwd is eigenlijk voor de VVD een grote teleurstelling, zij hebben de meeste water bij de wijn moeten doen ( incluis het breken van de belofte dat de HRA niet ter discussie zou staan), achteraf hadden ze beter Wilders wat meer tegemoet kunnen komen, dan geen kabinetscrisis, meer behoud van typische VVD punten dan met het huidige "over de schaduw gestapte" akkoord. Hiermede heeft de VVD zich ernstig laten verbranden.

Daarbij komt dat met dit akkoord de anti EU sentimenten verder op scherp gezet worden, das weer koren op de verkiezingsmolen voor Wilders, die een feilloze politieke intuïtie heeft waar de electorale schoen hem wringt. Hij verwoordde het het in zijn speach; hij maakt van de verkiezingen een verkapt referendum over de EU, het grondwet debacle staat iedereen nog vers in het geheugen gegrift, hiermede steelt ie en pasant het kroonjuweel van Pechtholds D66.

Ik ben erg benieuwd hoe de komende verkiezingen gaan verlopen en in hoeverre de reeds fors sluimerende negatieve sentimenten, aangaande de EU, de Euro, het stabiliteit pact, de failliete knoflookstaten, gemobiliseerd gaan worden. Het zou nog wel eens heel verrassend kunnen gaan uitpakken......

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 27 apr 2012, 16:17

Goede beschouwing romo, zoals vaak helemaal mee eens.
dvh schreef:De nieuwe campagnefoto van Roemer.

Afbeelding
Tja, als het aan onze grote roerganger ligt, dan krijgen we gewoon 100% inkomstenbelasting. Gewoon al je geld gelijk inleveren bij de staat waarna je voedselbonnen krijgt uitgedeeld van het SP politbureau. We denken toch niet dat wij zelf zouden mogen besluiten waar we ons geld aan uitgeven... nee dat weet onze maoïst veel beter, wat goed voor ons is. En dan uiteindelijk universele armoede want dat is 'eerlijk'.

Plaats reactie