toch niet iemand van hier??

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Rebel

Re: toch niet iemand van hier??

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 20:09

Maar niemand kan toch ontkennen dat er procentueel veel vaker dit type auto's (M3, Golf GTI, BMW Coupe etc) betrokken zijn bij een dergelijk ongeluk (3 keer over de kop, over de vangrail, etc) dan b.v. een Toyota Carina, Mazda 6 of een Peugeot 306 etc.
En dat er procentueel veel vaker jonge rijders (onder de 30) bij dit soort ongelukken met hoge snelheid betrokken zijn.
We hebben het verdikke hier niet over een simpele parkeerschade.

Ondertussen betaald de verzekering en zorgverzekeraar alle schade. En vervolgens krijgen we weer topics dat alles zo duur wordt in Nederland. Maar dit soort dingen mogen nooit uitgesproken worden.

Ga toch op zandvoort, of op je X-box de held uithangen en doe toch normaal op de Nederlandse snelwegen.. Gelukkig zijn er geen anderen onschuldige mensen bij betrokken..

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2012, 20:33

Rebel schreef:Maar niemand kan toch ontkennen dat er procentueel veel vaker dit type auto's (M3, Golf GTI, BMW Coupe etc) betrokken zijn bij een dergelijk ongeluk (3 keer over de kop, over de vangrail, etc) dan b.v. een Toyota Carina, Mazda 6 of een Peugeot 306 etc.
En dat er procentueel veel vaker jonge rijders (onder de 30) bij dit soort ongelukken met hoge snelheid betrokken zijn.

Ondertussen betaald de verzekering en zorgverzekeraar alle schade. En vervolgens krijgen we weer topics dat alles zo duur wordt in Nederland. Maar dit soort dingen mogen nooit uitgesproken worden.

Ga toch op zandvoort, of op je X-box de held uithangen en doe toch normaal op de Nederlandse snelwegen.. Gelukkig zijn er geen anderen onschuldige mensen bij betrokken..
Wie zegt dat er in dit geval te hard gereden is?
Er kan van alles gebeurd zijn.

Klapband
Beroerte
Hartaanval
etc
etc

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 26 apr 2012, 20:38

Bepaalde type sportievere auto's hebben de naam om regelmatig in dat soort situaties terecht te komen. Maar voor m'n gevoel is dat helemaal niet zo. Niet dat ik dagelijks op de lokale "ramptoerist" sites kijk, maar de ongelukken die ik daar voorbij zie komen zijn vaak met auto's uit het goedkopere segment van pakweg een jaar of 10 oud.

Geen wetenschappelijke onderbouwing dus, maar zijn er meer mensen die er zo over denken?

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 20:48

Luco schreef:
Rebel schreef:Maar niemand kan toch ontkennen dat er procentueel veel vaker dit type auto's (M3, Golf GTI, BMW Coupe etc) betrokken zijn bij een dergelijk ongeluk (3 keer over de kop, over de vangrail, etc) dan b.v. een Toyota Carina, Mazda 6 of een Peugeot 306 etc.

Wie zegt dat er in dit geval te hard gereden is?
Er kan van alles gebeurd zijn.

Klapband
Beroerte
Hartaanval
etc
etc

Luco, kwestie van lezen. Het staat overal op internet : http://www.112sudwestfryslan.nl/2012/04 ... d-te-hard/

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 20:55

Richardt. schreef:Bepaalde type sportievere auto's hebben de naam om regelmatig in dat soort situaties terecht te komen. Maar voor m'n gevoel is dat helemaal niet zo. Niet dat ik dagelijks op de lokale "ramptoerist" sites kijk, maar de ongelukken die ik daar voorbij zie komen zijn vaak met auto's uit het goedkopere segment van pakweg een jaar of 10 oud.

Geen wetenschappelijke onderbouwing dus, maar zijn er meer mensen die er zo over denken?

Nogmaals ik zei dat procentueel vaker dit soort "sportieve" auto's en jongere bestuurders bij dergelijke ongelukken (3 koprollen, over de vangrail, etc) betrokken zijn.
Maar het heeft verder geen zin om hierover een discussie te voeren, omdat men op een autoforum toch altijd het onderspit delft over dit soort zaken.

Luco

Bericht door Luco » 26 apr 2012, 21:01

Je hebt altijd grotere sukkels, hoe krijg je het voor elkaar
Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2012, 21:04

Nogmaals ik zei dat procentueel vaker dit soort auto's en bestuurders bij dit soort ongelukken (3 koprollen, over de vangrail, etc) betrokken zijn
Steekt hand op, ja mij als BMW rijder overkwam het ook.... 3 koprollen over de vangrail op de kop... Met een BMW 323i.....auto van 24000 euro ineens terug naar 1500 euro....nodige persoonlijke leed erachter aan..vrouw die zwanger was alles gebroken en dochtertje 3 maanden te vroeg geboren....

Maar ik reed wel netjes130 teller was netjes aan het inhalen reed netjes opstand van mijn voorligger.... En werd toch ongevraagd door een rechtsinhalende SUV van de weg afgeramd...

Statistieken tja... Op allerlei manieren uit te leggen.. :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 apr 2012, 21:07

RVV schreef:
Nogmaals ik zei dat procentueel vaker dit soort auto's en bestuurders bij dit soort ongelukken (3 koprollen, over de vangrail, etc) betrokken zijn
Steekt hand op, ja mij als BMW rijder overkwam het ook.... 3 koprollen over de vangrail op de kop... Met een BMW 323i.....auto van 24000 euro ineens terug naar 1500 euro....nodige persoonlijke leed erachter aan..vrouw die zwanger was alles gebroken en dochtertje 3 maanden te vroeg geboren....

Maar ik reed wel netjes130 teller was netjes aan het inhalen reed netjes opstand van mijn voorligger.... En werd toch ongevraagd door een rechtsinhalende SUV van de weg afgeramd...

pfff :shock: :shock: dat verhaal kende ik nog niet maar wat een drama moet dat zijn geweest!

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 21:29

RVV schreef:

Rico uiteraard was jij een uitzondering en behoort totaal niet tot die groep.

Ik weet heel zeker, dat ook jij vindt dat veel jongeren in dit type auto's te vaak betrokken zijn bij dit soort ongelukken. Tijdens de 1e post was al op internet te lezen dat het om een jongere bestuurder ging. Dan zie je vervolgens een 325i Coupe op zijn dak liggen en lees je dat hij 3 keer over de kop is gevlogen...
Natuurlijk kan het een hartaanval zijn, of een klapband. Maar dat was het dus niet. (zie link hierboven ) Helaas is het heel vaak te danken aan te hoge snelheid gecombineerd met onkunde of overmoed.

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2012, 21:47

Rob ik snap wat je bedoeld, en het is ook een gegeven, maar toch in deze situatie durf ik het niet te beweren. Ik ken de weg ter plekke ook goed. Daar zit een hele rare flauwe bocht met ook nog eens een verkanting in het wegdek en een overgang naar een ander soort asfalt. Als ik de A6 pak rij ik meestal 140 tot 150 Tellersnelheden maar op die plek ga ik fors van het gas helemaal bij regenachtig weer en laat de de snelheid zakken tot 110 a 120 op de teller. En dat is al redelijk spannend op nat in die flauwe bocht... Er staat in de artikelen, hij reed te hard.. Over het algemeen zijn dat sugestieve meningen van getuigen. Diezelfde getuigen die misschien maar 100 reden... Zien dan een BMW voorbij komen die 140 reed (even een aanname) feit is dat als getuigen een snelheid inschatten deze altijd hoger is dan werkelijke snelheid, daarbij aantekenend dat de A6 ook 130 als limiet kent, welliswaar op een eerder stuk en na 19:00 maar zoals ik zelf ook al schreef... In de flow 140 tot 150 op de teller houden is dan misschien te hard, maar niet bepaald totaal onverantwoordelijk ofzo. Totdat je die flauwe bocht naderd.. En die moet je ook maar net goed kennen. Je kunt je auto daar "makkelijk" kwijt raken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 apr 2012, 21:54

100% eens rico!

ik rij de weg ook regelmatig en idd 140-150km/h is voor mij cruise snelheid maar op dat stuk ga ik zeker flink van het gas!

het is echt een rot stukje precies door de dingen zoals jij ze omschrijft :thumbup:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 apr 2012, 21:56

Nou rij ik dat stuk ook zeer regelmatig, meestal met 130-140 op de teller, soms iets harder, maar het is me nou niet duidelijk om welke bocht het gaat?

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 22:02

Dus als ik het goed begrijp, mag men daar op een gevaarlijk stuk snelweg met een kritieke bocht en verkanting in het wegdek toch 130 rijden?
Dan hoop ik dat na vandaag iemand de moeite neemt om deze gevaarlijke situatie aan de provincie voor te leggen. Hier in het zuiden staan bij gevaarlijke bochten, borden en waarschuwingen met een lagere snelheid.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 apr 2012, 22:04

MartijnGizmo schreef:Nou rij ik dat stuk ook zeer regelmatig, meestal met 130-140 op de teller, soms iets harder, maar het is me nou niet duidelijk om welke bocht het gaat?
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=a6+j ... a=N&tab=wl

stukje voor punt A waar je met de brug het riviertje over gaat ;)

waar de pijl staat in onderstaande plaatje, die paal staat er nu dus niet meer ;)
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (86.76 KiB) 1582 keer bekeken

Rebel

Bericht door Rebel » 26 apr 2012, 22:14

Met alle respect....is dat een gevaarlijke bocht? Dan blijf maar weg uit het zuiden des lands met al haar heuvels en bochten.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 apr 2012, 22:23

uhh juist omdat hij er ZO uit ziet als je aan komt rijden is hij gevaarlijk...

je ziet ook dat links en rechts verschillend asfalt zijn en de verkanting is dus de verkeerde kant op + dat hij ineens voor de brug nog een stukje scherper wordt ;)

en ja ik heb zat ervaring met scherpe bochten, 2 jaar geleden noorwegen t/m noordkaap gereden en door finland/zweden terug... nou dan kom je zat scherpe en smalle bochten tegen ;)

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2012, 22:35

Rob, eigenlijk moet je nog iets verder kijken, google streetview laat een beter beeld zien. Waarom is deze bocht gevaarlijk?! Zo eng lijkt het niet. Het gevaar zit hem in het onverwachte. De A6 daar mag je welliswaar op dat stuk 120 rijden. Maar de hele weginrichting in de voorgaande tientallen kilometers is zo dat je eigenlijk wel met 2 vingers in je neus 180 kan rijden. Daarbij is de weg over het algemeen in ieder geval buiten de spits vrij rustig. Stel dat je redelijk relaxed 140 tot 160 op de teller rijd. Geen spoorvorming geen verkantingen en al helemaal geen bochten. En ineens zonder daar ook maar een seconde rekening mee houdend trekt je auto in spoorvorming (auto raakt licht in onbalans), is het asfalt gladder als vlak daarvoor en knijpt de weg ook nog iets samen ivm een naderende brug waarbij de bocht ook nog eens vrij scherp naar rechts knijpt, in ieder geval zover dat je geen goed overzicht meer hebt.... En je bent hier niet goed van op de hoogte.. Dan is het vreemd genoeg een gevaarlijke bocht. Je moet het weten, dan pas je je snelheid aan. Je kunt het aankomen op deze rare bocht vergelijken met het onverwacht een misbank inrijden. Je schrikt even. Als je dan de auto kwijt raakt door de onbalans.. Je moet echt op je hoede zijn. Overigens is een BMW ook linker in deze bocht. FWD auto's gedragen zich een stukje gemoedelijker in die bocht. Maar eigenlijk zou een aanpassing naar 100 km/h niet onverstandig zijn. Zal me ook niet verbazen dat na dit ongeluk dat ook gaat gebeuren.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 27 apr 2012, 01:38

Luco schreef:Je hebt altijd grotere sukkels, hoe krijg je het voor elkaar
Afbeelding
Inrit CPZ no? Ik doe het ze niet na :bag:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 apr 2012, 09:36

Dus op google maps bij punt A is het gebeurd?

Regende het? Want op droog is daar niks aan de hand. Hier wordt gesproken over verkanting dit en dat en zus en zo alsof het Schwedenkreuz is? Dat snap ik even niet. Er zit bij Emmeloord bijv waar de A7 in de A6 overgaat(EDIT, ik bedoel de A6 natuurlijk naar rechts doorgaat naar Lelystad, het is al de A6 vanaf Joure) een dikke hobbel waarbij je bij 2x 100 zo in en uit de veren gaat dat het Dukes of Hazzard is. Maar dit punt op droog? Is het vanáf Joure of vanaf Lemmer?

Ik maak daar altijd aardig vaart met m'n wagen, die 550i had ik daar al op xxx en de Z4M en de rest van m'n wagenpark ook. Ideaal stuk als 't rustig is. Net voor die brug dus. Nadien heb je beroerdere stukken.

Maar ik heb 't idee dat het 'n ander stuk is? :hmmm:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 27 apr 2012, 11:43

Martijn_bmw schreef:
MartijnGizmo schreef:Nou rij ik dat stuk ook zeer regelmatig, meestal met 130-140 op de teller, soms iets harder, maar het is me nou niet duidelijk om welke bocht het gaat?

waar de pijl staat in onderstaande plaatje, die paal staat er nu dus niet meer ;)

Nou, als het hier gebeurd is kunnen we wel met 99% zekerheid stellen dat hoge snelheid, afgetrapt onderstel en 0% rijervaring de boosdoener is. Je hebt daar bijna uitzicht tot aan de waddenzee.
Rij dat stuk bijna wekelijks wel een keer, ondanks dat die iets knijpt is er prima doorheen te komen, met welke snelheid dan ook die met een 325i haalbaar is.

Misschien gewoon in slaap gevallen? Das die ene procent dan. :cool:

Rebel

Bericht door Rebel » 27 apr 2012, 13:54

In een BMW in slaap vallen..??

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2012, 14:38

Rebel schreef:In een BMW in slaap vallen..??
Ja, een boot schommelt en is dus net een wieg :lol: :tooth:

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2012, 15:30

Martijn_bmw schreef:

Links op de foto zie je Scharsterbrug met de oude Nestlé fabriek. Tis dus de brug op 2 km afstand van Joure.

Voor Zuiderlingen is die knik naar rechts een bocht. Noorderlingen blaffen er ongeacht de auto fulle pulle doorheen :banging:

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2012, 15:32

Ja met een punto met een topsnelheid van 133km per uur durft Jules de Korte dat zelfs :D

Want bij een echte bocht rij je je velg stuk :tong:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 apr 2012, 17:18

Luco schreef:Ja met een punto met een topsnelheid van 133km per uur durft Jules de Korte dat zelfs :D

Want bij een echte bocht rij je je velg stuk :tong:

Tja Luco.....daar heb je wel een punt(o)... :lol:

Plaats reactie