Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Kabinet gevallen,en nu??
Ik snap je redenering Ruben. Punt is dat die Jan Modaal niet alleen 'n dak boven z'n hoofd wil(de) maar luxer wonen. Tegen de maximaal haalbare hypotheek. Weg koopkracht zwartwit. Alles in beleggingshypotheken etc.
Een hoop wonen dus ver boven hun stand zegmaar.
Da's jammer want daar heeft de economie nu weinig aan.
Dit duurt nog jaren hier in NL. Alles is hier inderaad veel te duur qua og en aanverwant.
Dit duurt nog jaren hier in NL. Alles is hier inderaad veel te duur qua og en aanverwant.
- Dennis Cavallino
Verder eensch met 't nemen van drastische maatregelen Ruben. Iedereen ff flink bloeden en huillie huillie, daarna gewoon een druk op de reboot-knop en een frisse start. 
Echter met alleen HRA afschaffen kom je er niet. Maar dat moet op zijn minst wel de revue passeren (en voor zover ik heb begrepen is dat gebeurd in 't Catshuis).
Echter met alleen HRA afschaffen kom je er niet. Maar dat moet op zijn minst wel de revue passeren (en voor zover ik heb begrepen is dat gebeurd in 't Catshuis).
-
Rupie
Problemen Dennis. Je denkt in problemen. De oplossing voor deze problemen komt vanzelf als je rigoureuze/grote stappen durft te nemen. Eventjes geen luxe meer dus, maar echte problemen echt oplossen ipv van nieuwe problemen te creëren, if you get my point.Dennis Cavallino schreef:Omdat je eerst bij je ouder woont, daarna op jezelf, daarna samenwoont, daarna kinderen krijgt en daarna steeds meer gaat verdienen, omdat je tussentijds een andere baan krijgt ergens anders in 't land, omdat je files zat bent, omdat je groter wilt wonen, omdat je gelijkvloers wilt, omdat je partner dood gaat, omdat je dichterbij je kleinkinderen wilt wonen nu de kinderopvang zo duur wordt en autorijden ook, omdat je huidige huis van ellende uit elkaar valt, omdat je gewoon iets nieuws wilt, omdat je graag naast Ruben, Luco of René wilt wonen in plaats van Jeroen, Allen of Hans.Waarom moet er doorgeschoven worden?
Edit, zie dat je al weer wat gepost hebt, maar mijn punten blijven over eind denk ik.
- Dennis Cavallino
't Probleem in NL was vooral dat we te weinig hebben gesloopt. Er staat teveel oude meuk tussen. Veel mensen dachten dat ze met een portiekwoning op 4 hoog 3 achter een kip met 't gouden ei hadden gevonden. Dus whoppa, badkamer erin van 15 mille, keuken van 25 mille. Vervolgens denken Ali en Arie om de hoek: dat maak ik wel ff zelf want ik heb toch niets beters te doen, dus whoppa naar de bouwmarkt, beetje slopen, beetje klussen en dan cashen voor die hut en op naar de volgende....Robin schreef:Ik snap je redenering Ruben. Punt is dat die Jan Modaal niet alleen 'n dak boven z'n hoofd wil(de) maar luxer wonen. Tegen de maximaal haalbare hypotheek. Weg koopkracht zwartwit. Alles in beleggingshypotheken etc.
Zonder gekheid, zo ging 't wel.
- Dennis Cavallino
10000% mee eens.Eventjes geen luxe meer
Gevolgen van die sobere mentaliteit zijn wel giga. Het komt nu aan op karakter.
-
Emiel
Top hypotheek
Grotere tv als de buurman willen
pa en ma beide lease auto's en fulltime jobs
kinderen op de opvang 5 dagen
2x per jaar op vakantie willen
Ipads, Imacs, Iphones,
En dan komt mams of paps thuis te zitten zonder werk en blijven ze doorgaan met wat ze doen.
Beide niet goed.
Als iedereen eens stapje terug deed de realiteit in , ipv de soberheid in, dan werd het een stuk beter hier.
Grotere tv als de buurman willen
pa en ma beide lease auto's en fulltime jobs
kinderen op de opvang 5 dagen
2x per jaar op vakantie willen
Ipads, Imacs, Iphones,
En dan komt mams of paps thuis te zitten zonder werk en blijven ze doorgaan met wat ze doen.
Beide niet goed.
Als iedereen eens stapje terug deed de realiteit in , ipv de soberheid in, dan werd het een stuk beter hier.
- Dennis Cavallino
Ja en een enkeling riep dat dus tijdens hoogconjunctuur. Dus wijze les: nu je verliezen accepteren en volgende keer 3 keer nadenken als de bomen de hemel ingroeien...
- RVV
Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden
2 draadjes over hetzelfde onderwerp is wat teveel van het goede. Ik heb ze even samengevoegd.
- Dennis Cavallino
Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL vanaf pagina +-
Ik heb de topictitel daarop aangepast.
- RVV
Re: Wereldwijde recessie + (bestuurs)crisis NL vanaf pagina
Het is jouw feestje 
- Dennis Cavallino
De onderhandelingen om meer geld voor Brussel zijn begonnen, Barosso opent hoog en al zou je in 't midden uitkomen (3,5%), dan nog is 't fucking-veel geld dat we beter kunnen gebruiken (zeg ik als Europa-gezinde dwaas):
Volgens mij gaat 't zaakje klappen. Uit de Euro stappen wordt opeens een stuk 'goedkoper' dan ermee doorgaan....De Europese Commissie wil de begroting volgend jaar met 6,8 procent verhogen tot 138 miljard euro. Voorzitter Barroso zegt het geld nodig te hebben om aan eerdere financiële afspraken te voldoen.
Volgens Barroso stijgen de Europese uitgaven zo hard dat hij niets anders kan dan de begroting te verhogen.
Kritiek
De mededeling van Barroso heeft direct geleid tot kritische reacties. Critici wijzen erop dat de lidstaten van Brussel juist opdracht krijgen om flink te snoeien om hun tekorten onder de 3 procent te krijgen.
Verwacht wordt dat er verzet komt uit het Europees Parlement, dat de begroting moet goedkeuren. Ook de regeringsleiders moeten ermee instemmen. Zij nemen in juni een besluit.
- GTRene
ongelofelijk, ze lijken wel van de oude adel/vorsten uit films...
meer geld weghalen bij de bevolking om hun spelletjes lekker door te kunnen blijven spelen vanaf hun troon/torentje.
meer geld weghalen bij de bevolking om hun spelletjes lekker door te kunnen blijven spelen vanaf hun troon/torentje.
- Dennis Cavallino
De dubbele dip in de UK is een feit:

2 keer 2 kwartalen op rij in de min, met tussentijds nog een kwartaaltje negatief, dus in feite een W-dip. Je ziet dat de huidige dip minder heftig is dan de 1e en dus waarschijnlijk langer gaat duren.
Ook in 't VK krijgt de premier de schuld, maar we doen 't met zijn allen....
We kunnen in ieder geval weer goedkoper auto's uit Engeland halen.
2 keer 2 kwartalen op rij in de min, met tussentijds nog een kwartaaltje negatief, dus in feite een W-dip. Je ziet dat de huidige dip minder heftig is dan de 1e en dus waarschijnlijk langer gaat duren.
Ook in 't VK krijgt de premier de schuld, maar we doen 't met zijn allen....
We kunnen in ieder geval weer goedkoper auto's uit Engeland halen.
- Dennis Cavallino
Robin, ik kwam dit nog tegen als aanvulling om het even in perspectief te zetten:
hypotheekschuld Ned. in 1996:
138 miljard euro.
hypotheekschuld Ned. in 2011:
639 miljard euro.
Volgens accountantskantoor Ernst & Young is nationale hypotheekschuld al 1000 miljard euro.
hypotheekschuld Ned. in 1996:
138 miljard euro.
hypotheekschuld Ned. in 2011:
639 miljard euro.
Volgens accountantskantoor Ernst & Young is nationale hypotheekschuld al 1000 miljard euro.
Dennis Cavallino schreef:
Totaal vermogen Nederlanders: 1194,4 miljard in 2011
Totale hypotheekschuld Nederlanders: 662 miljard in 2011
Ons vermogen daalt sneller dan de schuld stijgt.
2011:
Gemiddeld vermogen: 166.150 euro (daalt)
Gemiddelde waarde huis: 230.000 euro (daalt)
Gemiddelde hypotheekschuld: 160.000 euro (steeg licht in 2011, redenen bekend)
Gemiddelde overige schulden: 42.000 euro (stijgt)
Gemiddelde spaarsaldo: +-42.000 euro (stijgt)
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Romo heeft gelijk. De volgende verkiezingen zullen niet over moslims gaan of over Polen, maar over Europese bemoeizucht. En terecht, het wordt veel te gek:
De Jager tegen voorstel hogere EU-begroting
DEN HAAG - Nederland zal niet instemmen met een verhoging van de EU-begroting volgend jaar met bijna 7 procent. „Dat is een veel te hoog percentage, dat is niet denkbaar”, zei minister Jan Kees de Jager (Financiën) woensdag in een eerste reactie op het voorstel van de Europese Commissie.
Kamerleden winden zich op over het voorstel van Brussel. „Een grove schande. Er moeten minder miljarden naar de EU, niet meer”, liet PVV-leider Geert Wilders weten. „Welke Nederlander wil nu miljarden in Nederland bezuinigen terwijl we miljarden aan de bureaucraten in de EU geven. Gekkenwerk!”, vervolgt Wilders.
Ook SP-leider Emile Roemer is tegen: „Als je begint met 7 procent lager, dan komen we een heel eind.” PvdA-Kamerlid Ronald Plasterk vindt een nominale nullijn een beter idee. „Hier gaat alles in de min, op alle bestuurslagen, zoals de provincies en de gemeenten. Het is merkwaardig dat de EU dan meer geld krijgt, terwijl dat ook gewoon een bestuurslaag is.”
Volgens CDA-Kamerlid Elly Blanksma is begrotingsdiscipline ook voor Europa van toepassing. De partij wil maximaal de nullijn.
PVV-Kamerlid Louis Bontes vroeg een debat aan om het plan van „de Brusselse piranha's” te bespreken. De Kamer besloot daarop een brief aan de regering te vragen en daarna over de zaak te praten. Het is nog niet duidelijk wanneer dat gaat gebeuren.
Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie maakte woensdag bekend dat de verhoging van zijn begroting nodig is om volgend jaar aan eerder gedane verplichtingen te voldoen.
-
Rupie
En wederom is de grote vraag waarvoor? Als ze nu eens leren uitleggen in Den Haag dan weten we waar we voor kiezen of niet. Ik ben voor Europa maar ik wil niet klakkeloos met mijn stem meegaan in dit soort uitgaven.Dennis Cavallino schreef:De onderhandelingen om meer geld voor Brussel zijn begonnen, Barosso opent hoog en al zou je in 't midden uitkomen (3,5%), dan nog is 't fucking-veel geld dat we beter kunnen gebruiken (zeg ik als Europa-gezinde dwaas):
Volgens mij gaat 't zaakje klappen. Uit de Euro stappen wordt opeens een stuk 'goedkoper' dan ermee doorgaan....De Europese Commissie wil de begroting volgend jaar met 6,8 procent verhogen tot 138 miljard euro. Voorzitter Barroso zegt het geld nodig te hebben om aan eerdere financiële afspraken te voldoen.
Volgens Barroso stijgen de Europese uitgaven zo hard dat hij niets anders kan dan de begroting te verhogen.
Kritiek
De mededeling van Barroso heeft direct geleid tot kritische reacties. Critici wijzen erop dat de lidstaten van Brussel juist opdracht krijgen om flink te snoeien om hun tekorten onder de 3 procent te krijgen.
Verwacht wordt dat er verzet komt uit het Europees Parlement, dat de begroting moet goedkeuren. Ook de regeringsleiders moeten ermee instemmen. Zij nemen in juni een besluit.
138 miljard
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Dennis Cavallino
Volgens mij had 'ie 142 nodig in 2012 en zou dat sowieso al worden verhoogd naar 152 in 2013, maar nu dus nogmaals 7% dáár bovenop, dus naar 162,5 miljard.
Als ik 't goed begrepen heb....
Of hij gaat nu van 142 naar 152. Dus een jaar eerder dan gepland.
Zo kan ik ook begroten! Wat levert zo'n baantje op? Kan 't er wel bij doen voor minder.
Cijfertjes
http://ec.europa.eu/budget/figures/fin_ ... fm#cf07_13
Als ik 't goed begrepen heb....
Of hij gaat nu van 142 naar 152. Dus een jaar eerder dan gepland.
Zo kan ik ook begroten! Wat levert zo'n baantje op? Kan 't er wel bij doen voor minder.
Cijfertjes
http://ec.europa.eu/budget/figures/fin_ ... fm#cf07_13
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 25 apr 2012, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rupie
Wat is het verschil? Ik denk dat mensen het gauw al als soberheid gaan ervaren omdat ze niet beter weten.. Graag wat meer uitleg dus. Want vrouwen gaan hun werk niet opgeven (velen werken al parttime), kinderopvang krijg je ook niet meer de wereld uit want dat schijnt zo te moeten. Leaseauto afschaffen? Hahaha.Emiel schreef: Als iedereen eens stapje terug deed de realiteit in , ipv de soberheid in, dan werd het een stuk beter hier.
Nu de rest vind ik wel realistisch.
Alles met een knipoog uiteraard, maar je raakt bijna alle pijnpunten volgens mij.
-
Rupie
Dat zijn alleen de ambtenaren. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar dan moet er wel gekeken worden naar wat ze doen. Imo denk ik dat er wel een paar overbodig zijnsmiley schreef:http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europ ... enaren.htmRuben schreef:138 miljard
Maar goed, wat hebben we nog meer? Subsidies? Zo'n ongezonde steunmaatregel voor landbouw bijvoorbeeld. Kunnen we dat niet beter uitbesteden aan Afrika en daar de economie op gang helpen? Ik weet het niet hoor. Maar misschien kan het plaatje eens wat meer toegelicht worden
Ps: ik word hier eigenlijk niet vrolijker van. Ik zou bijna zeggen stoppen met al die onzin..
-
Rupie
Kleine stapjes Ruben, kleine stapjes..
- Dennis Cavallino
Wil je meer toelichting over de miljarden die de EU uitgeeft:

Dus 8,2 miljard gaat naar overheadskosten....

Quote Lightning McQueen: Ka-Ching!
-
Rupie
Ok, nog eentje dan en dan ga ik de wereld veranderen door aan mezelf te beginnenRobin schreef:Ik snap je redenering Ruben. Punt is dat die Jan Modaal niet alleen 'n dak boven z'n hoofd wil(de) maar luxer wonen. Tegen de maximaal haalbare hypotheek. Weg koopkracht zwartwit. Alles in beleggingshypotheken etc.
Alles is hier inderaad veel te duur qua og en aanverwant.
Mijn punt dus. Ik heb de rest weggehaald van je post want hier draait het dus om imo. Als iets TE duur is, moeten we daar NU een oplossing voor bedenken.
Hoe dan ook denk ik wel dat we een probleem hebben als we niet binnen de tweede kamer een grote meerderheid krijgen voor goede plannen voor de LANGE termijn. De 3% is leuk om over te lullen, maar totaal niet van belang. Als je nu op de verkeerde manier gaat snijden verander je niks en maak je dus niks beter.
Maar daar hebben we het hier over toch (in al mijn bescheidenheid)
Ps: ik zie dat ik het over een probleem heb. Voor alle duidelijkheid, we hebben geen probleem, maar er moet wel iets veranderen als je op een bepaalde manier over zaken denkt en wilt dat er iets verandert.
Laatst gewijzigd door Rupie op 25 apr 2012, 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rupie
Mooi plaatje Dennis, maar wat voor verdekte termen zijn dat die ze gebruiken?Dennis Cavallino schreef:Wil je meer toelichting over de miljarden die de EU uitgeeft:
I am out of here..
- Dennis Cavallino
Ja die termen zijn niet alleen ondoorzichtig, maar ook 'fraai' verwoord. Ze staan overigens wel uitgelegd op die site.
Dit is ook humor: http://ec.europa.eu/budget/explained/myths/myths_en.cfm
http://ec.europa.eu/budget/explained/my ... .cfm#2of15
Dit is ook humor: http://ec.europa.eu/budget/explained/myths/myths_en.cfm
http://ec.europa.eu/budget/explained/my ... .cfm#2of15