Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Kabinet gevallen,en nu??

Bericht door smiley » 23 apr 2012, 13:54

PVDF
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ij-op.html

Ben benieuwd hoe het partijprogramma eruit zou zien, naast de 130 en een stuk afvlakking van de benzineaccijns.

:df:

Tom

Bericht door Tom » 23 apr 2012, 14:07

Afbeelding

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 23 apr 2012, 14:21

:crazy:

Rupie

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Rupie » 23 apr 2012, 14:49

dvh schreef:Gezien er tussen 08.00 en 17.00 veruit de meeste posts gemaakt worden op dit forum zou ik inderdaad zeggen dat het crisis is en niemand wat te doen heeft :kikker:
Nee je meent het. Het is me nooit opgevallen :tong uitsteken:

Rupie

Bericht door Rupie » 23 apr 2012, 14:53

Ik vind de post van Bert overigens iets positiever. Maar je hebt mijn sympathie op een aantal gebieden wel gewonnen door een aantal posts van je Wouter. Al zal je dat misschien niks kunnen interesseren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2012, 15:34

Voor de mensen die wel graag copy-paste artikelen lezen, de volgende. Het gaat over het onvermogen om een juiste diagnose te stellen, ondanks dat de crisis alweer 5 jaar onderweg is :

---
Er lijkt maar geen einde aan de crisis te komen. Een belangrijke reden achter het onvermogen een effectief antwoord op de crisis te vinden is het gebrek aan het stellen van de juiste diagnose. Lees de analyse van Valentijn van Nieuwenhuijzen (ING).

De crisis heeft verschillende stadia doorlopen de afgelopen 5 jaar.
De overgang van de Amerikaanse “sub-prime”-crisis in 2007 naar de Europese schuldencrisis is er echter meer een transformatie dan een eliminatie.

Een belangrijke reden achter het onvermogen een effectief antwoord op de crisis te vinden is het gebrek aan het stellen van de juiste diagnose. De schuld-problemen die zich wereldwijd voordoen zorgen voor heel andere economische uitdagingen dan die we kennen uit de laatste decennia. Behalve dan de overeenkomstige problemen die Japan de laatste 20-jaar kent. Het blijft daarom opmerkelijk hoe weinig er geleerd is van de aanhoudende Japanse stagnatie die volgde op de boom-bust cyclus in vastgoed- en aandelenprijzen en de daaruit volgende schuldencrisis. Helaas wordt het Japanse verhaal echter voornamelijk genegeerd door de rest van de wereld. In Europa worden door politici and andere beleidsmakers voornamelijk ‘jaren tachtig’-oplossingen aangedragen om problemen van een geheel andere aard te lijf te gaan.

Een inflexibele aanbodzijde van de economie als gevolg van overmatig overheidsingrijpen en buitensporig veel invloed van vakbonden en loonindexering zijn voornamelijk problemen uit het verleden. In de jaren ’70 en ‘80 ontstond een economisch klimaat waarin een te kleine productiecapaciteit botste met een te grote vraag naar goederen en diensten. Dit leidde tot loon-prijsspiralen, te hoge inflatie en uit hun jasje gegroeide overheden die een rem zetten op de productiviteitsgroei. Met die kennis op zak, wordt nu vol enthousiasme het ouderwetse mantra gepredikt van hervormingen aan de aanbodzijde en het streven om de overheid af te slanken. Maatregelen die zeer effectief bleken om de economische problemen van pakweg dertig geleden aan te pakken, maar nauwelijks zijn toegesneden op de uitdagingen die voor ons liggen.

Tegenwoordig geldt namelijk bijna het omgekeerde. De economie wordt nu geconfronteerd met een enorm vraagtekort ten opzichte van het economisch productiepotentieel. Dat probleem is een direct gevolg van het afgraven van de huidige schuldenbergen. Met een focus op schuldreductie in zowel de publieke en de private sector, blijft de vraag naar goederen en diensten achter. Als gevolg daarvan bevinden bijna alle grote economieën zich nog altijd ruim onder hun productiecapaciteit en zijn gevaren als loon-prijsspiralen en een vertragende groei van productiecapaciteit niet het eerste om zich druk over te maken.

Nu de kern van de problematiek niet beperkingen aan aanbodzijde zijn, maar een tekort aan de vraagzijde, moet een toekomstgerichte oplossing erop gericht zijn de vraag te op korte termijn te ondersteunen en de schuldpositie van de private én de publieke sector op de lange termijn op orde te brengen. Het populaire waanidee dat acute bezuinigingen hierbij kunnen helpen door het vertrouwen van het bedrijfsleven en onder consumenten te verbeteren helpt hierbij niet – vrijwel elke keer dat tot nu toe in deze crisis naar dit middel is gegrepen, is het gewenste resultaat uitgebleven en bleek de vraag juist extra terug te vallen.

Desondanks is er volgens de Noord-Europese beleidsmakers geen reden om hun failliete strategie van de laatste twee jaar te wijzigen. Destructieve bezuinigen worden eerder kracht bij gezet om aan zelfopgelegde 3%-regels te voldoen. Een investering in de juiste diagnose van het probleem blijft dus achterwege en een economische ratio achter deze beleidskoers ontbreekt. Was men bereid geweest om een toekomstgerichte visie te ontwikkelen dan zouden vraag stimulerende maatregelen in landen die zich goedkoper dan ooit kunnen financieren (Duitsland, Nederland en Finland bijvoorbeeld) gecombineerd worden met hervormingen die het huishoudboekje van overheden en stabiliteit van de financiële sector op de lange termijn zouden waarborgen. Dat laatste komt neer op het aanpakken van het gebrek aan financiële dekking voor pensioen- en zorgstelsels, het elimineren van verstorende en kostbare subsidies (denk aan de hypotheekrenteaftrek), meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt en het invoeren van integraal Europees toezicht op de financiële sector.

Zolang men geen toekomstvisie heeft zal de groei en de omvang van begrotingtekorten blijven tegenvallen. Verder zullen, in tegenstelling tot de beloftes van politici, de financiële markten twijfels blijven houden over de houdbaarheid van de financiële huishouding van vele Europese overheden. Markten zijn lang niet altijd rationeel en soms overdreven emotioneel, maar ze zijn niet dom. Een niet geloofwaardige belofte om volgend jaar het begrotingtekort terug te dringen zonder overtuigend aandacht te geven aan hard oplopende vergrijzingkosten in de jaren daarna creëert geen vertrouwen onder beleggers. Het verkooppraatje van Noord Europese politici en centrale bankiers dat “de markt” hun dwingt om op de korte termijn hard te bezuinigen gaat dus ook mank.

Het besef dat je zonder groei en overtuigende structurele maatregelen de schuldproblemen niet kunt oplossen is heel duidelijk aanwezig in de markt en pas wanneer beleidsmakers dat beseffen hebben ze een kans de crisis tot een einde te brengen. Als zij echter aan het verleden blijven hangen in plaats van naar de toekomst te kijken, is het denkbaar dat de Europese beleidsmakers de aanhoudende crisis onnodig verlengen of zelfs verergeren. Voorlopig lijkt helaas dit laatste nog altijd meer waarschijnlijk dan het loslaten van oude reflexen. Zoals de bekende econoom Keynes al stelde: “De grootste uitdaging is niet om mensen nieuwe ideeën te laten accepteren, maar om ze de oude te laten vergeten”.
----

©Valentijn van Nieuwenhuijzen (ING), rtlz.nl

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 apr 2012, 15:41

Peric schreef:Da's nog veel Ruben, ik werk 33.3% van een dag..
De rest slaap ik, eet ik en geniet van m'n vrije tijd.
:strong:
Die Ruben met zijn 60% van de dag werken........en wat bereikt hij er mee. :nah:

smiley

Bericht door smiley » 23 apr 2012, 16:27

Downforce Hans schreef:Die Ruben met zijn 60% van de dag werken........en wat bereikt hij er mee. :nah:
Een kekke lotus rijden :df:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 apr 2012, 16:50

Nouja, Rutte heeft alleen het ontslag ingediend. Als de koningin nu een keer verstandig is accepteert ze het niet en zet ze al die pubers in Den Haag eens bij elkaar. Hopelijk laat ze het dan ook niet na om te wijzen op hun verantwoordelijkheid.

Nederland is op dit moment (zeker financieel) een flinke chaos en dat gaat niet beter worden. We hebben voorbeelden genoeg waar we naartoe kunnen: Italië, Spanje, Griekenland...

Zolang partijbelang voor het landsbelang gaat wordt het niks met onze huidige democratie. Volledig eens dus met Dennis en Wouter. En wat er is mis met 2 of 3 verplichte stromingen? En wie zegt uberhaupt dat democratie een werkend model is?

Nee, lekker tot september aanklooien midden in een recessie en vervolgens weer een half jaartje bezig met formeren. Lekker daadkrachtig en precies wat we nodig hebben #^&@(#&

De mooiste grap lijkt me straks verkiezingen met een soortgelijke uitslag als nu. Dat wordt helemaal feest :mrgreen:

Met een beetje mazzel pakt de PvdA weer stemmen terug bij de SP, die zitten tenslotte toch altijd bij elkaar te vissen. Zij decimeren en levelen elkaar wel.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 apr 2012, 17:41

^Al 5 jaar crisis?

In mijn beleving begon het te rommelen rond september 2008. Datdaarvoor ook al wat kleinere vlammetjes uitgroeiden tot 'n groter vuur, snap ik ook wel, maar de 'grote'klapper begon m.i. in de herfst van 2008?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 apr 2012, 17:51

Goed verhaal.
Maus335i schreef:Nouja, Rutte heeft alleen het ontslag ingediend. Als de koningin nu een keer verstandig is accepteert ze het niet en zet ze al die pubers in Den Haag eens bij elkaar. Hopelijk laat ze het dan ook niet na om te wijzen op hun verantwoordelijkheid.

Nederland is op dit moment (zeker financieel) een flinke chaos en dat gaat niet beter worden. We hebben voorbeelden genoeg waar we naartoe kunnen: Italië, Spanje, Griekenland...

Zolang partijbelang voor het landsbelang gaat wordt het niks met onze huidige democratie. Volledig eens dus met Dennis en Wouter. En wat er is mis met 2 of 3 verplichte stromingen? En wie zegt uberhaupt dat democratie een werkend model is?

Nee, lekker tot september aanklooien midden in een recessie en vervolgens weer een half jaartje bezig met formeren. Lekker daadkrachtig en precies wat we nodig hebben #^&@(#&

De mooiste grap lijkt me straks verkiezingen met een soortgelijke uitslag als nu. Dat wordt helemaal feest :mrgreen:

Met een beetje mazzel pakt de PvdA weer stemmen terug bij de SP, die zitten tenslotte toch altijd bij elkaar te vissen. Zij decimeren en levelen elkaar wel.
Dikgedrukt: Chavez, Ahmedinejad, Castro z'n broer en Kim Fok Jung Gil niet in elk geval.

Maar met Roemers aan 't roer gaan we toch niet díe kant écht op?

Koopkracht, en peace of mind voor huizenbezitters bijvoorbeeld. Dat ze de feeling terugkrijgen dat ze iets van waarde hebben(opgebouwd) . Want het slijk der aarde is wat het is....het belangrijkste middel op deze aardkloot.

Rebel

Bericht door Rebel » 23 apr 2012, 18:47

Robin schreef:
Rebel schreef:Allemaal koffiedik kijken hierboven.

De kiezer heeft wederom het woord. Peilingen zeggen nu nog niks. Pas enkele dagen voor de verkiezingen zullen ze een beter beeld gaan geven. Dan hebben de partijen hun standpunten kunnen toelichten. Ik ben ervan overtuigd dat de VVD wederom de grootste partij zal worden en hoop dat ze tijdens de formatie de SP links laten liggen. Want dat zal nog meer puin brengen.
Verder word ik moe van al het commentaar van de mensen die het minst bijdragen aan dit land. De wereld draait nu eenmaal om geld, deal with it.
Al het commentaar in 't algemeen of hier specifiek?

Ik was altijd ook in de richting van :Wie betaalt, bepaalt.

Maar daar maak je in dit land geen vrienden mee. :D

Nee in het algemeen Robin. Hier op het forum zitten weinig communisten.
Sinds vanmiddag is vanwege de grote belangstelling op Bol.com het woordenboek Nederland-RussIsch verdubbeld in prijs.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 apr 2012, 19:41

Maus335i schreef:Nouja, Rutte heeft alleen het ontslag ingediend. Als de koningin nu een keer verstandig is accepteert ze het niet en zet ze al die pubers in Den Haag eens bij elkaar. Hopelijk laat ze het dan ook niet na om te wijzen op hun verantwoordelijkheid.

+1.

Overigens, over die bezuinigingen waar ze op stuk liepen; ontwikkelingshulp gewoon stoppen nu, straks hebben wij ontwikkelingshulp nodig van andere landen omdat het allemaal neerwaarts gaat. En grenzen op slot voor asielzoekers voorlopig; is ook een aardige kostenpost denk ik zo. (Ja, ik zal best wat mensen voor het hoofd stoten, maar zo zie ik het nu eenmaal.)

Correct me if I'm wrong, maar ik ben bang dat als we nu niet eerst even naar ons zelf kijken in plaats van iedereen het zo goed mogelijk te maken dat we echt binnen een paar jaar aan de grond zitten en we zelf een derdewereldland worden.

Rupie

Bericht door Rupie » 23 apr 2012, 19:55

Interessante stelling Robin.

Ik denk dat voordat wij een derde wereld land zijn er wel heel veel rijkdom ingeleverd zal moeten worden. Dat de schulden een last zijn die niet minder wordt door de rente als ze niet afgelost worden is een belangrijk punt. Een lening vind ik ook zo goed als nooit een gezonde situatie en ook voor de overheid niet. De begroting zal op peil gebracht moeten worden, maar de vraag is hoe en op welke termijn. Het hoe zal links en rechts van mening over verschillen maar ook daarbinnen zullen de meningen verschillen.

Het is zo jammer dat er niet duidelijk verteld wordt welke kant we op willen en hoe we daar denken te komen. Er wordt alleen maar in percentages en in geld gedacht. Niet in duurzaamheid in alle opzichten en de toekomst waar we heen willen als Nederland, onderdeel van Europa en onderdeel van de mensheid..

Als je zegt dat je 10.000 banen (of hoeveel dan ook) wilt besparen binnen de overheid, vertel dan eens waar dat ten koste van gaat. In geld, in menselijkheid, in normen en waarden, in werkeloosheid, in visies, in duurzaamheid. Noem maar op. Laten we eens ophouden om alles in geld uit te drukken en in getallen. En wie weet gaan we dan op weg naar een duurzame oplossing..

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 23 apr 2012, 20:10

@Ruben: Ik denk ook dat er nog wel wat tijd overheen gaat voordat we echt een derdewereldland zijn natuurlijk, maar als we zo doorgaan zetten we wel een trend in die mij niet echt ideaal lijkt.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren nu met het kabinet..

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 23 apr 2012, 20:12

Zelfs over iets basaals als een verkiezingsdatum kunnen ze het al niet eens worden. Wat een treurigheid. Het failliet van het systeem.

Rebel

Bericht door Rebel » 23 apr 2012, 20:40

Reorganisaties bij diverse overheidsinstanties. Dat is een van de positieve dingen aan deze crisis.
Ik heb een kennis bij "de belasting" en die heeft me gewoon eerlijk verteld dat ze al sinds de verbeterde automatisering veel eerder met minder mensen konden werken. En zo zijn er massa's ambtenaren die in principe overbodig zijn. En maar lachen om Griekenland..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 apr 2012, 21:04

Griekenland, juist ja;

http://www.nu.nl/economie/2794252/topma ... -euro.html

Gezien de huidige "financiële oorlog" waarbij ik de yanks ernstig verdenk de € maximaal te destabiliseren, (die willen de olie Dollar coute que coute houden en gruwelen van een olie Euro) zou net als in echte oorlogstijd, een kabinet van nationale eenheid wenselijk zijn, een zakenkabinet is ook reeds geopperd. Op twitter wordt geroepen om Wijers (net exit Azo-Nobel) als MP, FWIW

Ik zie net Eurocommissaris Kroes weer oerend hard uithalen naar Wilders, maar ook weer oerend dom, want zij verschaft hem exact het platform waar Wilders wederom een electorale winst kan genereren.

De EU zal de BV Nederland maximaal willen houden aan de 3% norm, want wij hebben ons gereformeerde zuunigheidvingertje richting de knoflookstaten laten gelden. Dus speelt de EU het knetterhard, das direct koren op de molen van Wilders, die dit als verkiezingsthema strategisch zal uitspelen, dit gezien de negatieve sentimenten in Nederland t.a.v. de EU.
Dat Wilders nu overal de gebeten hond is en wordt afgeschreven lijkt mij zeer prematuur........dit gezien de kwantiteit aan Henken en Ingrids....................die zullen zeer gevoelig zijn voor deze, al tijden sluimerende, sentimenten.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 apr 2012, 21:10

Rebel

Bericht door Rebel » 23 apr 2012, 21:32

Hans Wijers heeft vorige week in Nieuwsuur duidelijk te kennen gegeven dat een terugkeer in de politiek uitgesloten is. De beste man had bij Akzo/Nobel een jaarsalaris van 3.2 miljoen per jaar (excl. bonus) :bag:

Ik vond zijn afscheidsfilm bij Akzo-Nobel fenomenaal en uniek,

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2oX-zyVHLdc&sns=em[/youtube]

dvh

Bericht door dvh » 23 apr 2012, 21:43

We zullen het meemaken..

Wat zeggen ze ook alweer ? Een schaap over de dam, de rest zal volgen ?

GTRene

Bericht door GTRene » 23 apr 2012, 21:43

@Rebel whahah leuk filmpje :-)

ik zag begin van de avond een interview op tv waar de geïnterviewde ook opperde bv een 2 partij? (weet niet meer hoe hij dat noemde) stelsel wat na de vraag kwam waar wij ook over zitten te praten...te veel partijen e.d. en dus komt het maar moeilijk op gang en of nooit goed.

dat systeem is, zo noemde hij. iets minder democratisch maar wel veel werkbaarder? dan denk ik, minder democratisch? kijk eens hoe die zooi nu gaat...wij vragen zo...doch krijgen het anders en dus dit systeem leuk qua gedachte maar niet langer werkbaar in deze open tijden.

wat dat betreft is de trend gezet dat het openbaar wordt qua gedachte....das goed al duurt zoiets als het bv komt nog heel lang, immers zo zij ook die man, die mensen wat er nu werken/zitten geven hun spel niet zomaar op en je hebt 2/3 van de stemmen nodig om de grondwet? te veranderen om zoiets mogelijk te maken in NL

smiley

Bericht door smiley » 23 apr 2012, 21:48

Robin Hartog schreef:Correct me if I'm wrong, maar ik ben bang dat als we nu niet eerst even naar ons zelf kijken in plaats van iedereen het zo goed mogelijk te maken dat we echt binnen een paar jaar aan de grond zitten en we zelf een derdewereldland worden.
Flink verschil tussen het begrotingstekort en het nederlandse spek.
We hebben hier alleen al aan pensioenen zo'n 900 miljard staan, en onze spaarcenten/beleggingen doen ook zo'n 400 miljard.
Totaal al meer vet op de botten dan het complete europeesche reddingsplan.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 23 apr 2012, 22:26

romo schreef:De EU zal de BV Nederland maximaal willen houden aan de 3% norm, want wij hebben ons gereformeerde zuunigheidvingertje richting de knoflookstaten laten gelden. Dus speelt de EU het knetterhard, das direct koren op de molen van Wilders, die dit als verkiezingsthema strategisch zal uitspelen, dit gezien de negatieve sentimenten in Nederland t.a.v. de EU.
Dat Wilders nu overal de gebeten hond is en wordt afgeschreven lijkt mij zeer prematuur........dit gezien de kwantiteit aan Henken en Ingrids....................die zullen zeer gevoelig zijn voor deze, al tijden sluimerende, sentimenten.
Wat gebeurde er ookweer toen Nederland unaniem tegen de Europese grondwet stemde, juist hij werd in een veranderde vorm alsnog door onze strot gedrukt door Brussel :bag:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 apr 2012, 22:38

smiley schreef:
Robin Hartog schreef:Correct me if I'm wrong, maar ik ben bang dat als we nu niet eerst even naar ons zelf kijken in plaats van iedereen het zo goed mogelijk te maken dat we echt binnen een paar jaar aan de grond zitten en we zelf een derdewereldland worden.
Flink verschil tussen het begrotingstekort en het nederlandse spek.
We hebben hier alleen al aan pensioenen zo'n 900 miljard staan, en onze spaarcenten/beleggingen doen ook zo'n 400 miljard.
Totaal al meer vet op de botten dan het complete europeesche reddingsplan.
Ik kon zo snel niet veel bronnen vinden, maar 900 miljard pensioengeld lijkt me overtrokken. Aldus deze site zou een kwart uitstaan aan europese obligaties (waaronder Portugal, Italie, Griekenland en Spanje) van 161 miljard, dat zou een totaal maken van 640 miljard.

http://www.ftm.nl/copypaste/kwart-pensi ... ozone.aspx

Zet daar de uitstaande hypotheekschuld van 630 miljard tegenover en je komt al een heel eind (al worden onze huizen natuurlijk nooit niks meer waard als het een beetje meezit). Consumptieve kredieten en andere geldleningen komen daar dan nog bij. En moeten we eigenlijk niet de staatsschuld er bij tellen? Uiteindelijk zijn wij gezamelijk degene die dat moeten gaan ophoesten. Gaat inmiddels toch om zo'n 400 miljard.

Spaartegoed Nederland was 300 miljard, maar hoeveel daarvan staat vast en is geinvesteerd in beleggingen?

Leningen en hypotheken worden niet snel minder waard door een crisisje, pensioenen en spaartegoeden helaas wel...

Een ontwikkelingsland worden we niet zo snel nee (ik snap je punt), maar rozenkleur en maneschijn is het evenmin.

Ohja, dat is nog even los van het feit dat door een stuurloos Nederland en gebrek aan goed financieel beleid, onze staatsrente met 0,3 procent is toegenomen sinds maart. Dat betekent zo'n 750 miljoen per jaar extra aan rentelasten die we lekker nog eens extra kunnen bezuinigen. Dat wordt overigens eerder erger dan beter door het uitstellen van verkiezingen.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 23 apr 2012, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie