Zo'n 100.000 automobilisten rijden komende zomer door op win

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robertdj

Zo'n 100.000 automobilisten rijden komende zomer door op win

Bericht door Robertdj » 23 apr 2012, 10:48

Verontrustende signalen over winterbanden in de zomer

AMSTERDAM - Zo'n 100.000 automobilisten rijden komende zomer door op winterbanden. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Multiscope, in opdracht van Bovag.

© Autoweek Onwetendheid is vaak de oorzaak, niet gebrek aan geld door de crisis. Automobilisten denken dat winterbanden net zo veilig zijn als zomerbanden.

De schatting van 100.000 automobilisten komt volgens Multiscope en Bovag overeen met ervaringen in Duitsland. Bandenproducent Goodyear schat dat daar circa drie miljoen automobilisten ’s zomers doorrijden op winterrubber.

Rolweerstand

Bovag zegt steeds vaker verontrustende signalen van haar leden te krijgen. Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.

"Je bespaart er trouwens geen geld mee, zoals sommigen denken", stelt Paul de Waal van Bovag. "Je verbruikt juist meer brandstof en de winterbanden slijten sneller in de zomer. Feitelijk ben je een dief van je eigen portemonnee."

Omruilperiode

Kwik-Fit Nederland kondigt eigen onderzoek aan. De marktleider in de bandenbranche zegt nog geen zicht te hebben op de verminderde animo. "We zitten middenin de omruilperiode. Pas in juni weten we meer’’, zegt marketingdirecteur Arjan van der Meer.

De ANWB adviseert automobilisten altijd gebruik te maken van zomer- en winterbanden. Voor wintersporters is dat al jaren staande praktijk. Toch heeft de ANWB niet de indruk dat grote groepen de bandenwissel overslaan.

Woordvoerder Markus van Tol: "We ervaren het niet als groot probleem. Wanneer je fatsoenlijk en beschaafd rijdt, zou je met winterbanden veilig in de zomer kunnen doorrijden. Zomerbanden zijn veiliger, maar winterbanden niet onveilig.’’
http://www.nu.nl/auto/2793546/verontrus ... zomer.html

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Zo'n 100.000 automobilisten rijden komende zomer door op

Bericht door Arthur » 23 apr 2012, 10:52

Heb om de zoveel tijd een rijtraining bij Prodrive vanuit m'n werk en daar was een instructeur (uit GTST) die dat zelf ook altijd deed. Was geen probleem zei hij, wat lult die ANWB dan? :mrgreen: :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2012, 10:55

Precies, ik doe 't ook.

Is inderdaad geen probleem op de meeste auto's.

Een sportief onderstel / sportieve auto is daarentegen wel ruk in de zomer. Ik kan 't Henk & Ingrid sterk aanbevelen. Scheelt geld en in veel gevallen is de winterband beter dan hun eco-band!

Een band moet wel een M&S logo hebben, dan is 'ie niet puur een winterband, maar ook geschikt voor de zomer, doordat de rubbersamenstelling niet knetterhard wordt zoals bij een échte winterband. 99% van de winterbanden in NL hebben zo'n M&S logo.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 apr 2012, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 23 apr 2012, 10:56

Arthur schreef:Heb om de zoveel tijd een rijtraining bij Prodrive vanuit m'n werk en daar was een instructeur (uit GTST) die dat zelf ook altijd deed. Was geen probleem zei hij, wat lult die ANWB dan? :mrgreen: :wink:
Ik heb wel eens gehoord dat de ANWB zelf lang of altijd op winterbanden rijd? eigenlijk nooit opgelet......

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 apr 2012, 11:06

Blijft wel "grappig". M'n broer kocht z'n vorige auto begin zomer en deze stond nog op winterbanden (ex lease). Heeft ze er gewoon om gelaten, is Italië op en neer geweest en de hele winter er nog mee gereden en daarna doorgereden to ze versleten waren. Vertelde mij dat hij nog nooit zo lang had gedaan met een setje banden :lol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 23 apr 2012, 11:28

Ach, mijn winterbanden zitten er nu 3 seizoenen op, dus die zijn niet al te best meer. Rijd ik deze zomer mooi mee door, einde van het jaar nieuwe erom.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 apr 2012, 12:47

Hehe, zag de topictitel;

Gelijk even m'n zomervelgen + nieuwe bandjes klaar laten leggen voor de Caddy.... :tooth:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 apr 2012, 17:46

Ik reed deze winter gewoon door op zomerbanden. :banging:

Haalde vanmiddag bij Meppel nog 'n dame in 'n Opel Insignia station in met winterbanden. Ik dacht nog: "U bent er vroeg bij, mevrouwtje." :kikker:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 23 apr 2012, 19:20

Die van mij staat ook nog op winterbanden, zelfs de 1:24 versie ervan... nouja staat, hij hangt momenteel op een enkelkolommer tot hij klaar is voor de spuitcabine.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 apr 2012, 22:34

Komende week gaan ze er onderuit, die winterbanden dus........ik heb bewust lang gewacht want die PS2 zomerkneiters rijden ruk onder de 10 gr C.

En echt lente wil het ook nog niet worden..............

wjn

Bericht door wjn » 24 apr 2012, 12:11

Al die nietszeggende onderzoeken.

Als je winterband minder dan 5-6mm heeft, kun je 'm beter oprijden idd. Dus de rest v/h jaar gebruiken.
Is toch niets mis mee, mits je er rekening mee houdt.

Plaats reactie