M60B40 en S6S420G

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

M60B40 en S6S420G

Bericht door RJK » 22 apr 2012, 12:05

Na enkele maanden geleden een E38 740i met flinke hagelschade en roest te hebben gesloopt heb ik wat leuks overgehouden: een M60B40 motor en S6S420G 6-bak. Vervelend! :tong:

Nu is de vraag, wat zullen we er eens mee doen? Mijn idee is, inbouwen in een E30 touring en deze op termijn als daily driver gaan gebruiken. De ombouw zelf is voldoende op internet beschreven dus dat komt wel goed.

Ik heb wel wat bedenkingen:
Roest => ik heb een E30 sedan van 1990 gehad en die was behoorlijk krokant toen ik 'm verkocht. Is het vinden van een roestvrije E30 touring een utopie? Een paar kleine plekjes die behandeld moeten worden is tot daar aan toe maar ik ga er liever geen nieuwe dorpels inlassen...
Airconditioning => is een must want zomers de auto uitzweten ga ik niet meer aan beginnen. Er zijn volgens mij niet zoveel E30's die dat hebben dus dat zal de keuze wel beperken?

Misschien is een E36 touring ook wel een optie maar die ombouw is veel minder goed beschreven volgens mij?

Andere suggesties zijn welkom!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: M60B40 en S6S420G

Bericht door MartijnGizmo » 22 apr 2012, 12:33

Voor de inbouw van een V8 in een E36 heb je een Alpina-carterpan nodig, die nogal kostbaar/zeldzaam zijn. Ik geloof dat GTRene er eentje over heeft binnenkort...

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: M60B40 en S6S420G

Bericht door RJK » 22 apr 2012, 12:48

Ik geloof dat GTRene er eentje over heeft binnenkort...
Met een Z3 eromheen zeker? :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: M60B40 en S6S420G

Bericht door MartijnGizmo » 22 apr 2012, 12:48

Haha, nee, hij heeft er eentje extra...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28619
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M60B40 en S6S420G

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2012, 12:53

idd airco icm met E30 is zeldzaam :(

anders had ik ook een E30 touring gereden denk ik maar zomers zweten in de auto ga ik niet meer aan beginnen :kikker:

verder wel heel gaaf als je dat blok in een E30 gaat hangen :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M60B40 en S6S420G

Bericht door GTRene » 22 apr 2012, 12:58

MartijnGizmo schreef:Voor de inbouw van een V8 in een E36 heb je een Alpina-carterpan nodig, die nogal kostbaar/zeldzaam zijn. Ik geloof dat GTRene er eentje over heeft binnenkort...
nope, niet over, doch kosten voor een nwe vallen mee...maar er komt dan wel meer bij kijken qua Alpina onderdelen.
doch essentieel om de motor ver naar achter te bouwen en zo laag mogelijk!
immers die ombouw projecten zonder de Alpina delen en mer origineel carter e.d. komen een stuk verder naar voren en dus worden wat koplastig ipv een mooie balans dankzij de Alpina delen.

deze delen heb je nodig>>

http://www.thealpinaregister.com/downlo ... 6%20b8.pdf

te bestellen bv via BMW den Haag de Alpina afdeling.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M60B40 en S6S420G

Bericht door GTRene » 22 apr 2012, 13:02

foto voorbeeld M62B46 alpina motor delen met M62B44 delen
zo zie je hoeveel voordeel qua wegligging die delen kunnen opleveren, motor kan een stuk verder naar achteren en een stuk lager gemonteerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Cuprafan_123, Eric Z, EvdP, Joost H., Murena, RJK, SAH, Semrush [Bot], Ti-Tourist (Erik) en 2 gasten