bandenspanningsmeter, digitaal/analoog, duur/ niet duur?
- Roy RS
bandenspanningsmeter, digitaal/analoog, duur/ niet duur?
Heeft er iemand bijvoorbeeld ervaring met deze van OMP:
http://www.ompracing.it/detail.html?productcode=NC/072
42.95 is niet duur.
Ik kan zelf altijd moeilijk mijn geld uitgeven aan zo'n barrometer, een goede geijkte kost al gauw over de 100 euro. Nu gebruik ik op de zaak een geijkte en daarna zelf een relatief goedkope en houdt die afwijking aan en check het af en toe.
Nu vond ik deze en die is digitaal, had ik nog nooit iets van gehoord en in de beschrijving staat dat ie op 0,05 bar nauwkeurig werkt, dit lijkt me voor amateur gebruik ruim voldoen...
Ik hoor graag tips en meningen zodat ik erachter kom of ik toch maar eens wat meer moet uitgeven of dat zoiets prima is.
http://www.ompracing.it/detail.html?productcode=NC/072
42.95 is niet duur.
Ik kan zelf altijd moeilijk mijn geld uitgeven aan zo'n barrometer, een goede geijkte kost al gauw over de 100 euro. Nu gebruik ik op de zaak een geijkte en daarna zelf een relatief goedkope en houdt die afwijking aan en check het af en toe.
Nu vond ik deze en die is digitaal, had ik nog nooit iets van gehoord en in de beschrijving staat dat ie op 0,05 bar nauwkeurig werkt, dit lijkt me voor amateur gebruik ruim voldoen...
Ik hoor graag tips en meningen zodat ik erachter kom of ik toch maar eens wat meer moet uitgeven of dat zoiets prima is.
- Jan-Sietze
Re: bandenspanningsmeter, digitaal/analoog, duur/ niet duur?
Ziet er niet slecht uit...
http://www.xxlrally.com/product/digital_tyre_gauge.aspx - nog geen drie tientjes, nu nog ff kijken wat verzenden kost...
http://www.xxlrally.com/product/digital_tyre_gauge.aspx - nog geen drie tientjes, nu nog ff kijken wat verzenden kost...
- alt
Ik heb deze ook, maar heb toch maar weer een grote analoge bandenspanningsmeter gekocht.
Je kan 1 band meten, dan uit zetten, aan zetten, de volgende band meten.
Als je te lang wacht, dat zijn enkele seconden, gaat de digitale bandenspanningsmeter weer uit.
Als je te lang wacht, dat zijn enkele seconden, gaat de digitale bandenspanningsmeter weer uit.
- Roy RS
Heb je ooit gekeken of ie nauwkeurig/ geijkt is? Als zo' n ding net als bij de pomp een half barretje af kan wijken dan heeft het weinig zin...aan en uit zetten doet me niet zo veel, zo vaak gebruik ik het ook weer niet!alt schreef:Ik heb deze ook, maar heb toch maar weer een grote analoge bandenspanningsmeter gekocht.
- @iko
Ik heb de indruk dat je de druk dan ook niet kan verminderen en tegelijk uitlezen.Roy RS schreef:Heb je ooit gekeken of ie nauwkeurig/ geijkt is? Als zo' n ding net als bij de pomp een half barretje af kan wijken dan heeft het weinig zin...aan en uit zetten doet me niet zo veel, zo vaak gebruik ik het ook weer niet!alt schreef:Ik heb deze ook, maar heb toch maar weer een grote analoge bandenspanningsmeter gekocht.
imo heb je er dan niet zoveel aan.
- Tom van H.
Klopt, dat kan met die OMP niet, dus elke keer beetje lucht eruit, opnieuw uit en aan zetten, weer beetje lucht eruit, weer uit en aanzetten, etc. Ik gebruik hem zelf ook en vind het een absolute afrader!@iko schreef: Ik heb de indruk dat je de druk dan ook niet kan verminderen en tegelijk uitlezen.
Bijkomend nadeel is door de lange onflexibele buis aan het einde is hij bij sommige velgen heel moeilijk in de juiste hoek te houden om op het ventiel te komen.
- Dennis Cavallino
Al heb je een geijkte, dan zul je hem ieder jaar opnieuw moeten laten keuren, wil je absolute zekerheid hebben.
Voor hobby-gebruik lijkt mij dat nergens voor nodig, als het doel is dat je je bandenspanning op circuits een beetje kunt controleren en aanpassen. Daarnaast moet ik altijd lachen om die lui die na ieder rondje binnenkomen en telkens vol stress een rondje bandenspanningmeten doen en nooit een deuk in een pakje boter rijden.
Voor hobby-gebruik lijkt mij dat nergens voor nodig, als het doel is dat je je bandenspanning op circuits een beetje kunt controleren en aanpassen. Daarnaast moet ik altijd lachen om die lui die na ieder rondje binnenkomen en telkens vol stress een rondje bandenspanningmeten doen en nooit een deuk in een pakje boter rijden.
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Wij hebben er gewoon een bij de lokale automaterialen zaak gehaald. Was iets van een paar tientjes en doet het prima. In ieder geval geen rare slijtage.
We vertrekken meestal op 1.8/1.9 dan paar rondjes rijden en aflaten. Dan een sessie van +/- 30 minuten en nogmaals checken, daarna checken we de spanning niet meer.
We vertrekken meestal op 1.8/1.9 dan paar rondjes rijden en aflaten. Dan een sessie van +/- 30 minuten en nogmaals checken, daarna checken we de spanning niet meer.
- Dennis Cavallino
Dat is natuurlijk prima, zeker als je een race gaat rijden. Maar die mannetjes die overdreven druk bezig zijn met parameters in plaats van lekker autorijden, die doen mij altijd denken aan 't verhaal uit de tijd dat Senna op Zandvoort mocht testen in een F3 van van Amersfoort Racing (?).
Heel de dag verbrak hij rondetijd na rondetijd en heel de dag liep 'ie te zeiken dat dit niet goed was aan de auto en dat niet klopte aan de afstelling... tot de monteurs d'r helemaal klaar mee waren en een geintje uithaalden met Senna (die toen voor hen nog een 'nobody' was met een grote bek).
Ze verlaagden de bandenspanning linksvoor met 0,1 Bar zonder Senna te informeren.
Senna reed de pits uit en kwam daarna meteen weer binnen: "ik weet niet wát er mis is met de auto, maar linksvoor klopt er geen zak van!"
Daarna hebben ze uit respect steeds een buiging gemaakt voor meneer Senna en gedaan wat hij hen opdroeg.
Heel de dag verbrak hij rondetijd na rondetijd en heel de dag liep 'ie te zeiken dat dit niet goed was aan de auto en dat niet klopte aan de afstelling... tot de monteurs d'r helemaal klaar mee waren en een geintje uithaalden met Senna (die toen voor hen nog een 'nobody' was met een grote bek).
Ze verlaagden de bandenspanning linksvoor met 0,1 Bar zonder Senna te informeren.
Senna reed de pits uit en kwam daarna meteen weer binnen: "ik weet niet wát er mis is met de auto, maar linksvoor klopt er geen zak van!"
Daarna hebben ze uit respect steeds een buiging gemaakt voor meneer Senna en gedaan wat hij hen opdroeg.

- @iko
iig een mooi verhaalDennis Cavallino schreef: Heel de dag verbrak hij rondetijd na rondetijd en heel de dag liep 'ie te zeiken dat dit niet goed was aan de auto en dat niet klopte aan de afstelling... tot de monteurs d'r helemaal klaar mee waren en een geintje uithaalden met Senna (die toen voor hen nog een 'nobody' was met een grote bek).

Ik zeik ook altijd, maar helaas ben ik mijn eigen crew, dus dat schiet niet op.
- Roy RS
Tom van H. schreef:Klopt, dat kan met die OMP niet, dus elke keer beetje lucht eruit, opnieuw uit en aan zetten, weer beetje lucht eruit, weer uit en aanzetten, etc. Ik gebruik hem zelf ook en vind het een absolute afrader!@iko schreef: Ik heb de indruk dat je de druk dan ook niet kan verminderen en tegelijk uitlezen.
Bijkomend nadeel is door de lange onflexibele buis aan het einde is hij bij sommige velgen heel moeilijk in de juiste hoek te houden om op het ventiel te komen.
Weet je zeker dat het dezelfde is, er staat namelijk with bleed off valve... Klinkt alsof dat nu wel kan!
Ik wil zoiets overigens vooral hebben om gewoon als ik maandelijks mijn banden op spanning zet van mijn auto's en die van mijn meisje, dat de spanning klopt. Bij de pomp scheelt het ooit erg veel per wiel....vreemd
Als ik het dan koop wil ik wel iets goeds.
Iemand een link naar een type met goede ervaringen? Mag ook prima analoog zijn.
- Tom van H.
Is dezelfde, heeft ook een bleed off valveRoy RS schreef:Tom van H. schreef:Klopt, dat kan met die OMP niet, dus elke keer beetje lucht eruit, opnieuw uit en aan zetten, weer beetje lucht eruit, weer uit en aanzetten, etc. Ik gebruik hem zelf ook en vind het een absolute afrader!@iko schreef: Ik heb de indruk dat je de druk dan ook niet kan verminderen en tegelijk uitlezen.
Weet je zeker dat het dezelfde is, er staat namelijk with bleed off valve... Klinkt alsof dat nu wel kan!
Ik wil zoiets overigens vooral hebben om gewoon als ik maandelijks mijn banden op spanning zet van mijn auto's en die van mijn meisje, dat de spanning klopt. Bij de pomp scheelt het ooit erg veel per wiel....vreemd
Als ik het dan koop wil ik wel iets goeds.
Iemand een link naar een type met goede ervaringen? Mag ook prima analoog zijn.

- Roy RS
na diverse meters en vullers bekeken en gevoeld te hebben en de nodige info verzameld heb ik besloten om toch voor een geijkte analoge vulmeter te gaan. Ik had er 1 gevonden bij de plaatselijke vakhandel en die kostte 120 euro, deze zelfde kocht ik op www.damshop.nl voor 76 incl verzending. Normaal zou ik de winkelier het gegund hebben, ook omdat ik dan niet hoef te wachten, maar het prijsverschil was me te gortig.
het ding komt met een ijkingsrapport met een geldigheid van 2 jaar en het mag max 0,08 afwijken tot 4 bar. het betreft een door Michelin ondersteund exemplaar waar je ook lucht mee af kan laten en hij heeft een fijne grote klok, het voelt erg degelijk en robuust en ik ben er erg content mee.
de goedkopere gaven me niet het juiste gevoel en de exemplaren in de race-rally winkels waren zonder ijkrapport en daarmee voor mij te dubieus of de kwaliteit vergelijkbaar is met deze, buiten dat de prijs aanzienlijk hoger ligt.
I know, het is verdoeme maar een bandendrukmeter, waar maak je je druk om, maar ik heb zo'n tick dat het gewoon goed moet zijn...plus een rommelding had ik al, dat wilde ik per sé voorkomen nog eens te kopen.
pica

het ding komt met een ijkingsrapport met een geldigheid van 2 jaar en het mag max 0,08 afwijken tot 4 bar. het betreft een door Michelin ondersteund exemplaar waar je ook lucht mee af kan laten en hij heeft een fijne grote klok, het voelt erg degelijk en robuust en ik ben er erg content mee.
de goedkopere gaven me niet het juiste gevoel en de exemplaren in de race-rally winkels waren zonder ijkrapport en daarmee voor mij te dubieus of de kwaliteit vergelijkbaar is met deze, buiten dat de prijs aanzienlijk hoger ligt.
I know, het is verdoeme maar een bandendrukmeter, waar maak je je druk om, maar ik heb zo'n tick dat het gewoon goed moet zijn...plus een rommelding had ik al, dat wilde ik per sé voorkomen nog eens te kopen.
pica
- Luco
Ja leuk ding, maar een goede is vloeistofgevuld 

- Roy RS
Godnondeju.....(topics met god mogen weer, dus dat mag ik gewoon zeggen)
Voor mij is ie minimaal proffig genoeg, ik heb het jaren met mijn 6 euro bouwmarkt ding gedaan, deze is iig nauwkeurig, maar toch bedankt voor de tip die ik heel graag een week geleden had gekregen
Voor mij is ie minimaal proffig genoeg, ik heb het jaren met mijn 6 euro bouwmarkt ding gedaan, deze is iig nauwkeurig, maar toch bedankt voor de tip die ik heel graag een week geleden had gekregen
- @iko
tja, hoe ga je dat zien op deze schaal...Roy RS schreef:.... en het mag max 0,08 afwijken tot 4 bar.
- Roy RS
@iko schreef:tja, hoe ga je dat zien op deze schaal...Roy RS schreef:.... en het mag max 0,08 afwijken tot 4 bar.
nou ja allemaal niet echt heel erg van belang, enige wat van belang is dat ie best wel precies is en veel preciezer dan strikt noodzakelijk voor mij. ik heb zojuist de banden nagelopen wat met de pomp van het tankstation gedaan is en het scheelde een half bar tussen de hoogste en laagste gemeten druk, dus iig nuttig op een fatsoenlijke drukmeter te hebben. de schaal laat zich prima aflezen voor hele en halve punten.