God niet welkom op DF.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Peric

Re: God niet welkom op DF.

Bericht door Peric » 18 apr 2012, 22:34

Ik zou mijn kinderen gewoon op de school doen die bij ons in het dorp is. Afgezien van het feit dat het een christelijke school is wil ik toch dat mijn kind vrienden maakt. Dat is gelijk een stuk minder als je kind ergens anders op school zit.
Ik ben verder niet gelovig, maar wat een ander doet maakt me ook niet uit. Mijn ouders zijn gelovig, eigenlijk de rest van de familie ook.
Ik ben christelijk opgevoed, maar heb er nu niets mee mee.

RVV

Re: God niet welkom op DF.in

Bericht door RVV » 18 apr 2012, 23:05

Precies Peric. Was voor ons ook de belangrijkste reden. Klein dorp 95 procent van de overwegend gelovige kinderen gaat naar de christelijke school. Boeit me verder niet. Maar vergeet niet de leefwereld van je kind is extreem belangrijk. Kijk maar op je eigen kindertijd terug. Die staat in je geheugen gegrift. Ons leek het daarom erg belangrijk dat onze niet christelijke kinderen toch naar hun vriendjes en vriendinnetjes in het dorp naar dezelfde school gaan. Dat is hun jeugd en hun wereld. Buitendat denk ik dat het helemaal geen kwaad kan. Onze kinderen vragen wel eens waarom wij niet naar de kerk gaan maar waarom ze wel op een christelijke school zitten? Mijn antwoord is dan dat ze zelf vrij zijn om te kiezen om te geloven in god en alles wat er om heen hangt. Ze vragen mij ook wel eens of ik geloof in god. Ik zeg dan; "ik weet niet of er god bestaat, dat mag iedereen zelf bepalen of hij dat wil geloven" een antwoord waar ze zich wel in kunnen vinden. Ze vinden hun eigen weg wel in de wereld van wel of niet willen geloven. Er is geen dwang van ons als ouders en de school geeft ze toch inzicht in een gelovige en christelijke wereld. Al doen ze er in hun latere leven verder niets mee, het is toch een stukje levenservaring wat ze meenemen in hun keuze. Beter dan van die kinderen die op hun 10e de hele dag GVD lopen te roepen maar geen idee hebben wat het nou betekend.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 23:57

Ik wou er geen school discussie van maken, het stoort me alleen dat het geloof zich mengt in politiek en onderwijs. Als mensen zich er goed bij voelen dan moeten ze hun kinderen gewoon op een Christelijke (o.i.d.) school doen. Natuurlijk is kwaliteit van het onderwijs belangrijk, natuurlijk zijn vriendjes en vriendinnetjes evenals speel omgeving belangrijk maar bij het lezen van de folder gingen bij ons de nekharen overeind staan. We vroegen ons serieus af of er nog dingen voorbij zouden komen die niet met god/geloof te maken zouden hebben.

Het volgende dorp is 3km verderop........

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2012, 00:18

Ik heb op een openbare school gezeten, we hadden ook een jongen in de klas die was jehova getuige, mocht niks aanpakken als er iemand jarig was vond ik altijd zielig.
Tevens ook de vooroordelen van de bekende jehova met de voet tussen de deur, oprotten.

Pas geleden bij een opdrachtgever met een collega zzp-er gewerkt, we vulden elkaar erg goed aan en waren echt een goed team, pas na een maand of 5 kom ik erachter dat die jehova getuige was/is, niks van gemerkt.
Daarna wel serieuze gesprekken met hem over gehad, hij doet er veel voor en laat er veel voor, maar dringt het niet op aan een ander, en zo hoort het, daar heb ik nu wel respect voor.

Het kan dus wel, zonder het door je strot geduwd te krijgen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 19 apr 2012, 00:23

Niels schreef:
ErikMartijn schreef:
Daarnaast stoor ik mij er aan dat religieuze mensen zich buitengewoon vaak gekwetst voelen, en dit dan ook vooral luid en duidelijk aan de hele maatschappij denken te moeten mededelen. HTFU denk ik dan...
Dat is de trend tegenwoordig, zielig gevonden worden. Zelfs als je Aston Vantage je niet bevalt schijn je zelfs al zielig te moeten zijn :tooth: Zonder gekheid vind ik dat men zich verbazingwekkend een slachtoffer rol aan meet. Het komt voor op elk vlak en zelfs in de politiek........Gekkenwerk.

Dat iemand gelooft moet hij/zij zelf weten zolang ze mij er niet mee lastig vallen. Zelf weten, zelf baas......leven en laten leven. Dat geloof zich vermengt met politiek en scholen daarmee ben ik niet blij want daar heb ik last van. Geloof is geloof en ga er dan ook als zodanig mee om. Van mij krijg je alle ruimte maar geef mij ook alle ruimte.

In de nabije toekomst moeten wij ons kind naar een dorp verderop brengen omdat de school hier in het dorp geen openbare school is. Zijn ze ook nog bang dat de aanloop in de toekomst te weinig zal zijn om de boel open te houden. Tja ook dat is markt werking denk ik dan.....
*headdesk* klik ik m'n eigen reactie weg, niet handig.

Goed, nog een keer dan ik ga me de vingers er misschien wel mee branden :tooth: . Ik pak deze post even maar da's niks persoonlijks, het had bijvoorbeeld ook de 'staat en geloof gescheiden' opmerking van Dennis kunnen zijn. Hier wringt de schoen namelijk omdat onderwijs zowel een geloofs-item is (het is toch een belangrijk deel van de opvoeding, en dit telt tamelijk zwaar voor de gemiddelde christelijke ouder) als een politiek item. Voor veel gelovigen is het geloof ook larger then life, of in ieder geval larger dan de eigen huiskamer en kerk/parogie/'clubhuis'. Per definitie kruist het elkaar daarmee en heb je er ook mee te maken. Da's ook een stukje democratie en een stukje Nederland waar alles en iedereen door elkaar heen woont. In dit geval heb je dan de 'pech' dat je in zo'n klein dorp woont dat je er geen keuze door hebt. Andersom werkt het natuurlijk ook zo, stel dat een plaats geen christelijke school heeft (zal allicht voorkomen) dan heb je als christen de keuze je kiddo weg te brengen of het te slikken en 'm aan te laten schuiven in een openbare school of islamitische school.

That said zou ik er zelf geen enkel probleem mee hebben als er ook geleerd wordt dat er 'andere overtuigingen' zijn maar ik weet niet of een kind dat snapt. Wat je als ouder (lijkt mij) wilt is dat er een kader op de school is waarin je je deels of helemaal in kunt vinden. Goed, tot zover het onderwijs-stukkie, het is mij als niet-ouder niet mijn onderwerp.

Dan worden er nog wat generaliserende opmerkingen over huiliehuilie gedaan; dat zie je aan beide kanten, dus daar doe ik verder niet al te veel mee. Het kan maar zo zijn dat mensen (zelf geen last van) in een krimpende christelijke omgeving dit als bedreigend ervaren, het kan ook maar zo zijn dat er dat niks mee te maken heeft. De bulk van de gelovigen die ik ken (en dat zijn er nogal wat) zijn normale mensen. Hyper-overtuigd zijn en dat ook uit kunnen dragen: ik vind het wel knap, ik zie mezelf 'niet zo snel' als jehova-getuige langs de deuren gaan of midden in Den Bosch op het marktplein een stuk uit de bijbel voordragen. Irriteer me er ook niet aan. Ik verwonder me dan vooral, maar dat doe ik bijvoorbeeld ook als ik een groep voetbalsupporters luidkeels door de stad hoor trekken :) .

De 'door de strot duw'-methode geloof ik zelf ook niet in trouwens. Dat zie je op een gegeven moment dan ook veel te vaak verkeerd gaan als kinderen met 'wat strengere' opvoeding mee naar de kerk móeten. Dan wordt niet naar de kerk gaan door het kind als (effectief) middel gebruikt om zich af te zetten van de ouders. Werkt niet. Maargoed, ik ben dus geen opvoeder dus ik zal me stilhouden :kikker: .

Zo :peace:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2012, 01:32

Goed verhaal van jou kant Gerdinand.

Staat en geloof gescheiden, ik weet niet of je dat zo makkelijk kunt zeggen. Immers veel van onze wetten zijn vanuit de oudheid gebaseerd op de bijbel hoe je het ook wend of keert. Gij zult niet stelen gij zult niet doden enz. Daar komen onze omgangsnormen ook uit voor ook al is iemand tegenwoordig atheist. De manier waarop een mens doorgaans tegen normen en waarden aan kijkt word gevormd door de omgeving waarin je leeft. Alleen vind ik het wel terecht als er gesteld word dat je de beslissingen in de huidige politiek eigenlijk zonder geloofsinvloeden genomen moeten worden, al is het maar omdat de maatschappij tegenwoordig steeds multicultureler word. Natuurlijk zal dit bij het ene onderwerp meer meewegen als bij het andere.

Verder over uitdragen etc. Ik denk dat je daar in elk geloof extremen in hebt. Aan de ene kant bij ons de Jehova getuiges en aan de andere kant in de radicale moslims in het MO om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar ik denk dat in elk geloof het merendeel toch wel gematigd is. Daarbij is het ook nog eens zo dat de meeste religies onderling niet zo heel erg veel verschillen, of je het boek de Bijbel noemt of de Koran en of je richting God bid of Allah (welke eigenlijk God betekend), veel van de basisbeginselen zoals gedragsregels zijn niet veel anders. Een moslim hoort ook niet te stelen en te moorden etc.

Ik ben zelf atheist maar ik baseer die laatste alinea dan vooral op wat ik zelf meemaak, ik ben zelf vaak genoeg in overwegend Islamitische landen geweest, denk Midden Oosten etc en ik merk gewoon dat er door het merendeel niet moeilijk over gedaan word. Je hebt dan wel met wat lokale verschillen te maken maar Islam word je als westerling niet opgedrongen. Als je je niet offensief opstelt en een beetje respect toont voor hun gebruiken dan vinden ze het al lang goed. Niet anders als dat je in Nederland bij een Christelijke familie op bezoek zou zijn zeg maar.

Natuurlijk heb je in alle gevallen extremen, zat filmpjes op youtube en TV met allerlei misstanden in de naam van Allah en dan denk ik wat een stel idoten. Maar als ik een KKK leider in de VS van alles hoor brullen uit de naam van God dan denk ik hetzelfde.

HansD

Bericht door HansD » 19 apr 2012, 08:28

Helemaal eens met Bert.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 apr 2012, 08:54

Interessante gesprekken. Jammer dat ik Got topic heb gemist.

Peric

Bericht door Peric » 19 apr 2012, 09:36

Zijn dat wel christelijke of islamitische normen Bert? Denk dat het gewoon normale normen en waarden zijn, heeft voor mij niets met godsdienst te maken. Dus als je niet geloofd hoef je eigenlijk niet volgens die normen en waarden te leven?

Wie heeft er Zeitgeist-The Movie gezien? Het eerste stuk gaat over geloof. Daarin worden (volgens hun visie) de vele overeenkomsten van vele godsdiensten getoond. Het geeft je een andere visie op geloof.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 apr 2012, 09:39

Ik was het in grote delen met Bert hierboven eens, maar zat 'n beetje met het punt wat Peric nu aanhaalt inderdaad hierboven. Mee eens met Peric ook dus.

Het gij zult niet stelen en gij zult niet doden etc. zijn dan wel twee van de Tien Geboden uit de Bijbel, maar is in 'n noremale samelnleving vanzelfsprekend natuurlijk. (Of deze samenleving normaal is is punt twee) Daar hoef je de Bijbel niet voor te lezen.

M'n gelovige vrouw zegt altijd dat je over 3 dingen nooit moet discussieren: Geloof, politiek en voetbal.

Bij dezen dus.

Heerenveen wordt kampioen! :kikker:

*gaat weer aan de zijlijn staan*

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 19 apr 2012, 09:48

Ik geloof zelf niet maar vind de boeddhistische gedachtegang mooi

" Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's"

Ik vind het ook prima dat anderen geloven of dat nu christen, moslims whatever zijn maar probeer mij niet te overtuigen of mij te beoordelen omdat ik niet geloof. Ik kan dan ook prima samenwerken of vrienden zijn met iemand die wel gelooft zolang er respect van beide zijden is. Maar ga een pittige discussie niet uit de weg over het geloof...

als ik zie wat er gebeurt mbt Katholieke kerk...dan heb ik daar wel heel duidelijk een mening over...als is het maar dat de een Brenninkmeijer in commissie Deetman zit en laat die club nu de grootste geldschieter zijn voor deze kerk in NL...interessant denk ik dan....

Zeistgeist stuk over geloof....kijk ernaar en ga er eens over nadenken...

ik vind het ook prima als iemand met een keppeltje, hoofddoek, kruis om zn nek over straat loopt..ik respecteer dat maar veroordeel anderen dan ook niet die dat niet doen....

Alle extremen mbt geloof veroordeel ik wel...als je de boeken goed leest staat er volgens mij in dat je naasten lief hebt etc....en dat zie je in de extremen niet terug...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2012, 10:14

Peric schreef:Zijn dat wel christelijke of islamitische normen Bert? Denk dat het gewoon normale normen en waarden zijn, heeft voor mij niets met godsdienst te maken. Dus als je niet geloofd hoef je eigenlijk niet volgens die normen en waarden te leven?
Ik quote deze even maar zelfde geld voor Robin natuurlijk.

Voor mij zijn dat ook gewone normale normen en waarden. Ik geef alleen maar aan dat ze in het verleden wel voortgekomen zijn uit het geloof. Trek je een parrallel met andere samenlevingen met een ander geloof zie je ook een gelijksoortige ontwikkeling.

Hoewel niet altijd waar, er zijn ook plaatsen op de wereld waar je voor een tientje overhoop geschoten word terwijl ze daar ook een geloof aanhangen. Uitzonderingen zijn dus overal wel te verzinnen.

Zelfde met het verhaal welke Duifjes opnoemt, mbt katholieke kerk. Ik heb ook mijn mening over dat soort misstanden maar je kan moeilijk die hele gemeenschap over 1 kam scheren.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 apr 2012, 10:16

Gerdinand, prima betoog hoor! Ik stel het wat zwart/wit dat ik er last van heb maar "last" is wel wat zwaar gekozen in deze. Een andere school kiezen vind ik jammer enerzijds aan de andere kant is ook dat onze eigen keuze. We willen ons kind absoluut niet weg houden van geloof, het is immers onderdeel van onze cultuur. Waar wij mee zitten is dat je een kind van 3-4 jaar ergens naar toe laat gaan waar geloof als waarheid wordt gezien. Ook daar zouden we mee kunnen leven als er ruimte voor is dat er kinderen zijn die niet geloven en dat wordt gerespecteerd. Echter krijgen wij niet die indruk vanuit de folder..... Tot zo ver de school discussie.

Verder met Peric eens. Waar de normen en waarden uiteindelijk ook vandaan komen het is uiteindelijk een stuk fatsoen van je zelf. Evenals dat je elkaar respecteerd en in zijn waarde laat. Gelovig of niet.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 19 apr 2012, 10:21

dvh schreef:Zolang er maar mayonaise op tafel komt vind ik alles best.
Mijn collega keek even vreemd op toen ik begon te lachen...

OT: Ik ben Christelijk opgevoed en ging tot m'n 16e naar de kerk, maar tegenwoordig heb ik er niets meer mee.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 19 apr 2012, 10:27

Bert ///M3 schreef:
Peric schreef:Zijn dat wel christelijke of islamitische normen Bert? Denk dat het gewoon normale normen en waarden zijn, heeft voor mij niets met godsdienst te maken. Dus als je niet geloofd hoef je eigenlijk niet volgens die normen en waarden te leven?

Voor mij zijn dat ook gewone normale normen en waarden. Ik geef alleen maar aan dat ze in het verleden wel voortgekomen zijn uit het geloof. Trek je een parrallel met andere samenlevingen met een ander geloof zie je ook een gelijksoortige ontwikkeling.

Hoewel niet altijd waar, er zijn ook plaatsen op de wereld waar je voor een tientje overhoop geschoten word terwijl ze daar ook een geloof aanhangen. Uitzonderingen zijn dus overal wel te verzinnen.

Zelfde met het verhaal welke Duifjes opnoemt, mbt katholieke kerk. Ik heb ook mijn mening over dat soort misstanden maar je kan moeilijk die hele gemeenschap over 1 kam scheren.
Klopt....alleen denk ik dan als je lid bent van die club *(katholieke kerk) dat je je moet afvragen om daar nog wel lid van te blijven? Als er in de top van een instelling/bedrijf zoiets zou gebeuren moet je eens kijken wat er gebeurt....

ErikS

Bericht door ErikS » 19 apr 2012, 10:31

G Kolkman schreef:Ja, ik ben de eerste (christelijke) gelovige in dit topic, zo lijkt het :kikker: :wave: .

Ik zou het er best eens over kunnen/willen hebben maar mijn ervaring op andere forums is dat als er eenmaal zulke onderwerpen op de tafel komen het nog wel eens een negatieve impact wil hebben op de sfeer. Nou zijn we hier over het algemeen best een smart bunch maar ik heb voor mezelf (momenteel) besloten dit soort topics het liefst in real life te bespreken omdat je dan ook de persoon of personen face to face ziet. Aangezien geloven ook volop een gevoelskwestie is kan het bv. best moeilijk zijn e.e.a. onder woorden te brengen en dan is een 'normaal' gesprek beter/functioneler dan een stukje tekst met wat verkeerd te interpreteren smiley's erbij. Tevens kom ik hier op DF voor de hobby en ontspanning, niet om dat soort discussies op het scherpst van de snede te voeren. Zoveel mensen zoveel inzichten en leven en laten leven.
Eens.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 19 apr 2012, 11:08

duifjes.com schreef:
Bert ///M3 schreef:

Klopt....alleen denk ik dan als je lid bent van die club *(katholieke kerk) dat je je moet afvragen om daar nog wel lid van te blijven? Als er in de top van een instelling/bedrijf zoiets zou gebeuren moet je eens kijken wat er gebeurt....
Kindermisbruik in wat voor een context dan ook is nooit goed te praten. Het zou mij als katholiek in ieder geval diep raken, daar hoef je niet jaloers op te zijn. Helaas komt het binnen en buiten de kerk voor alleen heeft 'de kerk' natuurlijk een voorbeeldfunctie - zeker in die tijd - dus 'ironisch' only begins the to describe hoe slecht het is.

Normen en waarden zijn historisch gezien altijd aan verandering onderhevig. Onze huidige stapel is denk ik voor een groot deel toch wel gevormd door het christelijke geloof. Maar onder diezelfde vlag gebeurden er een paar honderd jaar geleden ook dingen die 'niet helemaal in deze tijdsgeest' thuis horen, of in welke tijd dan ook. Kortom, humans will be humans, en elke tijd heeft z'n eigen normen. Da's heel normaal, anders hadden we ze ook geen NORMen genoemd. Voor hetzelfde geld kijken we over 50 jaar hoofdschuddend terug op de kort rokjes van nu (al kan ik me dat moeilijk voorstellen :hot: ).

RVV

Bericht door RVV » 19 apr 2012, 11:11

Niels, ik denk dat je als ouders daar niet te zwaar aan moet tillen. Als niet gelovige ouders kunnen jullie juist beter relativeren. Dat op school geloof als waarheid wordt verkocht is eigenlijk hetzelfde als ouders zijnde het geloof als een onwaarheid verkopen aan je kind.

Dat geloof bestaat is een feit (in vele vormen en uitingen). Waar je in gelooft is geen feit. Dat hou ik mijn kinderen voor.

Een school kan je kind leren wat allemaal komt kijken rondom het geloof, maar ze kunnen nog steeds niet je kind "dwingen" om te geloven. Kinderen nemen echt niet alles zomaar voor zoete koek aan hoor. Ja als ze echt nog in de sinterklaasleeftijd zitten, maar dan geloven ze ook nog in sinterklaas en dat vinden we als ouders ook leuk. Een christelijke school is er niet om je kind om te programmeren tot een gelovige. Dat gebeurd ook echt niet. Ouders die willen dat hun kinderen 100% christelijk worden opgevoed gaan mede daarom ook naar de kerk. Een christelijke school sluit aan op de kerkelijke beleving van een christelijk gezin en kinderen. Maar is geen vervanger daarvoor.

Hoe erg is het dat je kind een stuk geloofsbeleving mee krijgt? Reine kindergeesten programmeren is kwalijk zeggen sommige mensen, ook in dit topic. Is dat ook zo? Volgens mij niet. Ik ben zelf niet in een gelovig gezin grootgebracht. Als kind neem je toch standpunten en denkwijzes van je ouders over. Mijn vader was ook altijd uitgesproken tegen het geloof. Ik als kind automaitisch ook. Maar toen ik 8 jaar was en een kinderbijbel van mijn opa kreeg, gewoon omdat hij vond dat het bij me opvoeding hoorde. Vond ik het beste een bere interessant boek. Ik heb op een openbare lagere school gezeten, veel kinderen bij mij in de straat gingen naar een katholieke of algemeen christelijke school. Vond het ergens ook wel jammer dat ik nooit naar zo'n school ben geweest. Had altijd het idee (op basis van de verhalen) dat daar "meer" leuke dingen werden gedaan als op de openbare school waar ik op zat. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat het geloof zover op afstand stond in ons gezin thuis. Ik heb nooit echt de ruimte gehad om me op dat vlak te kunnen ontplooien in mijn jeugd.

Bestaat god? Een grote vraag.. maar ik ben van mening dat roepen dat god niet bestaat eigenlijk net zo onzinnig is dan roepen dat god wel bestaat.

Want wie weet het? Iemand die zegt god bestaat niet, zegt eigenlijk ik weet dat die niet bestaat. Maar als die moet uitleggen waarom god niet bestaat kan hij dat niet feitelijk onderbouwen. Hij kan het aannemelijk maken, maar ook dan loop je vast in een wirwar van zaken die zelfs de wetenschap niet kan verklaren. Bijvoorbeeld hoe kon uit het niets leven ontstaan? Of wat was er ooit voor de theorie van de oerknal. Waar is de missing link tussen onze voorvaderen en de huidige moderne mens?

Andersom lopen gelovigen ook vast in theoretische onderbouwingen. Ze vallen dan al snel terug op wat in de bijbel staat. (of ander geloofsboek). Die bijbel is voor vele gelovigen een waarheid. Dat kan ik prima respecteren.

Ik zie het zo.. je hebt het geloof in een god... mijn vrouw is ook gelovig, maar dat is haar "ding" ze doet er prakiserend verder niets mee (geen kerk, niet bidden, geen bijbel lezen, maar wel gelovig/kerkelijk opgevoed) en je hebt mensen die op allerlei manieren het geloof op hun manier willen uitdragen. Dus kerk bezoeken, bijbel lezen, etc.. zit ook een sociaal maatschappelijk aspect aan vast. Dat is vaak ook de keuze om dat op die manier te willen.

Uiteindelijk denk ik dat het vooral moet gaan om respect en met normen en waarden met elkaar om te gaan. En ik denk dat een christelijke school daar zeker een belangrijk steentje aan bij kan dragen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2012, 11:32

Mooie post Rico :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 apr 2012, 11:41

Waar ik in de basis een probleem met religie heb is dit:
Dat je bij je geboorte in je geloofsgemeenschap al gechanteerd wordt met het idee dat het zus en zo zou moeten (zijn/doen) en als je daar niet in meegaat je gedoemd bent. Even zwartwit.

Daar gaat 't in de basis al vreselijk fout vind ik. Tot zover mijn bijdrage.

Ohja, deze aardbol is ook wel even 'n tikkie ouder dan Abraham, Jezus, Mohammed of Mientjan Faber.

Zoiets dus:
Do you think I'm going to hell? If yes, why? Why would God condemn me to eternal torture just for not believing him in the face of a huge lack of evidence? Why did he create me with my questioning, rational mind if I was going to be punished for exercising it? If no, then there's no reason to bother believing in him anyway.

Do you believe in Zeus? Do you believe in FSM? How about unicorns or fairies? How about Xorplax, a god I just made up? Why not?... Well that's why I don't believe in your god, and why you shouldn't either.
En die laatste gebruik ik wel 'ns tegen sommigen. Dat ik in Romeinse/Germaanse/Griekse goden geloof, want ouder/mooier/interessanter. Maar dat kan niet/mag niet want Sinterklaas bestaat niet en de Kerstman ook niet zeggen ze dan...ofzo.

http://www.thinkatheist.com/group/qaar

Ik ben dus wel meer dan goed klaar met welk geloof dan ook.

Iets met :God is goed maar 't schort nogal aan 't grondpersoneel.

Ik zie 'n kerk/gebedshuis als zoiets als 'n Apple Store of BMW/Porsche/Ferrari dealer ofzo.

Neemt niet weg dat er prachtige kathedralen bestaan waar ik ook diep van onder de indruk ben kunst/bouwtechnisch.
Laatst gewijzigd door Robin op 19 apr 2012, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 19 apr 2012, 11:52

romo schreef:
Spijkerhard schreef:Waar blijft nou die optie om een draadje permanent weg te drukken... :devil: :angel:
Waarom wegdrukken, er valt geen ongetogen woord...........

Wel leuke discussie, daar is in het geheel niets mis mee.......
Met de discussie is niets mis, maar m'n "ongelezen berichten" scherm van Driving-fun komen steeds meer treads die ik niet interessant vind... Nou begrijp ik wel dat er Off-topic geneuzel voorkomt op elk forum, da's t probleem niet. Zelfs sommig on-topic geneuzel zou ik permanent "weg" willen drukken uit de "ongelezen" page (Hoewel ik de 1M geweldig vind, de details in het topic hier vind ik bijvoorbeeld oninteressant)

Zou gewoon gemakkelijk zijn, een splitsing tussen "ongelezen berrichten" en "oninteressante draadjes" berichten...

(oninteressant blijft natuurlijk persoonlijk...)

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 19 apr 2012, 19:33

In het kader van 'discussietopic' is er vanavond om 5 voor 12 (!) een programma over mensen met een christelijke achtergrond die daar 'vanaf gevallen zijn'. Misschien interessant voor een enkeling hier.

dvh

Bericht door dvh » 19 apr 2012, 21:05

Echter krijgen wij niet die indruk vanuit de folder.
Toen ik de folder bekeer wat de visie v/d school is, en de normen en waarden ze gebruiken, toen viel ik bijna van mijn stoel en dacht ik dat het een sekte was ipv een basisschool :mrgreen:

Gekke is dat ik er irl eigenlijk weinig tot helemaal niks van merk / tegenkom wat ik in die folder las.
Klonk allemaal heel erg zwaar, maar de school is vrij luchtig.

Rupie

Bericht door Rupie » 19 apr 2012, 21:33

G Kolkman schreef:In het kader van 'discussietopic' is er vanavond om 5 voor 12 (!) een programma over mensen met een christelijke achtergrond die daar 'vanaf gevallen zijn'. Misschien interessant voor een enkeling hier.
Nederland 2 inderdaad, Adieu God. Mooie titel moet ik eerlijk bekennen :mrgreen:

Ik ben vooral ook benieuwd naar (in het kader van dit topic) de beleving van God door mensen. Juist misschien ook wel bij serieuze onderwerpen en gebeurtenissen in het leven. Daarnaast het stukje zingeving wat er in zijn algemeen uitgehaald wordt en of mensen een bepaalde berusting stabiliteit voelen door het geloof, zover je dat kunt duiden als je "altijd" al gelooft hebt. Andere vormen van spiritualiteit zijn ook welkom als je zo het licht hebt gevonden :lol:

RVV

Bericht door RVV » 19 apr 2012, 21:40

Gloeilamp in de badkamer ging net stuk, in de bergkast had ik nog een licht gevonden.

Plaats reactie