God niet welkom op DF.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: God niet welkom op DF.

Bericht door romo » 18 apr 2012, 19:52

Kortom;

God is welkom op DF......................als ie zich maar aand de forum regels houdt, ander grijp ik in........ :lol:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 18 apr 2012, 19:54

Het geloof heeft natuurlijk positieve kanten. Mensen willen graag ergens bij horen, een gevoel van saamhorigheid hebben, ze willen hun gevoelens kunnen uiten, hun frustraties tonen. Het geloof biedt voor al deze dingen een uitkomst. Prima. Dit zijn echter allemaal sociale of psychologische aspecten.

Het hele bovennatuurlijke verhaal snap ik echter niet en is mijns inziens ook echt niet meer van deze tijd.
Daarnaast stoor ik mij er aan dat religieuze mensen zich buitengewoon vaak gekwetst voelen, en dit dan ook vooral luid en duidelijk aan de hele maatschappij denken te moeten mededelen. HTFU denk ik dan...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 20:16

ErikMartijn schreef:
Daarnaast stoor ik mij er aan dat religieuze mensen zich buitengewoon vaak gekwetst voelen, en dit dan ook vooral luid en duidelijk aan de hele maatschappij denken te moeten mededelen. HTFU denk ik dan...
Dat is de trend tegenwoordig, zielig gevonden worden. Zelfs als je Aston Vantage je niet bevalt schijn je zelfs al zielig te moeten zijn :tooth: Zonder gekheid vind ik dat men zich verbazingwekkend een slachtoffer rol aan meet. Het komt voor op elk vlak en zelfs in de politiek........Gekkenwerk.

Dat iemand gelooft moet hij/zij zelf weten zolang ze mij er niet mee lastig vallen. Zelf weten, zelf baas......leven en laten leven. Dat geloof zich vermengt met politiek en scholen daarmee ben ik niet blij want daar heb ik last van. Geloof is geloof en ga er dan ook als zodanig mee om. Van mij krijg je alle ruimte maar geef mij ook alle ruimte.

In de nabije toekomst moeten wij ons kind naar een dorp verderop brengen omdat de school hier in het dorp geen openbare school is. Zijn ze ook nog bang dat de aanloop in de toekomst te weinig zal zijn om de boel open te houden. Tja ook dat is markt werking denk ik dan.....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 20:19

G Kolkman schreef:Ja, ik ben de eerste (christelijke) gelovige in dit topic, zo lijkt het :kikker: :wave: .

Ik zou het er best eens over kunnen/willen hebben maar mijn ervaring op andere forums is dat als er eenmaal zulke onderwerpen op de tafel komen het nog wel eens een negatieve impact wil hebben op de sfeer. Nou zijn we hier over het algemeen best een smart bunch maar ik heb voor mezelf (momenteel) besloten dit soort topics het liefst in real life te bespreken omdat je dan ook de persoon of personen face to face ziet. Aangezien geloven ook volop een gevoelskwestie is kan het bv. best moeilijk zijn e.e.a. onder woorden te brengen en dan is een 'normaal' gesprek beter/functioneler dan een stukje tekst met wat verkeerd te interpreteren smiley's erbij. Tevens kom ik hier op DF voor de hobby en ontspanning, niet om dat soort discussies op het scherpst van de snede te voeren. Zoveel mensen zoveel inzichten en leven en laten leven.
+1!

dvh

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 20:28

In de nabije toekomst moeten wij ons kind naar een dorp verderop brengen omdat de school hier in het dorp geen openbare school is.
Moeten ?

Mijn oudste zoontje zit sinds kort op de kleuterschool. Zwaar christelijk.. Vind het wel lachen !
Moeten ze in een rij gaan staan, netjes naar binnen, op een stoeltje zitten, en ook weer in een rijtje naar buiten.

Allemaal jonge juffen in rok(jes)............... :kikker:

Kan hem ook naar het dorp hiernaast naar school brengen. Daar is een openbare school.. Maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Heb wel even nagekeken hoe de school het doet, nou dat is bovengemiddeld. Dus ik geloof het allemaal wel.

Dat uurtje uit de bijbel dat ze meekrijgen heb ik ook gehad als kind. Heeft niks geholpen want ik geloof alleen mijzelf.

Zie wel dat ze in groep 4 krijgen ze psalmen.. moeten ze uit hun hoofd gaan leren ! :)

'Waar halen we zo'n psalmen boek' vroeg mijn vriendin onlangs..
Hij kan er op zondag een uit de kerk gaan jatten, was mijn antwoord :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 apr 2012, 20:37

LOL......... Ik heb zelf ook wel op een Christelijke middelbare school gezeten. Prima joh, geen probleem. Kun je om 8:30 nog ff na suffen. Maar mijn kind van 3-4 naar school brengen waar geloof als waarheid wordt verkocht en waar Bijbelse verhalen worden voor gelezen i.p.v. het grote sprookjesboek (euh..)....Nee, dan wel ff 5 minuten de auto in.

dvh

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 20:42

Sinterklaas is ook waarheid voor die kinderen, als ze wat ouder worden trekken ze hun eigen conclusies er wel uit.

De kinderbijbel is gewoon een 'leuk verhaaltje' waar alle spannende minder leuke facetten v/d bijbel uitgehaald zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet eens hoeveel tijd ze eraan spenderen op de leeftijd van 4 - 5 jaar. Die kinderen zijn na een half uurtje voorlezen niet echt geconcentreerd meer volgens mij :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 20:47

dvh schreef:Sinterklaas is ook waarheid voor die kinderen, als ze wat ouder worden trekken ze hun eigen conclusies er wel uit.

De kinderbijbel is gewoon een 'leuk verhaaltje' waar alle spannende minder leuke facetten v/d bijbel uitgehaald zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet eens hoeveel tijd ze eraan spenderen op de leeftijd van 4 - 5 jaar. Die kinderen zijn na een half uurtje voorlezen niet echt geconcentreerd meer volgens mij :D
+1 en zoals dvh in zijn vorige post al aangaf zijn die scholen vaak ook wat meer gedisciplineerd en dat is al helemaal niet slecht voor een kind...

al geloof je niet dan denk ik dat je gemiddeld nog steeds beter af bent voor je kinderen op een christelijke school ;)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 apr 2012, 20:54

Het imponeert als een vroege manier van indoctrinatie en brainwashing...................mij niet gezien, nu heb ik geen kids, maar als ik ze had dan was ik er snel klaar mee..........

En niet naar korte rokjes van juffen staren............foei, wat zal de Here daar wel niet van denken.... :kikker:

Vriendin, samenwonen en kinderen....................OMG; wat een zonden alwweer.......... :kikker:

Maar goed, ik zal de 1e steen niet gooien......................... :lol:

romo

Bericht door romo » 18 apr 2012, 20:57

Martijn_bmw schreef:
dvh schreef:Sinterklaas is ook waarheid voor die kinderen, als ze wat ouder worden trekken ze hun eigen conclusies er wel uit.

+1 en zoals dvh in zijn vorige post al aangaf zijn die scholen vaak ook wat meer gedisciplineerd en dat is al helemaal niet slecht voor een kind...

al geloof je niet dan denk ik dat je gemiddeld nog steeds beter af bent voor je kinderen op een christelijke school ;)

Dus kinderen op een openbare school zijn slechter af?

Nou daar wil ik wel eens onderbouwing van zien.................

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 18 apr 2012, 20:58

Ach, ik heb ook op een christelijke basis- en middelbareschool gezeten. Heb nooit echt wat met geloof gehad en schaar het nu ook onder de sprookjes. Toch denk ik dat een beetje kennis van het Christendom in deze maatschappij niet gek is, daar is het in de basis hier in NL allemaal op gebaseerd. (zal op den duur wel richting de Islam gaan gok ik :lol:)

Voor de rest gelooft iedereen maar lekker wat ie wil geloven, maar val een ander er niet mee lastig.
Waar ik wel een hekel aan heb zijn de extreme vormen van gelovigen die je vind bij elk geloof!

romo

Bericht door romo » 18 apr 2012, 21:00

Zieltjes winnen begint reeds vroeg uiteraard............

dvh

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 21:01

@Romo
De heer verplicht ze korte rokjes te dragen :kikker:

En getrouwd of niet, mijn vriendin is teminsten eerlijk en noemt zich geen maagd :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 18 apr 2012, 21:03

markk schreef: Je loopt enkel wel een reel risico dat dit erg snel fout kan gaan en kan gaan overheersen. Het zal zeker een extra werkdruk geven voor moderators. Kortom ik heb er ook alle begrip voor als deze zeggen dat ze daar niet aan willen beginnen.

Mark.
Is dat nodig Mark? Kunnen we elkaar niet een beetje corrigeren hier? Dat hoort toch ook bij een volwassen discussie? Ik hoop dat de gelovigen zich niet tegen laten houden door onzinnige opmerkingen en ook hun punt hier durven toe te lichten. Ik heb al veel zinnige dingen gehoord en sta ook op het standpunt dat geloof veel positiefs kan toevoegen mits zo ingevuld door de gelovigen. Overdreven geloofsbetuigingen zijn in mijn ogen niet wenselijk, maar dat geldt voor elke overdracht van woorden en beelden. Zonder te luisteren is elke overdracht zinloos als je een dialoog wilt houden en van elkaar wilt leren.

Ik "geloof" zelf niet, heb er ook geen ervaring mee, maar kan me wel degelijk voorstellen dat het geloof antwoorden kan geven die je zonder geloof misschien niet gaat krijgen..

JP

Bericht door JP » 18 apr 2012, 21:04

IK heb niets met geloof en toch geniet ik van een vrije 2e kerstdag of paasmaandag.....en vele met mij.

romo

Bericht door romo » 18 apr 2012, 21:11

Ik "geloof" zelf niet, heb er ook geen ervaring mee, maar kan me wel degelijk voorstellen dat het geloof antwoorden kan geven die je zonder geloof misschien niet gaat krijgen
Daar geloof ik dan weer niets van..............

We zoeken allemaal antwoorden op de zelfde existentiële vraagstukken, insert "Mieke Telkamp"; die antwoorden kunnen door niemand, gelovig of niet, gegeven worden.............dat zullen we moeten accepteren, de rest is puur "geloof", hypothetisch, academisch zo je wil...............meer is er niet van.............

Het kan gemoedsrust geven, wellicht, maar ik denk dat als de Paus de pijp uit gaat dat ie nog twijfelt of het wel klopt.........

Tom

Bericht door Tom » 18 apr 2012, 21:13

Richardt. schreef:Toch denk ik dat een beetje kennis van het Christendom in deze maatschappij niet gek is, daar is het in de basis hier in NL allemaal op gebaseerd.
Ik heb op een openbare basisschool gezeten en daar kreeg je van elk geloof wel iets mee (zonder oordeel). Met kerst kreeg je dat jezus verhaal te horen en de jehova getuige in de klas werd bij traktaties (die zij niet aannemen) ook in z'n waarde gelaten, de juf/meester gaf dan in kindertaal wat uitleg. Herinner mij er natuurlijk niet heel veel van maar vond dat prima. Weet niet hoe dat op scholen zit die wel een bepaald geloof aanhangen? Lijkt mij dat dergelijke scholen gelijk een oordeel eraan hangen. Zou mijn kind er niet heen sturen. Kinderen die psalmen moeten leren?! Nee dankje..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 21:21

romo schreef:
Martijn_bmw schreef:

Dus kinderen op een openbare school zijn slechter af?

Nou daar wil ik wel eens onderbouwing van zien.................
IK heb er geen onderbouwing van weet alleen de verschillende scholen hier in het dorp en op de openbare scholen ligt het niveau een stuk lager ;) procentueel veel meer VMBO leerlingen na groep 8 dan bij de christelijke school die 100 meter verderop staat ;)

waar het aan ligt geen idee... dus misschien was mijn mening hierboven wat kort door de bocht maar laat ik het anders zeggen ;) al had ik niks met het geloof dan zou ik hier in het dorp nogsteeds mijn kinderen naar de christelijke school brengen omdat dat hier iig de betere school is....

romo

Bericht door romo » 18 apr 2012, 21:26

Ok; dan ligt het dus aan de kwaliteit van het onderwijs c.q. instelling............had ook het omgekeerde kunnen zijn......

Ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat bijzonder onderwijs beter/slechter presteert dan openbaar onderwijs.........

Mij gaat het meer om het (te) vroegtijdig beïnvloeden van kinderbreinen..........dan heb ik liever dat ze van alles wat opsteken (onbevangen) dan eenzijdig ..........

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 18 apr 2012, 21:28

Waar blijft nou die optie om een draadje permanent weg te drukken... :devil: :angel:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2012, 21:29

ben ik met je eens!

overigens heb ik zelf ook op die christelijke school gezeten en daar waren ook turkse kinderen in de klas en wij kregen ook godsdienstles maar dan wel van alle verschillende geloven...

dus les over christendom, islam, boedisme, etc etc en dat vind ik wel goed ;)

romo

Bericht door romo » 18 apr 2012, 21:30

Spijkerhard schreef:Waar blijft nou die optie om een draadje permanent weg te drukken... :devil: :angel:
Waarom wegdrukken, er valt geen ongetogen woord...........

Wel leuke discussie, daar is in het geheel niets mis mee.......

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 18 apr 2012, 21:44

romo schreef:Het imponeert als een vroege manier van indoctrinatie en brainwashing
Kinderen zijn daar erg gevoelig voor. Mijn nichtje zit op een christelijke basisschool (groep 1), en als je hoort met wat voor een verhalen die thuiskomt. Huizen zijn gebouwd door god (crisis in de bouw?), het hele kerstpaaspinksteren verhaal word er in gestampt. Ik zou mijn kinderen -als ik ze had- nooit naar een op geloof gebaseerde school laten gaan.

dvh

Bericht door dvh » 18 apr 2012, 21:49

Nou betreft de kwaliteit van het onderwijs tussen een christelijke school en een openbare school, dat kan verschillen.

Afbeelding

Christelijke scholen hebben wat meer vermogen, zoals ook in bovenstaande tabel bevestigd wordt.
Nu staat meer vermogen niet gelijk aan meer kwaliteit. Feit is wel dat deze scholen meer budget hebben voor onderwijs, en de daarbij horende materialen.

Vaak hangt er een stichting vast een zo'n school waarbij de kerk een grote sponsor is.
Buiten de overheid die betaald, is er vaak ook extra budget vanuit de christelijke gemeente en gemeenschap.

Nu heb ik me niet laten leiden door bovenstaande gegevens. Ik heb zeker wel rondgekeken wat er in de buurt voor scholen waren. Ben zelfs op een montessori school wezen kijken.
Maar uiteindelijk leek ons dit het beste voor ons kind. Plus het is ( erg ) dichtbij, leuk voor eventuele schoolvriendjes na schooltijd en dat soort geneuzel.

Daarbij is het een erg nette school voorzien van moderne middelen, en er heerst meer discipline dan op de nabij gelegen openbare school.

Nu is een christelijke school daarom niet heilig, maar voor ons was dit de keuze geworden.
Was het een openbare school maar gaf het ons dezelfde indruk, dan was het net zo goed geweest.

Dit zijn overigens de 10 rijkste basisscholen van Nederland
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dvh op 18 apr 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 18 apr 2012, 21:51

Welke school is er tegenwoordig nog wel goed?...... :lol:

Plaats reactie