130i cup

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
RVV

130i cup

Bericht door RVV » 09 mar 2006, 20:02

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 mar 2006, 22:30

Wordt hopelijk de leukste cup sinds jaren.
Als ik zo'n 130i had, ging ik mooi meedoen met VLN. Veel leuker, veel meer rijden en ideale circuit voor die auto :lol:

Maar ja, ik heb hem niet en zal hem niet krijgen ook! hehe

k33z

Bericht door k33z » 10 mar 2006, 09:08

Een 130i ipv de M3GTR Dennis?

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 10:10

Ziet eruit als een supercuppie. Besluit om een sper te monteren is in zo'n auto eigenlijk een must.

Maar hoe zat dat ook alweer, was de prijs van zo'n auto niet ergens in de 40.000 euro?

Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2006, 10:34

45k ex wielen.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 10:51

Erg hoog bedrag.

Weet wel dat op het totale jaarbudget van zo'n auto 45.000 niet echt veel is, maar itt wat normaal is wordt er met zo'n prijs bij de verkoop gewoon vet verdiend op zo'n auto. Zonder BPM kan ie voor onder de 35.000 verkocht worden en zou BMW geen winst willen halen zelfs voor onder de 30.000. Maar misschien zit ik ernaast en gaan ze als warme broodjes. Geen wonder trouwens dat voor die prijs het sper ter waarde van 2000 euro er gratis ingezet wordt :-)

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 11:16

Ik vind het wel meevallen. Voor 45K een splinternieuwe racewagen. Even refereren aan de Z4 M coupe racer die 250000 euro gaat kosten is dit toch een prikkie.

Kijk je moet altijd knaken meenemen, maar je hoeft geen moeite te doen om zelf een auto op te bouwen (wat ook net zo leuk kan zijn) Ik ben niet echt into de race. Maar stel dat ik toch daar mijn zinnen op had gezet dan zou ik zo in dit project stappen. En niet alleen omdat ik zelf zo'n hok heb. Maar sinds lange tijd is er weer een cup klasse met nieuwe auto's die RWD hebben. top toch !

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 12:02

Rico, het is in de cupracerij niet normaal dat de rijders de marketingkosten van het merk betalen. Laat staan dat ze de importeur of fabriek ook nog eens een winstmarge moeten gaan betalen. Stel je voor, het zou te gek voor woorden zijn.

Stel ik was de BMW importeur. Dan zou ik het fantastisch vinden dat mijn sportieve merk middels een cupklasse verder aan dat sportieve imago kon werken en dat daarmee de verkoopcijfers van mijn merk een extra boost zouden krijgen. Marketing en reclame kost mij als importeur of fabrikant normaliter veel geld. Ervoor zorgen dat zo'n klasse tegen kostprijs (lees: onder de 30.000 euro per auto) aan de raceklanten wordt uitgeleverd kost mij geen cent. En het levert onevenredig (via promotie op het circuit, verslagen in autobladen, reportages op televisie) veel meer op dan welke reclamecampagne ook. Als importeur zou ik er dan zelfs het normale budget voor een reclamecampagne in willen steken en daarmee de auto onder 25.000 kunnen aanbieden. Snappie?

Cupklasses waarin minder dan 20 auto's aan de start verschijnen vind ik een aanfluiting. Zo'n klasse leeft één of hooguit twee jaren. Dat weten de afnemers van de auto's uit die klasses ook. Geloof dat de BMW importeur weinig bemoeienis met deze klasse heeft. Dat zou veel verklaren.

Leen

Bericht door Leen » 10 mar 2006, 12:21

ik hoorde zeggen dat er maar 9 tot nu toe verkocht zijn , maar misschien dat het afblazen van de gt3 cup wat aanloop genereerd.

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 12:38

[quote="Hielke"]Rico, het is in de cupracerij niet normaal dat de rijders de marketingkosten van het merk betalen. Laat staan dat ze de importeur of fabriek ook nog eens een winstmarge moeten gaan betalen. Stel je voor, het zou te gek voor woorden zijn.

.[/quote]

Dat wist ik dus niet, aan de andere kant denk ik dan, racen kost altijd veel en een 130i heeft sowieso geen low budget race uitstraling. Zonder knaken is racen toch niks. Als je wat wilt dan denk ik dat dit in verhouding tot bv Porsche cupracen en schijntje is. En zou het zoveel minder spannend zijn als courreur ?

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 12:43

Misschien.

Maar als er een groep mensen is die inmiddels heel sceptisch is geworden dan zijn het de ex GT3 rijders wel dunkt me.

Het is inmiddels 10 maart en als je besloten had in deze klasse een serieuze gooi naar het kampioenschap te doen dan waren er vorige week of de week daarvoor al meer mensen ingestapt. Kan me niet voorstellen dat er nu nog 20 auto's worden verkocht (als dat getal van 9 klopt).

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 12:45

Als coureur zou het mij in ieder geval helemaal niks uitmaken in wat voor auto ik reed. In een race boeit een mooi uitlaatgeluid of een geweldig mooie balans of de uitstraling van het merk en/of auto je geen ene hol meer. Het enige wat dan telt is je voorligger voorbij gaan en je achterligger achter je houden :lol:

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 12:48

Dat denk ik ook niet, maar ik denk ook niet dat de "hoge" prijs daar een reden voor is. Als de 130i auto 10 mille goedkoper was werden er echt niet 2 keer zoveel wagens verkocht. Ik denk dat andere zaken een veel grotere invloed hebben op de succes van zo'n klasse.

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 12:52

Hielke schreef:Als coureur zou het mij in ieder geval helemaal niks uitmaken in wat voor auto ik reed. In een race boeit een mooi uitlaatgeluid of een geweldig mooie balans of de uitstraling van het merk en/of auto je geen ene hol meer. Het enige wat dan telt is je voorligger voorbij gaan en je achterligger achter je houden :lol:

Snap je punt, maar ik denk niet dat je moet onderschatten hoe belangrijk een gemiddelde courreur het wel vind. Als ik zou willen racen dan toch echt in de 130i klasse en niet in bv een Clio of Seat cupra diesel klasse. Dat boeit me totaal niet. Ik vind dat als je wilt racen dan ook in auto's met een beetje niveau. En minimaal RWD. Racen en FWD vinnik sowieso helemaal niets. Ook al kunnen FWD auto's tot de beste behoren.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 12:55

Nou, betaalbaarheid is toch echt wel een factor hoor. Was dat niet zo dan ging iedereen wel GT racen.

Voor zover ik de racerij volg denk ik dat de combinatie van betaalbaarheid en een dichtgetimmerd reglement de formule voor een succesvolle klasse vormen. De Clio Cup is hier het mooiste voorbeeld van. Auto's die destijds in racetrim voor omgerekend onder de 15.000 euro werden aangeboden icm een strak reglement. De Michelin banden waarop gereden werd hielden het bij wijze van spreken een raceseizoen lang vol. Juist voor de mensen die dan al geen aspiraties voor de topposities hebben (en dat zal 90% na de eerste race zijn :wink: ) blijft zo'n seizoen dan ontzettend betaalbaar. Gewoon leuk meerijden, en waarom dan voor iedere race nieuwe banden eronder. Nieuwe banden betekent alleen maar meer slijtage voor de remmerij. Scheelt dat ook weer, etc. etc. Budgetten voor een jaar Clio rijden waren gezien de lange levensduur van de auto's (door de populariteit van de klasse) bijzonder laag. Meen me bedragen van 5000 gulden per jaar te herinneren.

Koop nu een 130i voor omgerekend meer dan 100.000 in guldens en kom er dan na een jaar achter dat de klasse ter ziele is. Dan red je het niet met 5000 guldens per jaar, en ook niet met 50.000

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 13:03

Zoals je al aangeeft racen is hobby. Hoe betaalbaar moet een hobby blijven ? Kijk de 130i cup is niet bedoeld voor de jongens die vanuit een clio willen doorgroeien. Maar voor mensen die GT racen gewoon te gek vinden, maar wel in iets knaps willen racen.

Mensen die in principe genoeg knaken willen uitgeven en hun hand niet omdraaien voor een race seizoen wat ettelijke tienduizenden euro's kost.

Maar de vraag is alleen hoeveel van die mensen willen nog racen ? Ook met genoeg knaken ? Daarbij moet de 130i cup zich ook nog bewijzen. Is die aantrekkelijk genoeg ? Hoe is de kwaliteit van de rijders ?

Ik vind het in ieder geval een lovenswaardig initiatief, en als die jammergenoeg zal mislukken dan denk ik dat de prijs van de auto niet de bottleneck is geweest. Want dan was de cup ook mislukt als de auto 10K goedkoper was. Wat is nou 10000 euro als je een beetje serieus wilt racen, toch ook een lachertje.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2006, 15:57

Uit het reglement van de 130i cup:

Art. 5 Wagengewicht
Het minimum totaalgewicht van rijder en racewagen is 1315 kg, het minimum wagengewicht is 1240 kg, gemeten met lege brandstoftank. Het minimum totaalgewicht is het gewicht waaraan de wagen en de rijder gedurende training(en) / race moet voldoen inclusief alle technische voorzieningen, gemeten zonder enige wijziging aan de auto. Het aanbrengen van ballastgewichten vooraf aan training / race is toegestaan op voorwaarde dat de gewichten hecht en massief zijn, en bevestigd zijn door middel van bouten die de mogelijkheid bieden een verzegeling aan te brengen (zie Art. 5.1)

Komt dit in andere klassen ook voor? Andre, Albèrt? Op deze manier is een rijder (jullie, ik zeker gezien mijn Germaanse bouw) zwaarder dan 75 kg toch altijd in het nadeel tov rijders die 75 kg of minder wegen?

Andre

Bericht door Andre » 10 mar 2006, 16:06

Ja hielke als jij 130i cup rijder zou zijn kost je dat veel seconden.

:)

ik ben 88kg dus heb ook nadeel.

In gt klasse heb je minder nadeel door de vele vermogens verschillen. Maar in cup klasses is het heel belangrijk omdat het veld zo dicht bijelkaar zit.

k33z

Bericht door k33z » 10 mar 2006, 16:10

Ik denk dat het veel te zwart wit is om te zeggen dat racen in een FWD auto niets is........... Ik heb een aantal ronden meegereden ooit met de heer Molenaar in zijn cup clio en ik was toen wel heel erg onder de indruk van de bochtensnelheid van dat ding......

Ik denk dat zo een cupclio niet te vergelijken is kwa beleving als een normale FWD auto.

Mijn stelling: Racen in bijvoorbeeld een cup clio is een fantastische ervaring, zeker als beginnend coureur (wat 99% van de mensen hier is) een fantastische klasse!

RVV

Bericht door RVV » 10 mar 2006, 17:22

Kees ik geloof best dat FWD racen fantastisch kan zijn, alleen sprekt het me totaal niet aan.

Racewagens horen RWD te hebben imho

Leen

Bericht door Leen » 11 mar 2006, 07:53

Rico, even ter info : rondetijden van de snelste fwd's : tim coronel met de clio: 1,53885 en met de alfa 147 :1,53787
terwijl de testende duncan huisman moeite moet doen om onder de 2 minuten te komen met de 130i.
dat zal ook wel van invloed zijn om een 130i te bestellen, als je door clio's om je oren gereden wordt.

Martijn

Bericht door Martijn » 11 mar 2006, 09:45

Volgens mij boeit het een echte coureur geen ene reet waar de aandrijving zit, zolang dat ding maar hard gaat en doet wat ie wil.

Een auto die "makkelijk" hard gaat en waarmee je races wint is toch altijd te prefereren boven een auto die met moeite rond te gooien is?

Dát is racen m.i., gelul over waar de aandrijving zit past daar niet bij imho.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mar 2006, 10:44

Martijn schreef:
Denk inderdaad dat dit voor het gros van de coureurs opgaat Martijn.

Slechts een klein percentage (de getalenteerden) zal een moeilijke auto (RWD hoeft niet per sé moeilijk te zijn) prefereren boven een makkelijke auto. Zou je het complete Clio veld in 130i's met sper zetten dan zijn de verschillen ineens veel groter. Heel veel tragere rijders die normaliter een leuk slipstreamgevecht in het middenveld kunnen uitvechten zullen dat niet leuk vinden. Nog een reden waarom een grote groep rijders helemaal niet op een hele dure RWD cup auto met veel vermogen zit te wachten.

Een uitzondering op het RWD verhaal mbt een competatief hoogwaardig veld van rijders was de Vege Sierra cup van een jaar of 10 terug. Niveau daar was echt hoog. Dit was in de pré zomeravondcompetitie tijd zeg maar toen het voor getalenteerde rijders met een kleine beurs een normale zaak was om in die klasse te akteren. Niveau in de cupklasses destijds was veel lager.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2006, 10:57

Martijn schreef:Volgens mij boeit het een echte coureur geen ene reet waar de aandrijving zit, zolang dat ding maar hard gaat en doet wat ie wil.

Een auto die "makkelijk" hard gaat en waarmee je races wint is toch altijd te prefereren boven een auto die met moeite rond te gooien is?

Gaat mij er ook niet om wat de courreur boeit maar wat ik er van vind. Elke serieuze race auto heeft RWD. En dan heb ik het niet over cupauto's.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2006, 10:58

Wat zou Schmacher vinden van een FWD F1 ?

LOL

Plaats reactie