Evo X rs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rupie

Re: Evo X rs

Bericht door Rupie » 13 apr 2012, 15:48

Mooi stukje techniek om mee te spelen :thumbup:

markk

Bericht door markk » 13 apr 2012, 18:56

Knot schreef:AWD is ook voor de grip he.. als je simpel overstuur wil moet je het toch eerder bij RDW zoeken ;)
Tsja en nee.

Toen ik m'n Impreza GT Turbo met 4WD had was dat qua overstuur/driften helemaal niets. Tenzij je meuk banden achter monteert en voor gewoon goede banden laat zitten en gaat hoeken. Anders heb je alleen maar onderstuur.

Toen ik m'n EVO pas had vond ik dat een erg moeilijk auto om mee te driften. Erg veel grip, hoge snelheid, hard smijten, veel risico. Erg eng allemaal.

Maar nu ik de EVO redelijk goed ken drift ik liever met de EVO dan met een RWD auto zoals een M3. Met name op nat wegdek heb ik veel, veel meer vertrouwen in de EVO. Als je eenmaal doorhebt hoe het spelletje met onderstuur, lift-off overstuur en overstuur op het gas werk dat kun je echt ongelovelijk hoeken met zo'n auto. Enige echt linke daarbij is dat je moet durven gas te geven. Als je twijfelt en te lang gas los heb spin je...

Een RWD M3 op nat wegdek maakt me altijd een beetje angstig. Je kijkt maar even naar het gas en de auto staat full-lock dwars. Op zich niet zo erg maar voor me gevoel blijft ie dwars staan. Dit met een stuurhoek die ik een EVO nooit zal hebben. En een EVO komt terug als je tegenstuurt en gas geeft. Een M3 blijft gewoon dwars staan. Veels te lang voor mij. Driften met de M3 is bij mij altijd zo van "oeps dat is wel erg dwars, gelukkig heb ik 'em nog, leuk maar kom nou maar terug, genoeg en kom nou terug, help, help, help, contra-slip, pffff, eindelijk recht" en de bocht waar je de drift begon is in je binnenspiegel al bijna niet meer te zien...

Lang verhaal kort: Geef mij maar een goede 4WD om mee te driften, liever dan een RWD...

Mark.

Knot

Bericht door Knot » 13 apr 2012, 23:24

Tuurlijk, je maakt veel meer meters en je kunt de auto controleerbaar op het gas rechttrekken maar ik vind het heerlijk met wanli's op een RWD dat ik op een rotonde met 25km/u in zn 2 al wielspin krijg, zelfs met koude motor vanaf huis kan ik al driften onder de 3000rpm.

Sjef

Bericht door Sjef » 14 apr 2012, 10:54

Voor beiden valt wat te zeggen. Bmw is idd uberlachen. De garage uit en meteen haaks in de regen.
Markk: wat voor onderstel heb jij op de evo? Ik meen instelbaar? Balans wat verzet/stugger achter ?

Emiel

Bericht door Emiel » 14 apr 2012, 13:00

markk schreef:
Knot schreef:AWD is ook voor de grip he.. als je simpel overstuur wil moet je het toch eerder bij RDW zoeken ;)

Maar nu ik de EVO redelijk goed ken drift ik liever met de EVO dan met een RWD auto zoals een M3. Met name op nat wegdek heb ik veel, veel meer vertrouwen in de EVO. Als je eenmaal doorhebt hoe het spelletje met onderstuur, lift-off overstuur en overstuur op het gas werk dat kun je echt ongelovelijk hoeken met zo'n auto. Enige echt linke daarbij is dat je moet durven gas te geven. Als je twijfelt en te lang gas los heb spin je...

Dat heb ik in mijn Evo 6 ook ervaren. In doubt, flat out is echt van toepassing in een 4wd/awd. Je moet leren gas geven op momenten dat je het niet verwacht . ( overlevings reflex uit schakelen en vooral niet gaan remmen/sturen etc. Meer gas is wijder, minder gas is minder wijd )

markk

Bericht door markk » 14 apr 2012, 17:41

Sjef schreef:Voor beiden valt wat te zeggen. Bmw is idd uberlachen. De garage uit en meteen haaks in de regen.
Markk: wat voor onderstel heb jij op de evo? Ik meen instelbaar? Balans wat verzet/stugger achter ?
Standaard 8 mr rs, niet instelbaar. Wel bilstein geloof ik. Andre had rieger maar heeft hem bij inruil weer teruggebracht naa standaard...

Mark.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 14 apr 2012, 20:47

Sjef, we gaan dus twin driften op Weeze ?
Mooie kar man !
:wave:

Sjef

Bericht door Sjef » 19 apr 2012, 18:57

Erik: gaat er wel van komen. Denk wel papenburg weer eens als eerste. Is te lang geleden.

Markk: ok, dacht dat je ander onderstel had. Weet niet hoe het zich verhoudt maar de X heeft echt veel onderstuur in de basis. Komt natuurlijk ook door het gewicht, 1535 kg

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 19 apr 2012, 19:31

Wanneer gaan ze driften op Weeze dan? Is hier nog net niet in de achtertuin.

Sjef

Bericht door Sjef » 10 jul 2012, 18:49

Heb nu al een tijd meer rijervaring met de X en begin me wat te ergeren aan het standaard "onderstuurde" karakter. De dempers/veren combo is zeker niet slecht en ik wil ook nog enigszins comfortabel rijden.

Na wat zoeken besloten een h&r kit (veren) te bestellen welke binnenkort gemonteerd wordt. Nou zal dit niet direct alle bodyroll weghalen dus denk ik ook om andere (verstelbare) stabi's te nemen. Iemand hier meer ervaring mee op een evo? Twijfel om alleen een verstelbare achterstabi te nemen om wat meer overstuur op te roepen.

Sjef

Bericht door Sjef » 28 aug 2012, 15:11

Ondertussen Intrax HDA set gemonteerd in combinatie met whiteline stabistang achterzijde. Wat meer negatief camber op de vooras en de evo laat zich nu echt lekker zetten in de bochten.
Volgende verbeterpunt is een setje fatsoenlijke stoelen want de zijdelingse grip van het rs interieur is bedroevend

Wat visuele ondersteuning:
Afbeelding

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 28 aug 2012, 15:17

Hij ligt strak op de weg hoor.... alleen komt ie nu ook makkelijker om op het gas?

Sjef

Bericht door Sjef » 28 aug 2012, 15:51

Knot schreef:Hij ligt strak op de weg hoor.... alleen komt ie nu ook makkelijker om op het gas?
Ja, achterkant wat stugger gezet in combi met de swaybar die wel nog een tandje stugger mag eigenlijk (staat nu in minst strakke stand).
In de regen op de ring was de auto heerlijk neutraal. De enige beperking zat hem in de onervarenheid van de rijder in de regen ;). Paar rondjes met Marius in de 1M waren zeer leerzaam gezien mijn beperkte regenervaring op de ring, waarvoor dank!

Plaats reactie