Oud grijskenteken regel weer terug?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door EG » 12 apr 2012, 02:08

Ja maar maak mij effe wijs hoe een 7 persoons LaRo aan de eisen van de RDW voldoet aan grijs kenteken. Dat klopt toch niet?

OF het is een bedrijfswagen omgebouwd naar 7 persoons (geimporteerd ofzo?)

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Jeroen05 » 12 apr 2012, 11:48

Heeft het mss met de bijtelling te maken? Dus wél voor geel houdersschapbelasting betalen maar een andere sleutel voor je bijtelling? Daar schijnen ook noagal wat verschilllen in te zitten tussen b.v. een Transporter met 2 zitplaatsen, en een transporter dubbelcabine.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Martijn_bmw » 12 apr 2012, 12:49

Zit het voordeel niet in de BPM berekening?

BPM op grijs is een percentage van de netto cat prijs zoals dat vroeger ook voor geel gold. Echter bij geel is de BPM nu berekend op basis van uitstoot...

kan me voorstellen bij zo'n mega vervuilende defender dat een vast percentage van de netto cat prijs een stuk lager uitvalt dan de BPM die op basis van uitstoot wordt bepaald ;)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Martijn_bmw » 12 apr 2012, 13:08

-Edit-


inderdaad ff de BPM uitgezocht voor een defender:

op geel kenteken

catalogusprijs (netto) € 35.051
BTW (19,0%) € 6.660
BPM (11,1%) € 3.891
BPM brandstoftoeslag € 1.900
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 65.786

--------------------------------------------------------------------------------

catalogusprijs (bruto) € 113.288

op grijs kenteken:

catalogusprijs (netto) € 35.051
BTW (19,0%) € 6.660
BPM (37,7%) € 13.214
BPM brandstoftoeslag € 273

--------------------------------------------------------------------------------

catalogusprijs (bruto) € 55.198,-


dus rijden met een defender op grijs kenteken scheelt je 58K aam BPM bij aanschaf e/o scheelt 58K op de cat prijs voor bijtelling als je hem zakelijk rijdt...

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Hans R » 12 apr 2012, 14:15

Op grijs kenteken betaal je toch helemaal geen BPM of wat dan ook? Zakelijk..
belachelijk trouwens die €65000,- Co2 tax 2x de netto prijs van de auto..

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Martijn_bmw » 12 apr 2012, 14:34

je betaald geen BPM op grijs als je hem op een bedrijf registeerd en zakelijk gebruikt ;)

als je hem als partikulier registreerd betaal je wel BPM maar BPM op basis van de grijskenteken berekening en niet de geel kenteken berekening ;)

daarnaast als je bijtelling betaald over een grijskenteken auto betaal je bijteling over de IN BPM cat prijs ;)

dus zowel voor de partikulier als degene die zijn zakelijke auto prive rijdt is het zeer aantrekkelijk om boven genoemde auto als grijskenteken te rijden vanwege het extreme BPM verschil....

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Hans R » 12 apr 2012, 14:36

Hmm dus een grijs kenteken nemen maar de achterbank erin laten zitten!
Ik wil namelijk een Jeep Wrangler Arctic maar daar zit ook €27000,- co2 tax op
Waar heb je die berekening gevonden?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door GTRene » 12 apr 2012, 14:41

Martijn_bmw schreef:je betaald geen BPM op grijs als je hem op een bedrijf registeerd en zakelijk gebruikt ;)

als je hem als partikulier registreerd betaal je wel BPM maar BPM op basis van de grijskenteken berekening en niet de geel kenteken berekening ;)

daarnaast als je bijtelling betaald over een grijskenteken auto betaal je bijteling over de IN BPM cat prijs ;)

dus zowel voor de partikulier als degene die zijn zakelijke auto prive rijdt is het zeer aantrekkelijk om boven genoemde auto als grijskenteken te rijden vanwege het extreme BPM verschil....
wat een verschil...en duidelijk een maas in de regels :D
eneuh wegenbelasting maakt dat ook wat uit zoals vroegah?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Martijn_bmw » 12 apr 2012, 14:46

zelf gemaakt ;)

werk bij LM en heb hier alle regels wbt BPM / HSB en bijtelling...

maar geel kan je ook op de site van de autoweek uitrekenen en op grijs is altijd 37.7% BPM op de netto cat prijs ;)

dus als je de netto cat prijs weet van de wrangler kan je ook de consumenten prijs uitrekenen.

netto cat + netto x BTW + netto x 37.7% = bruto cons prijs.

voorwaarde is natuurlijk wel dat je die auto bij het RDW op een grijskenteken krijgt...

@Rene, nee MRB blijft als partikulier het hoge tarief als bedrijf wel het lage MRB tarief...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Luco » 12 apr 2012, 14:54

Martijn_bmw schreef:zelf gemaakt ;)


voorwaarde is natuurlijk wel dat je die auto bij het RDW op een grijskenteken krijgt...
..
Dan nog is de rdw een andere instantie als de douane/belasting, dus gaat niet helemaal op, regels zijn namelijk anders.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Martijn_bmw » 12 apr 2012, 15:02

Luco schreef:
Martijn_bmw schreef:zelf gemaakt ;)


voorwaarde is natuurlijk wel dat je die auto bij het RDW op een grijskenteken krijgt...
..
Dan nog is de rdw een andere instantie als de douane/belasting, dus gaat niet helemaal op, regels zijn namelijk anders.
volgens mij niet helemaal waar... RDW bepaald wat voor voertuig het is (personenauto of bedrijfsauto) en zet dat op kenteken.

Vervolgens bepaald de belastingdienst / douane op basis van wat er op de kentekenpapieren staat welke belasting/BPM regels er van toepassing zijn...

dus ben je bij de BPM bepaling afhankelijk van wat het RDW op je kenteken zet bij type voertuig ;)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Luco » 12 apr 2012, 15:12

Volgens de belastingdienst niet, dat is wat ze mij vertelden.
Juist omdat de regels van grijs kenteken voor de rdw en belastingdienst verschillen.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door jaydee » 12 apr 2012, 23:49

Bel de belastingdienst morgen nog maar een keer en volgende week ook nog 'ns, dan heb je drie verschillende verhalen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door Martijn_bmw » 13 apr 2012, 10:28

jaydee schreef:Bel de belastingdienst morgen nog maar een keer en volgende week ook nog 'ns, dan heb je drie verschillende verhalen :mrgreen:
Inderdaad zeweten het zelf niet en dus steeds een ander antwoord...

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Oud grijskenteken regel weer terug?

Bericht door EG » 13 apr 2012, 11:36

GTRene schreef:
Martijn_bmw schreef:je betaald geen BPM op grijs als je hem op een bedrijf registeerd en zakelijk gebruikt ;)

als je hem als partikulier registreerd betaal je wel BPM maar BPM op basis van de grijskenteken berekening en niet de geel kenteken berekening ;)

daarnaast als je bijtelling betaald over een grijskenteken auto betaal je bijteling over de IN BPM cat prijs ;)

dus zowel voor de partikulier als degene die zijn zakelijke auto prive rijdt is het zeer aantrekkelijk om boven genoemde auto als grijskenteken te rijden vanwege het extreme BPM verschil....
wat een verschil...en duidelijk een maas in de regels :D
eneuh wegenbelasting maakt dat ook wat uit zoals vroegah?
Duhhh, als je ondernemer bent betaalt je voor een grijs kenteken auto bijna geen reet:

Auto tussen 1951 en 2050 kg: 115 euro per kwartaal voor ondernemer
Auto tussen 1951 en 2050 kg: 545 euro per kwartaal voor particulier... (uiteraard diesel)...

Dat is een verschil van meer dan 400 euro per kwartaal. Uiteraard dus lucratief om zo een ding op grijs kenteken te krijgen. Maar hoe dat met die 7 persoons ding zit weet ik niet, als je daar die ondernemers tarief mag betalen dan is dat serieus geen geld. Dan ga ik ook zoeken naar de mogelijkheden voor zoeits.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 10 gasten