Oud grijskenteken regel weer terug?
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Ja maar maak mij effe wijs hoe een 7 persoons LaRo aan de eisen van de RDW voldoet aan grijs kenteken. Dat klopt toch niet?
OF het is een bedrijfswagen omgebouwd naar 7 persoons (geimporteerd ofzo?)
OF het is een bedrijfswagen omgebouwd naar 7 persoons (geimporteerd ofzo?)
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Heeft het mss met de bijtelling te maken? Dus wél voor geel houdersschapbelasting betalen maar een andere sleutel voor je bijtelling? Daar schijnen ook noagal wat verschilllen in te zitten tussen b.v. een Transporter met 2 zitplaatsen, en een transporter dubbelcabine.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28604
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Zit het voordeel niet in de BPM berekening?
BPM op grijs is een percentage van de netto cat prijs zoals dat vroeger ook voor geel gold. Echter bij geel is de BPM nu berekend op basis van uitstoot...
kan me voorstellen bij zo'n mega vervuilende defender dat een vast percentage van de netto cat prijs een stuk lager uitvalt dan de BPM die op basis van uitstoot wordt bepaald
BPM op grijs is een percentage van de netto cat prijs zoals dat vroeger ook voor geel gold. Echter bij geel is de BPM nu berekend op basis van uitstoot...
kan me voorstellen bij zo'n mega vervuilende defender dat een vast percentage van de netto cat prijs een stuk lager uitvalt dan de BPM die op basis van uitstoot wordt bepaald

- Martijn_bmw
- Berichten: 28604
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
-Edit-
inderdaad ff de BPM uitgezocht voor een defender:
op geel kenteken
catalogusprijs (netto) € 35.051
BTW (19,0%) € 6.660
BPM (11,1%) € 3.891
BPM brandstoftoeslag € 1.900
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 65.786
--------------------------------------------------------------------------------
catalogusprijs (bruto) € 113.288
op grijs kenteken:
catalogusprijs (netto) € 35.051
BTW (19,0%) € 6.660
BPM (37,7%) € 13.214
BPM brandstoftoeslag € 273
--------------------------------------------------------------------------------
catalogusprijs (bruto) € 55.198,-
dus rijden met een defender op grijs kenteken scheelt je 58K aam BPM bij aanschaf e/o scheelt 58K op de cat prijs voor bijtelling als je hem zakelijk rijdt...
inderdaad ff de BPM uitgezocht voor een defender:
op geel kenteken
catalogusprijs (netto) € 35.051
BTW (19,0%) € 6.660
BPM (11,1%) € 3.891
BPM brandstoftoeslag € 1.900
BPM toeslag energielabel € 0
BPM toeslag CO2-uitstoot € 65.786
--------------------------------------------------------------------------------
catalogusprijs (bruto) € 113.288
op grijs kenteken:
catalogusprijs (netto) € 35.051
BTW (19,0%) € 6.660
BPM (37,7%) € 13.214
BPM brandstoftoeslag € 273
--------------------------------------------------------------------------------
catalogusprijs (bruto) € 55.198,-
dus rijden met een defender op grijs kenteken scheelt je 58K aam BPM bij aanschaf e/o scheelt 58K op de cat prijs voor bijtelling als je hem zakelijk rijdt...
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Op grijs kenteken betaal je toch helemaal geen BPM of wat dan ook? Zakelijk..
belachelijk trouwens die €65000,- Co2 tax 2x de netto prijs van de auto..
belachelijk trouwens die €65000,- Co2 tax 2x de netto prijs van de auto..
- Martijn_bmw
- Berichten: 28604
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
je betaald geen BPM op grijs als je hem op een bedrijf registeerd en zakelijk gebruikt 
als je hem als partikulier registreerd betaal je wel BPM maar BPM op basis van de grijskenteken berekening en niet de geel kenteken berekening
daarnaast als je bijtelling betaald over een grijskenteken auto betaal je bijteling over de IN BPM cat prijs
dus zowel voor de partikulier als degene die zijn zakelijke auto prive rijdt is het zeer aantrekkelijk om boven genoemde auto als grijskenteken te rijden vanwege het extreme BPM verschil....

als je hem als partikulier registreerd betaal je wel BPM maar BPM op basis van de grijskenteken berekening en niet de geel kenteken berekening

daarnaast als je bijtelling betaald over een grijskenteken auto betaal je bijteling over de IN BPM cat prijs

dus zowel voor de partikulier als degene die zijn zakelijke auto prive rijdt is het zeer aantrekkelijk om boven genoemde auto als grijskenteken te rijden vanwege het extreme BPM verschil....
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Hmm dus een grijs kenteken nemen maar de achterbank erin laten zitten!
Ik wil namelijk een Jeep Wrangler Arctic maar daar zit ook €27000,- co2 tax op
Waar heb je die berekening gevonden?
Ik wil namelijk een Jeep Wrangler Arctic maar daar zit ook €27000,- co2 tax op
Waar heb je die berekening gevonden?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
wat een verschil...en duidelijk een maas in de regelsMartijn_bmw schreef:je betaald geen BPM op grijs als je hem op een bedrijf registeerd en zakelijk gebruikt
als je hem als partikulier registreerd betaal je wel BPM maar BPM op basis van de grijskenteken berekening en niet de geel kenteken berekening
daarnaast als je bijtelling betaald over een grijskenteken auto betaal je bijteling over de IN BPM cat prijs
dus zowel voor de partikulier als degene die zijn zakelijke auto prive rijdt is het zeer aantrekkelijk om boven genoemde auto als grijskenteken te rijden vanwege het extreme BPM verschil....

eneuh wegenbelasting maakt dat ook wat uit zoals vroegah?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28604
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
zelf gemaakt 
werk bij LM en heb hier alle regels wbt BPM / HSB en bijtelling...
maar geel kan je ook op de site van de autoweek uitrekenen en op grijs is altijd 37.7% BPM op de netto cat prijs
dus als je de netto cat prijs weet van de wrangler kan je ook de consumenten prijs uitrekenen.
netto cat + netto x BTW + netto x 37.7% = bruto cons prijs.
voorwaarde is natuurlijk wel dat je die auto bij het RDW op een grijskenteken krijgt...
@Rene, nee MRB blijft als partikulier het hoge tarief als bedrijf wel het lage MRB tarief...

werk bij LM en heb hier alle regels wbt BPM / HSB en bijtelling...
maar geel kan je ook op de site van de autoweek uitrekenen en op grijs is altijd 37.7% BPM op de netto cat prijs

dus als je de netto cat prijs weet van de wrangler kan je ook de consumenten prijs uitrekenen.
netto cat + netto x BTW + netto x 37.7% = bruto cons prijs.
voorwaarde is natuurlijk wel dat je die auto bij het RDW op een grijskenteken krijgt...
@Rene, nee MRB blijft als partikulier het hoge tarief als bedrijf wel het lage MRB tarief...
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Dan nog is de rdw een andere instantie als de douane/belasting, dus gaat niet helemaal op, regels zijn namelijk anders.Martijn_bmw schreef:zelf gemaakt
voorwaarde is natuurlijk wel dat je die auto bij het RDW op een grijskenteken krijgt...
..
- Martijn_bmw
- Berichten: 28604
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
volgens mij niet helemaal waar... RDW bepaald wat voor voertuig het is (personenauto of bedrijfsauto) en zet dat op kenteken.Luco schreef:Dan nog is de rdw een andere instantie als de douane/belasting, dus gaat niet helemaal op, regels zijn namelijk anders.Martijn_bmw schreef:zelf gemaakt
voorwaarde is natuurlijk wel dat je die auto bij het RDW op een grijskenteken krijgt...
..
Vervolgens bepaald de belastingdienst / douane op basis van wat er op de kentekenpapieren staat welke belasting/BPM regels er van toepassing zijn...
dus ben je bij de BPM bepaling afhankelijk van wat het RDW op je kenteken zet bij type voertuig

- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Volgens de belastingdienst niet, dat is wat ze mij vertelden.
Juist omdat de regels van grijs kenteken voor de rdw en belastingdienst verschillen.
Juist omdat de regels van grijs kenteken voor de rdw en belastingdienst verschillen.
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Bel de belastingdienst morgen nog maar een keer en volgende week ook nog 'ns, dan heb je drie verschillende verhalen 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28604
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Inderdaad zeweten het zelf niet en dus steeds een ander antwoord...jaydee schreef:Bel de belastingdienst morgen nog maar een keer en volgende week ook nog 'ns, dan heb je drie verschillende verhalen
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Duhhh, als je ondernemer bent betaalt je voor een grijs kenteken auto bijna geen reet:GTRene schreef:wat een verschil...en duidelijk een maas in de regelsMartijn_bmw schreef:je betaald geen BPM op grijs als je hem op een bedrijf registeerd en zakelijk gebruikt
als je hem als partikulier registreerd betaal je wel BPM maar BPM op basis van de grijskenteken berekening en niet de geel kenteken berekening
daarnaast als je bijtelling betaald over een grijskenteken auto betaal je bijteling over de IN BPM cat prijs
dus zowel voor de partikulier als degene die zijn zakelijke auto prive rijdt is het zeer aantrekkelijk om boven genoemde auto als grijskenteken te rijden vanwege het extreme BPM verschil....![]()
eneuh wegenbelasting maakt dat ook wat uit zoals vroegah?
Auto tussen 1951 en 2050 kg: 115 euro per kwartaal voor ondernemer
Auto tussen 1951 en 2050 kg: 545 euro per kwartaal voor particulier... (uiteraard diesel)...
Dat is een verschil van meer dan 400 euro per kwartaal. Uiteraard dus lucratief om zo een ding op grijs kenteken te krijgen. Maar hoe dat met die 7 persoons ding zit weet ik niet, als je daar die ondernemers tarief mag betalen dan is dat serieus geen geld. Dan ga ik ook zoeken naar de mogelijkheden voor zoeits.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 10 gasten