Oud grijskenteken regel weer terug?
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Oud grijskenteken regel weer terug?
Vroeger, eind jaren 80 had je erg veel mogelijkheden om grijs kenteken te rijden. Zelf had ik bv een Golf GTI 112 pk omdat je dan geen kat hoefde. Ook had je bv Sylvia's en Corolla GTi;s op grijs kenteken. Deze regel is jaren geleden aangescherpt. Nu echter schijnen er weer nieuwe Clio's en Fiesta's in 3 deurs uitvoering rond te rijden op grijs kenteken. Iemand hier op het forum schijn t er zelfs een te hebben.. Bij VW edoch weten ze van helemaal niets. Weet iemand hier meer van?
- Sander
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Naar mijn weten mag je gewoon een grojs kenteken auto hebben enn rijden, maar betaal je gewoon voor geel de wegenbelasting.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Niet als je een KvK nummer hebt zoals ik. maar daar gaat het ook niet om. het ging erom waar die auto's ineens vandaan komen. Dus geen stationcars met verhoogd dak maar gewone 3 deurs uitvoeringen op grijs kenteken.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Het gaat om het laadvolume. Als je in een 3 deurs Fiesta kan voldoen aan de minimum afmetingen voor de laadruimte kan je gewoon op grijs gaan rijden.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
In Engeland zie je ze ook veel:Jeroen05 schreef:Niet als je een KvK nummer hebt zoals ik. maar daar gaat het ook niet om. het ging erom waar die auto's ineens vandaan komen. Dus geen stationcars met verhoogd dak maar gewone 3 deurs uitvoeringen op grijs kenteken.
België ook zo te zien: http://www.opel.be/nl/showroom/corsa_van/default.aspx
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Dat bedoel ik dus. Dat is járen niet mogelijk geweest edoch zie je nu heel af en toe weer rijden. Clio schijn je zo te kunnen bestellen en de Fiësta is ook al gespot. Op Google vind ik echter vooralsnog niets...
- Kevin20v
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Zo zou je ook binnenkort de Cargo UP! moeten kunnen bestellen



- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Is niets nieuws hoor:



Alleen voor de Nederlandse regelgeving niet gunstig, dus worden ze niet aangeboden hier. Voor Google: "Fiesta Van", "Corsa Van", etc...
Alleen voor de Nederlandse regelgeving niet gunstig, dus worden ze niet aangeboden hier. Voor Google: "Fiesta Van", "Corsa Van", etc...
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Hier in nederland voldoen ze niet aan de laadregels, dus geen grijs kenteken.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Daarom ben ik dit topic dus begonnen, ze rijden dus wel rond...
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Als je graag wilt, hij een Europese typegoedkeuring heeft en je dealer mee wil werken, zal het vast kunnen. Je kunt ook gewoon een rechtsgestuurde Audi krijgen bij een Nederlandse dealer.
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Ja en omdat het een tweezitter is heb je een grijs kenteken, maar betaal je voor geel, dus niet de ouwe regel zoals je vroeg.Jeroen05 schreef:Daarom ben ik dit topic dus begonnen, ze rijden dus wel rond...
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Volgens mij heeft Robin zijn nieuwe auto ook op grijs-kenteken.....



-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Lol @ topic @ fucking Up
En @ achterbuurt F30
En @ achterbuurt F30

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Jeroen, je hebt helemaal gelijk. En wat jou opvalt is mij de laatste weken ook opgevallen. Heb zelfs een lijstje kentekens in m'n telefoon staan, en met o.a. Reitse, Dick en Bart zitten bomen welke loophole in de regelgeving we over het hoofd zien. Je ziet ineens gesloten auto's op grijs kenteken rijden die met geen mogelijkheid een fiscaal blok kunnen vervoeren, en totaal niet voldoen aan de mij bekende regels. Dat er een paar man zit te reageren die de "oude" regels niet eens snappen moet je niet op letten, ik hoop oprecht dat er iemand reageert die wel een idee heeft.Jeroen05 schreef:Daarom ben ik dit topic dus begonnen, ze rijden dus wel rond...
Hieronder een paar onlogische auto's die ik de laatste weken heb zien rijden naar jouw omschrijving:
5-VFP-70, een 2009 Fiesta in normale vorm als Bedrijfswagen op kenteken. Met glas nota bene..... Is wel import, Bart opperde de Belgische "lichte vracht" toelating als mogelijkheid?
8-VSH-61, nog leuker: een doodgewone 1985 Golf (die dus op basis van leeftijd al vrijgesteld is van BPM en MRB) die eind 2011 nog ff geïmporteerd is op grijs kenteken. HOE krijg je dat grijs kenteken? En bovendien, WHY???? Ding is al gratis.
Nog een gekke die ik opgeschreven heb kwam meerdere keren voorbij terwijl ik een broodje zat te happen in Woudenberg met Reitse. 3-VLD-51. Een zwarte LaRo Defender 110 in volledige DownforceLenie trim, glas rondom, daklichten, achterbank erin, langsbank achterin, 7-zitplaatsen op kenteken, geen ruimte voor een fiscaal blok, geen blindering, geen verhoogd dak, geen schot. Wat nou "bedrijfswagen"????? Hoe?
Waarom rij ik met een f*cking verzaagd dak en geblindeerde ramen rond als het blijkbaar niet meer hoeft.....
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Dan nog Steve, het kenteken zegt niks over de wegenbelasting die hier betaald moet worden, zo te zien is die landrover geimporteerd.
Op de site van de rdw staat daar meer informatie over, maar die is ook vaag.
Maar wat ik eruit begrijp is dat als de auto in het land van herkomst een "bedrijfswagen" is, ze dat dus overnemen, dat zou het "grijze" kenteken verklaren, maar dan nog betaal je als particulier gewoon voor geel.
Bedrijfsauto invoeren vanuit Europese Unie
Voor een bedrijfsauto die eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) geregistreerd is geweest, kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen.
Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?
Gegevens voor registratie
De eerdere registratie van het voertuig moet u aantonen met het kentekenbewijs uit het land waar het voertuig vandaan komt. Als er bijzondere voorwaarden op het kentekenbewijs staan of de constructie van het voertuig is gewijzigd, dan zijn er mogelijk aanvullende beoordelingen nodig voordat de RDW een kentekenbewijs afgeeft.
Onderzoek
Voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs biedt u de bedrijfsauto voor onderzoek bij een RDW-keuringsstation aan. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier of naar meer informatie over keuren zonder afspraak.
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken.
Technische staat en APK
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde bedrijfsauto uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van deze bedrijfsauto. Als een bedrijfsauto echter gezien zijn leeftijd APK-plichtig is, moet deze zijn goedgekeurd voor de APK.
U kunt ervoor kiezen om de APK gelijktijdig met het onderzoek voor afgifte van een kentekenbewijs door de RDW uit te laten voeren. Na ontvangst van het kentekenbewijs en het aanbrengen van kentekenplaten kunt u dan direct rijden.
U kunt er ook voor kiezen om de APK door een APK-keuringsinstantie van uw keuze uit te laten voeren, direct nadat u het kentekenbewijs heeft ontvangen en de kentekenplaten zijn aangebracht.
Documenten
Bij het onderzoek moet u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Eventueel kunt u hierbij ook een Certificaat van Overeenstemming (CVO) overleggen, als de bedrijfsauto van bouwjaar 2009 (of later) is. Bij het overleggen van een CVO komen alle relevante (milieu-)technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister. Een CVO kunt u verkrijgen bij de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland.
Legitimeren
Bij het onderzoek moet u zich legitimeren. Meer informatie over legitimatie vindt u in het artikel Legitimeren
Afhandeling belasting
Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken (alleen voor een lichte bedrijfsauto vanaf bouwjaar 2005) afhandelen op het douanekantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Hier betaalt u de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Informatie over de BPM regeling en de nadere inrichtingseisen die de belastingdienst aan een bedrijfsauto stelt, kunt u krijgen bij de Belastingdienst Douane.
Na het akkoord van de douane ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post. Eventueel kunt u direct een voorlopig kentekenbewijs krijgen, als de APK gelijk met het onderzoek is uitgevoerd. Op vertoon van dit voorlopig kentekenbewijs kunt u kentekenplaten laten maken en rijden.
edit:
dit staat er ook nog, ook weer erg vaag?
Wat is NL-ETG?
De NL-ETG is een nationale typegoedkeuring afgegeven op basis van het oude Voertuigreglement, maar waar mogelijk in de structuur van de Europese typegoedkeuring.
De NL-ETG is de voorloper van de ‘echte’ Europese typegoedkeuring. Deze typegoedkeuring wordt uitgefaseerd.
Op de site van de rdw staat daar meer informatie over, maar die is ook vaag.
Maar wat ik eruit begrijp is dat als de auto in het land van herkomst een "bedrijfswagen" is, ze dat dus overnemen, dat zou het "grijze" kenteken verklaren, maar dan nog betaal je als particulier gewoon voor geel.
Bedrijfsauto invoeren vanuit Europese Unie
Voor een bedrijfsauto die eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) geregistreerd is geweest, kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen.
Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?
Gegevens voor registratie
De eerdere registratie van het voertuig moet u aantonen met het kentekenbewijs uit het land waar het voertuig vandaan komt. Als er bijzondere voorwaarden op het kentekenbewijs staan of de constructie van het voertuig is gewijzigd, dan zijn er mogelijk aanvullende beoordelingen nodig voordat de RDW een kentekenbewijs afgeeft.
Onderzoek
Voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs biedt u de bedrijfsauto voor onderzoek bij een RDW-keuringsstation aan. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier of naar meer informatie over keuren zonder afspraak.
Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken.
Technische staat en APK
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde bedrijfsauto uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van deze bedrijfsauto. Als een bedrijfsauto echter gezien zijn leeftijd APK-plichtig is, moet deze zijn goedgekeurd voor de APK.
U kunt ervoor kiezen om de APK gelijktijdig met het onderzoek voor afgifte van een kentekenbewijs door de RDW uit te laten voeren. Na ontvangst van het kentekenbewijs en het aanbrengen van kentekenplaten kunt u dan direct rijden.
U kunt er ook voor kiezen om de APK door een APK-keuringsinstantie van uw keuze uit te laten voeren, direct nadat u het kentekenbewijs heeft ontvangen en de kentekenplaten zijn aangebracht.
Documenten
Bij het onderzoek moet u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Eventueel kunt u hierbij ook een Certificaat van Overeenstemming (CVO) overleggen, als de bedrijfsauto van bouwjaar 2009 (of later) is. Bij het overleggen van een CVO komen alle relevante (milieu-)technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister. Een CVO kunt u verkrijgen bij de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland.
Legitimeren
Bij het onderzoek moet u zich legitimeren. Meer informatie over legitimatie vindt u in het artikel Legitimeren
Afhandeling belasting
Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken (alleen voor een lichte bedrijfsauto vanaf bouwjaar 2005) afhandelen op het douanekantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Hier betaalt u de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Informatie over de BPM regeling en de nadere inrichtingseisen die de belastingdienst aan een bedrijfsauto stelt, kunt u krijgen bij de Belastingdienst Douane.
Na het akkoord van de douane ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post. Eventueel kunt u direct een voorlopig kentekenbewijs krijgen, als de APK gelijk met het onderzoek is uitgevoerd. Op vertoon van dit voorlopig kentekenbewijs kunt u kentekenplaten laten maken en rijden.
edit:
dit staat er ook nog, ook weer erg vaag?
Wat is NL-ETG?
De NL-ETG is een nationale typegoedkeuring afgegeven op basis van het oude Voertuigreglement, maar waar mogelijk in de structuur van de Europese typegoedkeuring.
De NL-ETG is de voorloper van de ‘echte’ Europese typegoedkeuring. Deze typegoedkeuring wordt uitgefaseerd.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Als je nou eerst eens ff leest voor dat je gaat zitten copy/pasten: Datum 1ste Toelating EN Datum afgifte NL zijn gelijk op 02-02-2011 dus het is gewoon een origineel NL ding. En die (B) op het kentekenbewijs geeft wel degelijk aan dat in handen van een ondernemer dat ding maar €112,- MRB kost per kwartaal ipv de €392,- die dat hok particulier kost.Luco schreef:Dan nog Steve, het kenteken zegt niks over de wegenbelasting die hier betaald moet worden, zo te zien is die landrover geimporteerd.
Bovendien denk ik dat de MRB totaal oninteressant is in verhouding tot de €40,608,- BPM die NIET afgetikt hoeft te worden vanwege dat (B) in plaats van (P) op het kentekenbewijs. Dus als jij me nou ff vertelt waar de loophole zit ga ik wel met een paar "gele" Defender's langs de RDW om de BPM ff terug te vragen.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Toch frappant dat het kennelijk toch mogelijk is. Onlangs heeft BMW NL nog laten weten dat de Mini Clubvan niet op grijs kenteken geleverd wordt.

- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Dan moet je in contact zien te komen met de eigenaar, die wil het je misschien wel vertellen, mits je het op een andere manier vraagt dan dat je hier doet.steve smith schreef:Als je nou eerst eens ff leest voor dat je gaat zitten copy/pasten: Datum 1ste Toelating EN Datum afgifte NL zijn gelijk op 02-02-2011 dus het is gewoon een origineel NL ding. En die (B) op het kentekenbewijs geeft wel degelijk aan dat in handen van een ondernemer dat ding maar €112,- MRB kost per kwartaal ipv de €392,- die dat hok particulier kost.Luco schreef:Dan nog Steve, het kenteken zegt niks over de wegenbelasting die hier betaald moet worden, zo te zien is die landrover geimporteerd.
Bovendien denk ik dat de MRB totaal oninteressant is in verhouding tot de €40,608,- BPM die NIET afgetikt hoeft te worden vanwege dat (B) in plaats van (P) op het kentekenbewijs. Dus als jij me nou ff vertelt waar de loophole zit ga ik wel met een paar "gele" Defender's langs de RDW om de BPM ff terug te vragen.
Verder zit je gewoon te gokken wat er betaald moet worden/of is, voor die defender.
EDIT: Eisen rdw en belasting zijn niet hetzelfde, je kan dus op een personenauto een grijs kenteken krijgen omdat die aan de eisen van de rdw voldoet aan grijs, alleen in het geval van de defender moet er gewoon voor geel afgedragen worden en dus ook bpm betaald worden omdat die volgens de belastingdienst niet voldoet aan de eisen van grijs, ff bellen naar rdw en belastingdienst.
Lekker verwarrend die verschillende eisen.
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Das niet per definitie waar, belastingdienst baseert primair wel op de gegevens van de RDW. Wij kochten 2 identieke bakwagens (opvolgende nummers en kenteken, 100% identiek), maar iemand bij RDW had er personenauto van gemaakt, waardoor de andere MRB-tarieven geheven werden. Hoop gezeur en vele afspraken niet nagekomen was het na 6 maanden hersteld. Jaar ervoor met een bus duurde dit langer...
De 'vans' kan ik me nog iets bij voorstellen, maar die Defender kan ik niet echt bij.
Ik vraag me af ik welke landen er berperkingen gelden, waardoor een auto als bedrijfsauto kan worden aangemeld, want ik vermoed dat dit toch eigenlijk wel via de import moet lopen allemaal.
De 'vans' kan ik me nog iets bij voorstellen, maar die Defender kan ik niet echt bij.
Ik vraag me af ik welke landen er berperkingen gelden, waardoor een auto als bedrijfsauto kan worden aangemeld, want ik vermoed dat dit toch eigenlijk wel via de import moet lopen allemaal.
- Oof
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Heel interessant topic dit.
Dacht dat ik van alle mazen wel op de hoogte was maar dit is compleet nieuw voor me.
Als een Defender met 7 zit plaatsen op grijs is te krijgen dan zou dit toch ook met een BMW 53*d moeten lukken.
@Steve.
Wat die Defender nog aparter maakt is dat die op dit moment ingeschreven staat op een particuliere naam.
Dacht dat ik van alle mazen wel op de hoogte was maar dit is compleet nieuw voor me.
Als een Defender met 7 zit plaatsen op grijs is te krijgen dan zou dit toch ook met een BMW 53*d moeten lukken.
@Steve.
Wat die Defender nog aparter maakt is dat die op dit moment ingeschreven staat op een particuliere naam.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Kun je niet gewoon de rdw bellen en vragen hoe dat zit dan? lijkt mij dat die daar een zinnig antwoord op moeten geven, zij geven toch de kentekens uit?
Je hebt de kentekens ervan, dus je kan ze zo de voorbeelden geven.
Je hebt de kentekens ervan, dus je kan ze zo de voorbeelden geven.
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
Dat heb ik dus vanochtend gedaanmarkm schreef:Kun je niet gewoon de rdw bellen en vragen hoe dat zit dan? lijkt mij dat die daar een zinnig antwoord op moeten geven, zij geven toch de kentekens uit?
Je hebt de kentekens ervan, dus je kan ze zo de voorbeelden geven.

- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Oud grijskenteken regel weer terug?
EDIT: Eisen rdw en belasting zijn niet hetzelfde, je kan dus op een personenauto een grijs kenteken krijgen omdat die aan de eisen van de rdw voldoet aan grijs, alleen in het geval van de defender moet er gewoon voor geel afgedragen worden en dus ook bpm betaald worden omdat die volgens de belastingdienst niet voldoet aan de eisen van grijs, ff bellen naar rdw en belastingdienst.
Lekker verwarrend die verschillende eisen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten