Wat een treurigheid op de weg

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Wat een treurigheid op de weg

Bericht door Wouter81 » 02 apr 2012, 10:15

Even een open deur intrappen maar het viel me gister weer op: wat een treurigheid, dat wagenpark in Nederland.

Was even naar de supermarkt, één van de weinige die open was op zondag (cda/sgp :tong: ) en de parkeerplaats stond vol. Voor de grap eens alle auto's om me heen bekeken. Het is werkelijk helemaal niks. Oude afgetrapte Opel Astra's, gare Hondaatjes, vage Japanse/Koreaanse rotzooi van de vorige eeuw, vervallen meuk van 12 jaar of ouder en het enige nieuwere spul zijn kleine eco-gebakjes. Er zat werkelijk niks fraais tussen, allemaal budgetzooi. Stonden toch een auto of 40.

Het is eigenlijk in 2 categorieën op te delen, hoe dat wagenpark in NL er tegenwoordig uitziet: of het is oude rotzooi of het zijn recente kleine wagentjes met groene ecolabels erop. Mijn Golfje was serieus met afstand de meest nette mooie auto (ok, ben niet objectief maar was toch zo :)) van de hele parking.

Allemaal misschien wel begrijpelijk, 95% is geen petrolhead en ziet zo'n ding alleen om van A naar B te komen maar het is toch wel jammer om te zien dat het wagenpark erg verschraald. Je ziet steeds minder echt mooie auto's, zo lijkt het. Ook bij leaserijders. Vroeger lekker het leasebudget maximaal gebruiken om een dikke auto met leuke motor te kunnen rijden, nu gaat het alleen nog maar om het milieulabel en de bijtelling.

Jammer hoor.

Martijn_bmw

Re: Wat een treurigheid op de weg

Bericht door Martijn_bmw » 02 apr 2012, 10:27

klopt valt mij ook op... en bij ons is 85% van de orderintake tegenwoordig en 14% of 20% bijtellinghok ;)

dus nog maar 15% kiest een auto op emotie de rest is belastingontduiker :kikker:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 02 apr 2012, 10:32

...zegt ie met z'n zwarte Golfje! :tooth:

Snipe

Bericht door Snipe » 02 apr 2012, 10:34

Valt mij ook wel eens op, maar aangezien ik zelf met 'oude rotzooi' rondtoer stoort dat me niet zo... Maar al die zilvergrijze emotieloze bijtellingsmeuk des te meer!

En eerlijk gezegd, die bijtellingstroep kan ik dan nog een beetje begrijpen. Als je geen interesse in auto's hebt kun je de keus tussen 14% voor een auto die niet van jou is of 25% voor een auto die niet van jou is in een milliseconde maken, lijkt me.
Maar mensen die zélf een auto kopen en dan een Kia C'eed of Hyundai i10 in een of ander onbestemd kleurtje kopen... Als het je eigen geld is kun je toch in ieder geval iets kopen wat enigszins mooi is?

RVV

Bericht door RVV » 02 apr 2012, 10:43

MartijnGizmo schreef:...zegt ie met z'n zwarte Golfje! :tooth:
LOL

Maargoed de meeste mensen boeit een auto geen zier. Liefhebbersauto's sterven in ras tempo uit. Aan de ene kant omdat het aanbod verschraald, aan de andere kant omdat de liefhebbersauto's die wel uitkomen praktisch onbetaalbaar worden. Daarbij is de kwaliteit van veel auto's zo goed de laatste jaren dat de noodzaak van een nieuwe auto me (en vele anderen) compleet ontgaat. Mijn 325i die ik net gekocht heb voor 22k is 5 jaar oud maar qau gevoel/afwerking/kwaliteit zou die gewoon een half jaar oud kunnen zijn. Z4 idem dito.

En het scheelt nogal wat knaken in de afschrijving. Mijn vorige 330d was ook knap toen ik hem 5 jaar oud kocht, 2,5 jaar in gereden en 10k afgeschreven. 10k schrijf je normaal gesproken op een nieuwe (60/70k plus) BMW per half jaar af.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 apr 2012, 10:49

Denk dat er wel meer saaiere daily's zijn these days. Daarentegen zag je vorig weekend toch aardig wat (lees: enorm veel) open auto's. Zo stond ik vorige week zondag met 5 auto's voor het stoplicht te wachten terwijl meer dan de helft fun was. Alleen vanwege de kosten (of er zuinig op zijn) komt het spul allicht wat minder op de weg.

Kortom, ik denk dat het wel meevalt maar overall wordt het spul misschien wat minder ingezet. Moet het weer ook naar zijn natuurlijk, en boodschappen in bijvoorbeeld een porsche of een roadster is wat overdreven. Ook omdat er gewoon niet zoveel troep in zulke auto's inpast, en de kans op beschadigingen bij supermarkten groter is dan als je er gewoon mee aan het toeren bent.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 02 apr 2012, 10:53

heb ik (nog) geen last van..... :strong:

steve smith

Bericht door steve smith » 02 apr 2012, 10:55

Sterker nog: een bijtellingduiker om mee in de file te staan geeft ruimte voor meer speelgoed!

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 02 apr 2012, 10:57

Bij welke supermarkt stond je?

dvh

Bericht door dvh » 02 apr 2012, 10:58

Nou ik woon toch echt in een ander land volgens mij.
Mij valt het altijd op dat er juist zoveel nieuwe auto's rondrijden.. Dat ik dan denk: " waar doen ze het toch allemaal van"

Ok.. Ik woon in een handelsdorp.. Dus de lokale supermarkt is wellicht een wat vertekend beeld.
Maar ook de qpark garage waar ik dagelijks sta. Elke dag weer zie ik mooie dingen. En er saat ( veel ) meer nieuws dan ouds.

Ook op en neer naar mijn werk, altijd meer nieuws dan oude meuk.

Ik zal serieus wel eens een keertje een fototje maken bij de supermarkt hier :kikker:
Daar staan de Q7'ens en X5'en bijna opgestapeld naast elkaar....

Knot

Bericht door Knot » 02 apr 2012, 11:01

Ik doe er lekker aan mee, hoe ouder de zooi hoe beter, bent toch niks waard, zeker niet op een parkeerplaats bij een supermarkt!

De pareltjes staan lekker in de garages!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 apr 2012, 11:04

opzich heb ik niet zo'n moeite met een lage bijtelling om zo het milieu / kosten te besparen MAAR dan moeten ze wel gaan kijken naar werkelijke CO2 uitstoot en dus verbruik...

alle leaserijders in hun bijtellingschraper lijken zich wel te moeten bewijzen bij het stoplicht / op de snelweg en verbruiken vervolgens 40% meer dan de norm.

Ik zeg black-box er in die werkelijk verbruik / uitstoot registreerd en op basis van die info bijtelling afrekenen.

mensen die dan beginnen te mekkeren over privacy (en vervolgens wel met een Iphone rondlopen die te pas en te onpas gegevens doorspeelt) hoeven geen kastje maar betalen dan gewoon 25% bijtelling!

voordeel is ook elke auto kan er aan meedoen bijtellinggrenzen hoef je niet meer op motorisering te doen als iemand het voor elkaar krijgt om 110gr uit te stoten met een V8 geef je die ook lekker 20% bijtelling en een ander die met een polo slowmotion 200gr uitstoot betaald gewoon lekker 25%...

Snipe

Bericht door Snipe » 02 apr 2012, 11:11

Martijn_bmw schreef:alle leaserijders in hun bijtellingschraper lijken zich wel te moeten bewijzen bij het stoplicht / op de snelweg en verbruiken vervolgens 40% meer dan de norm.
Lol, inderdaad. De eerste keer dat ik een Ampera zag was 'ie eerst een tijdje aan het bumperkleven in de bebouwde kom van Soest. Vervolgens kwam 'ie me ergens op de weg van Soest naar Amersfoort voorbij terwijl er nauwelijks ruimte was om in te halen, om vervolgens weer op centimeters afstand van zijn voorganger te gaan rijden. Bij Amersfoort ga je de bebouwde kom in, maar heeft de weg wel twee rijstroken; het ideale moment om door te trekken naar 120+ dus.

dvh

Bericht door dvh » 02 apr 2012, 11:13

:lezen: +1 Martijn.

Onze privacy.. Dikke lol !
Die waardes verkopen we voor een euro!

In de AH was een tijd terug een actie dat je smurfen kon krijgen bij het gebruik van je AH bonuskaart.
Met die bonuskaart kan de AH precies zien wat het koopgedrag is van hun klanten, wie hun klanten zijn, waar ze wonen, en wat ze vreten.

Stond er een mevrouwtje stennis te maken aan de kassa.. " Ik heb geen smurfen gekregen !!?"
Verkoopmedewerker: " klopt mevrouw, u heeft ook geen AH bonuspas.. U kunt een pas aanvragen dmv uw gegevens in te vullen op dit formulier"

De mevrouw vult zorgvuldig haar pas in en krijgt uit aller vriendelijkheid een smurf mee van de verkoopmedewerker.

Privacy verkocht voor een smurf !

Metchu

Bericht door Metchu » 02 apr 2012, 11:22

dvh schreef:Privacy verkocht voor een smurf !

epic, gesmurfd worden door de AH! haha

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 apr 2012, 11:23

Martijn: hij is grijs ja! Heel wat opwindender dan zwart. :devil: :kikker:

Ach, niks mis mee om een goedkope daily te hebben, zolang je er dan maar wat leuks bij hebt thuis in de garage. En met oude troep bedoel ik niet liefhebbersspul als BMW's of andere mooie klassiekers maar meer 6e hands gare Astraatjes/Civicjes met deuken.

Was overigens bij de Jumbo, niet eens de Aldi/Lidl. Daar valt het juist mee, de echte paupers daar komen in trainingspak op de fiets :), kunnen helemaal geen auto betalen. En dan terugfietsen met een sixpackje onder de snelbinders.

En ik stel voor dat er voor 14% en 20% bijtellingsauto's ook aparte regels komen. 14% Mag helemaal niet op de snelweg komen, 20% wel maar alleen op de rechterbaan en 25% bijtelling of eigen auto's mogen overal komen. :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 apr 2012, 11:30

Afe n toe verbaas ik me een beetje over de topics hierzo. Ik denk dat heel veel mensen (lees: het gros van, of in ieder geval meer dan we denken) gewoon het geld niet heeft om een (naar onze maatstaven) leuke auto te rijden. Met de economische malaise en het steeds minder worden van de koopkracht denk ik dat menigeen blij is uberhaupt een auto te kunnen rijden.
Er zijn er maar weinig die zo even 20-30k af kunnen tikken voor een andere auto. En we weten allemaal dat we voor minder ook een leuke auto kunnen kopen, maar daar zit dan vaak weer achterstallig onderhoud aan vast.
De meeste nieuwere dikke wagens zijn gewoon allemaal geleased incl tankpas. Ja hallo, dan kan ik ook wel een dikke bak rijden, mocht ik daar het geld voor over hebben.
Allemaal leuk en aardig, maar het leven wordt gewoon steeds duurder terwijl de lonen gelijk blijven. Dat heeft op den duur zo z'n uitwerking op het uitgavenpatroon van Jan met de pet. Een leuke snelle wagen prive rijden is al bijna niet meer te doen voor iemand met een gemiddeld inkomen en een gezin.

allen

Bericht door allen » 02 apr 2012, 11:40

Wouter81 schreef:Martijn: hij is grijs ja! Heel wat opwindender dan zwart. :devil: :kikker:

Ach, niks mis mee om een goedkope daily te hebben, zolang je er dan maar wat leuks bij hebt thuis in de garage. En met oude troep bedoel ik niet liefhebbersspul als BMW's of andere mooie klassiekers maar meer 6e hands gare Astraatjes/Civicjes met deuken.

Was overigens bij de Jumbo, niet eens de Aldi/Lidl. Daar valt het juist mee, de echte paupers daar komen in trainingspak op de fiets :), kunnen helemaal geen auto betalen. En dan terugfietsen met een sixpackje onder de snelbinders.

En ik stel voor dat er voor 14% en 20% bijtellingsauto's ook aparte regels komen. 14% Mag helemaal niet op de snelweg komen, 20% wel maar alleen op de rechterbaan en 25% bijtelling of eigen auto's mogen overal komen. :)
Tja, sommigen geven echt geen f*ck om een auto. Dus om dan toch maar een Golf GTI aan te schaffen omdat ze er anders volgens Wouter niet bijhoren...
Zo af en toe vind ik het wel lekker om voor 'pauper' te spelen. Alleen fiets ik terug met een sixpack onder m'n t-shirt en een pak pampers onder de snelbinders...
Gelukkig moet ik gewoon 25% bijtellen. Dan mag ik tenminste gewoon op de linkerbaan blijven rijden met de bus. Daarmee kan ik dan petjes in een Golf GTI en een kratje bier in de kofferbak blokken die oneindig zitten te seinen dat ik aan de kant moet... :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 apr 2012, 11:40

Jaja, geef maar weer af op de leasebrigade. Voor de meeste mensen (in loondienst) wordt een lijst samengesteld waar ze uit kunnen kiezen. De normen en regels worden door het bedrijf bepaald. Als dat bedrijf een beetje voorraan mee wil lopen moet het toverwoord "groen" zijn. Nou, dan weet je het wel. Dan is 80% schrapereditie wat erop staat. En omdat je toch wat moet rijden kies je er maar eentje uit. Kun je ook alleen zakelijk doen en voor jezelf een leuke auto kopen maar er staat altijd eentje stil. En die kost hoe dan ook geld. Dan is met bijtelling rijden in een schrapereditie misschien wel net zo handig. Zeker met hoe de overheid de automobilist aanpakt de laatste jaren. En dan niet alleen in belastingen maar ook vooral in boetes. Dan ben je spekkoper in je A->Z lage bijtellingauto die niet vooruit komt maar wel kwiek genoeg is.

En los daarvan krijg ik ook geen hoezee stemming van een grijze Golf in GTi trim op een parkeerplaats bij de super... Is ook een dertien in een dozijn Golfje voor het gros. Dan mag er echt wel wat anders staan hoor :)

Snipe

Bericht door Snipe » 02 apr 2012, 11:41

///Joost schreef:Afe n toe verbaas ik me een beetje over de topics hierzo. Ik denk dat heel veel mensen (lees: het gros van, of in ieder geval meer dan we denken) gewoon het geld niet heeft om een (naar onze maatstaven) leuke auto te rijden. Met de economische malaise en het steeds minder worden van de koopkracht denk ik dat menigeen blij is uberhaupt een auto te kunnen rijden.
Hoezo? Ik rijd in een Peugeot 306 GTI uit '97. Is leuker en kost minder dan een Aygo.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen. Niemand zegt toch dat iedereen in een zilvergrijze middenklasser van 20 of 30k moet gaan rijden?

KoenM

Bericht door KoenM » 02 apr 2012, 11:44

Maar hoeveel mensen zijn er die liever een 306 gti hebben dan een aygo/107/c1..

Meeste zullen liever een nieuwe auto hebben, met garantie, die het altijd doet dan zo'n 'oude bak'..
Aygo kan ook nog weleens minder hard geveerd zijn, en is sowieso zuiniger :)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 apr 2012, 11:46

Snipe schreef:
///Joost schreef:Afe n toe verbaas ik me een beetje over de topics hierzo. Ik denk dat heel veel mensen (lees: het gros van, of in ieder geval meer dan we denken) gewoon het geld niet heeft om een (naar onze maatstaven) leuke auto te rijden. Met de economische malaise en het steeds minder worden van de koopkracht denk ik dat menigeen blij is uberhaupt een auto te kunnen rijden.
Hoezo? Ik rijd in een Peugeot 306 GTI uit '97. Is leuker en kost minder dan een Aygo.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen. Niemand zegt toch dat iedereen in een zilvergrijze middenklasser van 20 of 30k moet gaan rijden?
+1

Ook voor weinig geld kun je in een leuke auto rijden.

@ Arthur: tuurlijk, is ook zo. Maar geef ook de schuld niet zozeer aan die leaserijder. Als je 'gedwongen' wordt om iets groens te kiezen door je werkgever, dan heb je dat inderdaad maar te accepteren. Maar feit is dat het wagenpark wel verschraald. Vroegah, toen had men het nog over rode T rode D rode I met maar liefst 150 PK. Nu gaat het vooral over het aantal grammen CO2, zodat je net niet of net wel in 14%/20% valt. Da's jammer.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 apr 2012, 11:49

Wat is weinig geld en wat is een leuke auto? Dat is voor een ieder anders. Wat Koen zegt; niet iedereen wil een oud(er) hok rijden. Want daar komt het vaak op neer bij "leuk". En vaak is "leuk" onpractisch(er). Dat wil ook niet iedereen.

JWD

Bericht door JWD » 02 apr 2012, 11:50

Ik vind de schone A label zwartrijders helemaal zo erg nog niet.
Erger vind ik die quasi oldtimers die met hun blauwe walmen vrijwel gratis het hele C02 verhaal om zeep helpen.
Mijn M5 mag dan een van de meest vervuilende 'moderne' auto's van het moment zijn maar je wordt tenminste niet kotsmisselijk als je achter me rijd (mocht je in de gelegenheid zijn! :tooth: ).

Maw. het beleid in NL klopt van geen kanten, aan de ene kant bevorderen we de treurigheid op de weg door de meest on-interessante zuinige auto's goedkoop in aanschaf te maken en aan de andere kant ook nog eens door de meest on-zuinige en vervuilende aftandse auto's op de weg te houden door het gebruik ervan zo goed als gratis te maken.

*zucht*

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 apr 2012, 11:58

Arthur schreef:Wat is weinig geld en wat is een leuke auto? Dat is voor een ieder anders. Wat Koen zegt; niet iedereen wil een oud(er) hok rijden. Want daar komt het vaak op neer bij "leuk". En vaak is "leuk" onpractisch(er). Dat wil ook niet iedereen.
Klopt. Wat Koen zegt was ook een beetje mijn punt. Een oude Polo of Panda kan voor iemand een hele leuke auto zijn, terwijl dat voor iemand anders weer een 205 GTI is en voor weer iemand anders een Panamera. Feit blijft wel dat je voor 'relatief' oude auto's geen 2 linkerhanden moet hebben, anders wordt het al snel een bodemloze put.
Ik denk dat het milieu zeker van grote invloed is op de leaserijder. Al kan men natuurlijk ook zoals eerder aangegeven, deze auto puur zakelijk rijden, en iets sportievers ernaast zetten voor inde weekenden. Van alle bijtelling kun je al best iets leuks rijden. Maar ja, de meesten willen gewoon in een nieuwe auto rijden zonder kopzorgen over onderhoud e.d.
Ten tweede denk ik dat de maatschappij gewoon veranderd is, en dat men veel materialistischer is geworden. Alles moet nieuwer, beter en groter dan de buren. Maar dat onderwerp is hier op DF al zo vaak uitgemolken.

Plaats reactie