Bericht
door sitechris » 31 mar 2012, 19:19
Vandaag heb ik de High Performance Driving training gevolgd bij DD Events. Is zelfde training als je krijgt bij Autovisie Drivers Academy. Alleen reed ik nu in eigen auto.
Aandachtspunten tijdens de ochtendsessie waren de noodstop (plus sturen tijdens noodstop), schakelen (standgas, schokvrij terugschakelen voor de bocht etcetera) en het in- en uitgaan van bochten. Erg leerzaam. Aandachtspunt voor mij is dat ik bij ingaan van de bocht niet altijd de juiste positie inneem en dat ik in de bocht ook nog wel eens te vroeg op het gas ga, waardoor mijn exitsnelheid uiteindelijk niet optimaal is. Ook het aanremmen voor de bocht was onderdeel van de oefening, met name in combinatie met het terugschakelen op het juiste moment, zodat dit schokvrij gaat. Hoogtepuntje was het moment dat Dolf Dekking het stuur overnam en op gecontroleerde wijze even wat bochten pakte met lekker tempo om wat voor te doen. Wat een voertuigbeheersing, wow!
Het tweede gedeelte bestond uit wat kilometers Autobahn en nog wat lekkere wegen in Duitsland waar we wat langere bochten met wat hogere snelheid gingen testen. Belangrijkste onderdeel tijdens de Autobahn oefening was het maken van noodstops bij hoge snelheid. Dus het tempo opvoeren naar circa 250 km/h en dan volle bak dat pedaal tegen de vloer rammen. Het spannende is dat bij een noodstop op dergelijke snelheid iedere auto wat onstabiel aanvoelt. Is op zich geen ramp, maar je moet er wel op voorbereid zijn. De truc is om je handen zo ontspannen mogelijk aan het stuur te houden, want de meer je verkrampt, de minder stabiel de auto aanvoelt. Maar tegelijkertijd komen er heel veel krachten vrij op jezelf en de auto (je hangt in de gordel), spuit de adrenaline je oren uit en moet je tegelijkertijd je handen ontspannen houden. Bij poging 5 lukte dat voor het eerst goed ha ha. Overigens blijft het iedere keer verbazen hoe geweldig je snelheid kunt afschudden als je vol op de ankers gaat staan. Ik had eerder zelf wel eens noodstoppen geoefend op de Autobahn, maar toen hing ik niet zo in de gordels als nu. Geweldige oefening. Verder ook nog aandacht voor rijpositie op de weg, anticiperen etcetera.
Daarna nog een stuk binnendoor in Duitsland gereden op wat lekkere stuurmanswegen. De oefeningen van het ochtendgedeelte (met name bochttechniek) nog wat verder geoefend en geoptimaliseerd. Ging lekker, kwam echt in de flow terecht! Daarna om af te sluiten nog wat Autobahn kilometertjes en langzaam terug naar Soest afzakken.
Overall conclusie: echt een geweldige dag gehad. Zeer intens, buitengewoon leerzaam en ook gewoon ontzettend leuk. Ik kan maar 1 conclusie trekken: volgend jaar weer! Ik twijfel alleen of ik dan mee ga doen met de Autovisie Drivers Academy of dat ik richting Eiffel/Ring ga afzakken. Dat zien we volgend jaar wel weer.