Even fijn bezig zijn...pfff...IT-geneuzel

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
markk

Even fijn bezig zijn...pfff...IT-geneuzel

Bericht door markk » 27 mar 2012, 22:10

Markk loopt al maanden lang te eikelen voor een nieuwe PC en kijkt uiteraard ook naar de iMac's. Probleem is echter dat een iMac conform Markk specs nogal duur wordt. Lees 3,5k voor een 27" i7 4-core met 16Gb en SSD "basis" systeempje.

Vorige week dus maar even lopen hacken en een OS X Snow Leopard VM gedownload/gecreert op de inmiddels bejaarde PC. Liep niet eens echt slecht en eigenlijk sneller dan de Windows host waaronder ie als VM draaide.

Vol goede moed dus maar een nieuw PC'tje samengesteld en gebouwd:
- Asus P9x79 moederbord met 2011 CPU socket, ruimte voor 64Gb geheugen en Gb ethernet interface naar m'n thuisnetwerkje met Netgair NAS
- Kasje
- Nieuwste i7 6-core processor met hyperthreading (OS ziet dus gewoon 12 cores)
- CPU Cooler
- 4x4=16Gb 2133 Mhz geheugen kitje
- Nvidea GT550 / 1Gb grafische kaart erin
- OCZ Vertex 3 maxiops 240Gb SSD
- Wat oude HDD van 1Gb's
etc.

Doe niets met gaming en voor Lightroom/Photoshop en wat IT-gehack met VM's, virtual storage appliances, e.d. meer dan genoeg lijkt me :-) Misschien wat weinig geheugen maar goed dat is makkelijk uitbreidbaar...

Toen begon dus de ellende:
- Windows wil niet starten vanaf de SSD met m'n oude Windows image. Geeft BSOD (Blue Screen Of Death) en reboot direct zonder dat je de foutmelding kan lezen
- Foto camera op High Speed erbij gezet zodat ik de foutmelding kon lezen. Beetje googlen op de Ipad en oeps, nieuwe moederborden hebben ADHI SATA interface en als je Windhoos installeert op een PC die dat niet heeft dan disabled ie de drivers. Dus
- SSD uitbouwen
- SSD inbouwen in oude PC
- registry keys aanpassen voor ADHI drivers alsmede non-auto-reboot naar BSOD
- SSD inbouwen in nieuwe PC
en starten
- K*T, nieuwe netwerkinterface (1Gb) wordt niet herkend en kan dus ook de driver niet van Internet halen.
- SSD uitbouwen, SSD inbouwen in oude PC, driver downloaden, op USB-disk zetten, etc.
- Yes, werkend systeem, dacht Markk. Nou niet dus, na een paar uur -> BSOD. Kortom erg instabiel systeem.
- Markk maar officiele Windows 7 gekocht met het idee we gaan een clean install doen. DVD drive uit oude PC bouwen, in nieuwe zetten, maar niet starten van nieuwe Windows 7 installatie DVD. K*T. DVD uitbouwen, in oude PC zetten, testen, blijkt DVD drive stuk te zijn. Ik gebruik 'em nooit...Arghhh...
- ISO van Windows 7 gedownload, van ISO een bootable USB stick gemaakt, clean install gedaan van Windows 7 via USB. Damn, verkeerde Windhoos versie.
- Op werk ISO gebrand van m'n gekochte Win7 DVD, van ISO een bootable USB stick gemaakt en vanaf daar op nieuwe PC clean Windows 7 install gedraaid. Vervolgens alle software (Office, LR, etc.) geinstalleerd.
- Echter nog steeds af en toe een crash (BSOD) en Windows zeikt natuurlijk om het uur om nieuwe updates.
- Vanavond maar 1 van de verdachte geheugen modules eruit getrokken en verder blijven draaien op 12Gb. Fingers crossed. Systeem lijkt stabiel en het lijkt dus gewoon een vervelend geheugen module te zijn. BSOD's hebben ook allemaal met geheugen te maken (memory management, page-fault in non paged area's, etc.)

Pffff...Ik hoop dat dit het nu is...

Want het is wel een erg snel systeem als ie blijft lopen :-)
- OS X snow leopard VM (4 cpu/4Gb) met wat C-source code compiler sessies open
- Windows 7 VM (4 cpu/4Gb) open met filmpje/muziek vanaf NAS
- op host zelf LR4 foto's edittenen en in bulk exporteren alsmede backup trekken van m'n NAS over 1Gb ethernet netwerk en wat Visio tekeningen aan het maken voor m'n werk.

EN nog staat dat ding volledig uit z'n neus te eten. Qua CPU, qua HDD (SSD), qua memory, qua netwerk.

VM's draaien op dit systeem (door cpu, geheugen en de SSD) echt als een zonnetje. En dat uiteraard nu nog gewoon standaard lees niet eens overclocked naar 3.5 of 4Ghz :-)

Mark.
- die in het normale leven als IT-infrastructuur architect door het leven gaat en veelal ver van dit soort geneuzel af staat. Het was wel weer leuk en leerzaam om eens zelf te kloten...
- de grote vraag is natuurlijk of er niet binnenkort een Wacom Cintig 24" monitor/tablet bij moet komen...
- Tijdens het typen van dit bericht crashte dat k*T ding overigens weer. Nu niet met een BSOD maar hij hing gewoon. We gaan rustig verder zoeken...
- mocht je dit allemaal niet snappen realiseer je dan eens dat andere (niet DF-minded mensen) je ook niet snappen wanneer je praat over 8000rpm+ atmo motoren, Limited Slip Diff's, double-clutch versnellingsbakken, lambda sondes, dekat uitlaten, en externe wastegates ;-)

RVV

Re: Even fijn bezig zijn...pfff...IT-geneuzel

Bericht door RVV » 27 mar 2012, 22:18

Wat een verhaal zeg hier de oplossing -> www.apple.com

:kikker:

Fedmas
Auto: G21 330e

Bericht door Fedmas » 27 mar 2012, 22:24

Denk inderdaad dat het een gevalletje is dat je ram kapot is. Je krijgt op je blue screens geen codes? Anders moet je die ff googlen. Zou even één voor één op 1 ramstick booten, kijken of er 1 (of 2) is waar hij niet op opstart. Dan weet je dit ook gelijk.

dvh

Bericht door dvh » 27 mar 2012, 22:27

Woah ... Mark.. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje.. ik 'moet' een nieuwe pc.. en zit te dubben wat het moet worden... Beetje zelfde argument.. Liefst een Imac, maar die is zo freaking duur met alles erop en eraan.

Maar als ik dit zo lees.... Toch maar een Imac denk ik :tooth:
Overigens koop ik hem wel voornamelijk voor te gamen. Daar naast gewoon huis tuin en keuken gebruik, beetje photoshop en wat foto opslag.

Zo'n alienware laptop van Dell leek me ook wel wat.. Maar ik hoor van mensen die er verstand van hebben dat ik dan veel te veel betaal enkel voor het merk. Maar dat de computers op zich wel ok zijn.

Richard430

Bericht door Richard430 » 27 mar 2012, 22:28

Tsja, ik heb een ict opleiding genoten maar alsnog bouw ik zelf geen pc. Na al de moeite van het bouwen en installeren continu foutmeldingen en dergelijke, nee. Dan krijgt die een enkeltje schroot.

Reviseer nog liever een motor, wat me overigens prima afgaat. Ben op het moment ook in de markt voor een nieuwe desktop, maar ik blijf gewoon zoeken tot ik er 1 vindt met de juiste specs voor mij. :oops:

Royke

Bericht door Royke » 27 mar 2012, 22:33

dvh schreef:
Overigens koop ik hem wel voornamelijk voor te gamen. .
Als je wilt game koop dan geen imac..

Check de resultaten maar van de nieuwste imac's

Game = costum windows pc,

voor de rest koop je wel een imac

Fedmas

Bericht door Fedmas » 27 mar 2012, 22:35

dvh schreef:Woah ... Mark.. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje.. ik 'moet' een nieuwe pc.. en zit te dubben wat het moet worden... Beetje zelfde argument.. Liefst een Imac, maar die is zo freaking duur met alles erop en eraan.

Overigens koop ik hem wel voornamelijk voor te gamen.

Zo'n alienware laptop van Dell leek me ook wel wat.. Maar ik hoor van mensen die er verstand van hebben dat ik dan veel te veel betaal enkel voor het merk. Maar dat de computers op zich wel ok zijn.
iMac & gamen vind ik persoonlijk een ietswat vreemde combi :P. Zou lekker voor een Windows gaan met een mooie VM OS X voor je Mac festijn. Gamed stukken beter (ook op het ook van drivers, uitgekomen games, upgrade van je systeem ed.)

Alienware is inderdaad veel te overpriced. Is van Dell, voorderest wel goed merkt, voor een laptop heb je dan wel beste van het beste maar voor een reguliere desktop, nee..

@Richard

Computer bouwen is echt stukken makkelijker als je denkt. Op internet zijn duizenden how to's te vinden en op websites als tweakers.net ed. zijn BBG's (best buy guides) opgesteld. Ik bouw zelf al aantallen jaren computers en het is echt niet moeilijk. OK, ik heb wel eens een moederbord kapotgemaakt door een processor er verkeerd op te doen ( :kikker: ) maarja, that's life. Nieuwe kopen en weer verder gaan. Foutmeldingen, muah, nooit echt last van gehad. gewoon zorgen dat je goede research gedaan hebt dat de onderdelen goed op elkaar afgestelt zijn, dan gaat het meestal wel goed.

Eind april komt de opvolger van Sandy bridge (Markk heeft Sandy Bridge - E), Ivy bridge uit. Waarschijnlijk ga ik hier nog een nieuw systeem opbouwen. Raad iedereen aan die eventueel een nieuwe computer wilt gaan aanschaffen daarop te wachten.

Edit: mocht iemand nog vragen hebben over het samenstellen van een computer, mag ie mij altijd even PM'en.

dvh

Bericht door dvh » 27 mar 2012, 22:39

Imac en gamen is geen succes inderdaad. Jammer, want ik vind het wel een fraai apparaat voor in huis te hebben.

De specs en kwaliteit van de alienware laptops ( wil geen desktop ) zijn wel ok. Alleen zijn die dingen zo godsgruwelijk lelijk.. Hebben ze niet eenzelfde laptop + specs maar dan zonder dat heftige uiterlijk.

markk

Bericht door markk » 27 mar 2012, 22:42

Fedmas schreef:Denk inderdaad dat het een gevalletje is dat je ram kapot is. Je krijgt op je blue screens geen codes? Anders moet je die ff googlen. Zou even één voor één op 1 ramstick booten, kijken of er 1 (of 2) is waar hij niet op opstart. Dan weet je dit ook gelijk.
BCC codes zijn allemaal memory gerelateerd. Geheugen module zit er al weer in. Ga "overnight" een memory (stress) test draaien. Kijken of daar wat uitkomt. BSOD's zijn overigens nu niet meer aan de orde. Wel dat het systeem gewoon bevriest / hangt. Krijg veel error logging in Winhoos over een corrupt NTFS file systeem op m'n USB disk. Dus die maar even afgekoppeld. Kijken wat er gebeurd...

Mark.

Fedmas

Bericht door Fedmas » 27 mar 2012, 22:43

dvh schreef:Imac en gamen is geen succes inderdaad. Jammer, want ik vind het wel een fraai apparaat voor in huis te hebben.

De specs en kwaliteit van de alienware laptops ( wil geen desktop ) zijn wel ok. Alleen zijn die dingen zo godsgruwelijk lelijk.. Hebben ze niet eenzelfde laptop + specs maar dan zonder dat heftige uiterlijk.
OK, het is geen Alienware maar misschien is dit iets? http://tweakers.net/reviews/2431/msi-gt ... -580m.html. Leuk prijsje =)

dvh

Bericht door dvh » 27 mar 2012, 22:50

Fedmas schreef:
dvh schreef:Imac en gamen is geen succes inderdaad. Jammer, want ik vind het wel een fraai apparaat voor in huis te hebben.

OK, het is geen Alienware maar misschien is dit iets? http://tweakers.net/reviews/2431/msi-gt ... -580m.html. Leuk prijsje =)
thnx voor de tip ! Ik ga even lezen !

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 mar 2012, 22:52

IT geneuzel??? Ja elke dag weer op het werk...... geen dag dat alles probleemloos draait :kotsen:

Knot

Bericht door Knot » 27 mar 2012, 23:03

LOL.. gewoon altijd frisse installatie, zeker als de oude nog een ATA driver had.

dvh

Bericht door dvh » 27 mar 2012, 23:11

dvh schreef:
Fedmas schreef:

thnx voor de tip ! Ik ga even lezen !
Review van Tweakers is wel ok. Echter de reacties van members lijken anders te oordelen.. Die zijn wat minder positief over het apparaat.

En dan de kosten.. Komt erop neer dat je gewoon 2500 kwijt bent voor een leuke gamelaptop.
Het zij zo...............

Fedmas

Bericht door Fedmas » 27 mar 2012, 23:59

ach ja gamen op een laptop is sowieso niet iets wat ik aanraad. 1500 voor gamedesktop en een laptopje van 400-500 zou ik dan doen :-)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 mar 2012, 08:03

lol@Mark: ik zal maar niet vertellen dat ik hier op dag 1 een splinternieuwe fully loaded iMac 27" op mijn buro had staan en na 1,5 dagen zei dat ik die meuk niet wilde op een kantoor met een Windows omgeving. Kostte simpelweg teveel tijd om alles werkend te krijgen en dus heb ik op dag 2 een simpel HP desktopje gekocht bij Staples. Volgens mij verklaart iedereen mij voor gek, maar ik werd gek van die iMac.

k33z

Bericht door k33z » 28 mar 2012, 08:26

Waarom die enorme specs als je geen gamer bent? Ik zou dan een instap 27inch iMac kopen en later even zelf een SSD en wat extra geheugen inbouwen. Kom je zeker geen snelheid tekort.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 mar 2012, 09:02

Ik heb een IT bedrijf, wij doen niets anders dan de hele dag ondersteuning leveren aan zo'n 200 bedrijven en scholen.

Grappige is dat mensen (klanten) dan denken dat je het zelf thuis ook allemaal tip top voorelkaar hebt. Nou nee dus. Ik heb thuis een stokoude (7 jaar oude) PC, gare Pentium 4, staan. Die heb ik laatst uit frustratie ietwat gesloopt. Nu is hij kapot en ik heb al 2 maand geen zin om hem te maken. Daarnaast heb ik thuis een andere router liggen die ik al 3 maand moet aansluiten. Klusje van een kwartier maar heb er domweg geen zin in.

Gelukkig heb ik op de zaak een hele afdeling aan medewerkers die dagelijks dit soort problemen mogen oplossen. Haal daar zelf echt geen voldoening meer uit.

Rotzooi is het. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 mar 2012, 09:04

"Bij de timmerman thuis..."

Dat zouden mensen intussen toch moeten weten.

Mark N

Bericht door Mark N » 28 mar 2012, 09:14

Hello IT. Have you tried turning it off and on again? :forum:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 28 mar 2012, 09:16

Wouter81 schreef:Ik heb een IT bedrijf, wij doen niets anders dan de hele dag ondersteuning leveren aan zo'n 200 bedrijven en scholen.

Grappige is dat mensen (klanten) dan denken dat je het zelf thuis ook allemaal tip top voorelkaar hebt. Nou nee dus. Ik heb thuis een stokoude (7 jaar oude) PC, gare Pentium 4, staan. Die heb ik laatst uit frustratie ietwat gesloopt. Nu is hij kapot en ik heb al 2 maand geen zin om hem te maken. Daarnaast heb ik thuis een andere router liggen die ik al 3 maand moet aansluiten. Klusje van een kwartier maar heb er domweg geen zin in.

Gelukkig heb ik op de zaak een hele afdeling aan medewerkers die dagelijks dit soort problemen mogen oplossen. Haal daar zelf echt geen voldoening meer uit.

Rotzooi is het. :)
Hmmm...had gisterenavond nog een ict-vraagje aan je godzijdank niet gevraagd :tooth:

@ Cav...idd.....koop daarom nooit een auto van een monteur..

@ Markk...geen id waar je het allemaal over hebt..... :tooth: ik heb een Acer laptop, Sitecom sjit en Ziggo....en het werkt allemaal...da's pas knap :hungry:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 28 mar 2012, 12:02

Mark N schreef:Hello IT. Have you tried turning it off and on again? :forum:
:mrgreen:

@Markk: Een standaard iMac kopen en later pas extra geheugen en SSD inschroeven. Scheelt klauwen met geld en zo moeilijk is het niet. :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 mar 2012, 12:05

Ik stond voor dezelfde overweging als Markk, en deed het volgende:
- iMac 27 met i7, SSD, etc bestellen met studentenkorting (mag niet, kan wel)
- elders geheugen bestellen
- geheugen monteren in 5min
- stekker erin
- maandenlang probleemloos computeren

:tong:

Snipe

Bericht door Snipe » 28 mar 2012, 12:07

MartijnGizmo schreef:- maandenlang probleemloos computeren
Maanden? Je bedoelt niet die andere dingen, jaren of zo?

Peric

Bericht door Peric » 28 mar 2012, 13:08

@ Markk, check even of je voeding wel alles aankan.
Ik had soortgelijk probleem, bijna alles vervangen. Bleek dat er soms piekspanningen gevraagd werden die de voeding niet aankan, en dan bevriest 'ie. Of reboot..

Plaats reactie