Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2012, 08:09

Zo ff copy-pasten, dan hoef ik 't zelf niet te typen:
Momenteel blijkt telkens weer dat de wereld zich razendsnel en welhaast onvermijdelijk naar een apotheose van meervoudige crises en samengebald gevaar beweegt. Lees de column van René Tissen.

Het bekende liedje
De ontwikkelingen in Europa gaan wederom razendsnel. De adempauze die een kort moment leek over te gaan in gezonde buitenlucht, bleek meer het kuchje te zijn van een zwaar zieke roker. Dit weekeinde werd bekend dat Portugal 15 miljard euro extra steun zal krijgen, in de bekende context van scherp tegenvallende financieel-economische cijfers. Dat is méér steun dan waarmee rekening is gehouden. Maar minder steun dan echt nodig is. Dat laatste durft niemand hardop te zeggen. Want dan moet de patiënt Portugal als opgegeven worden beschouwd. Net als Griekenland.

Pijnlijk
Tegelijkertijd waarschuwde premier Monti van Italië, hij deed dat echter niet voor zijn eigen land, maar voor Spanje. Monti is bang voor het besmettingsgevaar dat vanuit Spanje Italië zou kunnen bereiken. Bizar, dacht ik. Hij is kennelijk niet bang dat andersom ook nog kan gebeuren. Dan besmet Italië Spanje bijvoorbeeld via het te rigoureus hervormen van de arbeidsmarkt. Beide regeringsleiders zijn als de dood voor het inzicht dat hun landen sowieso onderuit gaan, omdat de bevolking allang weet wat er gaat komen en zich daarnaar gedraagt. Zelfbescherming bevolking, zo heet dat.

Zelfdestructie
Dit weekeinde liet ook oud-president Trichet van de ECB weer eens van zich horen in het kader van de tijdbom die ‘zijn’ bank is geworden. Hij werd van alle kanten ondersteund –weliswaar door mede oud-bestuurders- in zijn opvatting dat de ECB het onomkeerbare (u leest het goed) pad van de zelfdestructie was opgegaan. Alleen nog een snelle en betekenisvolle opleving van de economie kan de ECB nog een uitweg bieden. Maar helaas, de economie van Europa is kapot en dat weet iedereen die ook maar een beetje verantwoordelijkheid draagt. Dat kan echter publiekelijk niet worden toegeven. Want daar komt oorlog van, namelijk als iedere lidstaat nog gauw even de eigen belangen in veiligheid wil brengen.

Mokerslag
België was de afgelopen week op een tenenkrommende manier in het nieuws. Daar begint men zich nu te realiseren dat de voormalige Dexia-bank (nu Belfius, wie verzint het) als een fragmentatiebom in het land huishoudt, vanwege het beruchte risico van derden (‘counterparty risk’). De Belgen vielen helemaal van hun stoel toen zij zich realiseerden dat ze door de Fransen een oor zijn aangenaaid in het kader van de garantstellingen van Dexia. Nu pas liggen ze daar wakker van, want een 60-40% verdeling tussen België en Frankrijk levert België de knalharde kostenpost van bruto 55 miljard euro op en dat is genoeg om einde oefening te blazen. Maar we komen er wel uit, roepen de Belgen. Waaruit dan, roep ik? Het toefje slagroom op de pudding kwam dit weekeinde van Europarlementsvoorzitter Martin Schulz. Hij wil sluiting van Brussel en verhuizen naar Straatsburg. Daarmee blies hij de laatste brug van België op.

Raar maar waar
Zaterdagmorgen vroeg was er een merkwaardig incident in Griekenland en dat gaf mij de indruk van een wankel evenwicht tussen oorlog en vrede in Europa, te midden van de bekende strijdtonelen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Een Turks marineschip doorkruiste bewust de Griekse territoriale wateren en bleef lekker stug doorvaren ook toen het Turkse schip van dichtbij werd gevolgd. Is er wat aan de hand? Volgens mij wel. Want anders doe je zo iets niet. Ongetwijfeld heeft het met olie en oorlog te maken. Mijn ongerustheid nam toe, waarschijnlijk als gevolg van het feit dat ik geen expert ben. Feit is dat geen enkele oorlog ooit door een expert begonnen is.

Kat en muis
Hetzelfde gebeurde met mij toen ik van het bezoek van zondag van president Obama aan Zuid-Korea hoorde en van zijn waarschuwing aan het adres van Noord-Korea. Nog maar kort geleden werd de wereld zalvend om de tuin geleid met het verhaal van Amerikaanse voedselhulp in ruil voor vrede en ontwapening. Het kat-en muisspelletje is weer begonnen. Ik was te goed van vertrouwen.

Climax
Momenteel blijkt telkens weer dat de wereld zich razendsnel en welhaast onvermijdelijk naar een apotheose van meervoudige crises en samengebald gevaar beweegt. Het boeltje staat letterlijk op uitbarsten. Zo’n aanloop hebben we vele malen eerder in de geschiedenis gezien. Kennelijk kan pas na een ramp aan de grote schoonmaak worden begonnen. Terwijl ik een ramp liever voorkom, namelijk door die onder ogen te zien. Vooraf wel te verstaan. En dus niet erna.

René Tissen
Business Universiteit Nyenrode

Rebel

Bericht door Rebel » 26 mar 2012, 09:24

De eerste post uit deze "End of the world" topic is alweer van juni 2008.
Ondertussen heeft driekwart van DF alweer zijn 3e nieuwe auto :lol:
De horloge, schoenen, trackday's, vakantie, nieuw huis-topics gaan harder dan ooit. (so-hosted heeft zelfs 4 extra server's moeten aanschaffen voor deze topics)

Who the f*ck is Rene Tissen van Nyenrode? :bag:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2012, 09:31

Beetje een onsamenhangend stuk ook. Economische toestanden en dan ineens je punt 'ondersteunen' met een Turks marineschip met een haperende TomTom en Obama's vakantietripje naar Zuid-Korea. Zie nu niet gelijk de link met onze Europroblemen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2012, 09:45

Rob, nogmaal (ik heb het al vaak gezegd hier) ik waarschuw alleen maar, wat je ermee doet moet je zelf weten. Tot nu toe is er nog geen enkel herstel geweest, enkel uitstel door 't zoveel mogelijk pompen van geld in de schuldenreductie ipv de economie.

Het economisch herstel na een crisis is nog nooit zo laag geweest als nu.

Verder: Pluk de dag. Dat hebben we allemaal wel geleerd. Ook ik ben naar 't tuincentrum geweest, heb terrasjes gepakt en een fortuin stukgeslagen aan pampers deze week. :D Ik vóel de crisis zelf ook niet, maar ik zíe wel waar het in de wereld fout gaat en daar worden wij vroeg of laat de dupe van.

Afgelopen week stond ik op een beurs die in 5 jaar niet zo slecht is bezocht als dit jaar... iedereen daar klaagde over gebrek aan orders. 2011 was een topjaar, maar 2012 is kut. Dat verbaast mij, want de in deze branche is wereldwijd veel vraag naar de diensten uit NL, maar toch komen er geen orders binnen. Ik voorzie grote liquiditeitsproblemen voor velen.

@Wouter: Hij probeert aan te geven hoe wereldwijd verspreid de problemen zijn en de spanningen oplopen. Dat doet 't al een tijdje, maar hij wil waarschuwen dat we achteraf niet wéér gaan zeggen dat we het niet zagen aankomen. En terecht.

dvh

Bericht door dvh » 26 mar 2012, 09:55

En al zie je het aankomen, dan nog doe je er niks aan..
We zijn afhankelijk van beslissingen die buiten vrijwel iedereen om gemaakt worden.
Deze beslissingen zijn bepalend hoe bedrijven gaan werken, hoe het geld gaat rollen, en hoe het vertrouwen in de markt zich herstelt.

Want vertrouwen, daar is waar het op dit moment om gaat.
Geld is er genoeg ! De handel moet weer opgepakt worden.

En al gaan er bedrijven failliet, dan komen er weer andere bedrijven. Nieuwe bedrijven die het anders aanpakken.
De wereld houd niet op. Jammer voor sommige, pech voor andere. Maar het is een zelf oplossend probleem.
Waar de een faalt, pikt de andere het weer op.

Grote bedrijven vertrouwen elkaar niet meer. Kleine bedrijven hebben hier minder last van.
Wellicht dat er een grote verschuiving in de totale markt plaatst gaat vinden de komende 20 jaar.. Who knows.

Je kan niks meer dan inspelen op de markt zoals hij nu is. Al het andere is zinloos.
Strategieën bedenken op resultaten en rendementen uit het verleden is kansloos. Het verleden is niet meer.

Dat sommige grote spelers het heel erg benauwd hebben is wel duidelijk. Dat zijn onze vaste gezichten in de markt. We weten niet beter dan dat deze bedrijven om ons heen zijn. Maar ook die kunnen omvallen. En ook die kunnen vervangen worden.

Maar dat zaait paniek.. Mensen zijn vastgeroest en bedrijven zijn overbevolkt.
De waarden waarmee deze bedrijven begonnen zijn al lang gesneuveld. Er zit een financial board en die interesseert zich maar in een ding. Geld verdienen. En hoe doen we dat ? Nou we hadden een visie. Laten we dat verkopen. Marketing , ga maar aan de slag. Managers, aan het werk ! , Directeurs, ga maar handjes schudden.

Maar het lukt niet meer. Want ze vertrouwen elkaar niet. Er worden geen handjes meer geschud en ze zitten vast in een denkpatroon wat geen succes meer oplevert.

Op termijn zal er een hoop gaan veranderen. Maakt allemaal niet uit.. De wereld draait gewoon door.
En waar de een faalt, zal een ander verder gaan.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 mar 2012, 09:59

Cav, waarschuwen heeft nu geen zin meer, zelfs de vuilnisman heeft het continu over de wereldcrisis. Iedereen is op de hoogte. Sterker nog, het is niet "hip" meer om over de crisis te zagen. Ik merk dat veel ondernemers het "nieuws" ook moe zijn. Maar je mag gerust blijven "waken", dat geeft mij tenminste een veilig gevoel als ik slaap :D

P.s. Waar blijven die "Pamper" en "6x in de nacht uit bed" verhalen, die lees ik veel liever ;-)

Rebel

Bericht door Rebel » 26 mar 2012, 10:01

dvh schreef:En al zie je het aankomen, dan nog doe je er niks aan..
We zijn afhankelijk van beslissingen die buiten vrijwel iedereen om gemaakt worden.
Deze beslissingen zijn bepalend hoe bedrijven gaan werken, hoe het geld gaat rollen, en hoe het vertrouwen in de markt zich herstelt.

Want vertrouwen, daar is waar het op dit moment om gaat.
Geld is er genoeg ! De handel moet weer opgepakt worden.

En al gaan er bedrijven failliet, dan komen er weer andere bedrijven. Nieuwe bedrijven die het anders aanpakken.
De wereld houd niet op. Jammer voor sommige, pech voor andere. Maar het is een zelf oplossend probleem.
Waar de een faalt, pikt de andere het weer op.

Grote bedrijven vertrouwen elkaar niet meer. Kleine bedrijven hebben hier minder last van.
Wellicht dat er een grote verschuiving in de totale markt plaatst gaat vinden de komende 20 jaar.. Who knows.

Je kan niks meer dan inspelen op de markt zoals hij nu is. Al het andere is zinloos.
Strategieën bedenken op resultaten en rendementen uit het verleden is kansloos. Het verleden is niet meer.

Dat sommige grote spelers het heel erg benauwd hebben is wel duidelijk. Dat zijn onze vaste gezichten in de markt. We weten niet beter dan dat deze bedrijven om ons heen zijn. Maar ook die kunnen omvallen. En ook die kunnen vervangen worden.

Maar dat zaait paniek.. Mensen zijn vastgeroest en bedrijven zijn overbevolkt.
De waarden waarmee deze bedrijven begonnen zijn al lang gesneuveld. Er zit een financial board en die interesseert zich maar in een ding. Geld verdienen. En hoe doen we dat ? Nou we hadden een visie. Laten we dat verkopen. Marketing , ga maar aan de slag. Managers, aan het werk ! , Directeurs, ga maar handjes schudden.

Maar het lukt niet meer. Want ze vertrouwen elkaar niet. Er worden geen handjes meer geschud en ze zitten vast in een denkpatroon wat geen succes meer oplevert.

Op termijn zal er een hoop gaan veranderen. Maakt allemaal niet uit.. De wereld draait gewoon door.
En waar de een faalt, zal een ander verder gaan.

DVH wil jij de partijleider worden van "De Positivo's"? Mijn stem heb je al :D

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2012, 10:03

Zo is het dvh, goed verhaal. Aan de ene kant dondert er van alles inelkaar maar dat biedt weer ruimte aan de andere kant. Die golfbeweging heb je altijd in een economie (vraag Keynes maar), alleen zijn de golven nu wat hoger en dieper.

Er zijn zoveel verhalen, vaak tegenstrijdige... dat het voor ons moeilijk cq. onmogelijk is om waarheden te distilleren uit deze brij van informatie. Het ene moment hoor je dat de euro weer omhoogkrabbelt, het andere moment hoor je weer dat er nog veel meer ellende aankomt. Wat is waarheid? Wat moet je geloven? De meeste mensen geloven wat ze willen geloven, zie je ook in dit topic.

Het enige wat ik echt kan inschatten is wat ik zelf zie, merk en tegenkom. Wij draaien uitstekend met ons bedrijf. Een kleine flexibele club, weinig overheadkosten en daardoor betaalbare tarieven + goede service (jaja, onszelf ff ophemelen :)). En om me heen zie en hoor ik heel veel van dit soort verhalen. Wij werken uitsluitend voor andere ondernemers en heel veel van hen hebben het drukker dan ooit, incl. bedrijven in sectoren die het volgens de media erg moeilijk hebben. Kwaliteit komt altijd bovendrijven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2012, 10:19

Helemaal mee eens hoor, met het zelfreinigend vermogen van de wereld. Zowel de natuur als de mens is daar goed in.

Op de lange termijn heb ik ook een positief beeld. Ik vind de wereld waarin wij nu leven óók leuk. Het is toch vrij bijzonder dat we wereldwijd met elkaar in contact staan, 'virtueel' rond de wereld kunnen reizen en fysiek is er ook amper een belemmering (er zijn genoeg mensen die zonder geld/budget met een rugzakje heel de wereld rondreizen en anderen die wel budget hebben pakken een boot, vliegtuig of auto. Of ze laten zich betalen...

Volgens mij staat de wereld feitelijk ook dichterbij een wereldwijde vrede dan ooit tevoren. De nieuwe generatie is niet opgegroeid met wereldoorlogen, maar wel met 'sharing'. Alles wordt gedeeld. Bezit is veel minder vanzelfsprekend dan ooit tevoren. Zowel kennis als andere non-materiële zaken deelt men volop zonder dat er iets tegenover staat, maar ook andere zaken worden gedeeld om te beginnen bij muziek. Ik vind dat nobel en tegelijkertijd mooi om te zien.

Aan de andere kant is de macht zoals dvh zegt in handen van een klein clubje mensen die ook niet alle wijsheid in pacht hebben, laat staan dat ze een goedwillige visie hebben op hoe de wereld eruit moet zien. Het is zonde om te zien dat ze verkeerde keuze op verkeerde keuze stapelen en eerder grotere problemen veroorzaken, dan oplossingen bieden. En dat allemaal over de rug van hele volksstammen die daar in feite ook niet echt iets aan kunnen doen.

Ik kan mij zo voorstellen dat deze crisis er op den duur voor gaat zorgen dat de volgende generatie meer en meer in harmonie met elkaar gaat leven, dan wij nu kunnen voorzien. Dáár zou ik voor knokken als 't erop aan komt.

Rebel

Bericht door Rebel » 26 mar 2012, 11:25

Welkom bij "De Positivo's" Cavallino! :beer:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2012, 11:37

Daar zat ik altijd al hoor. Ook al zie je dat misschien in dit draadje, maar ik ben van nature vrij positief ingesteld. Echter ook realistisch en ik kijk graag vooruit en verder dan m'n neus lang is. Aan de andere kant leef ik 't leven zoals 't is. Ik geniet van het hier&nu, zelfs bij tegenslagen. Iedere dag krijg je genoeg kansen. Iedere dag opnieuw heb je zelf het roer in handen om er wat van te maken, of zelfs 't roer om te gooien. Wat er in 't verleden is gebeurd, is niet belangrijk, maar je neemt die kennis en ervaring wel mee om nu en in de toekomst niet steeds opnieuw dezelfde fout te maken. Ik bekritiseer daarom graag eenieder die dat niet doet en blind vaart op een koers die gedoemd is om te mislukken. Ik juich voor mensen die een afwijkende visie hebben en een koers varen die inspirerend is voor anderen. Misschien richt ik mij in dit draadje teveel op mensen die ook kritisch zijn, maar helaas zijn er nu maar 2 kampen:
- Groep 1: de oogkleppen
- Groep 2: de mensen die terechte kritiek hebben op de 1e groep

Als er meer mensen zijn die op een realistische en constructieve manier bijdragen aan een positieve wending van deze wereldwijde crisis en een rooskleurige toekomst, dan zal ik ze hier met jullie delen. Helaas heb ik ze nog niet al teveel gevonden en ik vraag mij ook af of de visie waarnaar ik op zoek ben, ook door jullie als positief wordt ervaren. Tot nu toe blijkt steeds dat dat niet het geval is (hence mijn Europa draadje, etc.).

Rebel

Bericht door Rebel » 26 mar 2012, 11:52

Misschien moet je je dag op deze pagina starten http://www.ilovecrisis.nl/news/91/liefd ... nd-in-2012

Of zoals Renzo Rosso de oprichter van "Diesel" zei....Problems make me happy....
Uitdagingen, uitdagingen ;-)

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mar 2012, 11:57

goede post Dennis.
voor een grote groep wordt het immers steeds moeilijker, ik hoor het ook meer om me heen...

en dan zeggen ze dat mensen de hand op de knip houden :lol: die groep waar ik het nu over heb die heeft niet veel (of over) in de knip en dus logisch dat ze niet meer uitgeven :wink:

de mensen die wel geld hebben geven gewoon uit doch doordat die andere "groep" hoe dan ook dat niet meer kan valt een groot deel van de mensen weg wat een logisch vervolg is.

en ja der is genoeg geld in NL doch als veel ervan bij een beperkte groep is bijwijze van, dan loopt de balans scheef en kom je in dit soort situaties terecht dat mensen zogenaamd/gezegd de hand op de knip houden :wink:

Als je je in de gelukkige omstandigheid betreft waar een bepaalde doelgroep komt kopen of een soort zaak hebt waar mensen blijven kopen dan valt dat ook niet zo op, bv als je een supermarkt eigenaar bent oid, mensen blijven daar wel komen en gaat het onverminderd goed of zelfs beter.

afijn, het zal wel bij pappen en nathouden blijven de komende jaren...dus soorten van subsidies en leningen en geld in de EU pompen of bepaalde landen...maar echte oplossingen liggen te gecompliceerd immers te veel partijen inspraak en of belangen her en der enz enz...

het oude gezegde komt weer naar boven, de Bom moet eerst barsten..."gelukkig" is dat proces al wel in gang gezet, doch zal nog wel een tijdje blijven lopen omdat het best ingewikkeld ligt en van veel of velen afhangt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 mar 2012, 12:10

René,

Ook ik hoor 't om mij heen hoor, zelfs bij wat (ex-)miljonairs en ondernemers. Zo heeft iedereen zijn eigen problemen.

Paar leuke quotes:
"Ik heb mijn Pensioen-BV om zeep geholpen door vastgoed beleggingen in Spanje, nu heb ik GVD vier huizen om vakantie te vieren daar, omdat ze allemaal leeg staan, maar wel kut dat ik nu tot mijn 70e moet doorwerken en er dus niets mee opschiet"

"Ik rij maar een jaartje langer door met de Maserati, want ook dit jaar heb ik weer voor 7500 euro aan kosten gehad, maar gelukkig was dat wel 500 euro goedkoper dan vorig jaar"

"Hoe zat dat ook alweer met verlies wegstrepen tegen toekomstige winsten?"

"Zo, ik liep in Zuid-Frankrijk op 't strand. Ff bijkomen nadat ik failliet was verklaard. Zie ik daar opeens een verlaten strandhuisje staan. Direct het nummer op het omgewaaide makelaarsbord gebeld. Binnen 5 minuten kwam er een makelaar op een scooter. Gekocht voor 27 mille, nu verbouwen voor ruim een ton en dan maar hopen dat mijn nieuwe bedrijf niet succesvol wordt, anders heb ik geen tijd meer om erheen te gaan" Update 3 maanden later: "onze nieuwe toko loopt als een speer, maar verbouwing begeleiden heb ik nu geen tijd meer voor".

"Ik ben ooit getrouwd vanwege de fiscale voordelen, maar daar heb ik nu ook geen zak meer aan".

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mar 2012, 12:29

:D idd heel gevarieerd, op vele niveaus kan het voorkomen dat je situatie veranderd door bepaalde invloeden of dat de basis al vrij "laag" was terwijl de producten diensten in prijs stijgen kan ook lastig zijn.

benieuwd waar ze mee komen qua oplossingen om de boel weer meer los te trekken.

lees nu net op RTL dat Merkel vind dat bv Griekenland in de euro moet blijven...opzich oke doch zie zo nog niet dat ze ineens allemaal belasting gaan betalen, (de goeden uitgezonderd)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 mar 2012, 14:21

Ik heb even gewacht op ome Kees, dan hoef ik niet alles zelf te typen vandaag:
dinsdag 27 maart 2012
- Na de bijna euforie van gistermiddag is het vanmorgen een stuk rustiger op de bekende Europese aandelenmarkten. Omzetten en koersbewegingen stellen niet veel voor. Nieuws is er wel, maar wordt uiteraard genegeerd. Zeker na de woorden van Fed-voorzitter Ben B. gistermiddag.

- Het is natuurlijk volkomen onbegrijpelijk dat er op de internationale financiële markten zo positief gereageerd werd, want de boodschap van Bernanke was behoorlijk somber. Hij twijfelde namelijk behoorlijk aan het herstel van de Amerikaanse arbeidsmarkt. En dat na alle maatregelen die al genomen zijn om die economie te ondersteunen. En dan zijn de beleggers helemaal enthousiast omdat er nog meer maatregelen genomen gaan worden. Wat klopt hier niet? Er kan bovendien ook gekeken worden naar alles wat er de afgelopen 20 jaar in Japan gebeurd is om dan te bedenken wat de meerwaarde is van iedere keer maar nieuwe, gekkere en grotere maatregelen nemen.

- Volgens de verantwoordelijke autoriteiten in de eurozone gaat het nu even niet zo goed, maar binnenkort gaat het beter. Jammer alleen dat het bedrijfsleven daar niet lekker aan lijkt mee te werken. Vanmorgen nieuws over de verkoop van bedrijfswagens in de eurozone. Die dalen, en niet een klein beetje. Niet een goed begin om die (gehoopte) groei op gang te brengen.

- Nederland en de AAA-status. Het is volkomen begrijpelijk dat dat onderwerp van gesprek is geworden. Tot voor kort leek het net alsof 'wij' alles onder controle hadden. Nu zijn er discussies over de arbeidsmarkt, over de pensioenen, over de huizenmarkt en over de politieke stabiliteit. Kortom, in een vrij kort tijdvak is er wel het één en ander veranderd. En niet ten goede.
waarvan akte.

Rebel

Bericht door Rebel » 28 mar 2012, 17:06

Nieuwe verkiezingen kunnen we nu niet gebruiken, Geert....

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2012, 19:19

LOL@Dennis die met de luiers in de hand tussen de (ex) Miljonairs zit te praten. Het is toch geen AA bijeenkomst waar je het over hebt toch? :D

Rebel

Bericht door Rebel » 28 mar 2012, 19:27

:lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 mar 2012, 19:44

ING is lekker bezig, NOT
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... spanje.xml

En met de faillissementen gaat t ook fijn:
Het aantal faillissementen lag in het eerste kwartaal van 2012 bijna 20 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral de transportsector heeft het zwaar.

In de transportsector daar gingen 40 procent meer bedrijven over de kop.
Da's veul

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2012, 22:49

Waar haal jij uit dat het veel is? Dit is nou typisch een knap staaltje van goochelen met cijfers.

Stel normaal gesproken gaan van de 5000 transportbedrijven in NL in een kwartaal 70 failliet nu zijn het 122 stuks. Ja dat is 40 procent meer. Maar kale cijfers zeggen niks zonder een achtergrond.

Groei webwinkels funest
Vooral de transportsector kreeg het in de eerste maanden van dit jaar zwaar te verduren; het aantal failliete bedrijven steeg met zeventig procent tot 122. Dat waren hoofdzakelijk kleine transporteurs. Mede door de groei van het online winkelen is het aantal koeriers-, express en pakketdiensten de afgelopen jaren explosief toegenomen.
"Iedere autobezitter die niet meer dan vijfhonderd kilogram vervoert, kan zonder diploma of kennis zo'n bedrijfje starten. Dat trekt veel geïnteresseerden, zeker nu het economisch minder gaat", zegt TLN-woordvoerder Floris Liebrand in een reactie op de vandaag gepubliceerde faillissementscijfers. "Hierdoor is die markt in korte tijd verzadigd geraakt. De eerste bedrijven vallen nu door de mand", aldus Liebrand.
Dit bericht zet het aantal faillisementen in een compleet ander pespectief. Want juist door economische groei (webwinkels) gaan transport bedrijven failliet omdat iedereen een graantje aan de transport kant wil meepikken. Tegen die 122 faillisementen staan misschien wel 500 starters in de transport markt. De transport taart is dan vanwege de webwinkels gegroeid, maar als meer transporteurs dan de taart groot is een stukje taart willen dan loopt het scheef. Maar dat is NIET omdat het economisch slecht gaat in de transportbranche!

Maar dit economisch gegeven is toch van toepassing in elke markt die groeit! Zodra men denkt ergens geld in te kunnen verdienen gaat iedereen dit ook proberen. Met asl gevolg een negatief hefboom effect. De markt sanneert zich zelf op deze manier. Kwaliteit blijft over. Daar waak je zelf over als ondernemer. In de 17 jaar dat ik bedden verkoop in Groningen zijn er meer dan 25 beddenwinkels weggegaan, een deel daarvan was tussentijds gekomen omdat ze dachten dat he makkelijk is om een taartpunt meet te pikken. Maar ook al die zaken die tussentijds zijn gekomen zijn ook al weer verdwenen. Marktaandeel proberen te kopen is niet zo moeilijk, marktaandeelvhandhaven zonder kwaliteit te leveren is funnest voor je bedrijfsvoering. De tijden van achter over leunen zijn al lang voorbij. In mijn branche maar ook en in het bijzonder wel in de transportbranche.

dvh

Bericht door dvh » 28 mar 2012, 22:55

Goede post Rico, helemaal mee eens.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 apr 2012, 09:15

Helemaal eens met 't scheiden van 't kav van 't koren hoor, maar de beurzen lijken nu ook eindelijk ontdekt te hebben dat het in de VS, Europa en eigenlijk wereldwijd gewoon nog niet goed gaat. De centrale banken hebben 't op dit moment voor het zeggen en in feite zeggen die: 't gaat kut.

Beleggers maken zich eindelijk zorgen over extreme overheidsbezuinigingen. Niet alleen in NL, maar ook in landen als Spanje. Bezuinigingen maken de economie kapot. In heel veel posts hier en in allerlei berichten werd jarenlang de binnenlandse vraag als ondergeschoven kindje beschouwd. Alles zou draaien om export, maar dat is onzin.

Als de wereldhandel instort, dan zakt de export ook in. Niets mis mee, dat gebeurt wel vaker in een crisis en herstelt zich later wel weer.

Nu binnenlandse vraag in diverse landen, zoals de VS, VK, NL, Spanje, Italie, etc niet meer groeit én er bezuinigd móet worden, kun je zelfs met je lagere school diploma wel uitrekenen dat herstel heeeel lang gaat duren zolang lonen niet omhoog gaan en er geen (of te laat) structurele hervormingen en duidelijke verbeteringen op de arbeid- en huizenmarkt te verwachten zijn. Als er niets gekocht wordt, inflatie stijgt, lonen gematigd blijven en banen verdwijnen, dan wil je maar 1 ding: en dat is dat je overheid geld gaat investeren en de boel weer draaiend krijgt. Het ziet er niet naar uit dat dat gaat gebeuren...

Dus het bagatelliseren van deze jarenlange crisis heeft nog altijd geen nut. Net als dat de commissie de Wit alleen keek naar de zaken die speelden nadat de crisis al lang en breed was losgebarsten in plaats van te kijken naar de jaren voorafgaand aan deze crisis. Pas achteraf (ergens in 2020/2030) zal ook de commissie de Wit zelf snappen dat ze een flutrapport hebben opgesteld.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 apr 2012, 09:46

We zijn d'r nog niet.

Dit zei m'n zoontje aan 't begin van de Avondvierdaagse.:)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 13 apr 2012, 16:34

Huizenmarkt op crisis niveau 2008 ..........aantal vastgoed bedrijven dat het loodje legt stijgt met stip.......

Nog even en dan ook aanverwante bedrijven, keuken/badkamerboeren, loodgieters, ZZPers, architecten enz enz

http://www.faillissementen.com/register ... lectie=200

Plaats reactie