Info gezocht: E36 voor trackdays

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
PjV

Info gezocht: E36 voor trackdays

Bericht door PjV » 22 mar 2012, 12:58

Recent heb ik me hier aangemeld omdat ik op het circuit wil gaan rijden.A
Van de ochtend met hammer events op Zandvoort heb ik in ieder geval geleerd dat beginnen in een Noble niet slim is.
Ik kan de fouten beter maken bij een lagere snelheid en met een goedkoper apparaat :)

Door een E36 te halen uit de UK kan ik ook direct wennen aan het stuur rechts en ze zijn lekker goedkoop.
Er staan er diverse van de 323 t/m de 328 onder de 2000 pond.
Is zoiets geschikt als basis: http://www.pistonheads.com/sales/3581331.htm ?
Waar moet je op letten bij aanschaf?
Ik zie op df veel threads van hele mooie projecten, maar heb geen beginnersguide kunnen vinden.
Iemand een link naar een beginnersguide?

Voorlopig is het plan om te beginnen met alleen een rolkooi en betere remmen.
Daarna een tijdje rijden om te leren en te kijken of het leuk blijft.
Pas daarna zou ik eventueel upgrades uit gaan voeren.

GTRene

Re: Info gezocht: E36 voor trackdays

Bericht door GTRene » 22 mar 2012, 13:43

heb je hier ook al gekeken?
heb nu alleen de BMW voor jou ff naar voren gehaald, vele E36 en E30 enz>>
velen al trackday ready.

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... &bouwjaar=

PjV

Bericht door PjV » 22 mar 2012, 14:18

GTRene schreef:heb je hier ook al gekeken?
Ja, die ken ik al, zit veel leuks tussen.
Een kant en klare zal uiteindelijk goedkoper zijn dan het hele traject zelf doorlopen.
Maar ik heb 3 redenen om die weg niet te bewandelen:
1: Ik wil graag een RHD hebben ivm de Noble
2: Bij een standaard auto ligt de grens die je op wilt zoeken niet zo ver weg
3: Ik kan zo de investering over langere tijd uitsmeren

B46

Bericht door B46 » 22 mar 2012, 17:31

Ik krijg binnenkort een RHD 325i Coupé binnen, in principe voor onderdelen, maar misschien is het iets voor jou. Scheelt je weer een retourtje UK.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 22 mar 2012, 22:11

mijn 318iS gaat weg, kooi erin en een motor en je kan gaan. 6cyl ombouw stelt niet zoveel voor. Omkeuren naar 6cyl bij RDW is geen probleem aangezien een e36 typegoedkeuring heeft op 6 cyls.

FDD

Bericht door FDD » 23 mar 2012, 06:11

Kleine vraag, maar misschien lees ik het verkeerd...

Je geeft aan dat je om te leren/oefenen de BMW wilt, maar het einddoel is om met de Noble ( :crazy: ) later het circuit op te gaan. In dat geval lijkt het mij persoonlijk handiger om gewoon een LHD E36 te kopen die klaar is en als je genoeg geoefend/geleerd hebt de verkoop ingooien.

RHD ben je binnen 2 uur aan gewend, op het circuit zal dat nog sneller moeten gaan doordat je niet met tegenliggers/verkeersregels te maken hebt. Misschien is anders huren van een track BMW ook nog wel een optie......

Eventueel nog een raceklaar BMW E36 huren kan ook nog...

Groeten,
Eric

Reind

Bericht door Reind » 23 mar 2012, 09:05

Je hebt het over een Beginnersguide.

Bedoel je daarmee: Hoe maak ik van een straat e36 een trackday waadige auto zonder teveel uit te geven?

Indien je dat bedoeld wil ik je de volgende punten meegeven:
- Een willekeurig "op het oog nette" e36 aanschaffen en zonder er wat aan te doen je inschrijven voor een circuitdag is geen goed idee. Grote kans dat je binnen een uur met een probleem weer naar huis kunt. Dus laat de auto eerst goed nakijken bij een bedrijf welke ervaring hebben met race BMW's. Dus niet naar de dealer gaan. Die kijken anders naar zo'n auto;
- Ondetstel: E36 modellen zijn gedateerd en zo ook de dempers en veren. In de basis zijn ze al niet ciruitwaadig en met ervaring is er weinig lol te beleven op het circuit. Er is zat tekoop onder de 1000euro waar je goed mee uit de voeten kunt;
- Remmen: standaard prima te doen, wel even remolie, schijven blokken vervangen. ATE powerdics icm Hawk HT10 is een goede combi;
- Veiligheid: Veiligheid staat imho voor alles. Je gaat je grenzen verleggen en zal een paar keer van de baan schieten. Dat geeft niks maar zorg dat je auto is uitgerust met rolkooi, brandblus systeem, goede stoelen en riemen;
- Banden; onderschat niet het belang van banden. Een fullproof racer op slechte straatbanden is niet te genieten. En anderom is een lichtelijk standaard auto met goede banden wel te genieten. Dus ga voor premium straatbanden of semi slick. Slicks lijkt mee een beetje overkill.

Ik zou een kant en klare aanschaffen. Dat is instappen en rijden en in verhouding een stuk goedkoper dan een std e36 kopen en deze aanpassen op bovenstaande punten. Neem wel een specialst mee want er worden veel kippenhokken aangeboden. Dat is ook duurkoop.

Persoonlijk zou ik voor een 328i gaan. Die zijn niet veel duurder dan 325i maar wel een stuk sneller en hebben meer koppel. Ga er toch een zelf bouwen zou ik ook eens mobile.de kijken. Daar kun die dingen tegenwoordig bijna voor niks ophalen.

Succes

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 mar 2012, 09:12

Los van je keuze voor een 323i, 325i of 328i vind ik je aanpak sowieso erg slim.

Gewoon eerst lekker kilometers maken en rijden op de limiet snappen alvorens in een auto op snelheid te gaan rijden die weinig marge toelaat.

Zelf zou ik gewoon het beste exemplaar kopen dat je kunt vinden. Het aantal pk's maakt niet uit. Van een 328i heb je het langste plezier, maar soms is het handig om je eerst op het rijden te richten en pas later op snelheid. Kilometers maken en ervaring opdoen in allerlei omstandigheden.

PjV

Bericht door PjV » 23 mar 2012, 12:44

Bedankt voor de info, en de aanbiedingen :)
Veiligheid staat inderdaad voorop; vandaar de rolkooi en remmen die ik als eerste wil laten doen.
Verder is het wat mij betreft breder dan alleen de auto neerzetten, ik denk b.v. aan wel/niet een auto-ambulance kopen.
Mogelijk gaan we de auto met meerdere personen kopen, dan is het verstandig om een soort reglement op te stellen voor er kosten gemaakt worden.
Is training handig/nodig, op welk moment en tot welk niveau.

Zo zijn er waarschijnlijk veel punten die bepalen wat de beste aanpak is voor een bepaalde situatie.
Misschien ben ik meer op zoek naar zo'n lijst met punten dan een echte guide met daarin 1 waarheid.
Nu in ieder geval even een lekker weekend weg :)

RemcoE36Coupe

Bericht door RemcoE36Coupe » 27 mar 2012, 21:22

Ik heb veel lol met een E36 318iS, gekocht voor € 999,-- met vol jaar APK. Auto was voorzien van 17inch lichtmetaal en schroefset. Met zeer kleine aanpassingen hebben we nu al 4 TD achter de rug, inclusief de ring 19 maart. Auto is ook nog redelijk zuinig als je naar de circuits rijdt en door de licht neus stuurt hij messcherp. Wat mij betreft een aanrader....zie ook het filmpje in het Trackday Nurburgring draadje.

Succes met je keuze

@iko

Bericht door @iko » 28 mar 2012, 15:20

Mijn advies: niet aan beginnen. Is veel te leuk, dus verslavend, dus gaat je veel te veel geld kosten.

Als je dit advies toch in de wind slaat heb ik nog een paar andere tips:
- koop iets wat al gebouwd is. Is veel goedkoper dan zelf gaan opbouwen.
- er staat veel te koop. Oa op DF, maar ook bv op DNRT.nl
- veel mensen beginnen samen met een auto, maar gaan vrij snel over naar ieder een eigen auto. Heb je geen discussies over reparaties, schades, hoeveel geld steken in opbouw, onderhoud, etc. Die discussies ga je krijgen, ook al ben je nu overtuigd dat je elkaar goed kent.
- de kosten zijn niet zozeer de aanschaf van de auto, maar vooral de variabele kosten (benzine, inschrijfgeld, banden, remmen, overig onderhoud)
- geef voor de aanschaf wat meer geld uit dan je in eerste instantie van plan was (maar let op dat de auto dan idd beter is).
- pomp niet teveel geld in het nog beter/sneller maken van de auto. Geef het geld uit aan rijden. Daar wordt je ook veel sneller van en bovendien heb je er plezier van.
- Doe een race cursus. Daar leer je veel van en het zijn gewoon leuke circuit kilometers.

en last but not least: als het virus je te pakken krijgt, zul je uiteindelijk zien dat je met de Noble niet of weinig het circuit op gaat.... De trackcar is gewoon geschikter.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 28 mar 2012, 21:24

Aiko slaat spijkers met koppen. Vooral km's maken is gewoon het beste en de snelste manier om te leren.
Wel moet er natuurlijk een fatsoenlijke basis zijn. Wat is een fatsoenlijke basis?
- E36 (type maakt vrij weinig uit qua fun)
- onderstelrubbers fris
- remmen aanpakken, minimaal schijven/blokken
- dempers/veren
- stoel + minimaal 4 puntsgordel
- rolkooi + brandblusser voor veiligheid
Hierna kan je het zo gek maken als je zelf wil, maar kan je instappen en de auto en jezelf verbeteren.
Kant en klaar scheelt je een hoop ellende met opbouwen en kan je zelf naar wens verbeteren.

B46

Bericht door B46 » 11 apr 2012, 11:58

B46 schreef:Ik krijg binnenkort een RHD 325i Coupé binnen, in principe voor onderdelen, maar misschien is het iets voor jou. Scheelt je weer een retourtje UK.
Dit is 'ie geworden, een RHD 1994 325i Coupé met gedeeltelijk M3 uiterlijk
Afbeelding
Bijkomend voordeeltje; er zit al een schroefset onder, die redelijk stug is.
Voor het beginnend circuit werk is dat in ieder geval al een stuk beter dan de originele veerpootjes :wink:

Knot

Bericht door Knot » 11 apr 2012, 13:22

Lijkt een net ding zeg die rode!

Heb je wel eens in een E36 gereden een trackday? Anders gewoon eerst eens een dagje huren via caspers/koopman/molenaar ?

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 11 apr 2012, 14:24

Mooi.exemplaar om te.zien zo!

Begin met een 3-daagse licentie cursus zou ik zeggen, veel fun en heeeel veel circuit kilometers. Je zult versteld staan wat je er leert. Alleen al het zo laat mogelijk remmen tot stilstand goed onder de knie krijgen bijv. is een crime...

Ik heb de cursus zelf(s) 2 keer gedaan, 1xZandvoort, 1xAssen, puur voor de km's op een circuit met instructies.

Edit: k*t autocorrectie op mn nieuwe Samsung Note :devil:
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 11 apr 2012, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.

PjV

Bericht door PjV » 11 apr 2012, 17:25

B46 schreef:Dit is 'm geworden, een RHD 1994 325i Coupé met gedeeltelijk M3 uiterlijk
Hoi Bart,

Ik was net van plan om te melden dat jij de foto zou posten, maar je was me al voor :)
Het is duidelijk dat ik nog niet zo snel ben :tooth:

Bedankt, Peter

PjV

Bericht door PjV » 11 apr 2012, 17:48

Knot schreef:Lijkt een net ding zeg die rode!

Heb je wel eens in een E36 gereden een trackday? Anders gewoon eerst eens een dagje huren via caspers/koopman/molenaar ?
Nee, nog geen trackday gedaan, dus ook niet in een E36.

Voor mij is huren geldverspilling.
De kosten van een auto huren tijdens een cursus zitten al in de buurt van wat ik nu heb uitgegeven.
Dus zelfs als ik de auto na afloop naar de sloop moet duwen, dan verlies ik bijna niets met kopen tov huren.

ErikS

Bericht door ErikS » 11 apr 2012, 18:14

Heerlijk ding, zo'n rode coupe. :strong:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 11 apr 2012, 22:08

En als het je lukt de wielen heel te houden, heb je de helft van je investering er weer uit.
Voor zo'n auto zijn waarschijnlijk de running costs het hoogst, maar als je veel zelf kunt doen valt dat ook nog wel mee...

Plaats reactie