Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%
 
Totaal aantal stemmen: 148

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34366
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door JP » 17 mar 2012, 15:15

Onder het motto, geen nieuws is ook nieuws? Ik dacht toch dat al alles behalve de prijs al bekend was.

Autoweek
De productie van de Subaru BRZ is gisteren begonnen en de importeur verwacht dat de boot met de Nederlandse bestelling in juni aanmeert. De BRZ is het zustermodel van de Toyota GT86, de auto’s delen dezelfde techniek. Voor de aandrijving zorgt de nieuwe FA20 2-liter viercilinder boxermotor met directe inspuiting, goed voor 200 pk bij 7.000 tpm en een koppel van 205 Nm bij 6.400 tpm. De uitstoot bedraagt 159 g/km, Subaru claimt hiermee ’s werelds meest efficiënte atmosferische sportmotor in huis te hebben. Die boxermotor drijft via een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat de achterwielen aan. Subaru biedt de BRZ in Nederland aan in twee verschillende uitrustingsniveau’s. Details daarover hopen we binnenkort bekend te kunnen maken, evenals de prijzen van de nieuwe 2+2. In Duitsland kost de Toyota GT86 circa 30.000 euro, we vermoeden dat de Nederlandse prijzen van de GT86 en BRZ rond de 39.000 euro uit zullen komen.
Ze (de GT86) komen in NL toch met dezelfde standaarduitvoering als in België.... :roll: http://nl.toyota.be/Images/GT86PSBNLWEB ... 099416.pdf

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Joost » 17 mar 2012, 23:34

Ik hoorde gisteren van een vriend van me die bij een Toyota dealer werkt dat de demo GT86 die ze besteld hebben hen met een aantal opties 43K gaat kosten.

Dat zal dan ook wel ongeveer de verkoopprijs worden vrees ik.

Als dit werkelijk zo is een totale verkeerde prijsstelling als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Dennis Cavallino » 27 mar 2012, 09:39

Nog altijd geen prijs bekend.

Vorige week las ik dat in de VS nu pas officiële prijzen bekend zijn gemaakt, na de EPA-goedkeuring.
Bijna 25.000 dollar is wel ff iets anders dan wat er eerder werd gemeld. <25k is de prijs van een Genesis Coupé en Miata. Volgens 'Scion' is de FR-S het het koopje van 't jaar...

http://pressroom.scion.com/releases/sci ... arch22.htm

Met de prijzen van de Miata in 't achterhoofd zou je denken dat de GT86 hier in NL nog steeds tussen de 30- en 35 mille moet kosten niet meer zoals steeds wordt gesuggereerd. We wachten af.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 27 mar 2012, 10:35

M@rcel schreef:Ik begrijp best het enthousiasme voor een betaalbare sportauto met achterwielaandrijving.
Maar waarom gaan we dan helemaal voorbij aan de al jaren leverbare MX-5?

Voor 36.000,- euro heb je een schitterend rijdende MX-5 2.0 met 160pk, waarvan ook nog eens het dakje heerlijk omlaag kan.
Mijn keuze in dit geval.

http://www.mazda.nl/upload/country/nl-n ... 202012.pdf
Marcel, ik ben gek op open rijden. Daar zou ik een MX-5 dan best voor willen hebben. Maar een sportwagen kan ik het niet vinden. De wagen was me veel te comfortabel en het blok riep ook geen emotie op. Nul komma nul. Niet verwonderlijk, omdat er ook een hoop vrouwen in moeten rijden.
Ik geloof wel dat je er een heel leuke wagen van kunt maken. Alleen is de wagen met alle aftermarket spul ook niet meer een budget wagen.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Rupie » 27 mar 2012, 10:40

Eens.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Mark Nauta » 27 mar 2012, 21:12

Ik heb nog steeds hoop. Toyota heeft eerder een prijs genoemd van een auto en ging er toen onder zitten. Met de Prius Plug-in was dat nog niet zo lang geleden zo. Er werd van te voren gezegd dat ie ± 42k zou kosten, maar hij is onder de 39k gedoken en dan ook nog eens inclusief de paar honderd euro kostende laadpaal. Dus er is nog hoop!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door RVV » 27 mar 2012, 22:05

Op die laadpaal? :angel:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door dvh » 27 mar 2012, 22:18

Al zou ie 39k worden, dan nog is het te veel, imho.
Daar bereik je het grotere publiek niet mee.
30-34k , max.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Dennis Cavallino » 28 mar 2012, 22:14

While the Subaru BRZ and its Toyota GT-86 / Scion FR-S equivalent are two of the most anticipated Japanese sport coupes in history, critics have complained that their 200-horsepower output simply isn’t enough.

Subaru has heard those comments, too, so the automaker has already begun working on an STI version of the BRZ. As Subaru’s global marketing manager, Atoshi Atake, advised Auto Express, “Let me say this - we will certainly satisfy our customers. We are already working on a faster version.”

The news should come as no surprise, since Subaru showed a BRZ STI concept at last year’s Los Angeles Auto Show. It’s very likely that a production version will closely resemble the concept, down to the aerodynamic body kit and lowered suspension. We’re not sure the oversized rear wing will come as standard equipment, though.

Under the hood, the BRZ STI will likely go a different route than current STI models. Since there’s no room for an intercooler up front, turbocharging is out. You can cross supercharging off the list, too, as Subaru is concerned that it would impact the BRZ’s fuel economy and require a larger gas tank.

Instead, Subaru will improve the car’s air intake, add a less-restrictive exhaust, increase redline to 7,500 rpm and revise the variable valve control system for optimized performance. These modifications are expected to boost output to around 250 horsepower, a full 25-percent increase over the base model.

The STI version will be lighter in weight, too, thanks to racing bucket seats, a carbon fiber hood and, potentially, even a carbon-fiber roof. Lighter wheels will be used, and the car will further benefit from upgraded brakes and a stiffer suspension for track day use.

Unfortunately, there’s no timeline on the BRZ STI, and Subaru’s biggest problem at the moment is ramping up production to meet demand. In Japan, Subaru has sold over 3,500 BRZs in the past two months, some four times the number it expected to sell.
-------


Dus...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Joy » 28 mar 2012, 22:39

Ik kan me niet voorstellen dat ze 250 pk uit dezelfde 2 liter slagvolume kunnen halen. Zeker niet met een redline op 7.500 toeren. Dat is 125 pk per liter waar een S2000 1.500 toeren meer voor nodig heeft.
Dus zouden ze het slagvolume vergroten naar de bij Subaru gebruikelijke 2.500cc of hebben ze iets bijzonders in de hoge hoed?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Hielke » 28 mar 2012, 22:48

Joy schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ze 250 pk uit dezelfde 2 liter slagvolume kunnen halen. Zeker niet met een redline op 7.500 toeren. Dat is 125 pk per liter waar een S2000 1.500 toeren meer voor nodig heeft.
Dus zouden ze het slagvolume vergroten naar de bij Subaru gebruikelijke 2.500cc of hebben ze iets bijzonders in de hoge hoed?
Lachgas :tooth:

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door VLA » 29 mar 2012, 07:21

Joy schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ze 250 pk uit dezelfde 2 liter slagvolume kunnen halen. Zeker niet met een redline op 7.500 toeren. Dat is 125 pk per liter waar een S2000 1.500 toeren meer voor nodig heeft.
Dus zouden ze het slagvolume vergroten naar de bij Subaru gebruikelijke 2.500cc of hebben ze iets bijzonders in de hoge hoed?
Tja als Honda het lukt dan lijkt me dat het Subaru ook wel moet lukken. Maar vraag me wel af waarom ze niet gelijk met een snellere versie zijn gekomen. Nu dit aangekondigd is zullen de meesten wel op de snellere vesie wachten lijkt me. Toyota zal wellicht ook met een snellere TRD (o.i.d.) versie komen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mar 2012, 08:45

Ze hebben nooit ontkend dat die versies niet zouden komen.

Belangrijker: geen turbo, geen supercharger (zoals de oude AE86 wel had in de snelle én TRD versies).

Ook interessant in dat artikel: ze zijn niet aan te slepen! :df:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Youp » 29 mar 2012, 16:52

Joy schreef:Ik kan me niet voorstellen dat ze 250 pk uit dezelfde 2 liter slagvolume kunnen halen. Zeker niet met een redline op 7.500 toeren. Dat is 125 pk per liter waar een S2000 1.500 toeren meer voor nodig heeft.
Dus zouden ze het slagvolume vergroten naar de bij Subaru gebruikelijke 2.500cc of hebben ze iets bijzonders in de hoge hoed?
>10 jaar jongere techniek en directe injectie? ;)

Honda haalt dat vermogen ook enkel en alleen door een extreem hoog toerental toe te passen (koppel x toeren = vermogen). Kijk even voor de lol naar een 2.0 Duratecje, volgens mij leveren die ook 220pk @ 7500rpm ofzo. En de Toyo/Lotus 2ZZ-GE (1.8L) 192pk bij 7800rpm. Allen zonder directe injectie en allen verouderde techniek.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 29 mar 2012, 16:57

Die Duratec van mij moet 210 pk halen bij 7.100 rpm.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Hielke » 29 mar 2012, 16:59

Dennis, wat is de bron van dat artikel?

Klopt voor geen meter natuurlijk. 250 pk uit 2 liter atmosferisch gaat niet gebeuren. Zulke blokken lopen onderin als een schijthuis en zijn in de produktie veel te duur. Dat zal dus wel het 2.5 liter blok worden.

En 3500 auto's in twee maanden in Japan? Klinkt mij als peanuts op een welvarende bevolking van 125 miljoen zielen.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Kasteel » 29 mar 2012, 17:11

Hielke schreef: En 3500 auto's in twee maanden in Japan? Klinkt mij als peanuts op een welvarende bevolking van 125 miljoen zielen.
Nja, dat verhaal van zoveel keer meer dan verwacht is imho gewoon verkoopgelul.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Joy » 29 mar 2012, 20:18

GTRene meets GT-86:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Orido (ook bekend uit Best Motoring) is een GT-86 (D1 drift kampioenschap) aan het opbouwen met een motorblok uit een Lexus ISF.


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door GTRene » 29 mar 2012, 20:29

:kikker: mooie combo, klinkt lekker.



Afbeelding

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Rupie » 29 mar 2012, 22:31

1200 kg en 500 V8 pk's? Ik zeg ook doen :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door GTRene » 29 mar 2012, 22:53

wat zou eerder op zijn, de banden of de brandstof van die auto :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 08:31

Hielke schreef:Dennis, wat is de bron van dat artikel?

Klopt voor geen meter natuurlijk. 250 pk uit 2 liter atmosferisch gaat niet gebeuren. Zulke blokken lopen onderin als een schijthuis en zijn in de produktie veel te duur. Dat zal dus wel het 2.5 liter blok worden.

En 3500 auto's in twee maanden in Japan? Klinkt mij als peanuts op een welvarende bevolking van 125 miljoen zielen.
Hielke: http://www.motorauthority.com/news/1074 ... ent-report

En die qouten uit dit artikel, waarin de marketing manager van Subaru spreekt:
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... anned.html
Subaru has given the biggest hint yet that it is developing a hot STI version of its BRZ sports car – and there's a roadster on the way too.

Talking to Auto Express at the launch of the new rear-wheel drive coupe, global marketing manager Atoshi Atake, said: "We have already had many requests from interested customers regarding a faster version. Let me say this - we will certainly satisfy our customers. We are already working on a faster version."

The new range-topping model is expected to take inspiration from the STI concept revealed at the 2011 Los Angeles Motor Show. Under the bonnet will be a more powerful version of the 197bhp 2.0-litre flat-four cylinder 'boxer' from the standard car.

It is likely to produce around 250bhp. "We can definitely develop the intake system," Atake said. "There is certainly room for improvement there." In addition, there is likely to be a freer-flowing exhaust and modifications to the engine's variable valve control system, along with an even higher rev limit of around 7,500rpm.

Subaru says that it will not turbocharge the engine as there is no space at the front of the engine bay for an intercooler. "Plus, we want to keep turbocharging separate. It is for models like the WRX STI," said Atake. "The same goes for four-wheel drive. We could not make the BRZ four-wheel drive even if we wanted to." He also said that supercharging had been dismissed because it would make the BRZ too heavy on fuel.

As well as more power, the BRZ STI is set to weigh even less than the 1,250kg standard car, thanks to racing bucket seats and potentially a carbonfibre roof and bonnet, which will further help to lower the car's centre of gravity. Other tweaks will include a dramatic bodykit, stiffened and lowered suspension, lighter but larger 18-inch alloy wheels and upgraded brakes.

When asked if it was possible to make a convertible version of the BRZ, Atake said: "Yes, that is certainly possible. We already have pillarless doors - you can imagine how removing the roof would make the car look."

Subaru and Toyota have a global sales target of 100,000 models per year for the BRZ, and its sister car, the GT 86. Both cars go on sale in the UK in June, but sales have already begun in Japan where Subaru has sold 3,551 models in the last two months - four times what it expected.
Overigens had ik veel van die quotes elders ook al gelezen, dus klinkt als een zeer betrouwbare bron.

Waarom twijfelen aan 250 pk uit een atmosferisch blok met directe injectie, variabele valve timing en aan andere moderne toepassingen die volgens mij gewoon haalbaar zijn voor een snelle versie. Met lichtere internals, scherpere nokkenassen en een optimaal inlaat- en uitlaat traject moet dat toch gewoon kunnen? Ik geloof niet dat je op voorhand kunt zeggen dat dat niet kan. We leven in 2012. Er zijn wel heftigere motoren geproduceerd in 't verleden met dezelfde technieken die toen nog in de kinderschoenen stonden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43156
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 30 mar 2012, 08:53

:bag:

Weet iemand al wat de NL prijs wordt? Is 200pk atmo op 1200kg niet wat weinig? Gelukkig wel RWD dus in de basis goed.

GHD

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Dennis Cavallino » 30 mar 2012, 09:05

Ik denk dat ze de prijs zondag bekendmaken. Ergens tussen de 142012,- en 412012,- euro.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43156
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Arthur » 30 mar 2012, 09:08

14.201,20 en 41.201,20?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast