Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Wouter81 » 07 mar 2012, 09:21

wjn schreef:Daar staat dit tegenover:
Topbestuurders krijgen zelf wel meer loon
Aan de oproep om de lonen te bevriezen wordt in veel gevallen geen gehoor gegeven. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.

O.a.:
Vastgoedbedrijf Corio, bekend van winkelcentrum Hoog Catherijne. Topman Gerard Groener ziet zijn vaste salaris (excl. bonussen) met 14% stijgen van 359.000 naar 410.000 euro.
PostNL. Financieel directeur Jan Bos gaat er van 350.000 tot 425.000 euro 21% op vooruit. Een tweede bestuurslid (Herna Verhagen) 10% (van 410.000 tot 450.000 euro).
Uitzendbureau Randstad. Topman Ben Noteboom gaat in 2012 bijna 11 procent meer verdienen (van 874.000 tot 967.700 euro).
Bron
Maar wie zijn wij of de politiek om daar iets van te vinden. Er staat toch 'bedrijf' en niet 'communistisch geleide staatsorganisatie'? Al krijgt die bestuurder 10 miljoen salaris met een bonus van 30 miljoen. Mag dat bedrijf cq. de raad van bestuur toch zelf beslissen?

PR technisch: ja, niet slim natuurlijk. Maar verder? Lekker belangrijk.

wjn

Bericht door wjn » 07 mar 2012, 09:32

Wouter81 schreef:
wjn schreef:Daar staat dit tegenover:
Topbestuurders krijgen zelf wel meer loon
Aan de oproep om de lonen te bevriezen wordt in veel gevallen geen gehoor gegeven. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.

O.a.:
Vastgoedbedrijf Corio, bekend van winkelcentrum Hoog Catherijne. Topman Gerard Groener ziet zijn vaste salaris (excl. bonussen) met 14% stijgen van 359.000 naar 410.000 euro.
PostNL. Financieel directeur Jan Bos gaat er van 350.000 tot 425.000 euro 21% op vooruit. Een tweede bestuurslid (Herna Verhagen) 10% (van 410.000 tot 450.000 euro).
Uitzendbureau Randstad. Topman Ben Noteboom gaat in 2012 bijna 11 procent meer verdienen (van 874.000 tot 967.700 euro).
Bron
Maar wie zijn wij of de politiek om daar iets van te vinden. Er staat toch 'bedrijf' en niet 'communistisch geleide staatsorganisatie'? Al krijgt die bestuurder 10 miljoen salaris met een bonus van 30 miljoen. Mag dat bedrijf cq. de raad van bestuur toch zelf beslissen?

PR technisch: ja, niet slim natuurlijk. Maar verder? Lekker belangrijk.
Dit was in reactie op de negative verhalen hoe slecht het wel niet allemaal gaat en dat er zo weinig vaste contracten zijn afgesloten etc., zo erg slecht gaat het dus niet, anders waren die verhogingen er echt niet doorgekomen.

Dat van die vaste contracten heeft een hele andere oorzaak, niet persé deze "crisis". De werknemer is veel te beschermt, nogal logisch dat je nu geen vaste contracten aanbiedt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 09:41

Mee eens (beide gevallen)

Alleen als er geen vaste contracten worden aangeboden, dan moeten we de consequenties ook accepteren dat er geen hypotheken en huurcontracten kunnen worden afgesloten.

Ik denk dat je best even mag schrikken als het aantal aangeboden vaste contracten bij vacatures van 200.000 naar 2000 is gezakt. Dat zet heel wat voeten in de aarde.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2012, 10:12

nu je het over hypotheken hebt...

ik moet binnenkort men hypotheek verlengen, doch door men lage inkomen en strengere regels moet ik rekening houden met een extra verhoging van de rente!
ik zei das al bijna net zo krom als met die euro landen die we moeten betalen, als ze niet genoeg hebben laten we ze ook nog eens meer rente betalen als ze meer willen...terwijl ze al moeilijker kunnen betalen en dus nog meer in de problemen komen zo....die banken die het uitlenen lenen dan tegen 1% van ons de staat doch lenen dan niet meer tegen 5% aan die landen maar dan 6 of hoger, hoe krom is dat.

Ja zegt die verzekeraar daar zit wel wat in, maja...
dus stel de rente op een 5 jaar hypotheek is bv 4.6% dan zou ik met mijn "lage" inkomen situatie bv 5% ofzo moeten betalen :lol:
Hoe krom kan het zijn, ik heb nog nooit een achterstallige betaling gehad, als ik te kort kom ergens met een betaling (bv zoals laatste tijd met men auto) schiet men familie in redelijke zin bij (gelukkig)
Maar zorg dus altijd dat de rekening betaald wordt en dan wordt ik in theorie bestraft omdat ik een laag inkomen heb :blackeye:

magoed...desnoods los ik dat op (wil de normale rente) door bv men moeder of zus mee te laten tekenen als een soort borg, ik vraag immers niet een verhoging maar gewoon verlenging van bestaande hypotheek.

afijn, komt wel goed, maar zo zie je maar hoe krom de regels omtrent dat soort zaken kunnen zijn...
ipv dat ze je dan juist zouden steunen, schroeven ze de rente juist op...
Net als met die landen, doch zoals Griekenland gaat dan bv failliet en wordt veel van de schuld kwijt gescholden alsnog, terwijl als ze in de eerste plaats een veel lagere rente vroegen het probleem helemaal niet zo groot hoefde te worden. (kort door de bocht genomen over the curbs DF talking)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 10:18

Tuurlijk is het aan de ene kant krom, maar anderzijds logisch. Zij kijken naar de risico's. Jij hebt een hoog risico.

En als je niet wilt lenen, dan ga je toch eerst lekker sparen alvorens een huis te kopen?
Zie je hypotheek ook als een gunst van de bank, want dat is 't wel een beetje.

Luco

Bericht door Luco » 07 mar 2012, 10:19

Ja Rene, de bank/verzekering kijkt naar statistieken en risicoberekeningen.

Je valt nu in een hogere risicogroep en betaal je dus meer rente omdat de bank meer risico loopt dat je het ooit niet meer kan betalen.
Ze kijken niet naar je betalings verleden.
Misschien eens gaan praten bij een andere bank.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 10:26

Op bij je familie. Daar kun je ook van lenen wellicht...

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2012, 10:35

In mijn geval zullen we er wel uitkomen, immers de WOZ waarde is gestegen en men hypotheek al 10 jaar hetzelfde, dus overwaarde is ook meer geworden wat het iets makkelijker maakt.
Hoop wel dat ik het alleen af kan (voor de normaal geldende rente zeg maar) en niet een familielid hoef lastig te vallen daarmee :D

Ik stond er zo niet bij stil doch de tussenpersoon vermelde het dat het nu volgens de strengere toelatingen wel eens zou kunnen gaan gelden...dacht owja ships das waar ook.
En dus veel papieren mee, van men jaaropgave en WOZ waarde en hypotheek die ik nu heb om te kijken wat ze kunnen.
Destijds niet via hun afgesloten dus iets moeilijker wellicht maar we zullen zien, heb nog ff de tijd om te beslissen, tot en met eind mei, weet ook niet wat de rente gaat doen...gaat ie nog iets lager de komende maanden??

denk wel dat ik hem bij de verzekeraar/geldschieter onderbreng zodat het in de combi-polis kan blijven wat vaak ook wat coulance oplevert of een heel klein % minder kosten :D

@Dennis, ik kan wel wat maar zoveel ook niet, zo rijk is men familie niet al hebben sommige mooie huizen, doch ook grote lasten :wink:
maar in nood zullen ze er zijn, maar ik vraag niet snel, probeer eerst zelf zo veel mogelijk op te lossen, ja als ik het snap :clown: met het ouder worden kan men kop nog minder gedoe aan :bag:
wil bijna terug naar die simpele grot en leventje :lol:

Afbeelding

:mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 07 mar 2012, 11:29

Leuk stuk van Reginald Melchers. Weliswaar in de Telegraaf, maar ja.. :)
Kleptocratie AMSTERDAM
- Hoe onzinnig sommige ‘occupy-types’ ook lijken, hun gedachtegoed is zo gek nog niet. Aandeelhouders zouden eigenlijk naast hen op het beursplein moeten meestrijden tegen de hebberigheid van veel bedrijfsbestuurders. Want niet alleen de gewone werknemer maar ook de aandeelhouder is de dupe van de toenemende zelfverrijking door leidinggevenden.

Met als smoes de vaak hoge bonussen in de Anglosaxische wereld meent men deze 'goede' gewoonte te moeten copieren. Ook bestuursalarissen zijn tegenwoordig 'los van god'. Het loon van veel werknemers staat onder druk, salarissen van bestuurders echter stijgen 'dubbel digit'. In de jaren 70, zo laat Amerikaans onderzoek zien, werd door de ceo gemiddeld 30x het salaris van de ‘blue collar guy’ verdiend; nu is dat de 130x gepasseerd. De ongelijkheden nemen toe en de moraal verloederd.

Het zelf kunnen vaststellen van bonussen & salarissen door ceo’s riekt naar diefstal. Geen raad van commissarissen die ertegen in geweer komt: ‘wiens brood met een, wiens taal men spreekt’. Het is de aandeelhouder die hiertegen in het geweer moet komen. Immers de winst wordt door tijdelijk ingehuurde bestuurders op oneigenlijke wijze afgeroomd. ceo van een bank of bedrijf is niet meer of minder 'blue collar' dan de fabrieksarbeider of bankklerk.

Hij dient zijn werk goed te doen en wordt daar goed voor beloond; maar de ceo is slechts werknemer, geen eigenaar van het bedrijf. Hij waant zich dat echter maar al te vaak. In praktijk gebeurt het dat een ceo zijn eigen bonus vaststelt, ook als de rest van het bedrijf op de nullijn zit en geen bonus ontvangt.

Niemand die hiertegen in het geweer komt. En als aandeelhouders daar iets van menen, dan zoekt deze bestuurder compensatie op andere wijze; maar het beoogde gewin zal hem toekomen. Vreemd gedrag van zulk een gewoon werknemer.

Het ontbreekt in het bedrijfsleven vaak aan goed werkende controlesystemen. En het democratisch gehalte van de onderneming is vaak zeer gering. Het bestuur heeft vaak totalitaire trekjes; de ceo is onaantastbaar. Zo mag het Vestia verhaal ook niet verbazen.

Nadat de oud-bestuurder van Vestia het een en ander aan 'financial engineering' had gedaan en daarmee het voortbestaan van het bedrijf in de waagschaal had gelegd, meende hij ook nog € 3,5 miljoen aan pensiongelden te kunnen claimen. En dit is semioverheid, de man is gewoon ambtenaar.

U als belastingbetaler, betaalt deze grap. Ook de overheid is tot kleptocratie verworden. Het spel komt er op neer dat men elkaar zoveel mogelijk compromitteert. Als iedereen meejat, kan niemand aan de bel trekken. In het centrum van de macht, Den Haag, coöperatief meedraaien, betekent dat bij uitstappen een fraai salaris klaarstaat. Voor de vergadertijgers van Groen Links tot en met de VVD, staat na vertrek een salaris van 1-3x de Balkenendenorm gereed: zuiver poldermaffia.

Het is een verrijkingscult die we ‘normaal’ zijn gaan vinden. Binnen het ambtenarencorps zijn er honderden functie die Balkenende-plus verdienen terwijl de prestatie soms bedroevend laag is.

Bestuursfuncties die mensen als Femke Halsema (voorzitter Stichting Vluchteling) of Nurten Elbayrak (directeur COA, voor bijna 2x Balkenendenorm) vervullen, zijn feestbaantjes die men elkaar toeschuift, maar qua toegevoegde waarde (voor de maatschappij) stelt zulk een job minder voor dan wat een leraar op de middelbare school presteert. Pubers de ganse dag in het gareel houden: ik geef het je te doen.

Zulk een tovenaar verdient slechts 30% van der Balkenendenorm. Halsema mag tegen een beloning (inluis fenomenale bedragen aan milieuonvriendelijke vliegtickets) waar je U tegen zegt de wereld rondreizen. Elbayrak verdient met het aansturen van de asielzoekerscult, 6x het salaris van genoemde tovenaarsleraar.

Hoe kan de vergaderambtenaar nu 6x meer verdienen dan de leraarambtenaar? Wat rechtvaardigt dit verschil? Wat te zeggen van het ambtenarencanaille van de gemeente Assen die op kosten van de gemeenschap wekelijks een gezellig balletje golf meent te moeten kunnen spelen. Het betreft hier € 1000-2000 diefstal per persoon per jaar, waarbij iedereen meespeelt zodat ook iedereen de mond houdt.

Moreel failliet heet dat. Het is tijd voor vernieuwing. Maar hoe, dat is de vraag? Duidelijk is dat bedrijven minder totalitair aangestuurd moeten worden. En bij de (semi)overheid moet de aanstelling- en beloningstructuur op de schop. Een totale democratisering van de maatschappij is nodig. We schelen nog maar weinig met het Rusland van Putin. Waar velen menen in een democratie te leven, betreft het in werkelijkheid een kleptocratie. Diefstal is tot deugd verheven. We moeten af van deze jatcultuur.

Niet alleen de werknemer, maar ook de aandeelhouder is daarbij gediend. Een werkelijke democratische werkomgeving, zal het welzijn van de werknemer verhogen, meer creativiteit op de werkvloer opleveren (wat tot innovatie, meer groei en meer winst zal leiden) en zal zo op termijn de aandeelhouder ten goede komen.

Eerlijker de macht verdelen, zal voor de aandeelhouder creatie van meerwaarde betekenen. De huidige kleptocratencultuur zorgt voor defensief, behoudend bestuur, slechte motivatie van werknemers, weinig innovatie vanwege een massaal aanwezige werkhouding van ‘het zal mijn tijd wel duren’, dus weinig groei, matig winstperspectief en zo voorts.

Volgens Wikipedia is een kleptocratie slechts denkbaar in een derdewereldland. Kleptocratiën zijn veelal dictaturen en worden geassocieerd met bananenrepublieken. Het is tijd om te veranderen. Occupy probeerde het op zijn manier. De aandeelhouder is nu aan zet.

Reginald Melchers is onafhankelijk financieel adviseur.
Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/reg ... tie__.html

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 11:32

Jammer van die spellings- en taalfouten in zo'n kwaliteitskrant. :tong:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2012, 11:43

Goed artikel @Peric, zo bedoelde ik maar, niet alle over 1 kam scherende doch veelal gaat het zo en ging het zo, maar hoe krijg je dat weer in gareel...een bijna onmogelijke opgave.
Het gaat immers al heel lang zo, echter door steeds meer inzichten in werd het erger en erger, een onbetaalbaar geworden systeem.

Luco

Bericht door Luco » 07 mar 2012, 14:19

Dennis Cavallino schreef:Jammer van die spellings- en taalfouten in zo'n kwaliteitskrant. :tong:
Plus de feiten kloppen niet, corporaties zijn al 20 jaar geen semi overheid meer.

Tom

Bericht door Tom » 07 mar 2012, 14:31

Hoe kan de vergaderambtenaar nu 6x meer verdienen dan de leraarambtenaar?
Corporatiedirecteuren beslissen over miljarden. Toch wel iets andere koek dan voor de klas staan.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 07 mar 2012, 14:32

Stuk op Geenstijl over het ontslagrecht:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _voor.html

Spijker, kop. Dat huidige beleid slaat dus als een boemerang terug.
Vorig jaar kregen niet meer dan 2000 mensen een vast contract aangeboden. In 2010 waren dat er nog 83.000. Dat is een daling van 97 procent.

Dit stelt uitkeringsinstantie UWV in de jaarlijkse rapportage over de vacaturemarkt. De kans om bij een openstaande vacature een vast contract te krijgen, is zo goed als nihil.
Niet meer dan 2000... kun je nagaan. Ik heb vorig jaar trouwens wel een werknemer een vast contract gegeven dus dat is dan 1 van die 2000. :)

Peric

Bericht door Peric » 07 mar 2012, 14:57

Ik heb gisteren te horen gekregen dat m'n contract niet verlengd wordt.
Heel tevreden over m'n functioneren enzo, maar past niet in het budget.
Dan maar weer op zoek.. :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 mar 2012, 15:45

Balen Peric! succes met het zoeken naar een nieuwe baan...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 15:53

Ja succes. In welke branche zoek je werk?

Macboy

Bericht door Macboy » 07 mar 2012, 20:04

De NSFW-branche

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 07 mar 2012, 22:50

Wouter81 schreef:Stuk op Geenstijl over het ontslagrecht:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... _voor.html

Spijker, kop. Dat huidige beleid slaat dus als een boemerang terug.
Vorig jaar kregen niet meer dan 2000 mensen een vast contract aangeboden. In 2010 waren dat er nog 83.000. Dat is een daling van 97 procent.

Dit stelt uitkeringsinstantie UWV in de jaarlijkse rapportage over de vacaturemarkt. De kans om bij een openstaande vacature een vast contract te krijgen, is zo goed als nihil.
Niet meer dan 2000... kun je nagaan. Ik heb vorig jaar trouwens wel een werknemer een vast contract gegeven dus dat is dan 1 van die 2000. :)

Ik ga er vanuit dat dit bij nieuwe vacatures is toch?

Overigens gaat er bij woningcorporaties wel heel veel verkeerd. Heb wel eens van 'nabije bronnen' begrepen dat veel huizen bewust te goedkoop in de boeken staan. Handig als je wat geld tekort komt. Boel even opwaarderen en hop, slecht jaartje is weer weggepoetst. Dat klinkt mij als niet heel moeilijk werk in oren.

Peric, succes met zoeken. Ken het gevoel, hou het profi, je weet maar nooit wat je in de toekomst nog aan zo'n contact hebt. Heb het idee dat als je van alles wilt aanpakken dat er nog werk genoeg te vinden is op jouw leeftijd (tenminste, je bent toch niet zo oud of wel?).

Luco

Bericht door Luco » 07 mar 2012, 22:56

Overigens gaat er bij woningcorporaties wel heel veel verkeerd. Heb wel eens van 'nabije bronnen' begrepen dat veel huizen bewust te goedkoop in de boeken staan. Handig als je wat geld tekort komt. Boel even opwaarderen en hop, slecht jaartje is weer weggepoetst. Dat klinkt mij als niet heel moeilijk werk in oren.

Weer zon onzin verhaal, woningen hebben een bepaalde levensduur, mede daardoor wordt de boekwaarde bepaald.
Op het moment dat de theoretische levensduur bijna is bereikt, maar er wordt besloten om nog door te exploiteren zonder ingrijpende maatregelen MOET er een nieuwe theoretische levensduur bepaald worden en gaat dus ook de boekwaarde weer omhoog.

Echt slechte jaren kan eigenlijk niet bij een corporatie, ja of ze moeten een schip kopen, maar verder zijn de inkomsten voor 90% gegarandeerd en de uitgaven en exploitatie ook.

Tom

Bericht door Tom » 08 mar 2012, 11:34

+1 Luco
Ik werk al 10 jaar voor woningcorporaties. Meerderheid doet prima werk. Afgelopen jaren zijn er helaas wat voorvallen geweest die het slechte voorbeeld gaven (nu Vestia, directeur Rochdale met z'n Maserati met chauffeur, Woonbron met z'n cruiseschip). Compleet belachelijk maar gelukkig in de minderheid. Overigens denk ik best dat er ook binnen de sector valt te besparen op bepaalde zaken, maar de meeste corporaties zijn zich daar ook wel van bewust.

Luco

Bericht door Luco » 08 mar 2012, 11:43

Ik werk al 25 jaar bij corporaties

Woonbron (boot)
Vestia nu
Zijn even anders dan die sukkel van Rochdale, die verrijkte zichzelf onrechtmatig.

De boot van Woonbron was op zich een goed idee maar als je mensen laat rekenen die er geen verstand van hebben gaat het niet goed.
Vestia (en veel andere corporaties) hebben er last van dat ze ook belasting moeten betalen en opdraaien voor de zogenaamde vogelaarwijken, om dus financieel gezond te blijven moest men woningen verkopen, maar ja das lastig, dus werden er nieuwe financiele constructie bedacht zoals MGE, koopgarant, koopplus, huurvast enz enz enz.
Nu die constructies achteraf niet door de beugel kunnen (volgens sommige) komen ze in de problemen.

Die boot heeft me twee jaar opdrachten gekost :?

Peric

Bericht door Peric » 08 mar 2012, 12:35

Dennis Cavallino schreef:Ja succes. In welke branche zoek je werk?
Bedankt mannen..

Tsja, welke branche.. Ik heb al heel veel gedaan, logistiek, administratie, systeembeheer.
Ik doe nu adminstratie bij 3 bedrijven(1 holding), orderadminstratie,verf-en urenregistratie, foto's van objecten, objecten meten, inkoopfacturen boeken, contact met klanten. Heel divers dus, en dat zoek ik ook weer. Ik zit niet graag 8(9) uur per dag achter de computer, en nu moet ik regelmatig van m'n bureau.
Mij maakt 't niet zoveel uit welke branche, als het werk en de collega's maar leuk zijn. Ik pas me snel aan en leer ook snel..

We zien 't wel weer joh.. :)

Rebel

Bericht door Rebel » 08 mar 2012, 16:32

Peric schreef:
Dennis Cavallino schreef:Ja succes. In welke branche zoek je werk?
Bedankt mannen..

Tsja, welke branche.. Ik heb al heel veel gedaan, logistiek, administratie, systeembeheer.
Ik doe nu adminstratie bij 3 bedrijven(1 holding), orderadminstratie,verf-en urenregistratie, foto's van objecten, objecten meten, inkoopfacturen boeken, contact met klanten. Heel divers dus, en dat zoek ik ook weer. Ik zit niet graag 8(9) uur per dag achter de computer, en nu moet ik regelmatig van m'n bureau.
Mij maakt 't niet zoveel uit welke branche, als het werk en de collega's maar leuk zijn. Ik pas me snel aan en leer ook snel..

We zien 't wel weer joh.. :)

Ze zoeken nog conducteurs in India..

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 08 mar 2012, 16:38

Lezen. Hij wil niet steeds op dezelfde plek zitten. :)

Plaats reactie