Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door dvh » 03 mar 2012, 11:33

Dat is ook zo.
Mijn punt is alleen dat je daar niet direct iets aan kan doen.

Het enige wat je kan doen is 200% bezig blijven met hetgeen wat je succes heeft gebracht.
En inspelen op wat de markt vraagt.

Ik ben begonnen in de recessie.. Jij kan via de kvk jaaropgaves terugzien toch ? Moet je voor de grap maar eens kijken waar ik in 2008 stond ten opzichte van nu.

Ik groei ook nog steeds. Maar ook wat langzamer dan ik zou willen.
Ben bezig met een 2e zaak om uit te breiden.. Ik ga gewoon door.
Neemt niet weg dat ik ook onderbuikgevoelens heb over wat er allemaal speelt.
Je kan je daar helemaal gek door laten maken.. Maar uiteindelijk verkoop je nog steeds en zit er groei in het geheel.
Meer kun je niet doen.
Meer wil je ook niet doen.. Gewoon bezig zijn met je eigen ding en al stort de wereld om je heen in, jij gaat gewoon door.

Ik vind het ook niet super gaan.. Ijstijd, daarna carnaval, in den bosch.. Dus dan weet je het wel.
Maar je gevoel is net zo goed als de resultaten van je laatste maand zeg ik altijd :)

Maakt niet uit of je 3 jaar lang elke maand winst maakt. Heb je een slechte maand , dan lees je dit topic of je kijkt het nieuws, doomberichten en je denkt: ik ga eraan!

De maand erna schijnt de zon, gaan de zaken vanzelf en kun je je niet meer voorstellen dat je je een week eerder nog druk zat te maken.

Gewoon manisch gedrag eigenlijk :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 mar 2012, 12:02

En na manisch komt panisch? :D

We snappen mekaar wel, en Maus en Rico ook, toch heeft ook Romo 'n punt wat ik snap en mee eens ben.

Maar we moeten niet in 'n mentale vicieuze cirkel geraken zoals dhr O.O:
Rustgevend deuntje

alt

Bericht door alt » 04 mar 2012, 10:29

Zelf vind ik (des)informatie interessant, zo ook bomen over religie (geloof alleen in mijzelf).
Vond deze website waar ik nog jaren kan zoeken.

http://www.oudemedia-nieuwemedia.nl/

Hier vond ik een artikel over de het geld systeem.

http://www.visionair.nl/politiek-en-maa ... eigenlijk/

Ben nieuwd wat jullie er van vinden?

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mar 2012, 10:58

goed artikel Alt, zo lijkt het idd grotendeels te zijn, mee eens dus, bovendien verklaart dat ook vrij veel.
doch bepaalde lieden willen dit niet horen :ongeveer als:
ben ook benieuwd of er ooit verandering in komt...ik had bv nog zo'n soort voorstel naar het ministerie geschreven echter nooit meer wat van gehoord, but thats how it goes when your a puppet on a string

Afbeelding

de reacties eronder zijn ook goed, bv door die Razor

zo, het staat nu ook op men facebook :D
die man kan alles beter verwoorden dan mijn onderbuik gevoelens mij aangaven.

Elise

Bericht door Elise » 05 mar 2012, 12:25

Elise schreef:U is een toppertje :thumbup:

Je kunt het overmaken naar het volgende reknr in Zeist : 30.00000.30

Alvast bedankt. :beer: :drinking:
Beste Rebel,

Ik moet eerlijk bekennen dat het opgegeven rekeningnummer niet van mij is, maar van het WNF.
Daar ik het geld niet nodig heb, leek het mij eerlijker om dan maar geld over te maken naar een goed doel, waarbij mijn keuze op het WNF was gevallen.
Helaas moet ik bij nader inzien constateren dat ik een betere bestemming voor je donatie heb gevonden.
Ik zou je dan ook vriendelijk willen vragen om onderstaande meneer te helpen......die heeft het echt heel hard nodig.

Alvast bedankt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=inOZw9DZ3no#![/youtube]

Rebel

Bericht door Rebel » 05 mar 2012, 13:21

Enne!? Niks negatiefs te melden vandaag? :D

Elise

Bericht door Elise » 05 mar 2012, 13:38

Rebel schreef:Enne!? Niks negatiefs te melden vandaag? :D
Zolang jij geen geld overmaakt is alles negatief.
Die jongen heeft heel hard munten nodig....dus overmaken.....en rap een beetje.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 mar 2012, 13:42

De pot van de WW-uitkeringen is schijnbaar leeg. Wel apart aangezien in 2008 juist die pod is aangesproken (dacht ik tenminste) om de deeltijd-ww mee te bekostigen omdat die 'toch ramvol zat'. Dan zijn we niet heel erg crisisbestendig zeg maar.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 mar 2012, 18:09

G Kolkman schreef:
De pot van de WW-uitkeringen is schijnbaar leeg. Wel apart aangezien in 2008 juist die pod is aangesproken (dacht ik tenminste) om de deeltijd-ww mee te bekostigen omdat die 'toch ramvol zat'. Dan zijn we niet heel erg crisisbestendig zeg maar.
Ik weet nog wel een paar potjes:

- 300 miljoen aan verwijderingsbijdrage in kas: http://www.rndweb.nl/view.cfm?page_id=27376
- 50 miljoen aan thuiskopieheffing in kas (2007): http://webwereld.nl/nieuws/109377/stich ... chter.html
- 35 miljoen in kas bij stichting Sena: http://www.sena.nl/Sena/downloads
- 259 miljoen in kas bij Buma/Stemra (er staat 200 miljoen euro geparkeerd in aandelen omdat het gewoon "over" is?!): http://www.bumastemra.nl/wp-content/upl ... actief.pdf

En zo zijn er vast nog een paar van die kutstichtingen te verzinnen die op een zak geld zitten broeden.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2012, 19:14

wat dacht je van de pensioen fondsen :shocking:
die hebben miljarden dacht ik.

edit...ja dus>>
Bij elkaar gaat het om een enorm groot vermogen: alle pensioenuitvoerders bij elkaar beheren bijna 800 miljard euro.
http://www.jouwgeldvraag.nl/vragen/hoev ... men_in_kas

wjn

Bericht door wjn » 06 mar 2012, 20:14

Wouter81 schreef:Hier een CBS grafiekje:

Afbeelding

Bron: http://www.spaarrente.nl/huishoudens_sparen_meer.aspx
Leuk hé, gooien met gemiddelden.

Er staat nergens wat die spaartegoeden dan zijn, vrij op neembaar of in één of andere spaarvorm.
En als één iemand (fictief) van 100 naar 150mlj spaartegoed gaat, kunnen er 10.000 huishoudens van 12.000 naar 10.000 terugvallen en nog heb je de zo graag gewenste stijging.

Neemt niet weg dat globaal gesteld de wereld eindig is en er dus ooit een einde aan groei zal komen (tenzij er een hele slimme uitvinding wordt gedaan en meer energie gewonnen wordt dan genuttigd [energie in welke vorm dan ook) op aarde).

dvh

Bericht door dvh » 06 mar 2012, 20:20

Ja drama.
Echter is er geen tijd geweest die wij in de geschiedenisboeken kunnen terugvinden waar wij het beter hadden dan nu.

Klinkt als een cliché, maar toch is het zo.
We zijn er alleen niet van bewust en vinden het vanzelfsprekend.

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 21:07

dvh schreef:Ja drama.
Echter is er geen tijd geweest die wij in de geschiedenisboeken kunnen terugvinden waar wij het beter hadden dan nu.

Klinkt als een cliché, maar toch is het zo.
We zijn er alleen niet van bewust en vinden het vanzelfsprekend.

:thumbup: :D

Allemaal mensen die alleen maar onheil zien. Maar ik lees wel in iedere reactie "Nee hoor, ik hoef nergens bang voor te zijn, ik heb mijn schaapjes op het droge" of " Ik heb niks te klagen" etc..
Maar is dit wel werkelijk zo? Vanwaar dan die continu "angst" en het op de voet volgen van "negatieve berichten"
Mij hoor je dat soort termen nooit schreeuwen, we hebben een geweldig leven, wij zijn de meest verwende generatie ever. En als je een beetje slim bent geweest, heb je inderdaad die buffer achter de hand, waardoor je juist nu in deze afvalrace je nergens zorgen over hoeft te maken. Of hebben sommige misschien toch te optimistisch geleefd?

Maar ik heb een recept tegen "negatieve energie" :

Neem eens een spiritueel bad, Water is het symbool van leven dus heel goed geschikt om mee te zuiveren. Spirituele baden zuiveren zowel ziel als geest. Maak een mengsel van een kop azijn, appelcider en 1 theelepel zeezout.
Laat de badkuip tot de helft met lauw water vullen en doe dan het mengsel erbij.
Ga dan gewoon 5 minuten baderen en zeg in gedachte dat dit een spiritueel bad is en bid dat je verlost mag worden van alle negatieve energie.
Ga dan ook minimaal drie keer kopje onder met je hele lichaam. Na het bad neem je een badjas of handdoek en droog je je af.
En als je dan nog tijd hebt, mediteer dan nog even een kwartiertje met rustgevende achtergrondmuziek.

Succes!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 mar 2012, 21:52

Rebel schreef:Allemaal mensen die alleen maar onheil zien. Maar ik lees wel in iedere reactie "Nee hoor, ik hoef nergens bang voor te zijn, ik heb mijn schaapjes op het droge" of " Ik heb niks te klagen" etc..
Maar is dit wel werkelijk zo? Vanwaar dan die continu "angst" en het op de voet volgen van "negatieve berichten"
Hoeveel redenen wil je?

- interessegebied
- afhankelijkheid lokale/nationale economie
- MKB klantenkring vs. consument
- en niet te vergeten dat een goede ondernemer niet achteruit kijkt (ik heb goed gedraaid), maar vooruit (wat brengt de toekomst me). Ik ben niet bezig met morgen of volgende week, maar volgend jaar. Lange termijn visie en ontwikkelingen

Etc.

Je zal het er niet mee eens zijn.... Geen probleem natuurlijk. Ieder zn meug :) Ik ben graag goed voorbereid en dat wordt ook van me verwacht.

RVV

Bericht door RVV » 06 mar 2012, 21:54

Die negatievo's kunnen beter een modderbad nemen :kikker:

Rebel

Bericht door Rebel » 06 mar 2012, 22:02

Maus335i schreef:
Rebel schreef:Allemaal mensen die alleen maar onheil zien. Maar ik lees wel in iedere reactie "Nee hoor, ik hoef nergens bang voor te zijn, ik heb mijn schaapjes op het droge" of " Ik heb niks te klagen" etc..
Hoeveel redenen wil je?

- interessegebied
- afhankelijkheid lokale/nationale economie
- MKB klantenkring vs. consument
- en niet te vergeten dat een goede ondernemer niet achteruit kijkt (ik heb goed gedraaid), maar vooruit (wat brengt de toekomst me). Ik ben niet bezig met morgen of volgende week, maar volgend jaar. Lange termijn visie en ontwikkelingen

Etc.

Je zal het er niet mee eens zijn.... Geen probleem natuurlijk. Ieder zn meug :) Ik ben graag goed voorbereid en dat wordt ook van me verwacht.

En vind jij al die informatie specifiek voor jouw bedrijf hier in deze topic ? LOL

Ik geef Rico gelijk, dit is water naar de zee dragen. Ik ga hier zwijgen, en wens jullie allen veel sterkte komende tijd. ;-)

Macboy

Bericht door Macboy » 06 mar 2012, 22:29

Interessante links René over geld en ons monetaire stelsel. Wel raar dat als iemand tegengas geeft dat ie meteen beschuldigd wordt bankier te zijn. Er wordt ook geklaagd dat het grootste gedeelte van het geld bij een select groepje zit. Maar wat moeten we dan doen ? De meerderheid alles laten beheren ? Als we dat doen dan stopt de verzorgingsstaat zoals we die kennen en kunnen al die "armen" fluiten naar een uitkering en moeten allemaal werken voor hun geld. Oeps. Dat was niet de bedoeling ...

Ik schets het nu wat zwart/wit maar de democratie staat ook bekend als een kut systeem maar toch is het van alle kut systemen wel het beste ... zo ook met geld vrees ik. Er moeten veel dingen veranderen maar het is allemaal veel te complex om door te voeren. We gaan dan alleen echt richting een Marxistische of Totalitaire staat vrees ik. En of we dat moeten willen ...

dvh

Bericht door dvh » 06 mar 2012, 23:08

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2012, 23:17

ik hoorde ook al dat er nog zeker 1.000 miljard naar toe moet en dan nog....

en als je ziet hoe ze daar belasting heffen en bepaalde rijken bijna onaangetast blijven tja...dan stuur je toch geen geld, als je ze voed gaan sommige lekker door en worden geen echte knopen doorgehakt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 08:10

Het aantal aangeboden vaste contracten is vorig jaar gekelderd naar tweeduizend (lees: 2000! in 2 jaar tijd een daling van 1000%. De kans om bij een vacature een vast contract te krijgen, is zo goed als nihil.
Aantal aangeboden vaste contracten keldert
AMSTERDAM - Het aantal aangeboden vaste contracten is vorig jaar gekelderd naar tweeduizend.

In 2010 werden nog 83 duizend vaste contracten aangeboden, schrijft Trouw woensdag op basis van een jaarrapportage van uitkeringsinstantie UWV over de vacaturemarkt.
De kans om bij een vacature een vast contract te krijgen, is zo goed als nihil. Het UWV is volgens de krant verbijsterd. In 2009, het eerste crisisjaar, daalde het aantal aangeboden vaste contracten van 188 duizend in 2008 naar 93 duizend.
Verklaring
Een duidelijke verklaring dat in de eerste crisisjaren nog wel vaste contracten werden aangeboden en nu opeens niet meer is er volgens het UWV niet. "Vermoedelijk heeft het te maken met de aanhoudende onzekerheid die over de markt hangt, maar dat weten we niet zeker", zegt een woordvoerder in de krant.
Werkgevers stappen vooral over op tijdelijke contracten van meer dan een jaar. Dat type contract werd vorig jaar 368 duizend keer aangeboden, tegenover 227 duizend keer in 2010. In totaal werden vorig jaar ongeveer 650 duizend contracten aangeboden. Een daling ten opzichte van het jaar daarvoor, maar de trend zwakt wel af.
Bouw
In de bouw nam het aantal werknemers met een vast contract met vierduizend af, terwijl er twaalfduizend vacatures voor tijdelijke contracten, uitzendkrachten en zelfstandigen zonder personeel bijkwamen.
De overschakeling is over de hele arbeidsmarkt ook terug te zien in de gemiddelde leeftijd. Alleen jongeren onder de 25 jaar zien over het algemeen geen probleem in een tijdelijk contract en alleen in die groep stijgt het aantal aangenomen personen.
Voor moeilijk vervulbare vacatures worden nog wel vaste contracten aangeboden. Dat gebeurt vooral in de transport en de sociaal maatschappelijke sector.

Kijk, zo kun je nog jaren ouwehoeren over hypotheekrente aftrek, Griekenland en bezuinigingen, maar als er geen vaste contracten worden aangeboden, gaan mensen geen huizen kopen, kunnen ze geen huurcontract afsluiten en blijft de huizenmarkt inclusief alle aanverwante branches nog wel een tijd in 't slop zitten...

Nou positivo's, heeft de neerwaartse spiraal haar dieptepunt bereikt? Of gaan we nog even door?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 08:14

Macboy schreef:IIk schets het nu wat zwart/wit maar de democratie staat ook bekend als een kut systeem maar toch is het van alle kut systemen wel het beste ... zo ook met geld vrees ik. Er moeten veel dingen veranderen maar het is allemaal veel te complex om door te voeren. We gaan dan alleen echt richting een Marxistische of Totalitaire staat vrees ik. En of we dat moeten willen ...
In de democratie waarin wij leven worden de machthebbers gekozen met mooie praatjes, maar zodra ze aan de macht zijn moeten ze al hun woorden op een geijkt weegschaaltje leggen alvorens iets te zeggen. Dat werkt niet meer. Daarmee kom je geen zak verder.

Iemand zoals Mark Rutte moet gewoon met zijn vuist op tafel kunnen slaan en zeggen:
Dit is wat we gaan doen, take it, or leave it. En als 't take it wordt, dan gaan we aan de bak en als je leave it zegt, dan gaan we door met 't volgende agendapunt.

Er zit veels teveel poeha omheen en dat is jammer, want dat kost tijd geld en vergroot de link tussen de burger en de macht.

Ik ben dan ook voor een gekozen leider. Die wat mij betreft 10 jaar aan de macht mag blijven zolang 'ie het presteert om niet tussentijds te hoeven aftreden. Iedere 4 jaar nieuwe verkiezingen is kut.

alt

Bericht door alt » 07 mar 2012, 08:34

Invloedrijke mensen denken over het algemeen ietsje anders dan de "gewone" mensen over geld en macht.

In de jaren '70 een interview van de VPRO met onze legendarische Tonio Hildebrand, gentleman coureur met grote snor en bonvivant.
Tonio kwam bijna elke dag koffie drinken bij Maup Caransa, de grootste vastgoedman van NL.
Op een dag, Tonio stapte binnen bij Maup, die aan het telefoneren was.
Het telefoongesprek duurde 20 minuten en ging over fl. 100.00 die Caransa van iemand moest vangen.
Caransa, destijds een van de rijkste mensen van NL, moest en zou ZIJN fl. 100.00 gekregen, want dat was zijn geld.

Dit vind een voorbeeld hoe sommige van deze mensen zijn in de omgang met mensen.
Veel zogenaamde geslaagde mensen zijn privé niet de prettigste mensen om mee om te gaan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 08:38

Over principekwesties kun je als buitenstaander moeilijk oordelen vind ik.

Ik heb bij een paar man ook geld uitstaan dat ik maar niet terugkrijg van bedragen van 10 euro tot 5000 euro. Al win ik volgende week de jackpot in de Staatsloterij, vergeten doe ik dat nooit. Het gaat er namelijk om dat die mensen misbruik hebben gemaakt van je vertrouwen.

Als mensen recht in je gezicht durven zeggen dat ze je niet terug gaan betalen, dan is dat duidelijk. Maar dát doen ze niet. Zo heb ik tijdens een vrijgezellenfeestje dat ik organiseerde voor een vriend eens een stel van zijn studerende vrienden moeten voorschieten, omdat ze geen geld hadden voor de koffie/bier. Dat ging dus om een tientje per persoon. Ik betaalde voor mijzelf, de bruidegom en 3 van zijn vrienden. Van 2 man krijg ik nog geld. Wat ik ze vooral kwalijk neem is dat ze niet reageren op e-mails. Wel zitten ze iedere zondag vrolijk in de kerk.

Paupers.

Als ze gewoon hadden gevraagd: Dennis, trakteer jij vandaag, wij zitten krap. Dan was er geen probleem geweest, maar ze vroegen mij om voor te schieten. Dat is dus een principekwestie. Bedrag doet niet ter zake.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 07 mar 2012, 08:44, 3 keer totaal gewijzigd.

wjn

Bericht door wjn » 07 mar 2012, 08:39

Daar staat dit tegenover:
Topbestuurders krijgen zelf wel meer loon
Aan de oproep om de lonen te bevriezen wordt in veel gevallen geen gehoor gegeven. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.

O.a.:
Vastgoedbedrijf Corio, bekend van winkelcentrum Hoog Catherijne. Topman Gerard Groener ziet zijn vaste salaris (excl. bonussen) met 14% stijgen van 359.000 naar 410.000 euro.
PostNL. Financieel directeur Jan Bos gaat er van 350.000 tot 425.000 euro 21% op vooruit. Een tweede bestuurslid (Herna Verhagen) 10% (van 410.000 tot 450.000 euro).
Uitzendbureau Randstad. Topman Ben Noteboom gaat in 2012 bijna 11 procent meer verdienen (van 874.000 tot 967.700 euro).
Bron

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 mar 2012, 08:56

Normaal gesproken ben ik niet zo van 't bashen van topbestuurders en directieleden, maar dit vind ik zo dramatisch slecht uitgevoerd, dat het bijna komisch wordt:
'Nullijn niet voor top bedrijven'
Voorzitter Bernhard Wientjes van VNO-NCW pleitte vorige maand voor een nullijn in de lonen om de economie uit het slob te trekken, maar bestuurders van enkele belangrijke ondernemingen die zijn aangesloten bij zijn organisatie, krijgen opslag.

RTL meldde dinsdag dat topman Gerard Groener van vastgoedbedrijf Corio zijn vaste salaris ziet stijgen met 14 procent naar 410.000 euro.

Financieel directeur Jan Bos van PostNL gaat er 21 procent op vooruit met een salaris van 425.000 euro. Topman Ben Noteboom van uitzendbureau Randstad gaat dit jaar bijna 11 procent meer verdienen (967.700 euro).

Ter info wat oude posts:

Dennis Cavallino schreef:
Dennis Cavallino schreef:
Wientjes pleit voor algehele nullijn
AMSTERDAM - Het is hoog tijd voor een nationaal akkoord over een nullijn voor iedereen. Dit pleidooi houdt Bernard Wientjes, voorzitter van ondernemersorganisatie VNO-NCW donderdag in een ingezonden brief in dagblad Trouw.

Volgens Wientjes zou het van grote verantwoordelijkheid getuigen ''als de verlamde FNV-bonden de vakbondsrijen in dit zware economische tij zouden sluiten en samen met andere maatschappelijke spelers kiezen voor een solidair akkoord waarbij overheidssalarissen, sociale uitkeringen en marktlonen op nul worden gezet''.
Hervormingen
Dat verdeelt volgens hem niet alleen de pijn, maar levert onmiddellijk ook veel geld op.

''En maakt het mogelijk over te gaan tot echt noodzakelijke hervormingen en niet terecht te komen in weinig productief bekvechten over kortetermijnbezuinigingen'', aldus de werkgeversvoorman.
De nullijn zou volgens hem deel moeten uitmaken van een 'agenda 2012' om Nederland economisch krachtig te laten blijven. Het parlement moet de redding van de euro voluit blijven steunen, vindt hij. Daarvoor zijn ook hier, net als in Griekenland en Spanje, extra bezuinigingen nodig. ''Maar wel op een manier die onze bedrijven en economie niet schaadt.''
Told you so a couple of years ago: Toen er destijds na 5 jaar onderhandelen eindelijk de salarisen met een paar tienden van procent werden verhoogd, zei ik al: Wedden dat dit de laatste salarisstijging is (én er grote ontslagen vallen).

Nu gebeurt dat dus. Daar waar de salarisstijgingen enigszins gelijk aan de inflatie hadden moeten lopen, werd verzaakt. Gaan we dus langdurige ongelijke ontwikkeling zien tussen inflatie en salarissen, met alle gevolgen van dien.

Wat is 't gevolg: exportsucces van NL wordt niet bepaald door onze uurlonen, dus daar winnen we amper iets mee.
Besteding van 't volk stagneert en neemt steeds verder af.
Onze eigen economie verkloten we op deze manier.
Als salarissen en vergoedingen niet meer mogen stijgen, gaan we koppie onder. Het is een neerwaartse spiraal. Het effect ervan zal 10, 15 jaar duren, minstens.

Think the other way around Wientjes. Je doet nu precies wat goed is voor een heeeeele lange crisis. Eikel.

Gelukkig leest men hier mee. :)

http://fd.nl/economie-politiek/397663-1 ... rwets-idee

De in Nederland beproefde strategie van loonmatiging in tijden van economische tegenwind heeft haar beste tijd gehad.

‘Lonen Duitsland moeten omhoog’ Vakbonden verwerpen nullijn plan werkgevers
Dat zegt een aantal economen in reactie op het voorstel van werkgeversorganisatie VNO-NCW om de lonen en de uitkeringen te bevriezen. Het pleidooi van de Duitse minister van sociale zaken, Ursula von der Leyen, voor een substantiële loonsverhoging, moet volgens de economen ook in Nederland klinken.
Concurrentiepositie te sterk

Met een versnelling van de loonstijging kunnen Nederland en Duitsland een bijdrage leveren aan de conjunctuur in Europa, stelt hoofdeconoom Wim Boonstra van Rabobank. Het aanhalen van de broekriem is volgens hem ‘ouderwets denken’. Daar maak je de problemen in Europa alleen maar groter mee. ‘Achter het idee van de nullijn van VNO-NCW zit geen ratio’, aldus Boonstra. Begin jaren tachtig waren de lonen volgens hem een probleem. ‘Wij hadden onszelf uit de markt geprijsd. Dat is nu niet het geval. Onze concurrentiepositie is eerder te sterk.’

Boonstra krijgt bijval van de Delftse hoogleraar Alfred Kleinknecht: ‘Als arbeid relatief goedkoop is, neemt voor bedrijven de prikkel af om te investeren in kapitaal en innovatie.’

Scheve import- en exportverhoudingen
Volgens VNO-NCW is een nullijn voor de lonen echter de ‘snelste’ manier om het Nederlandse begrotingtekort terug te dringen. ‘We moeten zorgen dat Nederland zijn AAA-kredietstatus behoudt, anders stijgen onze rentelasten enorm’, aldus directeur Niek Jan van Kesteren. Hij wijst erop dat het Duitse begrotingstekort veel lager is dan het Nederlandse en dat de Duitse loonkosten de afgelopen tien jaar al flink zijn gematigd, terwijl die in Nederland stegen.

Volgens Kleinknecht leidt de focus op begrotingsdiscipline echter de aandacht af van het echte probleem, de scheve import- en exportverhoudingen in Europa. De Nederlandse en Duitse handelsoverschotten slaan neer in de Europese periferie. Daar hebben ze hun importen ‘betaald’ met uitgifte van schuldpapier. ‘Dat staat nu als “bezitting” op de balans van onze banken, verzekeraars en pensioenfondsen.’
Laat de Duitsers het maar doen

Met het Centraal Planbureau stelt Kleinknecht dat de tekortlanden slechts aan hun verplichtingen kunnen blijven voldoen als ze in staat gesteld worden in de toekomst exportoverschotten te realiseren. Alleen als ze een groter deel van hun producten in Noord-Europa kunnen afzetten, zullen ze in staat zijn hun schulden af te betalen. Als Nederland en Duitsland toch weer voor loonmatiging en koopkrachtverlies kiezen, schieten ze zichzelf in hun voet. ‘Op den duur halen Nederland en Duitsland onherroepelijk de euro onderuit’, aldus Kleinknecht.

De prijs die Nederland en Duitsland betalen, is dat de situatie op de arbeidsmarkt verslechtert, nuanceert VU-hoogleraar Eric Bartelsman de stelling van Kleinknecht. ‘Voor Europa zou het zeker goed zijn, maar het gaat ten koste van de bestaande werklozen. ‘Laat de Duitsers het maar doen. Dat is goed voor onze export.’ Kleinknecht gelooft in een Europese aanpak qua loonbeleid. Hij pleit ervoor dat de vakbeweging haar looneisen Europees afstemt: loonmatiging in tekortlanden; hoge looneisen in landen met overschotten. Hierdoor verslechtert de concurrentiekracht van de overschotlanden, maar wordt er tegelijkertijd extra koopkracht gerealiseerd.

Plaats reactie