[hulp] Shipment uit China

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Metchu

[hulp] Shipment uit China

Bericht door Metchu » 06 mar 2012, 12:33

Ik ben bezig met een redelijk grote order uit china te maken. We hebben met de leverancier besloten dat dit per vrachtschip gaat, omdat dit een stuk goedkoper is (duurt wel langer, een maand heb ik begrepen). Ik wilde weten hoe dit in z'n werk gaat en stelde m'n leverancier een aantal vragen. Wie heeft er hier meer verstand van en wat zijn de vervolgstappen die ik moet nemen?

1) I shall book the material on board the ship
2) I shall send a FOB price which is appx us $ 100 extra on the total consignment (freight to Indian port + Terminal handling charges + agency charges)
3) Once the consignment is booked it has to be cleared from Rotterdam port by a shipping agent you designate in Netherland
4) You can contact any of the clearing / shipping agents in your country and they may have a associate agent in India who shall handle the consignment in India if reqiured

puntje 1 en 2 lijken mij duidelijk, het gaat mij om puntje 3 en 4. Op het moment dat het aankomt in Rotterdam, is het me niet duidelijk wat ik precies moet doen. Aangezien we veel knowhow hebben op dit forum mijn vraag dus hier bij deze :)

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Tristan

Re: [hulp] Shipment uit China

Bericht door Tristan » 06 mar 2012, 12:37

Metin,

zodra de lading aankomt in Rotterdam moeten de goederen ingeklaard worden. Voor de inklaring heb je nodig:

* paklijst
* rekening (commercial invoice) met de waarde van de goederen
* goederencode (HS-code)
* connossement

Over de lading moet je invoerrechten + BTW betalen. Eventueel ook de lokale kosten in de haven/terminal.

Komen de goederen per container?

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 12:44

Als het FOB is dan kies jij wie de goederen vervoerd, b.v. http://www.panalpina.com
Kosten voor transport van de container in china tot deze aan boord is worden door de tegenpartij betaald (hence FOB).

Goed opletten dat je de B/L (Bill of lading) hebt, want dat is het papiertje om de container in Rotterdam af te (laten) halen.

Tristan

Bericht door Tristan » 06 mar 2012, 12:47

Metin, stuur even anders wat gegevens per PB. We hebben zowel kantoor in China als hier in Rotterdam. Dus kan e.e.a. voor je uitzoeken. Ook voor de inklaring hier in R'dam.

Metchu

Bericht door Metchu » 06 mar 2012, 12:54

Top Tristan, zal ik meteen even doen!

Geert.

Bericht door Geert. » 06 mar 2012, 13:01

Wat een forum he :mrgreen: !

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2012, 13:03

Heb ik de groupbuy gemist? een container vol mooie Chinese dames?

wellicht heb ik ook interesse in 1 :mrgreen:

Metchu

Bericht door Metchu » 06 mar 2012, 13:04

De totale kosten van de te leveren goederen zijn 270 dollar. Overigens even een kleine correctie, het spul komt uit India. Als ik het goed begrijp ben ik dus verantwoordelijk voor de goederen op het moment dat het aankomt in Rotterdam. En dan kost het me naast de verzendkosten die hij rekent (+- 100 dollar), nog eens BTW+invoerheffingen+ havenkosten ... ?

Wat is de beste manier om dit af te handelen en het spul of op te halen in rotterdam of bij mij op de stoep te krijgen...

@ Geert, geweldig hè... ik wist wel dat ik met deze vraag hier terecht kon :)

@GTRené... voor jou heb ik speciale thaise "dames" met een grote of een kleine verrassing, wat je wil :P

Peric

Bericht door Peric » 06 mar 2012, 13:05

Sex-dolls René, speciaal voor jou.. :P

Maar wilde al Tristan opperen. Die had het al snel gevonden.. :)

Edit: Als het met een busje te vervoeren is gewoon iemand met een busje charteren Metin. Dan haal je het op in R'dam. Of huren.. Of aanhangertje..
Laatst gewijzigd door Peric op 06 mar 2012, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Geert.

Bericht door Geert. » 06 mar 2012, 13:07

het is wel weer tijd voor een nieuwe GT Rene PIMP movie, dus komt net op tijd !!
doe maar de grote verassing voor René, dat gunnen we hem allemaal wel :thumbup: :hangloose:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2012, 13:11

ik vrees dat Metin iets minder leuks bedoeld als je Thaise gaat noemen...die kleine of grote verrassing zal wel in de broek zitten hahah :lol:

dat soort verrassingen hoef ik niet :tooth:

doch een leuke slanke Thaise dame (ook geboren als mooie meid) is welkom :hungry:

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 06 mar 2012, 13:24

Wat mooie tafelkleden gekocht voor de bruiloft Metin???

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2012, 13:49

Beetje lullig he, om de bruidsjurk een tafellaken te noemen.

:D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 06 mar 2012, 15:27

Hahahahha Dennis en Kees.....is wist dat deze grappen zouden komen.

Maar ik lees redelijk grote order en later...De totale kosten van de te leveren goederen zijn 270 dollar...???

Dus een hele grote order...er zijn schepen en containers voor nodig...voor 270 dollar :D

Ik denk dat ik het weet wat het is......als wij straks allemaal op jou bruiloft komen krijgen wij een leuke attentie/aandenken mee naar huis maar mag natuurlijk niets kosten.....

Remmie

Bericht door Remmie » 06 mar 2012, 16:09

Metchu schreef:De totale kosten van de te leveren goederen zijn 270 dollar. Overigens even een kleine correctie, het spul komt uit India. Als ik het goed begrijp ben ik dus verantwoordelijk voor de goederen op het moment dat het aankomt in Rotterdam. En dan kost het me naast de verzendkosten die hij rekent (+- 100 dollar), nog eens BTW+invoerheffingen+ havenkosten ... ?
Kleine note:
BTW betaal je ook over de verzendkosten, dus niet alleen over de goederen.
In jouw geval dus BTW betalen over 370 dollar.

Geert.

Bericht door Geert. » 06 mar 2012, 16:13

Het is de bruidstaart !! :zwijntje:

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 16:23

Metchu schreef:De totale kosten van de te leveren goederen zijn 270 dollar. Overigens even een kleine correctie, het spul komt uit India.
Pas dan even de titel van je posting aan :wink:
Als ik het goed begrijp ben ik dus verantwoordelijk voor de goederen op het moment dat het aankomt in Rotterdam. En dan kost het me naast de verzendkosten die hij rekent (+- 100 dollar), nog eens BTW+invoerheffingen+ havenkosten ... ?

Wat is de beste manier om dit af te handelen en het spul of op te halen in rotterdam of bij mij op de stoep te krijgen...
Als het FOB is, dan ben je verantwoordelijk vanaf het moment dat het aan boord is. Dus mocht er onderweg iets gebeuren is dat jouw verantwoordelijkheid en zou je eventueel kunnen verzekeren.

Neem aan dat dit dan los vervoerd wordt of gedeeld in een container? Daarmee kan ik je niet helpen, heb zelf alleen maar eigen containers gehad.
Makkelijkst is om een vervoerder in de arm te nemen, die regelen al het papierwerk voor je.

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 mar 2012, 17:12

Hehe FOB... Incoterms...das lang geleden. :)

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 06 mar 2012, 19:53

Metin,

In een notedop:

Free On Board (FOB) betekent dat de Indier de goederen aan boord van een schip zal leveren, waarbij hij de douaneformaliteiten bij uitvoer uit India heeft afgehandeld. Zodra de goederen over de scheepsreling gaan, is alle verantwoordelijkheid voor jou. Je zult dan vervoer naar NL moeten regelen en een transportverzekering af moeten sluiten, want bij schade, averij of zinken zijn de kosten van het verlies dan voor jou.

Jij moet de volgende documenten van hem in handen krijgen (geleend van Tristan):

* paklijst
* rekening (commercial invoice) met de waarde van de goederen
* goederencode (HS-code)
* connossement (Bill of Lading / B/L)

Die Bill of Lading is een eigendomsdocument / eigendomsbewijs dat je MOET krijgen. Daarmee kun je de goederen bij de rederij vrij krijgen. Raakt die kwijt of krijg je 'm niet = serieus probleem (wat ik al eens meegemaakt heb met spullen naar India) Dan het punt van de douane.

De goederen moeten hier "in het vrije verkeer" gebracht worden d.m.v. een aangifte ten invoer (meestal IM-A). Het betalen van invoerrechten & BTW werkt als volgt: Invoerrechten worden berekend a.d.h.v. de douanewaarde. Dit is de CIF waarde van de goederen tot het punt van binnenkomst in de Europese Unie. Voor jou is die:

+ FOB waarde India (Waarde op de factuur van de Indier)
+ Kosten zeevracht tussen India - Rotterdam
+ Kosten transportverzekering
---------------------------------------------------------------------------
= Douanewaarde

Stel, de douanewaarde = EUR 500,00 totaal. Dan gaat men kijken naar welke goederencode (EU-Taric) code er op de factuur staat en welk percentage invoerrechten daarbij horen. Regelmatig is het percentage 6.5%.

Totale kostenplaatje is dan: EUR 500,00 + (6.5% van 500,00 = EUR 32,50). Over die totale EUR 532,50 betaal je dan 19% BTW = EUR 633,68

Daar overheen komen dan de kosten voor de behandeling van de container in de haven, het doen van die douane-aangite & transport naar bij jou voor de deur. Daar betaal je dan verder geen invoerrechten over. BTW uiteraard weer wel, maar dat staat los van het "douanewaarde-verhaal"

Het is slim om een expediteur in de arm te nemen om de afhaling van de goederen in R'dam en de douaneformaliteiten te regelen. Persoonlijk zou ik ook een andere leveringsconditie proberen overeen te komen. Ik zou als ik jou was, minimaal aansturen op levering CIF Rotterdam of DAT (Delivered At Terminal) Rotterdam - volgens Incoterms 2010. Nu moet je heel veel regelen & draag je het meeste risico.

Metchu

Bericht door Metchu » 06 mar 2012, 21:44

Ik hoor het al, het is niet zo makkelijk als gedacht...

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2012, 21:51

Ow als je je lijf in beweging moet zetten is het ineens moeilijk :tong:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 06 mar 2012, 22:07

ik zal wat meer rekenen dan een maand. toen ik naar shanghai verhuisde deed de boot er 3 maanden om onze verhuis goederen er te brengen...

EDIT: uit india geen idee had niet verder gelezen nog dan begin post ;)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 07 mar 2012, 09:32

Jeroen K. schreef:ik zal wat meer rekenen dan een maand. toen ik naar shanghai verhuisde deed de boot er 3 maanden om onze verhuis goederen er te brengen...

EDIT: uit india geen idee had niet verder gelezen nog dan begin post ;)
1 maand vervoer en 2 maanden om alles uit te pakken zeker want het was ge-wrapped......

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 07 mar 2012, 16:12

grapjas, uitpakken koste 1a2 dagen, zelfde voor inpakken dus nee echt 3 maanden onderweg :)

Tristan

Bericht door Tristan » 07 mar 2012, 16:17

Als je lading 3 maanden onderweg is geweest ben je flink genaaid. Normaal gesproken is de container hier binnen een maand, afhankelijk van de rederij.

Binnen 32 dagen is zelfs een container in Australië :lollerdelol: .

Plaats reactie