Terug naar de gulden !?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Euro of Gulden ?

Euro
21
68%
Gulden
10
32%

Totaal aantal stemmen: 31

Rebel

Re: Terug naar de gulden !?

Bericht door Rebel » 05 mar 2012, 23:56

Ik hou mijn hart vast voor dat referendum als ik hier sommige reacties lees...

Emiel

Bericht door Emiel » 06 mar 2012, 06:36

RVV schreef:Psychologisch prijssyndroom gaat dan ontstaan.
Denk dat je daar een heel groot punt hebt waarop het direct al gaat falen.

5 euro voor een kopje koffie, verkoop dat maar eens, lukt niet. Tenzij de lonen inderdaad x 2.5 gaan bij terug rekenen, en dan nog worden mensen compleet gestoord van zichzelf.

wjn

Bericht door wjn » 06 mar 2012, 08:47

Tom schreef:
daNpy schreef:Natuurlijk mis je de tijd nog wel dat je 1 gulden 50 voor een kopje koffie betaalde, maar de 'oudere' mensen van toen weten nog dat een brood maar 10 cent kostte etc.
In *rondom* arm land kost een brood 10 cent en benzine 30 cent maar of je daarmee wilt ruilen. Oudere mensen die dat brood voor 10 cent herinneren kregen vroeger ook nooit nieuwe kleren want dat kon men niet betalen, je moest het maar doen met de kleding van je broers/zussen die het ontgroeit waren. Landen waarbij de prijzen hoog zijn staan er vaak economisch goed voor. Zolang wij hier in een stad vijf euro voor een kop koffie kunnen betalen en 1,80 voor een liter benzine geloof ik niet dat er iets mis is met onze economie of prijspeil :)
Met omschakeling gulden->euro zijn er prijzen omhoog gegaan maar de euro heeft het ook een paar jaar goed gedaan als munt zijnde. Scandinavische landen en Zwitserland hebben het goed gedaan met hun eigen munt maar het eigenwijze Engeland verkeerde al veel eerder in crisis terwijl die van oudsher ook een erg sterke munt hadden. Dat had net zo goed Nederland kunnen zijn als we bij de gulden waren gebleven.
Ik denk dat het vooral is misgegaan met het toezicht vanuit de EU. Alles en iedereen mocht meedoen, weinig eisen. Verschil tussen arme en rijke landen binnen EU werd vrij groot en nu betalen we de rekening voor die 'ongezonde' landen. Voelt een beetje als schaakmat want welke oplossing we ook kiezen, wij betalen de rekening. Gulden invoeren is duur (en ik vraag mij af of dat op de lange termijn verstandig is, ik geloof wel in een gezamenlijke munt waar sterke landen zoals Duitsland aan mee doen) maar die omvallende landen binnen de EU geeft ook een domino effect gok ik.
Ik zou het niet veel beter kunnen verwoorden.

De EU doet het net zoals de landelijke en localeoverheden, veel geld uitgeven maar te weinig controle op de juiste besteding van dat geld.
(Het is immers je eigen geld niet :( en anders verhoog je toch gewoon je inkomsten als monopolist. Alhoewel dat laatste steeds minder wordt, maar de controle op geld is nog steeds te laks.)

Peric

Bericht door Peric » 06 mar 2012, 09:03

Kan iemand mij uitleggen wat voor zin het heeft om de gulden terug te halen?
Als we lid blijven van de EU moeten we tóch bijdragen, of het nu in guldens of Euro's is. Denk dat het economisch niet zo handig is om terug te gaan, het maakt de internationale handel net effe wat ingewikkelder.
En heeft er iemand zin om nu Fl 3,81 te gaan betalen voor een litertje benzine?
Denk dat die hele discussie totaal geen zin heeft en dat ze hun energie beter kunnen stoppen in kijken waar regeringen(lokaal en europees) kunnen bezuinigen. En dan doel ik op salarissen, bonussen en subsidies.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2012, 09:10

dvh schreef:Maar even als de uitkomst positief is richting de gulden, wat dan ?
Dan merk je dat alles nogsteeds duurder wordt. In hoeveel welvarende landen die niet aan de euro meedoen, is het leven in 10 jaar tijd NIET duurder geworden?
Wilders kunnen ze beter opsluiten met z'n onzinnige geblaat. :bag:

@Eric: ze moeten de gulden niet terug halen, maar die hopeloze landen als Griekenland eruit knikkeren.

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 09:27

Rebel schreef:Bijna driekwart van de ondernemers vindt dat de euro moet blijven. Van de ondernemers die (ook) in het buitenland actief zijn, heeft zelfs 94% er geen behoefte aan om de euro terug in te ruilen voor de gulden.
Leuk verhaal, graag wel even laten weten hoe je aan die cijfers komt. maw bronvermelding.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2012, 09:34

Iemand vanmorgen het NRC.Next gelezen? Supergoed artikel over dit rapport ( http://www.pvv.nl/images/stories/Nether ... _Final.pdf )

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 mar 2012, 09:42

Peric schreef:Kan iemand mij uitleggen wat voor zin het heeft om de gulden terug te halen?
Als we lid blijven van de EU moeten we tóch bijdragen, of het nu in guldens of Euro's is. Denk dat het economisch niet zo handig is om terug te gaan, het maakt de internationale handel net effe wat ingewikkelder.
Denk dat die hele discussie totaal geen zin heeft en dat ze hun energie beter kunnen stoppen in kijken waar regeringen(lokaal en europees) kunnen bezuinigen. En dan doel ik op salarissen, bonussen en subsidies.
Niet, want dit valt niet uit te leggen.

Dat is een kenmerk van populisme. Iets roepen wat werkt op onderbuikgevoelens en heersende onvrede, maar (wetenschappelijk) slecht te onderbouwen valt.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2012, 09:49

opzich is het natuurlijk super handig 1 munt, net als vroeger de ruilhandel, voor een goudstuk of zilverstuk en of een kip of een varken :lol:
destijds had je dus ook een soort van 1 betalings middel wat alleen maar handig is.

Doch wat fout ging waren de prijzen voor goederen en diensten en of hoge banklui die hun loon zagen halveren :ongeveer als: de nummertjes althans en dus die cijfers van guldens in euro's wilden hebben/zien...
doch de gewone man het voetvolk kon dat niet en ging het mis...
kon die gewone man/vrouw zich destijds net redden met dat schamele loontje (vergeleken met topfiguren) zo konden velen zich later net niet meer redden omdat producten en diensten uit verhouding waren gestegen tegenover hun inkomsten.

Meer loon hoeft dus niet, als andere zaken maar omlaag gaan in prijs en bonussen en hoge lonen aan banden worden gelegd zodat producten en diensten weer tegen normale bedragen kunnen worden aangeboden en iedereen weer wat mee kan doen.

maja das bijna een Utopie.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2012, 09:51

En dat is voor een groot deel toch weer een lulverhaal Rene...

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 10:25

Prachtig om te lezen hoe velen er vanuit gaan dat we met dezelfde omrekenkoers (2.2.0371) terug zouden gaan naar een nieuwe gulden :?

Roy RS

Bericht door Roy RS » 06 mar 2012, 10:54

ik zou enkel om de onhandigheid op vakantie al de euro niet willen missen. Hoe shit is het als je iedere keer weer buitenlands geld over hebt en wisselkoersen betaald als je betalingen doet en krijgt...Als ik online spullen bestel mijd ik zwitserland als de pest. Of dat nou nodig is of niet, ik ben ook een consument en ik mijd ze wel...en ik ben niet alleen. Buiten dat als de gulden er weer komt, dan is in het buitenland online bestellen niet makkelijker als nu iig.
Als de gulden terug komt, wordt je gewoon internationaal niet aantrekkelijker, das zo klaar als een klontje.

En voor de mensen die zeggen "we willen de gulden terug, want alles is naar boven afgerond", wat denken jullie wat er gebeurd als er weer een koerswissel komt, dat ze het dan naar beneden afronden?!

Buiten dat alles ben ik volgens mij helemaal niet zo veel slechter geworden door de euro, ik heb veel gemak terug en inderdaad zijn hier en daar prijzen hoger geworden en wellicht zelfs harder dan enkel de regulieren inflatie, maar er is dan ook een crisis overheen gegaan en buiten dat, wat ik nu in euro's verdien, als ik dat omreken naar guldens....dat had ik nooit gedacht ooit te verdienen in guldens, dus het mag ook wat duurder allemaal. Als ik om mij heen kijk zie ik niemand waarvan het salaris gelijk is omgezet en nu nog gelijk is...verhogingen zijn ook in euro's, niet in guldens.

Peric

Bericht door Peric » 06 mar 2012, 10:56

Wat had jij dan jij dan in je hoofd Elise?
Of moeten we gewoon de gulden weer terugnemen en we verzinnen zelf wel wat 'ie waard is? Net zoals met de invoering van de euro gedaan is.. Dan wél aub heel gunstig berekenen.
En als dat dan gedaan wordt prijs je jezelf weer uit de markt..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2012, 11:02

De waarde van geld heeft wel degelijk invloed gehad op ons sinds het invoeren van de Euro, zowel bewust als onbewust. Dat werd op voorhand door politici afgedaan als onbelangrijk, maar het heeft grote gevolgen gehad die we ons nu zelfs nog niet eens allemaal goed en wel realiseren. De materie is zelfs voor economen te complex.

Het heeft dan ook niet zoveel nut om nu achteraf met dit soort rapporten te komen. Dat had vooraf moeten gebeuren. De Euro is een feit en biedt veel voordelen. Wél moet er nog een hoop worden verbeterd in Europa. Op dit moment is Europa ziek, maar als we haar beter maken, dan is ze sterker dan ooit. Het is te hopen dat onze politiek zich daarvoor sterk gaat maken, anders heeft de invoering van de Euro inderdaad teveel gekost.

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 11:04

Peric schreef:Wat had jij dan jij dan in je hoofd Elise?
Of moeten we gewoon de gulden weer terugnemen en we verzinnen zelf wel wat 'ie waard is? Net zoals met de invoering van de euro gedaan is.. Dan wél aub heel gunstig berekenen.
Alles wordt overal zo'n beetje afgerond op 5 eurocent, laten we dat eens als basis nemen.
Dus 5 euro wordt 1 nieuwe gulden.

Dus kost een kop koffie nu 1 euro, kost hij dan 20 cent.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 mar 2012, 11:23

allen schreef:En dat is voor een groot deel toch weer een lulverhaal Rene...
Verklaart inderdaad niet dat de 'gewone man' (wie is dat eigenlijk) zich nu blijkbaar niet meer kan redden.

Als ik mijn salaris nu omreken in €'s ben ik er echt niet op achteruit gegaan. Dat producten en diensten duurder zijn geworden heeft een hele andere oorzaak.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2012, 11:31

Elise schreef:
Peric schreef:Wat had jij dan jij dan in je hoofd Elise?
Alles wordt overal zo'n beetje afgerond op 5 eurocent, laten we dat eens als basis nemen.
Dus 5 euro wordt 1 nieuwe gulden.

Dus kost een kop koffie nu 1 euro, kost hij dan 20 cent.
Een kop koffie voor 1 euro?
Maak daar maar 2 euro van. :)
En dat ronden ze straks gewoon af naar 1 gulden, dus in feite betaal je dan 25 ouderwetse guldens voor 1 kopje. LOL

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 12:01

Daar heb je gelijk in.....maar het ging me meer om het voorbeeld dan om de actuele prijs van een kop koffie :coffee:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2012, 12:27

Ach zolang Henk & Ingrid bij 't tankstation flesjes water kopen voor 2 euro per 0,5 liter en klagen over de literprijs van brandstof, maak ik mij niet zo druk over de prijs van een kop koffie in Nederland. :D

Elco

Bericht door Elco » 06 mar 2012, 14:34

En dat flesje van 0,5L daar verdient de pomphouder meer aan dan aan die benzine. Is toch te gek voor woorden. Dat je een fles coca cola bij de supermarkt koopt waar je 0,2L van in een glas gooit goedkoper is dan dat goedje waar er 50 LITERS van in je auto gaan.
Dat de overheid de begroting niet rond krijgt met btw op btw op btw. Te belachelijk eigenlijk als je er goed over nadenkt.
Even on topic: Veel mensen blijven hangen in het gulden tijperk van meer dan 10 jaar geleden; ja maar toen kostte iets maar zoveel. We zijn toen een klein beetje genaaid maar we worden nu veel harder genaaid door de vele acceptgyros richting greece. Terug naar de gulden is geen goed idee. Dan beter de rotte plekken eruit halen maar dat gaat niet 1 2 3. We moeten hoe dan ook diep bukken en werken tot je dood.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 mar 2012, 15:27

Terug zal een utopie blijken......

Maar dat neemt niet weg dat ALLE partijen fouten hebben gemaakt.

1 Politieke leiding
Zalm heeft de Gulden 10% te goedkoop tegen de Euro ingeruild ( is vaak door economen van links tot rechts aangehaald) Bij iedereen verdampte 10% van het spaargeld.

2 De producent
Heeft de prijzen binnen 10 jaar meer dan verdubbeld

3 De consument
Heeft een Euro van af het begin van invoering 2002 uitgegeven als een Gulden, kortom er was (mogelijk is) geen waarde gevoel t.a.v. het gebruik ven de Euro

Al met al heeft dit er toe geleid dat er collectief te veel werd uitgeven en collectief te veel werd gevraagd,dat een brood van Fl 1,80 in 2001, naar €2.05 in 2011 is gegaan...........dat een vrijstaand huis 10 jaar geleden Fl 450.000,-- koste en anno 2012 voor €450.000,-- van de hand gaat.........(conservatieve schatting)

Deze giga inflatie kan je misschien over een periode van 50-100 jaar gladstrijken, maar niet in een periode van 10 jaar, daar gaat een samenleving, economie, een EU, wellicht de wereld aan ten onder.....

Iedereen kan op de klompen aanvoelen ( die zullen ook wel in prijs verdubbeld zijn) dat deze zeepbel moest gaan barsten, we zijn er collectief schuld aan........

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2012, 15:28

romo schreef:Terug zal een utopie blijken......

Maar dat neemt niet weg dat ALLE partijen fouten hebben gemaakt.

1 Politieke leiding
Zalm heeft de Gulden 10% te goedkoop tegen de Euro ingeruild ( is vaak door economen van links tot rechts aangehaald)

2 De producent
Heeft de prijzen binnen 10 jaar meer dan verdubbeld

3 De consument
Heeft een Euro van af het begin van invoering 2002 uitgegeven als een Gulden, kortom er was (mogelijk is) geen waarde gevoel t.a.v. het gebruik ven de Euro

Al met al heeft dit er toe geleid dat er collectief te veel werd uitgeven en collectief te veel werd gevraagd,dat een brood van Fl 1,80 in 2001, naar €2.05 in 2011 is gegaan...........dat een vrijstaand huis 10 jaar geleden Fl 450.000,-- koste en anno 2012 voor €450.000,-- van de hand gaat.........

Deze giga inflatie kan je misschien over een periode van 50-100 jaar gladstrijken, maar niet in een periode van 10 jaar, daar gaat een samenleving, economie, een EU, wellicht de wereld aan ten onder.....

Iedereen kan op de klompen aanvoelen ( die zullen ook wel in prijs verdubbeld zijn) dat deze zeepbel moest gaan barsten, we zijn er collectief schuld aan........
En zo is het! Post van 't jaar?

Elise

Bericht door Elise » 06 mar 2012, 16:42

romo schreef:Al met al heeft dit er toe geleid dat er collectief te veel werd uitgeven en collectief te veel werd gevraagd,dat een brood van Fl 1,80 in 2001, naar €2.05 in 2011 is gegaan...........dat een vrijstaand huis 10 jaar geleden Fl 450.000,-- koste en anno 2012 voor €450.000,-- van de hand gaat.........(conservatieve schatting)
Pure onzin, heeft niets met de invoering van de euro te maken.

Hier de cijfers van het CBS voor wat betreft de huizenmarkt van 1995 tot heden :
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... &STB=G2,G3

Als je dan naar de jaar op jaar ontwikkeling kijkt, dan zitten de grote klappers juist vóór de invoering van de euro.
Laatst gewijzigd door Elise op 06 mar 2012, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2012, 16:49

partyondude schreef:
Peric schreef:Kan iemand mij uitleggen wat voor zin het heeft om de gulden terug te halen?
Niet, want dit valt niet uit te leggen.

Dat is een kenmerk van populisme. Iets roepen wat werkt op onderbuikgevoelens en heersende onvrede, maar (wetenschappelijk) slecht te onderbouwen valt.

Jullie gaan allemaal uit van de oude waarde van de gulden, wie zegt dat dit zo is?
En je moet gewoon de beste keuze maken, wat is uiteindelijk goedkoper, meegesleurd worden met de euro, waar je geen donder over te vertellen hebt qua waarde omdat er allerlei landen een puinhoop van maken?
Of zorgen voor een eigen stabiele valuta, hoe die valuta dan heet maakt geen drol uit.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2012, 16:53

kon je nog een broodje shoarma in 2000 kopen voor zeg 6.50,- gulden, zo koste dat een paar jaar later al 6.50,-euro :shock:
zo ook food van de Mac dacht ik...

gewoon ff 2 voorbeelden die me te binnen schieten waarvan ik destijds dacht, WTF

dus als je toen net rond kon komen, werd het later steeds krapper en of moest je steeds meer laten en dus kon je minder de economie stimuleren.

terug naar gulden hoeft van mij niet, euro is een mooie munt, maar hoe alles gegaan is en nu nog gaat is euh...minder.

Plaats reactie