Terug naar de gulden !?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Euro of Gulden ?

Euro
21
68%
Gulden
10
32%

Totaal aantal stemmen: 31

dvh

Terug naar de gulden !?

Bericht door dvh » 05 mar 2012, 19:05

Hier zal waarschijnlijk de komende tijd weer een hoop om te doen zijn.

http://www.nu.nl/economie/2756151/aanzi ... -euro.html

http://www.zie.nl/video/algemeen/Wilder ... fz7u9fg5et

Wilders wil een referendum.
Maar even als de uitkomst positief is richting de gulden, wat dan ?

Terug naar de gulden. Zin of onzin ?
Discuss !
Laatst gewijzigd door dvh op 06 mar 2012, 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.

M@rcel

Re: Terug naar de gulden !?

Bericht door M@rcel » 05 mar 2012, 19:09

We zijn destijds duur in de euro gestapt, zal dus ook wel weer duur naar de gulden worden als dat zou gebeuren.

Tom

Bericht door Tom » 05 mar 2012, 19:19

Liever de Euro op scherp zetten qua regelgeving zodat Griekenland, Spanje, Italie etc. het moeilijk gaan krijgen en/of niet aan kunnen voldoen (en dus eruit knikkeren ipv geld erheen blijven sturen) en gezonde landen overblijven. Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 05 mar 2012, 19:26

Ik mis wel de kneuterigheid van het omwisselen tijdens vakantie! Alleen al daarom terug naar de Euro!

ps. Ik denk dat we ons compleet kapot schrikken als alles weer in Guldens zou zijn!?! weleens een dagje gedaan? Vroeger kan je naar de hoeren voor 50gulden nu is dat 50euro....ik bedoel maar!

Er zijn allerlei onderzoeken dat het niet duurder is geworden? Maar volgens mij klopt dat niet helemaal? Is alleen in lijn doorgetrokken? ook salarissen etc?

daNpy

Bericht door daNpy » 05 mar 2012, 20:22

De euro maakt handel en toerisme in Europa wel heel erg makkelijk. Dat is toch wel een erg groot voordeel.

Ik geloof ook niet dat terug naar de Gulden goedkoper gaat worden voor de Nederlander. Natuurlijk mis je de tijd nog wel dat je 1 gulden 50 voor een kopje koffie betaalde, maar de 'oudere' mensen van toen weten nog dat een brood maar 10 cent kostte etc.

Ze moeten inderdaad wat strenger kijken naar de landen die er financieel niet zo goed voor staan.
Allemaal prima dat we hun proberen te helpen, maar Grieken die tot hun 40ste werken en geen belasting betalen vinden het wel prima dat de West Europezen dat allemaal wel doen om hun luie leventje te sponsoren.

Rebel

Bericht door Rebel » 05 mar 2012, 20:27

Ja leuk, terug naar de gulden! Met de auto op vakantie naar Italie en dan weer 3 verschillende valuta meenemen. Heerlijk, Nostalgie! Je voelt je direct weer een stuk jonger.
De meeste middelgrote en kleine bedrijven verlangen niet terug naar de gulden. Bijna driekwart van de ondernemers vindt dat de euro moet blijven. Van de ondernemers die (ook) in het buitenland actief zijn, heeft zelfs 94% er geen behoefte aan om de euro terug in te ruilen voor de gulden.
Wilders probeert wanhopig extra kiezers te winnen met dit soort onzinnige onderzoeken. Ik begin zo langzamerhand moe te worden van die man.

dvh

Bericht door dvh » 05 mar 2012, 20:30

Alleen al voor het feit dat Europa nu even beslist / NL op de vingers tikt dat wij volgend jaar niet boven de 3% begrotingstekort mogen komen, is voor mij al reden genoeg om eruit te stappen.

Want een begrotingstekort is nooit goed. Maar laat ons daar lekker zelf over beslissen hoe en wat.
Wij moeten meer kosten ( * bezuinigingen * ) gaan maken om te voorkomen dat de euro en of aanliggende landen er mogelijk schade door kan ondervinden.

Terug naar de gulden tot daar aan toe. Weg uit de Eurozone, +1.
Net als de UK, wel meedoen, maar op eigen voorwaarden en niks aantrekken van de regels die de EU stelt aan zijn lidstaten.

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 05 mar 2012, 20:39

Je kan natuurlijk geloven wat je wilt.
Maar dat is geen degelijk rapport.
Voorlopig moeten de conservatieven in Nederland maar eens het tegendeel bewijzen, dan al die loze kreten uiten.
Verders ben ik zeker geen Wilders aanhanger.
Maar zoals ik het zie is JanMetDePet (Joesixpack) er niets mee op geschoten met die Euro.
Eerder zijn de grote bedrijven de eurozone ontvlucht vanwege de dure euro.Dat weer ten koste van de arbeider.
Het te groot worden van de EU is ook z'n probleem door de overstroming van goedkope arbeidskrachten uit
het voormalig Oostblok.
Hoge werkloosheid tengevolge.
Maar voor ieder die geinteresseerd is in het rapport Lombard.

http://bit.ly/xYx0Cm

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 05 mar 2012, 20:57

dvh schreef:Alleen al voor het feit dat Europa nu even beslist / NL op de vingers tikt dat wij volgend jaar niet boven de 3% begrotingstekort mogen komen, is voor mij al reden genoeg om eruit te stappen.
16 miljard bezuinigen om aan die 3% te voldoen gaat aardig meer pijn doen dan 9.
Eens kijken wat eruit komt.
Persoonlijk hoop ik dit keer op een serieuze besparing op ontwikkelingshulp. (lees baantjesgenerator)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 mar 2012, 21:05

Ben geen grote Wilders fan maar voor zover er een waarheid bestaat in dezen heb ik meer vertrouwen in dit Lombard rapport dan wat al die politici roepen. Geloof zelfs wel dat de gulden terug uiteindelijk een stuk goedkoper kan uitpakken dan doormodderen met onze huidige, vanwege politieke ipv. economische redenen gekozen, munt.

Puur kijkend naar feiten zou dit rapport best eens kunnen kloppen lijkt me.

En dat gemak tijdens vakantie is ook weinig boeiend. Of er nou euro's, marken, francen of pinda's uit die ATM komen is om het even. Als je er maar mee kunt betalen ter plekke.

PD power

Bericht door PD power » 05 mar 2012, 21:15

Van mij mag de gulden terug, en meteen het mes in het geldverslindende europese parlement.

Trouwens dat de handel gestimuleerd is door de euro, is echt onzin.
Tegenwoordig kun je overal pinnen en digitaal betalen.

We hebben ons jaren laten voor liegen, daarnaast ook nog eens laten bedonderen, door de zuid europese landen.

Gewoon handels grenzen open binnen europa, voor de rest alles via de nationale politiek.

1 europa is alleen aantrekkelijk, voor baantjes jagers in de europese politiek, als ze die baantjes begrensen op 60.000 euro bruto met een max declaratie van 10.000 euro voor alleen mobiliteit, is dat ook afgelopen.

Emiel

Bericht door Emiel » 05 mar 2012, 21:22

Enerzijds denk ik, als de Zwitsers het kunnen, kunnen wij het ook.

Maar anderzijds, ik ben niet tegen de Euro, maar wel tegen 1 Europa, Europarlement, etc. etc.
Maar ook daar is wat van te zeggen, wil je concureren met China, Amerika, etc. dan red je het als klein land niet. Maar wil je dat wel......

Boel maren , uit eindelijk hebben we niks te kiezen en moeten we slikken wat we krijgen.

KoenM

Bericht door KoenM » 05 mar 2012, 21:29

PD power schreef:Van mij mag de gulden terug, en meteen het mes in het geldverslindende europese parlement.

Uhh? Nooit economie gehad?

Bij een variërende wisselkoers weet je als bedrijf niet waar je aan toe bent, de 100k die je vandaag afspreekt, kan over een jaar wel veel meer (of minder) waard zijn,.
Daarnaast heb je kosten voor het omwisselen van de munten, waar je nooit wat aan verdient (tenzij je bedrijf hierop gericht is)

Gaat dus niet zozeer om het kunnen betalen ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2012, 21:39

Zo beroerd als de doorberekeningen voor de komst van Euro waren, zo beroerd is dit onderzoek voor de terugkeer naar de Euro nu.

Wat wij in NL en de EU nodig hebben is een visionaire leider die van de EU een dusdanig succes maakt, dat wij daar als Nederlanders optimaal van kunnen blijven profiteren gedurende meerdere generaties.

Wilders komt met dit schijtonderzoek zo'n 15 jaar te laat, net als met die waardeloze film Fitna die ook geen nieuwswaarde had. Als we Wilders 15 jaar eerder in een kabinet hadden gehad, dan had de man een soort van nut kunnen hebben, nu hindert hij iedere kans op doorontwikkeling van ons land en de EU (dat ik zelf inmiddels ook als mijn land zie). Geert Wilders kost ons Nederlanders ook vreselijk veel geld. Zowel direct, als indirect. Al heeft iedereen liever de PVV dan de PvdA aan de macht, want die partij kost ons al decenna lang de hoofdprijs.

Luco

Bericht door Luco » 05 mar 2012, 21:40

KoenM schreef:
PD power schreef:Van mij mag de gulden terug, en meteen het mes in het geldverslindende europese parlement.

Uhh? Nooit economie gehad?

Bij een variërende wisselkoers weet je als bedrijf niet waar je aan toe bent, de 100k die je vandaag afspreekt, kan over een jaar wel veel meer (of minder) waard zijn,.
Daarnaast heb je kosten voor het omwisselen van de munten, waar je nooit wat aan verdient (tenzij je bedrijf hierop gericht is)

Gaat dus niet zozeer om het kunnen betalen ;)
Ja en?
Gulden was superstabiel, dus ook een zwak argument, amerika, china, japan en dergelijke hebben toch ook geen euro, dat verstoort de handel echt niet hoor.

Emiel

Bericht door Emiel » 05 mar 2012, 21:49

zijn wij te vergelijken met Amerika, Japan , etc ?

betwijfel dat eigenlijk.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 mar 2012, 21:52

Emiel schreef:zijn wij te vergelijken met Amerika, Japan , etc ?

betwijfel dat eigenlijk.
Wel met Zweden en Zwitserland en die redden het ook aardig zonder euro.

Emiel

Bericht door Emiel » 05 mar 2012, 21:54

Wouter81 schreef:
Emiel schreef:zijn wij te vergelijken met Amerika, Japan , etc ?

betwijfel dat eigenlijk.
Wel met Zweden en Zwitserland en die redden het ook aardig zonder euro.
Emiel schreef:Enerzijds denk ik, als de Zwitsers het kunnen, kunnen wij het ook.
:drinking: ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 mar 2012, 21:57

Vergeet niet dat de Zwitserse frank afgelopen jaren te duur is geworden en de Zwitsers echt een probleem hebben om hun producten te slijten....

Dat zegt Wilders er niet bij! Verschil in koopkracht legt blondie ook al niet uit aan Henk en Ingrid.

RVV

Bericht door RVV » 05 mar 2012, 23:02

Psychologisch prijssyndroom gaat dan ontstaan.

Alles lijkt dan 2,5 keer zo duur als nu, gevolg nog harder de hand op de knip. Horeca gaat dan helemaal kapot for sure.. Wie wil dan nog meer dan 5 gulden voor een glas cola betalen?

Uit eten met het gezin, meer dan 200 gulden dan.. Afgezien van de kosten van invoer zal de economie hele zware klappen oplopen. De gulden van 2001 is niet de gulden van 2012, mensen zullen vergeten om de inflatie mee te rekenen. Oja de Zwitsers hebben een serieus groot export probleem.

Tom

Bericht door Tom » 05 mar 2012, 23:12

daNpy schreef:Natuurlijk mis je de tijd nog wel dat je 1 gulden 50 voor een kopje koffie betaalde, maar de 'oudere' mensen van toen weten nog dat een brood maar 10 cent kostte etc.
In *rondom* arm land kost een brood 10 cent en benzine 30 cent maar of je daarmee wilt ruilen. Oudere mensen die dat brood voor 10 cent herinneren kregen vroeger ook nooit nieuwe kleren want dat kon men niet betalen, je moest het maar doen met de kleding van je broers/zussen die het ontgroeit waren. Landen waarbij de prijzen hoog zijn staan er vaak economisch goed voor. Zolang wij hier in een stad vijf euro voor een kop koffie kunnen betalen en 1,80 voor een liter benzine geloof ik niet dat er iets mis is met onze economie of prijspeil :)
Met omschakeling gulden->euro zijn er prijzen omhoog gegaan maar de euro heeft het ook een paar jaar goed gedaan als munt zijnde. Scandinavische landen en Zwitserland hebben het goed gedaan met hun eigen munt maar het eigenwijze Engeland verkeerde al veel eerder in crisis terwijl die van oudsher ook een erg sterke munt hadden. Dat had net zo goed Nederland kunnen zijn als we bij de gulden waren gebleven.
Ik denk dat het vooral is misgegaan met het toezicht vanuit de EU. Alles en iedereen mocht meedoen, weinig eisen. Verschil tussen arme en rijke landen binnen EU werd vrij groot en nu betalen we de rekening voor die 'ongezonde' landen. Voelt een beetje als schaakmat want welke oplossing we ook kiezen, wij betalen de rekening. Gulden invoeren is duur (en ik vraag mij af of dat op de lange termijn verstandig is, ik geloof wel in een gezamenlijke munt waar sterke landen zoals Duitsland aan mee doen) maar die omvallende landen binnen de EU geeft ook een domino effect gok ik.

Rebel

Bericht door Rebel » 05 mar 2012, 23:16

Dennis Cavallino schreef:Zo beroerd als de doorberekeningen voor de komst van Euro waren, zo beroerd is dit onderzoek voor de terugkeer naar de Euro nu.

Wat wij in NL en de EU nodig hebben is een visionaire leider die van de EU een dusdanig succes maakt, dat wij daar als Nederlanders optimaal van kunnen blijven profiteren gedurende meerdere generaties.

Wilders komt met dit schijtonderzoek zo'n 15 jaar te laat, net als met die waardeloze film Fitna die ook geen nieuwswaarde had. Als we Wilders 15 jaar eerder in een kabinet hadden gehad, dan had de man een soort van nut kunnen hebben, nu hindert hij iedere kans op doorontwikkeling van ons land en de EU (dat ik zelf inmiddels ook als mijn land zie). Geert Wilders kost ons Nederlanders ook vreselijk veel geld. Zowel direct, als indirect. Al heeft iedereen liever de PVV dan de PvdA aan de macht, want die partij kost ons al decenna lang de hoofdprijs.

:thumbup:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 05 mar 2012, 23:19

Jan modaal verdiend teruggerekend naar guldens 6060 gulden per maand bruto.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mar 2012, 23:28

als je geld genoeg hebt is de euro leuk en maakt het weinig uit.

doch voor de laag verdienende zijn de lonen niet evenredig mee gestegen met de duurder wordende goederen en diensten en dus komen die geld te kort....de iets beter verdienende kon nog wat schipperen en of kreeg/verdiende gewoon meer, dat wat de vele laagverdienende niet voor elkaar kreeg en of krijgt, nu nog niet.

daar zit een groot probleem...en die mensen kunnen de economie niet stimuleren, immers geen rooie cent houden ze over van hun inkomsten.

Luco

Bericht door Luco » 05 mar 2012, 23:43

smiley schreef:Jan modaal verdiend teruggerekend naar guldens 6060 gulden per maand bruto.
Toch typisch, met de omzetting verdiende ik 3200 euro, nu in hetzelfde vak is het maximaal 3400 euro bruto, volgens mij zijn de prijzen veel sneller gestegen.

Plaats reactie