Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
F30 328i Sportline
Gisteren bij Thijs (Jer. de Fonkert) proefgereden in de 328i Sportline. Deze was voorzien van de 8-traps automaat, zonder M-onderstel of Adaptieve onderstel en zonder active steering. Maar wel met de sportstoelen en sportstuur. Het dashboard ziet er mooi verzorgd uit, het navi-scherm ziet eruit als een soort flatscreen wat ik een mooiere oplossing vind als de "dubbele bult" als in de E9x modellen. Verder zaten de sportzetels zoals verwacht van BMW erg goed. Zitpositie is prima in te stellen d.m.v. de verschillende stoel- en stuurinstellingen. Na een paar simpele verstellingen is een prima zitpositie gemakkelijk in te stellen.
Nadat dit gedaan te hebben de lokale wegen rond Numansdorp gepakt. Wat meteen opviel was de soepelheid van de 2-liter turbo. Ondanks de turbo weinig last van een turbogat en pakt vanaf 1000 rpm heel makkelijk op. Door de 8-traps automaat is er altijd wel voldoende vermogen beschikbaar en voor je het weet rij je 50 km/u in 5. Het is niet zo dat de automaat constant versnellingen aan het zoeken is waar ik in het begin bang voor was, wat deels de danken is aan het hoge koppel bij lage toeren. Na wat meer ruimte te hebben gevonden op weg voor wat meer sportief rijwerk de stand in Sport + gezet. Qua onderstel verandert er niks (geen adaptieve onderstel) maar gasrespons en automaat zijn flink meer in paraatheid dan in comfort.
Deze auto had ook de optionele flippers achter het stuur en verbazingwekkend deze veelal gebruikt omdat het schakelen enorm snel gaat. Had even het gevoel met een soort DCT bak onderweg te zijn. Erg fijn is ook dat de bak in de versnelling blijft hangen zodra je in de toerenbegrenzer komt. Dit hebben ze echt goed voor elkaar, dus deze sportieve automaat komt heel dicht bij de "dubbele koppeling" bakken waarbij deze conventionele automaat beter zijn werk doet in normale stand. De 2-liter turbo heeft een vrij lineair karakter. Vanaf 1000 rpm is er een constante versnelling waarbij de motor zoals bij vele turbomotoren geen ademnood krijg boven 5000 rpm. Echter nodigt de motor zich niet om echt toeren te draaien. Er zijn vrij weinig momenten geweest waarbij ik de toerenbegrenzer raakte omdat de motor het beste presteert in het middengebied. Het geluid is sportief maar uiteraard mis je de bekende 6 in-lijn. Maar voordeel is dat deze auto qua bruikbaarheid beter is omdat het vermogensbereik veel meer uitgesmeerd is en de typische nadelen van de 2-liter turbo veelal geëlimineerd heeft.
Het onderstel is merkbaar minder 'springerig' geworden. De oude 3-serie (en 1-serie) hebben nogal een snelle uitgaande slag. Nu hebben ze dit zeker beter gemaakt waardoor de auto meer comfortabel aanvoelt zonder aan sportiviteit in te leveren. Voor sportief rijgedrag is voor de meeste het standaard onderstel prima genoeg. De rolbewegingen zijn beperkt. Echter, voor mij persoonlijk mag het onderstel iets harder omdat ik de ingaande slag iets te slap vind waardoor je de auto echt moet zetten voor een bocht om bijvoorbeeld dwars eruit te komen en de snelle bewegingen van de auto (bv. bij aanremmen) niet kan bijbenen. De wielen hadden regelmatig moeite om contact te houden met het wegdek, maar dat is uiteraard bij echt zeer sportief rijgedrag. Maar voor puur dagelijks gebruik, meer dan prima.
Ik las in de test van de 335i dat men last had van een doorslippend binnenwiel. Wel, dat had ik met deze 328i dus geen last van, dus misschien een storing bij de 335i? De auto was voorzien van de 18' wielen wat ik persoonlijk beter vind smoelen dan de optionele 19' wat ik iets teveel een karrewiel vind. De nieuwe RFT's voelde overigens minder stug aan bij riggels en oneffenheden dus dat is iig een verbetering maar mij voorkeur is nog steeds de non-RFT's. De besturing vond ik erg fijn, mede omdat deze auto geen Active Steering had. In mijn optiek heeft de F30 deze ook niet nodig. De besturing is vrij direct, blinkt niet uit in gevoel maar dat ik tegenwoordig moeilijk meer te vinden maar vond het redelijk in de buurt komen van mijn 123d en vergelijkbaar met de nieuwe 1-serie. Dus de standaard besturing is meer dan prima. Niks aan doen.
Toen ik terug bij Thijs was had ik een zeer goed gevoel bij de auto. De auto is gelukkig zeer agiel gezien de grootte van de auto en kan nog steeds de meest sportieve rijder tevreden stellen. De automaat is mij ook erg goed bevallen. Gezien mijn kilometrage per jaar zit ik te twijfelen tussen een handbak en automaat maar deze automaat is sportief genoeg en biedt de comfort bij de dagelijkse snelweg km's. Een prima compromis. Ben dan ook zeker dat met Adaptieve onderstel i.c.m. de automaat de perfect auto voor mij is voor zowel de saaie snelweg km's als de auto waarbij je met een druk op de knop de hooligan kan uithangen. Nu is het voor mij een kwestie van wachten op het M-pakket en de sterkere diesels. Maar de keuze staat voor mij iig vast.
E92 335i
Nadat ik bij Thijs had proefgereden reed ik als een vriend van me die sinds kort een E92 335iA rijdt en bood aan om er een stukje in te rijden. Allereerst die heerlijk brom bij het starten, lekker donker en vol geluid. De besturing was opmerkelijk veel zwaarder dan in de F30. En tja, de x35i blok is een beest van een blok. Wel meer last van turbogat dan de 328i maar eenmaal op stoom...kan me voorstellen dat een M3 moeite heeft om dit bij te benen, dit gaat zo gemakkelijk hard. Ook de automaat past prima bij deze motor maar helaas is de wat oudere conventionele automaat wat traag bij echt sportief werk. Heb helaas niet al te lang kunnen rijden, maar vreemd genoeg voelde de E92 zwaarder aan maar dat zal deels aan de zwaardere motorblok liggen. Prima daily-driver maar de automaat hindert voor mij persoonlijk het echt sportieve gedrag.
E92 M3
Diezelfde middag kwam een bekende autohandelaar langs met zijn net aangeschafte E92 M3 in Melbourne Red. En wow, wat een gave kleur. Ineens is zwart, wit of grijs een saaie kleur. I.c.m. met de 18' donkere wielen echt een plaatje om te zien. 19' is wat mij betreft ook onnodig, deze wielen vind ik persoonlijk mooi ingetogen. Hij bood aan om een rondje te doen wat ik uiteraard niet kon weigeren. Het was een handbak en weer kon ik binnen 10 sec de perfecte zithouding vinden. De koppeling is wat gevoelig om mee weg te rijden maar daarna is het feest. De neus voelt een beetje zwaar, wil ook in 1e instantie ondersturen maar met een dot gas gemakkelijk in een gedoseerde drift over te zetten. De handbak is prima, echter zodra je iets te vroeg schakelt valt hij qua vermogen wat terug. Dat doet de DCT bak toch beter met de meerdere verzetten. Daarmee is het makkelijker om in het juiste toerengebied te blijven. Maar het 'heel and toe' met deze bak en de response van de motor is wel een feest. De besturing is vergelijkbaar met de 1-serie. Geluid is weergaloos, bedenkende dat de volgende turbo's zal krijgen is dit het laatste atmo snoepje van ///M. Om te koesteren.
Kortom, een leuk dagje zo en leuk om de overeenkomsten en verschillen te voelen tussen de 3-series. Maar feit is dat de nieuwe F30 als basis een betere auto is als de E90.
Gisteren bij Thijs (Jer. de Fonkert) proefgereden in de 328i Sportline. Deze was voorzien van de 8-traps automaat, zonder M-onderstel of Adaptieve onderstel en zonder active steering. Maar wel met de sportstoelen en sportstuur. Het dashboard ziet er mooi verzorgd uit, het navi-scherm ziet eruit als een soort flatscreen wat ik een mooiere oplossing vind als de "dubbele bult" als in de E9x modellen. Verder zaten de sportzetels zoals verwacht van BMW erg goed. Zitpositie is prima in te stellen d.m.v. de verschillende stoel- en stuurinstellingen. Na een paar simpele verstellingen is een prima zitpositie gemakkelijk in te stellen.
Nadat dit gedaan te hebben de lokale wegen rond Numansdorp gepakt. Wat meteen opviel was de soepelheid van de 2-liter turbo. Ondanks de turbo weinig last van een turbogat en pakt vanaf 1000 rpm heel makkelijk op. Door de 8-traps automaat is er altijd wel voldoende vermogen beschikbaar en voor je het weet rij je 50 km/u in 5. Het is niet zo dat de automaat constant versnellingen aan het zoeken is waar ik in het begin bang voor was, wat deels de danken is aan het hoge koppel bij lage toeren. Na wat meer ruimte te hebben gevonden op weg voor wat meer sportief rijwerk de stand in Sport + gezet. Qua onderstel verandert er niks (geen adaptieve onderstel) maar gasrespons en automaat zijn flink meer in paraatheid dan in comfort.
Deze auto had ook de optionele flippers achter het stuur en verbazingwekkend deze veelal gebruikt omdat het schakelen enorm snel gaat. Had even het gevoel met een soort DCT bak onderweg te zijn. Erg fijn is ook dat de bak in de versnelling blijft hangen zodra je in de toerenbegrenzer komt. Dit hebben ze echt goed voor elkaar, dus deze sportieve automaat komt heel dicht bij de "dubbele koppeling" bakken waarbij deze conventionele automaat beter zijn werk doet in normale stand. De 2-liter turbo heeft een vrij lineair karakter. Vanaf 1000 rpm is er een constante versnelling waarbij de motor zoals bij vele turbomotoren geen ademnood krijg boven 5000 rpm. Echter nodigt de motor zich niet om echt toeren te draaien. Er zijn vrij weinig momenten geweest waarbij ik de toerenbegrenzer raakte omdat de motor het beste presteert in het middengebied. Het geluid is sportief maar uiteraard mis je de bekende 6 in-lijn. Maar voordeel is dat deze auto qua bruikbaarheid beter is omdat het vermogensbereik veel meer uitgesmeerd is en de typische nadelen van de 2-liter turbo veelal geëlimineerd heeft.
Het onderstel is merkbaar minder 'springerig' geworden. De oude 3-serie (en 1-serie) hebben nogal een snelle uitgaande slag. Nu hebben ze dit zeker beter gemaakt waardoor de auto meer comfortabel aanvoelt zonder aan sportiviteit in te leveren. Voor sportief rijgedrag is voor de meeste het standaard onderstel prima genoeg. De rolbewegingen zijn beperkt. Echter, voor mij persoonlijk mag het onderstel iets harder omdat ik de ingaande slag iets te slap vind waardoor je de auto echt moet zetten voor een bocht om bijvoorbeeld dwars eruit te komen en de snelle bewegingen van de auto (bv. bij aanremmen) niet kan bijbenen. De wielen hadden regelmatig moeite om contact te houden met het wegdek, maar dat is uiteraard bij echt zeer sportief rijgedrag. Maar voor puur dagelijks gebruik, meer dan prima.
Ik las in de test van de 335i dat men last had van een doorslippend binnenwiel. Wel, dat had ik met deze 328i dus geen last van, dus misschien een storing bij de 335i? De auto was voorzien van de 18' wielen wat ik persoonlijk beter vind smoelen dan de optionele 19' wat ik iets teveel een karrewiel vind. De nieuwe RFT's voelde overigens minder stug aan bij riggels en oneffenheden dus dat is iig een verbetering maar mij voorkeur is nog steeds de non-RFT's. De besturing vond ik erg fijn, mede omdat deze auto geen Active Steering had. In mijn optiek heeft de F30 deze ook niet nodig. De besturing is vrij direct, blinkt niet uit in gevoel maar dat ik tegenwoordig moeilijk meer te vinden maar vond het redelijk in de buurt komen van mijn 123d en vergelijkbaar met de nieuwe 1-serie. Dus de standaard besturing is meer dan prima. Niks aan doen.
Toen ik terug bij Thijs was had ik een zeer goed gevoel bij de auto. De auto is gelukkig zeer agiel gezien de grootte van de auto en kan nog steeds de meest sportieve rijder tevreden stellen. De automaat is mij ook erg goed bevallen. Gezien mijn kilometrage per jaar zit ik te twijfelen tussen een handbak en automaat maar deze automaat is sportief genoeg en biedt de comfort bij de dagelijkse snelweg km's. Een prima compromis. Ben dan ook zeker dat met Adaptieve onderstel i.c.m. de automaat de perfect auto voor mij is voor zowel de saaie snelweg km's als de auto waarbij je met een druk op de knop de hooligan kan uithangen. Nu is het voor mij een kwestie van wachten op het M-pakket en de sterkere diesels. Maar de keuze staat voor mij iig vast.
E92 335i
Nadat ik bij Thijs had proefgereden reed ik als een vriend van me die sinds kort een E92 335iA rijdt en bood aan om er een stukje in te rijden. Allereerst die heerlijk brom bij het starten, lekker donker en vol geluid. De besturing was opmerkelijk veel zwaarder dan in de F30. En tja, de x35i blok is een beest van een blok. Wel meer last van turbogat dan de 328i maar eenmaal op stoom...kan me voorstellen dat een M3 moeite heeft om dit bij te benen, dit gaat zo gemakkelijk hard. Ook de automaat past prima bij deze motor maar helaas is de wat oudere conventionele automaat wat traag bij echt sportief werk. Heb helaas niet al te lang kunnen rijden, maar vreemd genoeg voelde de E92 zwaarder aan maar dat zal deels aan de zwaardere motorblok liggen. Prima daily-driver maar de automaat hindert voor mij persoonlijk het echt sportieve gedrag.
E92 M3
Diezelfde middag kwam een bekende autohandelaar langs met zijn net aangeschafte E92 M3 in Melbourne Red. En wow, wat een gave kleur. Ineens is zwart, wit of grijs een saaie kleur. I.c.m. met de 18' donkere wielen echt een plaatje om te zien. 19' is wat mij betreft ook onnodig, deze wielen vind ik persoonlijk mooi ingetogen. Hij bood aan om een rondje te doen wat ik uiteraard niet kon weigeren. Het was een handbak en weer kon ik binnen 10 sec de perfecte zithouding vinden. De koppeling is wat gevoelig om mee weg te rijden maar daarna is het feest. De neus voelt een beetje zwaar, wil ook in 1e instantie ondersturen maar met een dot gas gemakkelijk in een gedoseerde drift over te zetten. De handbak is prima, echter zodra je iets te vroeg schakelt valt hij qua vermogen wat terug. Dat doet de DCT bak toch beter met de meerdere verzetten. Daarmee is het makkelijker om in het juiste toerengebied te blijven. Maar het 'heel and toe' met deze bak en de response van de motor is wel een feest. De besturing is vergelijkbaar met de 1-serie. Geluid is weergaloos, bedenkende dat de volgende turbo's zal krijgen is dit het laatste atmo snoepje van ///M. Om te koesteren.
Kortom, een leuk dagje zo en leuk om de overeenkomsten en verschillen te voelen tussen de 3-series. Maar feit is dat de nieuwe F30 als basis een betere auto is als de E90.
- Knot
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Duidelijk beschreven, heldere info en natuurlijk prima vermaak!
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Barend
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Mooi verslag!
En zo'n rode M3, heerlijk!
En zo'n rode M3, heerlijk!
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Leuk verslag!
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Leuk verslag Tristan
Ik heb het eerste stuk een beetje opgedeeld als je het niet erg vindt. Als semi dislect was het nogal veel letter achter elkaar

Ik heb het eerste stuk een beetje opgedeeld als je het niet erg vindt. Als semi dislect was het nogal veel letter achter elkaar

- Fabian
- Berichten: 7236
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Zelfd ervaring voor mijn met de 4 cilinder turbo, maa dan in een 528i vorige week, geweldige motor en automaat. De combi is verrukelijk.
En een lekker dagje zo tristan!
En een lekker dagje zo tristan!
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:06
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Leuk geschreven Tristan!
Zelf mijn eerste F30 320d Sport met 19" in het wild gezien, een witte. Achterkant pas in 2e instantie van een 5 te onderscheiden. Je ziet meteen dat een mooi gemaakte auto is. Vond hem wel groot ogen.
Zelf mijn eerste F30 320d Sport met 19" in het wild gezien, een witte. Achterkant pas in 2e instantie van een 5 te onderscheiden. Je ziet meteen dat een mooi gemaakte auto is. Vond hem wel groot ogen.
-
- Berichten: 55104
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Prima verhaal Tristan.
Toch één kanttekening en die had je van mij wel verwacht toen je dit opschreef denk ik.
Dat jij de standaardbesturing meer dan genoeg vindt is 'n compliment voor de F30. In de F10 moest IK er erg aan wennen(als in irritant).
---> Maar nu komt het:
De F10 5 series kan voorzien worden van Active Steering wat een ANDER SYSTEEM is dan de Sportlenkung/Sportbesturing van de F30 is. Die niet op de testauto zat. Ik ken ze dus nu alledrie (of 4 incl hydraulisch) .En de Sportlenkung verkort MECHANISCH via een haak met tanden en 'n soort rol daarop(moeilijk uit te leggen) via 'n druk op de knop de STUURUITSLAG en de besturing wordt zwaarder en in totaal dus DIRECTER.
Echt 'n wereld van verschil tov de comfort(standaard0 besturing die wel ok is, maar niet des BMW van de vorige edities.
Active Steering (F10 5er) en Sportlenkung(F30) zijn dus TWEE VERSCHILLENDE DINGEN waarbij ik over die eerste vaak nogal wat negativiteit hoorde en bij die tweede dat 't eigenlijk 'n must is(waar ik 't mee eens ben)
Het Sportonderstel (liefst adaptief) is ook 'n must. In mijn DF ogen.
Maar in al die wirwar van afkortingen en systemen bij BMW en andere automerken is 't makkelijk het een voor 't ander aan te zien misschien terwijl je misschien nog niet met 'n F30 met Sportlenkung gereden hebt?
Verder heel erg goed technisch diepgaander verhaal over het rijgevoel. Ook bij de andere twee Mooi verteld Tristan. Dit lees ik graag op de vroege maandagmorgen.
Toch één kanttekening en die had je van mij wel verwacht toen je dit opschreef denk ik.

De besturing van de F30 is electrisch zoals je weet en niet hydraulisch zoals in jouw 123d. Dat was voor vele journo's nogal wennen en ze vonden 'm slap in de middenstand tot gevoellozer overall. Je kunt zeggen dat dat 'n persoonlijk iets is, maar ik zou bijna pleiten voor terugkomst van hydraulische besturing. Milieutechnisch kan dat niet.Tristan schreef:F30 328i Sportline
De besturing vond ik erg fijn, mede omdat deze auto geen Active Steering had. In mijn optiek heeft de F30 deze ook niet nodig. De besturing is vrij direct, blinkt niet uit in gevoel maar dat ik tegenwoordig moeilijk meer te vinden maar vond het redelijk in de buurt komen van mijn 123d en vergelijkbaar met de nieuwe 1-serie. Dus de standaard besturing is meer dan prima. Niks aan doen.
Dat jij de standaardbesturing meer dan genoeg vindt is 'n compliment voor de F30. In de F10 moest IK er erg aan wennen(als in irritant).
---> Maar nu komt het:
De F10 5 series kan voorzien worden van Active Steering wat een ANDER SYSTEEM is dan de Sportlenkung/Sportbesturing van de F30 is. Die niet op de testauto zat. Ik ken ze dus nu alledrie (of 4 incl hydraulisch) .En de Sportlenkung verkort MECHANISCH via een haak met tanden en 'n soort rol daarop(moeilijk uit te leggen) via 'n druk op de knop de STUURUITSLAG en de besturing wordt zwaarder en in totaal dus DIRECTER.
Echt 'n wereld van verschil tov de comfort(standaard0 besturing die wel ok is, maar niet des BMW van de vorige edities.
Active Steering (F10 5er) en Sportlenkung(F30) zijn dus TWEE VERSCHILLENDE DINGEN waarbij ik over die eerste vaak nogal wat negativiteit hoorde en bij die tweede dat 't eigenlijk 'n must is(waar ik 't mee eens ben)
Het Sportonderstel (liefst adaptief) is ook 'n must. In mijn DF ogen.
Maar in al die wirwar van afkortingen en systemen bij BMW en andere automerken is 't makkelijk het een voor 't ander aan te zien misschien terwijl je misschien nog niet met 'n F30 met Sportlenkung gereden hebt?
Verder heel erg goed technisch diepgaander verhaal over het rijgevoel. Ook bij de andere twee Mooi verteld Tristan. Dit lees ik graag op de vroege maandagmorgen.

- BamiesGTA
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Leuk dat hij lekker rijdt, maar kwa uiterlijk vindt ik hem erg saai (F30 3 serie). En ook op deze BMW zo goed als dezelfde velgen als op een nieuwe M5, M6 en de nieuwe marketing 1 serie. Erg jammer dit gebrek aan inspiratie aan de zijde van BMW.
-
- Berichten: 55104
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Ik vind die van mij ook best saai om te zien. En dat vond ik van m'n F10 5er ook. Bepaalde kleur en (te?) dikke wielen kunnen de zaak wat veranderen, maar een normaaltjes aangeklede met aardige wieltjes E46 was ook saai in mijn ogen alsmede de E90/92 serie in normalere uitvoeringen. Pas bij de echt M uitvoeringen of zo'n M pakket begint 't er wat op te lijken, vind ik. Daar doorheen prikkend: Ze rijden zo goedBamiesGTA schreef:Leuk dat hij lekker rijdt, maar kwa uiterlijk vindt ik hem erg saai (F30 3 serie). En ook op deze BMW zo goed als dezelfde velgen als op een nieuwe M5, M6 en de nieuwe marketing 1 serie. Erg jammer dit gebrek aan inspiratie aan de zijde van BMW.

-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Het versterken van de Hofmeisterknick vind ik erg fraai. Ik mis echter de alu-raamlijsten op deze uitvoering. Ik ben geen voorstander van zwarte lijsten. Goede review.
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Mooi verhaal Tristan, interessant leesvoer!
De 328i F30 staat ook op mijn lijstje met potentiële opvolgers, dan ook met die 8 traps sportautomaat met flippers. Niks mis met zelf schakelen maar wil zoiets ook wel eens proberen.
Hoe 'driftbaar' is zo'n 328i nu, kun je daar iets meer over vertellen? Deze heeft toch zo'n electronisch sper? Benieuwd of dat dus een beetje werkt, in de zin van dat de achterkant ook dwars wil. Afremmende binnenwielen vind ik persoonlijk (maar dat is dus bij mijn VAG elec. sper) niet ideaal.

Hoe 'driftbaar' is zo'n 328i nu, kun je daar iets meer over vertellen? Deze heeft toch zo'n electronisch sper? Benieuwd of dat dus een beetje werkt, in de zin van dat de achterkant ook dwars wil. Afremmende binnenwielen vind ik persoonlijk (maar dat is dus bij mijn VAG elec. sper) niet ideaal.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Wouter, de e-sper tussen de voorwielen bij VW en de e-sper op de achterwielen bij BMW is geen vergelijk. Je kan gewoon dwars zonder te voelen dat de binnenste wiel wordt afgeremd. Nee, werkt niet zo mooi als een echte mechanische sper maar voldoet prima voor sportief gebruik.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Vergeten te vermelden maar wat mij erg stoorde (merkte dit ook bij de F10) is het windgeruis van de buitenspiegels. Deze zijn tegenwoordig zo idioot groot dat bij sommige snelheden of windrichting het gaat fluiten. Hoogstens irritant!
Maar volgens Thijs is deze klacht door meerdere mensen gedaan en BMW is bezig met een modificatie. Dus misschien krijg je straks van die flaps ala Formule-1 op je spiegels.

Maar volgens Thijs is deze klacht door meerdere mensen gedaan en BMW is bezig met een modificatie. Dus misschien krijg je straks van die flaps ala Formule-1 op je spiegels.

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Prachtig verslag Tristan leuk dagje zo te horen
Kun je nog even reageren op de post van Robin ?
@Bamies: vind de F30 designtechnisch een pareltje. Vind er helemaal niks saai aan. Wil je geen saaie auto dan koop je een 1-serie.

Kun je nog even reageren op de post van Robin ?
@Bamies: vind de F30 designtechnisch een pareltje. Vind er helemaal niks saai aan. Wil je geen saaie auto dan koop je een 1-serie.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Als je er eenmaal aan gewend bent stoort het niet echt, maar in een BMW hoop je natuurlijk op iets meer dan een besturing die je niet stoort. Ze kunnen het veel beter, merk je als je in een M stapt of in een E90 van een paar jaar oud.Robin schreef:De besturing van de F30 is electrisch zoals je weet en niet hydraulisch zoals in jouw 123d. Dat was voor vele journo's nogal wennen en ze vonden 'm slap in de middenstand tot gevoellozer overall. Je kunt zeggen dat dat 'n persoonlijk iets is, maar ik zou bijna pleiten voor terugkomst van hydraulische besturing. Milieutechnisch kan dat niet.
Het is niet zozeer dat het vaag is rond de middenstand, maar meer dat je het gevoel krijgt dat er een kleine vertraging in zit. Als je instuurt duurt het een fractie van een seconde voor de stuurbekrachtiging dat ook in de gaten heeft.
Nou snap ik best dat zo'n elektrische bekrachtiging lekker bespaart op de CO2-uitstoot. Aan de andere kant: een milieuridder als de Fisker Karma heeft wel hydraulische stuurbekrachtiging.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Dagje met F30 328i, E92 335i en E92 M3
Macboy schreef:Prachtig verslag Tristan leuk dagje zo te horen![]()
Kun je nog even reageren op de post van Robin ?
Misschien haal ik idd 2 dingen door elkaar maar nogmaals, de F30 heeft geen andere besturing nodig vind ik. Dat de auto zwaarder gaat sturen maakt niet dat het directer stuurt. Ik heb verder geen ervaring met de Sportlenkung van BMW zoals Robin het omschrijft, alleen de Servotronic en Active Steering. Servotronic vind ik geen voordeel, stuurt alleen maar minder en de Active Steering is alleen nodig vanaf de 5-serie. Ik hou van besturing zoals het is en niet dat het plots verandert. Besturing ala 1-serie (E8x) is het beste.De F10 5 series kan voorzien worden van Active Steering wat een ANDER SYSTEEM is dan de Sportlenkung/Sportbesturing van de F30 is. Die niet op de testauto zat. Ik ken ze dus nu alledrie (of 4 incl hydraulisch) .En de Sportlenkung verkort MECHANISCH via een haak met tanden en 'n soort rol daarop(moeilijk uit te leggen) via 'n druk op de knop de STUURUITSLAG en de besturing wordt zwaarder en in totaal dus DIRECTER.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: EricT en 38 gasten